De saga met de Volkswagen ID.3 gaat door. Er hangt veel af van de elektrische hatchback, maar de software blijft een probleem. Inmiddels bevestigt zelfs een woordvoerder van het bedrijf dat er problemen zijn met de Volkswagen ID.3.
We hebben al een paar keer geschreven over de softwareproblemen van de Volkswagen ID.3. Moraal van het verhaal: Volkswagen heeft moeite met het programmeren van de elektrische hatchback, waardoor de auto’s nu met brakke software van de productieband afrollen. Die worden nu op gigantische parkeerplaatsen gedumpt, waar IT’ers straks met een laptop langs moeten om ze individueel van een update te kunnen voorzien.
Dit probleem speelt al sinds eind 2019, je zou verwachten(/hopen) dat ze vier maanden later het euvel wel hadden opgelost. Nou, volgens anonieme bronnen van de Süddeutsche Zeitung is niets minder waar. “Dit is niet langer grappig”, zo zegt een van de bronnen. “De auto is alles behalve klaar voor de markt.” Oei. Inmiddels is het probleem zo ver dat het een woordvoerder van het concern bevestigt dat ‘het niet al te best gaat’ met de ontwikkeling van de ID.3.
De problemen schijnen volgens de anonieme bronnen bij die IT’ers te liggen. Volkswagen zou namelijk moeite hebben met het vinden van geschikte, jonge software-experts. Ontwikkelaars zijn immers ontzettend populair op de arbeidsmarkt en kunnen uit allerlei banen kiezen. Kennelijk vinden ze een baantje bij een Duitse autogigant niet zo leuk.
Met andere woorden: de ID.3 wordt uitgesteld. Of toch niet? Pon zei het eerder ook al: die release in de zomer gaat gewoon door. Volkswagen heeft ook geen keuze, zo schrijft Süddeutsche Zeitung. Enerzijds vanwege de CO2-boetes die autofabrikanten dit jaar van de EU kunnen krijgen. Volkswagen moet 100.000 ID.3’s verkopen om een laag genoeg CO2-gemiddelde te halen en dus geen boete te hoeven betalen. Anderzijds wil Volkswagen na dieselgate niet nóg een keer negatief in het nieuws komen in verband met de gemiddelde CO2-waarde.
Dus, wat gaat Volkswagen doen? Volgens de Duitse krant is een mogelijke oplossing het leveren van auto’s met software die niet af is. Zo oppert een Volkswagen-woordvoerder dat ze geplande functies verwijderen. Later zouden deze functies via updates weer beschikbaar moeten komen. Wat voor functies dit zijn is niet bekend.
Een Volkswagen-ingewijde gaat tegenover de krant zelfs verder en zegt dat de ID.3 door de problemen op dit moment niet op grote schaal geproduceerd kan worden. Het bedrijf zal ‘zeker’ enkele auto’s hebben die het van de zomer kan tonen, ‘maar die zullen we met de hand gaan maken’. “Van massaproductie is bij de ID.3 nog geen sprake.”
Gelukkig voor Volkswagen gloort er ook een sprankje hoop aan de horizon. Mercedes zoekt namelijk een partner om software voor auto’s te ontwikkelen. Kennelijk wil Mercedes deze ID.3-problemen zien te voorkomen. De gesprekken zijn nog gaande (en achter gesloten deuren). Wel is duidelijk dat Mercedes ook met BMW babbelt om hetzelfde onderwerp. Volkswagen is er op dit moment echter meer gebaat bij om de software in orde te krijgen, hopelijk doen ze er dan ook alles aan om Mercedes te overtuigen om voor ze te kiezen…
Jochempie zegt
Prima toch? Dan geef je die jonge IT’ers drie euroton voor een contract, blijven ze wel een tijdje. En dat is gewoon de prijs om voor een bedrijf als Volkswagen aan de slag te gaan.
vondick zegt
Het is belangrijk dat we in Europa meer in software investeren. Er dient ook hier een soort concurrent van silicon vallley te zijn. Deze ontwikkelingen worden in de toekomst alleen maar belangrijker. Ik spreek uiteraard over softwareontwikkeling in het algemeen. Er is veel overlap met verschillende sectoren. Het kan geen kwaad als de vele tientallen miljarden van de Duitse autoindustrie hiervan de aanzet zijn. Maar we moeten dit echt breder willen zien!
stationcar zegt
Het zal vast aan mij liggen, maar waarom gebruiken ze niet gewoon de software van Audi, bij VAG wordt toch alles onderling uitgewisseld? Als Audi een elektrische bak op de markt kan brengen, moet deze software na wat aanpassingen het toch ook gewoon doen in een VW?
