
De Volkswagen ID.7 Tourer is niet alleen praktischer dan de liftback, maar nog mooier ook!
Het geduld van stationwagenliefhebbers is flink op de proef gesteld, maar nu is het eindelijk zover: de traditionele elektrische stationwagens zijn hier. Eerder deze maand maakten we kennis met de BMW i5 Touring en vandaag presenteert Volkswagen het elektrische equivalent van de Passat Variant: de ID.7 Tourer.
Het grote voordeel van de ID.7 Tourer is uiteraard de bagageruimte, maar bij het zien van de foto’s blijkt deze versie nog een pluspunt te hebben: de Tourer smoelt gewoon beter. Bij de i5 zagen we overigens hetzelfde. Die komt ook beter uit de verf als Touring. Des te meer reden om de komst van nieuwe stationwagens toe te juichen.
Bagageruimte




Ondanks het feit dat de ID.7 Tourer bijna 5 meter lang is (4,96 meter om precies te zijn) is de bagageruimte kleiner dan die van de nieuwe Passat. Dat is dan weer een tegenvaller. De bagageruimte bedraagt 605 liter, terwijl je achterin de Passat 690 liter kwijt kunt. Met de achterbank plat neemt de inhoud toe naar 1.714 liter, maar dat is ook flink minder dan de 1.920 liter van de Passat.
Dat deze vergelijking negatief uitpakt komt overigens vooral omdat de nieuwe Passat zo ontzettend ruim is. De ID.7 Tourer heeft intussen wel gewoon een grotere bagageruimte dan de nieuwe i5 Touring, terwijl die eigenlijk een segment hoger zit. Het ruimteaanbod van de ID.7 is dus helemaal zo gek nog niet.






Aandrijflijnen
Qua aandrijflijnen kun je kiezen uit de ID.7 Pro en de ID.7 Pro S. De eerste heeft het welbekende 77 kWh-accupakket, die laatste heeft de grotere 86 kWh-accu. Met de Tourer heb je uiteraard iets minder range dan de sedan hatchback. Met de 77 kWh-accu heb je 603 km range in plaats van 617 km en met de 85 kWh-accu heb je 685 km range in plaats van 700 km. Wat nog steeds prima is.
Als je voor de ID.7 Pro S gaat kun je ook meteen sneller laden. In dat geval kun je snelladen tot 200 kW, met de normale ID.7 moet je het doen met 175 kW. In eerste instantie is overigens alleen de ID.7 Pro te bestellen, op de Pro S moet je nog iets langer wachten.



Leverbaar
Volkswagen hangt nog geen prijskaartje aan de ID.7 Tourer, maar de prijs krijgen we ongetwijfeld zeer binnenkort te horen. De ID.7 Tourer is namelijk eind februari te bestellen. Een blik op de kalender leert dat het nu 19 februari is, dus dat kan nooit heel lang duren.
Nou ja mooier… Minder lelijk misschien.
Dat dus. Zet dit gebakje naast de Arteon shootingbrake en je ziet precies wat er mis is.
Haha eens! Nu is de Arteon wat mij betreft ook de enige echt mooie VW
Dikke dorpels die nog enigszins proberen te maskeren dat dit eigenlijk een platgeslagen SUV is… Maar toegegeven, dit is best een fraaie auto. Alleen niet toegankelijk voor mensen met minder dan drie keer modaal, vermoed ik.
Ze meten bagageruimte tot waar de ramen beginnen, wat compleet idioot is bij een hatchback of wagon. Snap ik nog steeds niets van, waarom ze dit doen.
@Johanneke : je hebt vast nog nooit een slipcursus gedaan denk ik. Het eerste wat je moet doen is alles wat los ligt en naar voren kan vliegen op een plek leggen waar het geen kwaad kan. Een verbanddoos op de hoedenplank wordt zo een ongeleid projectiel.
