Als het Volvo lukt om volgend jaar een V60 Plug-in Hybrid in de markt te zetten met een CO2-uitpuf van slechts 49 gram per km, zoals aangekondigd, dan kunnen we deze Zweed nog wel eens regelmatig tegenkomen in de dagelijkse filesleur. Want met zulke uitsoot-cijfers krijg je namelijk een schouderklopje van J.C de Jager en doe je mee in de 14% bijtellingsgangbang. Leaserijdersvervoer bij uitstek dus.
Onderhuids komen we een potente dieselmotor met 215 pk/440 Nm tegen. Deze neemt de aandrijving van de voorwielen op zijn rekening. Het achterste rubber krijgt zijn krachten van een 70 pk sterke elektromotor (RWD Volvo’s FTW!). Verder is er een lithium-ion accupakket in de auto weggewerkt waarmee je een afstandje van 50 km in elektromodus kan afleggen.
Voorlopig scharen we deze Volvo nog onder de noemer ‘conceptcar’, maar daar komt volgend jaar verandering in, als het Volvo meezit. En het leuke is dan, terwijl je een auto uit de mueslicategorie rijdt, doe je wel de 0-naar-100-sprint in 6,9 tellen.
ErikkNL zegt
Dan ben je een rijke schraper als je deze ‘muesli’ mobiel kunt betalen. Ik vindt het goed gedaan door Volvo. Nette sprint tijden.
As_long_as_it_is_fast zegt
@ErikkNL: Ach kom op… Ik vindT?!
ErikkNL zegt
@As_long_as_it_is_fast: excuses. Ik zal het de volgende keer even nalezen. Nog inhoudelijk commentaar?
As_long_as_it_is_fast zegt
@ErikkNL: Voor de rest sluit ik mij aan bij ’t feit dat het snelle sprinttijden zijn!
TonB zegt
Als je dit thuis aan het stopcontact hangt, hoe blij wordt Nuon hier dan van?
Beetje vreemd dat dit ‘milieuvriendelijk’ wordt genoemd (door de fabrikant/media) want de stroom uit mijn stopcontact wordt niet gemolken uit paardebloemen.
Nog een punt van kritiek op deze Volvo, en dan met name voor leaserijders:
– Ik betaal mijn stroom thuis, gaat de werkgever (zie de tankpas) dit dan tegemoet komen? Ik denk het niet. Dan laadt je zo’n auto (mits lease uiteraard) toch niet voor eigen rekening op. Tenminste, als je toch een tankpas hebt…
norge zegt
@TonB: Laad je hem toch lekker op het werk op,zoals alle andere batterijridders ;)
TonB zegt
@norge: Ik ziet niet in die situatie (gelukkig). Maar ik vroeg het mij wel af.
Daarbij moet je op je werk maar net een stopcontact bij je parkeerplek hebben. :D
ErikkNL zegt
@TonB: is toch ook niet belangrijk om hem op te laden alleen als je belasting voordeel van de fiscus hebt daar draait het om die tankpas heb je toch en de baas maakt het niet uit.
piebepost zegt
@ErikkNL: Precies. Ik zie het probleem ook niet zo. Net als het “probleem” van stroomwinning: lekker boeiend is dat, zeg.
Apache zegt
@norge:
Maassen je bent ontslagen!
norge zegt
@Apache: Grappig ,gelukkig geen batterij auto voor mij ;)Maar echtte diesel .Olie hebben we hier genoeg :mrgreen:
dafmaf zegt
@TonB: Het voordeel van elektrisch rijden is dat de CO2-uitstoot gecentraliseerd is en dus gemakkelijker te neutraliseren. Als een auto in de stad elektrisch rijdt zijn er ook geen uitlaatgassen, dus de luchtkwaliteit verbetert daar. Verder heeft een elektrische motor ook een hoger rendement, heb ik begrepen.
wolf zegt
Optrekken in rechte lijn is prima maar gewicht zal flink toenemen door gewicht accu.Dus bochten draaien wordt een ander verhaal. Ik spaar voor de T6 Heico uitvoering; Co2 uitstoot is goed voor de plantengroei. Mijn idee voor een bijdrage aan het milieu leveren!
As_long_as_it_is_fast zegt
En ik ga nog moeten toegeven aan heel de hybrideheisa. Dit is de eerst auto waarvan ik moet zeggen dat hij me echt aanspreekt. Het hoeft niet hybride, maar ik zal er later niet onderuit kunnen vrees ik. Ach ja, als ze maar snel blijven.
porsche928 zegt
De overheid wil electrisch rijden stimuleren, de accijns op benzine is 70%, maar de energiebelasting op electra is bij mij 148%.
mattraket zegt
@porsche928: ja, dat is de hypocrisie van dit land. Een kWh stroom kost in Europa gemiddeld 9,5 cent, in Nederland is dat 23,5 cent.
driftkicker zegt
Dat hybride verhaal doet me weinig. Ik heb geen zin om elke dag met een verlengsnoer te klooien. Het is ook niet schoner, de vervuiling wordt verplaatst naar de elektriciteitscentrale. Meer vermogen is wel altijd mooi meegenomen. De S- en V60 is de mooiste Volvo ooit.
mattraket zegt
@driftkicker:
Hoe lang blijven we dat onzin-argument nou nog horen?
– Stroom uit een elektriciteitscentrale is, qua CO2-uitstoot, een stuk schoner dan benzine of diesel, zelfs als je het verlies tijdens het transport meetelt.
– De uitstoot van troep vindt gecontroleerd plaats en op grote hoogte, dus niet via een uitlaat direct in het gezicht van voetgangers, fietsers, omwonenden en andere automobilisten.
– De uitstoot kan bij een centrale in principe zelfs worden afgevangen.
– Stroom kan ook schoon worden opgewekt via windmolens, zonnepanelen, waterkracht, etc. en dat gebeurt in toenemende mate. Benzine of diesel zullen nooit schoon worden.
Freewarefreak zegt
@mattraket: Het boeit mij niks wel of niet schoon.. we gaan juist CO2 te kort komen.. K*****t man, ik had toch liever de Global Warming theorie..
http://www.grenswetenschap.nl/blogs/nieuwe-kleine-ijstijd-lijkt-onvermijdelijk/
PortRo zegt
Als hij er volgend jaar is, heeft De Jager het beleid mbt electrische auto’s waarschijnlijk aangepast en is hij vooral heel duur in aanschaf.
Dimglor zegt
Dit kan echt wel een uiterst interessante wagen in de toekomst worden hoor….
Is mooi, is snel en is milieuvriendelijk… Genoeg motivatie lijkt me ;-)
volvomaster zegt
jep