Ik zal het vast niet helemaal begrijpen.
mashell zegt
Software draait op hardware en ik denk (te weten) dat er in de ID.3 en de E-tron geen enkele ECU dezelfde is.
stationcar zegt
Goed, ik weet niet wat een ECU is en ik ben ook geen IT man, maar als ik een concern als VAG was en ik wilde in 2 jaar een sloot nieuwe elektrische wagens ontwikkelen zou ik zorgen dat er zoveel mogelijk componenten uitwisselbaar waren en dat alles op een soort standaard besturingssysteem draait ofzo. Je gaat toch niet voor elke auto hele nieuwe systemen zitten ontwikkelen? Dat doe je toch ook niet bij conventionele auto’s?
Wat ik al zei, ik zal het wel niet begrijpen.
VW begrijpt het in ieder geval ook niet, dat blijkt.
basman147 zegt
De ID3 (en ook de nieuwe Golf) hebben een compleet nieuwe IT-architectuur. In een normale auto zitten voor allerlei onderdelen aparte stuureenheden (=een ECU, of een Electronic Control Unit, simpel gezegd een chip) die de communicatie met alle andere stuureenheden verzorgt en voor de aansturing van niet alleen de motor, de versnellingsbak en de ABS-pomp zorgen, maar ook de voor de ventilatie en de elektrische stoelen. Dit kan oplopen tot enkele tientallen units omdat alles wat elektrisch bediend wordt een eigen ECU heeft.
In de ID3 zijn die gespecialiseerde ECU’s vervangen door een aantal (ik geloof 3) PC’s waarop alle software draait die voor de aansturing van alle onderdelen benodigd is. Het probleem is dat voorheen die ECU’s samen met de onderdelen zelf van de leverancier afkwamen, en Volkswagen die software zelf niet hoefde te schrijven, maar nu wel. Dit lijkt een grotere klus dan eerder is ingeschat (zoals gebruikelijk bij IT-projecten, vraag maar aan de overheid…).
vondick zegt
Goede uitleg!
Overigens ook een goede stap van VW. Het zal lastig zijn, maar als ze door deze zure appel heen bijten is dit de juiste weg richting een goede toekomst voor ze!
stationcar zegt
Heldere uitleg inderdaad, maar alsnog begrijp ik niet waarom je zo’n complex project aan zo’n cruciaal model koppelt. Het belang van VAG was om zo snel mogelijk EV’s de weg op te slingeren, en de ID.3 zou het startschot zijn van een groot modellenoffensief.
Als dát het belangrijkste is ontwikkel dit dan zo conventioneel mogelijk en ga rustig op je gemak je ECU slag slaan en implementeer dit pas als het écht klaar is in je modellen.
Klinkt mij domweg als onderschatting en mismanagement in de oren.
Logisch natuurlijk, het blijft VAG.
VAG doet me steeds meer aan GM denken vlak voor het faillissement. Laten we het zo zeggen, de focus ligt niet op het blij maken van de klant, maar op ten koste van alles zo groot mogelijke nummers produceren.
knapzuur zegt
“Je gaat toch niet voor elke auto hele nieuwe systemen zitten ontwikkelen? Dat doe je toch ook niet bij conventionele auto’s?”