….”Studies show that a suitcase weighing about 20 pounds can sever the arm of a crash test dummy.”….(https://www.lthlaw.com/2022/07/loose-objects-car-accidents/)
Dus ze meten het deel waar je veilig iets kan opslaan. Niet het deel wat je een gat in je hoofd kan opleveren.
Klinkt misschien heel gek, maar niet alles heeft het formaat van een verbanddoos. Ik had een sedan en een station. Mag jij raden bij welke ik de kinderwagen uit elkaar moest klikken ipv enkel opvouwen. Of denk jij dat als je een koelkastje achterin hebt liggen, dat ding bij een slip dwars door de achterstoelen heen gaat?
In een slip niet (want grotendeels zijwaartse beweging) maar bij een noodstop van laten we zeggen 100-0 in 4 seconden (= 25 m/s²), dan zou ik niet graag op de achterbank willen zitten.
Want je denkt dat een koelkast door je achterbank heen drukt? Gast ik kan nog niet eens door een achterbank heen trappen als ik zou willen.
Dat is geen 25 m/s², dan rijdt je tegen een goede muur aan. Dan wil je idd geen koelkast bij je hebben. Bij een noodstop gaat de politie uit van ongeveer 8m/s². Bij goede noodstops red je dit prima en zijn waardes van 8,5m/s² goed te halen. Rem je optimaal, zit je rond de 9,5m/s². Ik ben zelf (is wel 15 jaar geleden), nooit boven de 10m/s² gekomen. Ik denk (maar heb zelf nu de apparatuur niet meer), dat je met een set goede banden dit inmiddels wel gaat halen.
Veel station wagens hebben een bagagenet die de kofferruimte afscheid van de rest van de auto. Dit zou geen issue moeten zijn mits je enig zicht naar achteren houdt.
Jammer dat er niet nog een lap ruimte in de frunk is.
Ik ben benieuwd naar de prijs. Binnen 2 jaar wil ik de overstap naar EV maken.
685 km … waarom komt mijn 55 etron niet verder dan rond de 300 km
Ietsjes hoger, breder, stukje zwaarder, andere type elektromotoren en vooral de koeling en verwarming van de batterij doet de e-tron anders, met meer energie maar daarvoor veel gelijkmatiger snelladen.
Maar het verschil is inderdaad erg groot.
Ik had een etron 50. Wat een afknapper voor een auto van bijna 80k. 225 km range, maar je laad station staat veel eerder. Dus in de praktijk veel minder bereik. Het heeft me even genezen van EV auto’s en Audi in het bijzonder.
Voorspr….. oh wacht nee, voortschrijdend inzicht in techniek zorgt ervoor dat de ID.7 verder komt.
VAG is inderdaad een klap vooruit gegaan. Voorheen was Tesla bizar efficiënt en iets anders was dat niet. Autoblog ging rijden met de Skoda Enyaq IV (de dakkoffer test) en het verbaasde mij hoeveel beter dat is geworden.
De Audi is groter, zwaarder, heeft bredere banden en een slechtere stroomlijn, 2 motoren in plaats van 1, efficiency is de afgelopen jaren toegenomen bij VW en natuurlijk WLTP vs echt verbruik. Ik schat de range in weer zoals afgelopen week eerder rond de 420-430km voor de liftback gebaseerd op de afname van de SoC.
Misschien eh, dit is enigszins controversieel, maar, misschien is een crossover een achterlijk concept. Heuj laten we een auto zwaarder en minder aerodynamisch maken!!!!
Het enige (en grote) voordeel van het SUV concept combineren met een EV is, dat je die accucellen fatsoenlijk in een bodem kwijt kunt. En daarom is dit by default een officieuze standaard ontwerprichtlijn geworden.
De VW ID3, megane, en die kia/hyundaia laten zien dat je veel beter een MPV achtige constructie kan doen voor maximale binnenruimte en bereik. Heb je ook je accucellen onderin. Maar wel een normale stroomlijning.
‘WLTP’ versus koud Nederlands weer?
