Voor als je de Golf R ontgroeid bent. Nu groener dan ooit.
Vaak word de Volkswagen Phaeton verweten dat een dure Volkswagen in het hogere segment een onbegonnen zaak is. Niemand zit te wachten om een bedrag van zes cijfers te overhandigen om weg te kunnen rijden in een Volkswagen.
De Volkswagen Touareg bewijst dat men daartoe zeker bereid is. Alleen een sedan is commercieel gezien een lastigere propositie. De eerste generatie Touareg was er in de meest bijzonder uiteenlopende motorisaties. Je kon ‘m krijgen met een 2.5 vijfcilinder diesel uit de Tansporter (de bus, niet de film) of een 3.2 VR6. Maar een V8, V10 of W12 was ook mogelijk. De koppelkoning was echter de Touareg R50 TDI, die met 850 Nm in principe alles meetrok.
Voor liefhebbers van de Touareg in R-uitvoering is er goed nieuws, want er komt een nieuwe Touareg R. Dat heeft VW Sales en Marketing chef Jürgen Stackmann bevestigd aan AutoCar. Daarmee wordt niet een Touareg R-Line (afbeelding onder) bedoeld, maar een volwaardige Touareg R. Dus een Touareg die van top tot teen onder handen is genomen. Niet alleen een bodykit, maar ook een ander onderstel, remmen en motor.
Zo’n heftige motor als de W12 Sport of de eerdergenoemde R50 zal de Touareg R niet krijgen. Stackmann vertelt namelijk dat de nieuwe Touareg R de eerste geëlektrificeerde Volkswagen van de ‘R’-divisie is. Een plug-in hybride dus. Het is alleen de vraag wélke aandrijflijn dat gaat worden. Er gaan diverse geruchten de ronde. De meest sterke geruchten duiden op de EA888 tweeliter benzinemotor met een sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 400 pk. Een iets kalmere variant van die aandrijflijn rijdt op dit moment in China rond in de vorm van de Touareg PHEV (afbeelding onder).
Maar ondanks dat 400 pk erg veel is (en het zelfs 50 meer is dan de R50 TDI), is het in 2019 niet bijzonder veel. Ter referentie: de Touareg V8 TDI levert op dit moment 425 pk. Een andere goede mogelijkheid is de motor uit onder andere de Audi A8 60 TFSI e quattro: een 3.0 V6 met grote elektromotor, goed voor 449 pk. Dan moeten Jost Capito en zijn team ervoor zorgen dat het ook allemaal lekker de hoek om gaat. De auto staat gepland voor 2021.
Meer lezen? Dit zijn twaalf enorm dikke Touaregs.
bsxc2 zegt
De R50 hierboven op de afbeelding is toch wel een parel hoor.
karaya zegt
@bsxc2: Meer een baksteen.
julez zegt
wordt*
gandini zegt
Groener dan ooit? Turquoise op zijn hoogst. Of ligt dat aan mijn beeldscherm?
autopetje zegt
Ik vind nieuwe touareg toch wel de mooiste van de SUV’s. Wat een design zeg.
autoriteit zegt
@autopetje: ben ik helemaal met je eens
tim29191 zegt
@autoriteit: ik ook
bottles zegt
Pohh dikke TouaregR ?
n0zem zegt
Noem mij maar saai, maar ik wil hem wel!
Dutchdriftking zegt
Wat is die R50 gaaf zeg! Doe maar een extra dikke variant van de 4.0 TDI, met blauwe diesel is deze daadwerkelijk milieuvriendelijk.
kennone zegt
@dutchdriftking: voor mij de R50 flink getuned, zonder EGR en Roetfilter rommel,, inclusief een dikke?? voor onze Greta!
ko4n zegt
Heb aarig wat km’s in zon Touareg R5 gemaakt. Vind dat maar een verschrikkelijk ding. Zon nieuwe V8 TDi zie ik overgins misschien wel zitten. Als het zo nodig een suv moet worden lekker subtiel en veel mooier dan een Q7.
TDI-goeroe zegt
V8TDI voldoet uitstekend.
jack_abarth zegt
Ik kan mij zo gauw niet bedenken wanneer ik de huidige Touareg voor het laatst gezien heb.
mashell zegt
@jack_abarth: ik gisteren, hier in Duitsland zie je ze vrij veel.