Klopt maar conventionele auto’s worden vooral in elkaar gezet door auto “fabrikanten” deze auto word óók gefabriceerd door de autofabrikant en nu komen ze er ineens achter dat ze eigenlijk niet zo veel kennis hebben van auto’s fabriceren maar alleen in elkaar zetten. Denk overigens niet dat dit uniek is voor VAG, zie alle terugroep acties en sjoemelschandalen ze weten nauwelijks wat ze in hun producten stoppen qua onderdelen.
mashell zegt
Als die ECU’s worden nog altijd door toeleveranciers gemaakt. Ook de batterijen worden nog niet door VW zelf gemaakt. Misschien kopen ze nu zelfs de elektromotoren wel in. In die zin wordt de wagen nog altijd vooral geassembleerd. Maar zoals altijd wordt de wagen wel gespecificeerd door de fabrikant en qua software gaan de fabrikanten (niet alleen VW) daar steeds verder in omdat het steeds belangrijker wordt.
basman147 zegt
@ Stationcar, de ID3 is meer dan alleen een nieuw model, Het is ook het startschot van het elektrische platform van VW AG waarop men binnen nu en een paar jaar enkele miljoenen stuks per jaar hopen te verkopen verdeeld over VW, Seat, Skoda en Audi (en Ford…) Als ze de eerste modellen met conventioneel besturings-systeem hadden uitgerust halen ze nooit de schaalvoordelen die nodig zijn om de ontwikkeling te kunnen betalen. Die schaalvoordelen zitten hem namelijk voornamelijk in de onderhuidse systemen (aandrijflijn, onderstel, accu, HVAC, infotainment, Maar als ze aan de andere kant alle auto’s op dit platform met “oude” systemen hadden opgetuigd hadden ze daar nog 7 a 10 jaar aan vastgezeten, totdat de eerste generatie was vervangen, ik kan me voorstellen dat dat geen optie was.
Jochempie zegt
Omdat elektrische auto’s op dit moment nog op een zeer steile ontwikkelcurve zitten, waarbij de innovaties zich razendstel opstapelen. Elke nieuwe auto betekent vaak een hele nieuwe generatie elektronica en aansturing.
Esprit_de_Flandre zegt
Wie zegt dat de software van Audi wel goed werkt? Productie e-tron in Brussel staat ook op een laag pitje, al van voor Corona…
ty5500 zegt
De software van de e-tron is ook niet probleemvrij. De olie vervangen meldingen waren nog grappig. Maar er zijn ook e-trons die gewoon niet meer willen opladen.
mashell zegt
Maar die productie staat stil vanwege gebrek aan batterijcellen. Ik las recent dat de cellen die wel beschikbaar zijn bij voorkeur aan het elektrische succesnummer van de groep, de Taycan worden toegewezen.
mashell zegt
Op zich is een product leveren en via software updates er steeds meer functionaliteit er in stoppen niet iets bijzonders. Dat doen Apple en Telsa ook. De vraag is alleen of de software voor de release deze zomer al wel klaar is. Als dat niet het geval is kun je nu heel gemakkelijk uitstellen door te zeggen, door corona konden we niet goed testen dus moeten we uitstellen om voldoende kwaliteit te leveren.
bluelightning zegt
Dat was ook het idee:
Laat het oude model (nieuwe software? koop maar een nieuwe auto!) los. Stop er software in a la Tesla die alles in de auto kan updaten.
Logisch ook, je start met beperkte kennis van deze EV en kunt dan nog allerlei parameters aanpassen. Zie ook Jaguar, die inmiddels meer vertrouwen in de auto heeft en meer van de accu laat gebruiken.
Dat vereist een compleet nieuw systeem waarbij het centrale systeem alle onderdelen direct aanstuurt. Het oude systeem = elk ingekocht onderdeel heeft een eigen bijbehorend systeem met eigen software. Al die software is onderling NIET compatibel.
AFAIK koopt VW nog steeds al die onderdelen overal en nergens vandaan in. Die praten dus nog steeds allemaal een andere taal.
Tesla heeft juist daarom zo ongeveer alle hardware en software zelf ontwikkeld. Alle onderdelen praten dus dezelfde taal.
In eerste instantie was 1 van de grote problemen de OTA-update functie. Deze deed t niet, waardoor je na afleveren nog steeds niks kunt updaten…..
Nu blijkt dat het hele besturingsprobleem niet kan praten met alle onderdelen….
Dat fix je niet ff, ook niet met een softwareengineer die je teveel betaalt. Dit is zo basaal!
Terug naar de tekentafel voor je besturingssysteem en/of hardware!
Blij dat ik VW niet ben…..