Die is 500kg zwaarder, 40cm hoger en 20cm breder.. iets met Cw waardes en gewicht. Daarbij is de techniek van deze vw ruim 5 jaar nieuwer incl bijbehorende software en warmtepomp om maximale efficiency te kunnen leveren..
Dat is dus het probleem
Voor de prive EV koper. Etron rijkwijdte 250km 3 jaar later id7 680km en 3 jaar later 950km. Prive kopers krijgen een afschrijving voor de kiezen van heb ik jou daar. Ik wacht wel even met een EV zolang de wet van Moore nog zulke grote stappen maakt in EV land.
Wel WLTP met WLTP vergelijken. Dan mag je voor de e-tron 426 of zo opschrijven.
Je hebt wel een punt dat de ontwikkeling snel gaat en de nadelen snel verdwijnen.
Ik vond tot nu toe de meeste VW ID modellen nogal lelijk. Deze is nog best te pruimen, want het ziet er allemaal redelijk normaal en strak uit.
Hopelijk bestellen de meeste hem met andere velgen, wat een gedrochten zijn dat toch… die dingen hebben een caleidoscoop-effect, ik wordt er, als ik naar de foto’s kijk al bijna misselijk van…
Heb ik nog nooit gehad met velgen, en ik vind het uiterlijk ervan niet zo belangrijk (als ze maar licht zijn) maar nu is dat het eerste dat me opvalt aan gans die wagen, zeker op de licht blauwe… Verschrikkelijke dingen.
Ik vrees dat deze wagen, eens op de weg, een verschrikkelijk lomp ding zal blijken, alle elegantie weg! Nu ja, alle fabrikanten zijn in dit bedje ziek…
Wen er maar aan. Er is minder koel lucht voor de remmen nodig dus kunnen de velgen dichter worden en dat geeft ruimte voor zulke dynamische decoratieve patronen.
Met het gewicht van deze wagens zouden ze juist optimaal moeten remmen… onlangs een noodstop gedaan met een ID4 achter me in mijn woonwijk, kind liep vlak voor me de weg op… en ik reed iets meer dan 30km/u, niet snel dus, ik stond dus ongeveer direct stil ( mijn wagen 1100kg gewogen met mij erin op weegbrug containerpark, waar dat allemaal goed voor is…) maar die ID4 dus niet! Gelukkig had de bestuurder de reflex naar rechts uit te wijken en hij is me dus volledig voorbijgevlogen, hij hing letterlijk op zijn stuur, ik zat hem meer aan te gapen dan dat kind denk ik, in de aangelegen voortuin… dus kind gered, gazon licht beschadigd maar die mensen bleken buren te zijn… Hij gaf aan vol geremd te hebben van zodra hij dat kind zag en was vol in de remmen gegaan ongeveer gelijk met mij, en had dus zelf ook niet verwacht dat hij zoveel verder zou gereden zijn. Banden waren ok en A-merk voor de volledigheid. Dus tja, die wagens zouden beter beslagen ten ijs moeten komen, ofwel qua remtechniek( mechanisch of de software…) of qua banden, ik weet niet wat het is maar ik denk dat ook of vooral het gewicht hier serieus z’n tol eist en ze er niet fier op moeten zijn als ze al beginnen te denken aan kleinere, lichtere of trommelremmen achter. Je kan de natuurkundige wetten proberen te beïnvloeden maar in noodsituaties blijken die trucjes toch nog wat tegen te vallen…
Ter vergelijk: Een Golf Variant heeft ook 605 liter bagageruimte…
Waarom krijgt het ineens de naam ‘Tourer’? Waarom niet ‘Variant’ zoals Volkswagen al decennia gebruikt. SEAT en CUPRA gebruiken ‘Tourer’, Opel gebruikt ‘Tourer’. Come on… Ik vind het zo jammer dat zoveel merken hun oorsprong en legacy gewoon de prullenbak in gooien.
Dus Opel zou ook terug moeten naar Caravan?