Esprit_de_Flandre zegt
“Gelukkig voor Volkswagen gloort er ook een sprankje hoop aan de horizon. Mercedes zoekt namelijk een partner om software voor auto’s te ontwikkelen. ”
Alsof MB zo idioot gaat zijn om daarvoor samen te werken met VW. VW heeft net bewezen dat ze het niet in orde krijgen, dan gaat niemand zich daaraan riskeren. De partner die MB zoekt zal wss eerder in software zelf zitten ipv in de auto-industrie…
Jochempie zegt
Dat klopt. Ik denk eerder dat een Bosch de juiste ontwikkelpartner is.
mashell zegt
Het artikel zegt dat Daimler zowel VW als BMW benaderd heeft. Wat moeten ze ook anders, er is geen serieuze Europese software partner en de Amerikaanse techgiganten zijn juist de partijen die ze willen vermijden.
vondick zegt
Moeten ze ook zeker doen! We moeten dit echt zelf willen kunnen. We zijn al veel te afhankellijk van allerlei onbetrouwbare partijen die alleen in eigenbelang denken.
johnwaters zegt
Software ontwikkelen om de ganse wereld te bedriegen was nochtans geen probleem.
SpiderIV zegt
Dat dit concern aangeeft dat er iets niet goed is met haar product is natuurlijk wel het vermelden waard en eigenlijk een revolutie.
Ontkennen, bagatelliseren en dat soort reacties was tot voor kort het credo binnen dit concern.
Durf het bijna niet te schrijven maar ik moet uitkijken dat ik dadelijk niet wat sympathie voor de club krijg.
Esprit_de_Flandre zegt
Veel zijn ze niet veranderd hoor.
Eerst maandenlang ontkennen: “er zijn geen problemen, we liggen op schema”.
Nu bagatelliseren: “er is een klein probleempje, maar dat komt in orde hoor”.
Straks uitstel…
SpiderIV zegt
@Esprit_de_Flandre: je hebt gelijk. Zie het wat te positief waarschijnlijk ?
hehe zegt
Van massaproductie is nog geen sprake en het bedrijf heeft na de zomer enkele auto’s om te laten zien.
Staat in mijn ogen in recht tegenover een parkeerplaats hebben met duizend(en) auto’s met enkel slechte software.
Ik snap het als de productie even gestaakt is, maar wat is het nu?
stephane8200 zegt
@hehe: ze zullen wel fysieke auto’s kunnen produceren, maar nog niet kunnen uitleveren. Productie zit het probleem natuurlijk ook niet. Dat doen ze al jaren.
bluelightning zegt
Enkel slechte software?
VW stapt over van een Nokia bouwen naar een iPhone bouwen.
Software is (bijna) alles in 2020.
stephane8200 zegt
Ik heb een tijdje geleden een presentatie bijgewoond van iemand van Volkswagen. Ging toevallig ook over IT gerelateerde zaken. Laten we zeggen dat VW nogal ouderwets en hierarchisch in elkaar zit. Zaken die over heel veel schijven moeten. Dingen die ‘veilig’ moeten lijken.
In tegenstelling tot wat die perceptie van veiligheid (dat wat we kennen) lijkt teweeg te brengen heeft het juist als resultaat dat je niet vooruitkomt met je bedrijf.
Ze kunnen het niet.
Dat in combinatie met het feit dat VW geen softwarebedrijf maar een autobedrijf is maakt het lastig.
Gek genoeg lijkt Porsche het dan weer veel beter voor elkaar te hebben, maar misschien komt dat doordat het een kleiner bedrijf is. Ik weet het niet.
gwnbmw zegt
‘Ontwikkelaars zijn immers ontzettend populair op de arbeidsmarkt en kunnen uit allerlei banen kiezen. Kennelijk vinden ze een baantje bij een Duitse autogigant niet zo leuk.’
Het maakt die ‘jonge IT’ers echt geen hol uit waar ze werken, zolang je maar betaald.
mashell zegt
Ben je wel eens in Wolfsburg geweest? Vergeleken daarmee is zelfs Almere een bruisende wereldstad.
bluelightning zegt
Geloof ik niet zo.
Er is veel meer vraag dan aanbod. Je kunt werken waar je wilt.
Wat doe je? Werken bij GAAF en HIP waar je helemaal los mag gaan met wilde ideeën of in de strakke Duitse hiërarchie waar alles veilig en evolutionair moet zijn?
Geld is heel even leuk, maar lol en bevrediging in je werk zijn belangrijker anders hou je t niet vol.
monsieurleloure zegt
Ze hebben wel vaker auto’s afgeleverd die niet af waren, dus waarom niet?.
Consument blijft die meuk toch wel kopen?
kevin1400 zegt
Geen massaproductie is maar goed ook, zo mooi zijn ze toch niet
cazzo046 zegt
Daimler was toch ooit partner met Tesla, samen met Toyota?
bluelightning zegt
Ja.
Smart electric & RAV-4 electric.
Beide relaties zijn volgens mij doodgebloed, nooit gelezen waarom.
cazzo046 zegt
Wij doen zaken met grote Duitse bedrijven en dat is echt een drama. Alles, echt alles duurt een eeuwigheid.
Er zijn er zelfs die geen digitale facturen accepteren, moet via de post…
Dat niveau.
Ze hebben een serieus probleem daar….
melkkoe zegt
herkenbaar inderdaad.
Maar ondertussen wordt er wel hard geroepen dat slecht ontwikkelde mechanica en onbetrouwbare sensoren er maar moeten worden uitgefilterd in de software.
Naar mijn idee zit dit probleem straks heel ergens anders
jippie zegt
De ID.3 is de Boeing 737Max onder de auto’s. Wie durft…?
melkkoe zegt
Klopt, daar heeft men ook geprobeerd de tekortkomingen van het toestel in de software te verbloemen
basman147 zegt
Nee, om bij Boeing te blijven, de ID3 is Volkswagens 787, nieuw product, nieuwe relatie met toeleveranciers en een nieuwe manier van ontwikkelen. Ook de 787 was overigens enkele jaren vertraagd en fors over budget… De 737 Max is te vergelijken met iemand die ESP probeert te integreren in een auto waarvan de remmen nog door stangen en kabels worden bediend in plaats van hydraulisch.
henkp1 zegt
Ongelooflijk dat zo’n groot concern het niet voor elkaar krijgt om een fatsoenlijke EV te bouwen. Hoe doen Renault, Nissan en Tesla dat dan??
Lekker dan, koop je straks zo een VW EV blijkt dat ding al een jaar oud te zijn en al die tijd ergens op een parkeerplaats ofzo te hebben gestaan. Nou, nee dank u.
vondick zegt
Dat dit zo’n groot concern is, is juist hun nadeel. Ze zitten vast in enorm veel patronen die nu alllemaal anders moeten. Het gaat hier niet meer over het ontwikkelen van een EV. Maar over moderne besturingsystemen. Ze willen vertikale integratie realiseren. Eigen een grote bak software in moderne computers op wielen. De traditionele manier van auto’s bouwen gooien ze flink op de schop. Renault heeft dit nog niet gedaan. Tesla werkt hier al 10 jaar aan, en het hele bedrijf functioneerd als een softwareontwikkelaar ipv een klassieke autobouwer. VW wil dit “ff snel” nadoen en uit de grond stampen met miljarden.
henkp1 zegt
Renault en Nissan bouwen anders al een jaar of tien goede EV’s en met succes.
mashell zegt
Renault jazeker. Maar eigenlijk zijn de EVs van Nissan helemaal niet zo goed, de Leaf is maar matig bruikbaar door zijn lage laadsnelheden en vooral gebrek aan accu koeling/verwarming.
vondick zegt
@henkp1: herhaling: het ging niet meer over het bouwen van EV. Het ging over het realiseren van verticale integratie van softwareontwikkeling.
banderas zegt
“Tesla kan wel inpakken als de gevestigde orde EV’s gaan bouwen” Uhuh.
pindakoning zegt
Ik kan mij nog een fanboy bij het vorige artikel reageren die zei dat dit allemaal meeviel en dat dit gepland was omdat ze nog snel wat ‘schone’ auto’s in 2019 wilde produceren.. jaja je hebt helemaal gelijk.. alles onder controle
Hoop wel gewoon voor VW dat ze er snel uit gaan komen, lijkt mij een redelijk probleem te gaan worden
mashell zegt
Dat ze in 2019 al wagens zonder software zouden produceren in 2019 was wel volgens. Het plan was ook dat de software een paar weken geleden af zou zijn en het grote testen en rijpen kon beginnen. Dat plan lijkt nog niet helemaal zo te lopen.
wimof zegt
Wat heeft dit artikel aan nieuws opgebracht? In mijn ogen bitter weinig tot niets. Zinnen een beetje herschikt en een paar eventualiteiten toegevoegd. De ID3 zal klaar zijn en door de nietsontziende (behalve Trump dan) coronacrisis zal zijn lancering in mineur gebeuren.
wimof zegt
Aan al diegenen die de moderne techniek omarmen mag ik jullie er attent op maken dat VAG al jarenlang dood en begraven is.
VW ag is de ondertussen de niet meer zo nieuwe benaming van dit wereldbedrijf.
camelman zegt
Ik vind dit zo heerlijk….misplaatste arrogantie. Lees dit artikel nog maar even terug:
https://autobahn.eu/artikel/9485/volkswagen-wij-kunnen-alles-beter-dan-tesla
Dutchdriftking zegt
VW en software, het blijft een dingetje…..
utregcity zegt
Zou Ctrl+Alt+Del eens proberen, helpt vaak.
jdeboer zegt
2 miljard verlies per week draaien, niet instaat zijn om een RC autootje werkende te krijgen.
Het gaat lekker daar bij VW, waar zijn de VAG fanboys/Tesla hatertjes nu met hun kritiek?
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vraag me af hoe lang VW kan blijven draaien als dit blijft duren.
Niet dat ik verwacht dat ze snel zullen failliet gaan, maar dit zal wel heel hard snijden in de financiën. Wat als er iets fundamenteels mis is met het platform, waardoor de hele auto (en de andere die nog zouden volgen) geschrapt moet worden?
sonnybonds zegt
ach je mensen blijven toch wel VW kopen. Dat zag je ook na sjoemelsoftware. Die id3 komt heus wel een keer alleen wat later.
stephane8200 zegt
@sonnybonds: ik denk dat de CO2 boetes zwaarder meetellen. Verder zal de aankomende of al bestaande recessie ook niet meehelpen.
kanffniksbetersbedenken zegt
@stephane8200: elke ev die ze verkopen scheelt ze €18050 boete. Dat scheelt nog al. Aan de andere kant verkopen ze nu een stuk minder dus hoeven ze minder te compenseren. Maar met €2 miljard verlies per week gaat het wel heel hard
bluelightning zegt
Pas op met “niet snel failliet”.
Oude modellen moeten gecompenseerd worden met EVs om CO2 boetes te voorkomen. VW ag staat er op 1-na slechtst voor, Mercedes slechtst, dan BMW….
Als de ID.3 niet in grote aantallen de weg op komt in 2020, dan:
* miljarden € aan CO2 boetes
* miljarden aan kosten van wel geproduceerde, maar niet verkochte auto’s
* miljarden aan Corona kosten
Heeft iemand nog een reddingsplan van de Duitse overheid nodig om te overleven…..? Denk t wel.
ouwedibbes83 zegt
@bluelightning: interessante rangorde, MB onderaan, VW iets erboven en dan BMW (minst slecht van deze drie). Waar kan ik hier meer over vinden?
gillis zegt
Volkswagen is geen software bedrijf, maar een oldschool auto producent.
Tesla is bijvoorbeeld wel een software bedrijf. Het lijkt misschien een hardware bedrijf van de buitenkant. Maar alle betrokkenen inclusief Musk himself zijn van origine software bouwers. Daarom is het niet gek dat Volkswagen grote problemen heeft met de software.
mauwerd zegt
Het zijn maar roddels, misschien zelfs een taktiek. “Het is lastig hoor!”. En dan straks knallen van “zie ons eens hard gewerkt hebben”
bluelightning zegt
erg grappig
Enig idee wat al die niet verkochte auto’s kosten?
Enig idee wat t kost om al die auto’s straks met n laptop langs te gaan?
Enig idee wat de schade aan een Li-accu is als-ie leeg raakt? Dan is-ie dood.
No way doet VW dit om straks de blits te maken