Een driepitter zien we binnenkort op iedere hoek van de straat. De Golf krijgt namelijk ook zo’n blokje.
Dat bevestigde de R&D kopman van Volkswagen, Hans-Jakob Neusser, tijdens de IAA in Frankfurt. Volkswagen kan de downsize-crisis niet meer ontkennen. Het merk is bezig met de ontwikkeling van een 1.0 TSI die ongeveer 110 pk krijgt.
Of je nou zo blij moet zijn met een trillende stofzuiger onder de kap van je grijze lease-slet is nog maar de vraag. In praktijk valt het verbruik van die o-zo-schone motoren behoorlijk tegen. Daarnaast maken vele handen licht werk, drie cilinders moeten harder werken dan een viertal pitten. Wat doet dat met de levensduur?
Het is afwachten wat Volkswagen precies in petto heeft. Vooralsnog zijn er geen plannen om het motorblokje ook in andere modellen te gaan leveren. Al lijkt het ons niet meer dan logisch dat een nieuw model Polo ook de 1.0 TSI krijgt. De Duitsers twijfelen nog of ze het blok in Amerika moeten gaan verkopen. Zullen alle F-150 rijders om die reden gaan overstappen naar een Golf 1.0 TSI? We betwijfelen het. (via carandriver.com)
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Hoe lang denken autofabrikanten nog door te kunnen gaan met de massamodellen uitrusten met benzine/dieselverbruikers? Die grote transitie moet toch echt een keer gaan komen, en ik verwacht dat niet pas na 50 jaar…
mashell zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: transitie waar naar toe? Naar electro niet als je het gejammer (geen geluid, onvoldoende actieradius) hier mag geloven. Waterstof staat nog veel meer in de kinderschoenen. Ik ben bang dat het nog wel 50 jaar noodzakelijk blijft om hyperzuinige brandstofmotoren te blijven ontwikkelen.
jens28 zegt
@mashell: ik denk dat als de crisses over is dat mensen dan ook weer meer gaan uitgeven aan hun auto’s dus dat ze ook weer aan de grotere motorblokken gaan. Ik denk dat dat hele downsize gedoen van deze tijd is omdat ze toch auto’s willen blijven verkopen aan mensen die nu niet veel over hebben voor een nieuwe auto dus moet ook weinig verbruiken.
Orichy zegt
@jens28: De crisis heeft niets van doen met de downsizing van motoren.
Downsizing is het gevolg van de emissie-eisen in deze wereld, waardoor autofabrikanten zich genoodzaakt toe voelen, om kleinere en “zuinige” motoren te bouwen en te gebruiken in elk segment waar het in toepasbaar is.
Dit is dan ten compensatie van de grotere en minder zuinige motoren, die men naast de kleinere motoren wenst te gebruiken.
Daar is geen crisis voor nodig, hoewel men er wel voordeel van trekt, want eigenlijk wil geen mens zo’n 3-pitter, met meer dan 100pk, maar door de crisis, worden mensen wel gedwongen het zuiniger aan te doen, dus is er succes voor de autofabrikanten, die kleine motoren in het assortiment hebben.
OT: Technisch is er nog veel mogelijk, met de convensionele verbrandingsmotor, dus is het handig die eerst te gebruiken, voordat er definitief overgestapt wordt, op een alternatief.
Het uitstellen en doorontwikkelen van de verbrandingsmotor, heeft als extra voordeel, dat men misschien nog wat andere en nieuwe oplossingen vindt. Zeker omdat de alternatieven nog niet volledig uitontwikkeld zijn en het op de één, of ander manier, geen goede alternatieven zijn. Zeker niet om dezelfde, of betere prestaties te leveren, zoals de verbrandingsmotor dat nu al doet en nog gaat doen.
Ook worden er nog nieuwe olievelden gevonden en in gebruik genomen, dus blijft de aanvoer van brandstoffen stabiel en voorlopig voldoende.
Tevens is er van zo’n kleine 3-pitter makkelijker een 6-pitter in V-vorm te maken, of zelfs een W-9-pitter, of zelfs dubbel-V-12-pitter, het blijft dromen en bij die laatste, heb je dan toch al gauw een 4 liter blok, wat redelijk compact is.
Of nog grappiger is het miischien wel, als je één V6-blokje vóórin hebt liggen en één V6-blokje achterin, goed voor de gewichtsverdeling en balans van de auto, plus je hebt aandrijving op beide assen, dus altijd voldoende grip. Voor de zuinigheid is het systeem aanpasbaar, voor stadsritten met één motor (en eventueel nog extra uitschakelbare cilinders, zodat je op 3-pitjes met een grote bak door de stad kunt) en één aandrijflijn, waardoor je zuiniger en schoner door de stad kunt. Want steden beginnen ook steeds meer millieu-barricades op te zetten,
Het zijn zo maar een paar ideeën die opkomen.
autobart zegt
@mashell: Die actieradius heeft met de accu’s te maken. De accu’s die momenteel op de markt zijn bieden te weinig capaciteit en zijn niet snel genoeg te herladen om een concurrent te zijn voor de verbrandingsmotor.
ruudw zegt
VW komt natuurlijk pas weer 5 jaar nadat de rest een 3pitter heeft er ook bij.
reistje zegt
@ruudw: overduidelijk een voorsprong in techniek.
timdrogt zegt
@reistje: dat was audi
G-Ammo zegt
@timdrogt: “was”… lol :’)
johannes79 zegt
@reistje: of voorsprong door techniek? Nou weet ik het ook even niet…
autobart zegt
@ruudw: Volkswagen heeft al lang een ongeblazen 3 cilinder 1.2 benzinemotor. In de Up! ligt ook een ongeblazen 1.0 3-cilinder… De Lupo 3L destijds had een 1.2 3-cilinder dieselmotor. Dus waarom lopen ze achter?
ruudw zegt
@autobart: ik doel voornamelijk op grotere auto’s zoals de golf
amnesia zegt
@ruudw: en de 1.2 3 cilinder in de vorige polo dan ???
danni zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
r32turbo zegt
Oke mensen over 10 jaar heeft alle auto’s een scooterblokje van 50cc.
rufctr01 zegt
@r32turbo: dat bestaat al, een brommobiel!
autobart zegt
@rufctr01: Daar ligt geen 50cc 2-takt stinkding in… Daar ligt een diesel torretje in.
r32turbo zegt
@rufctr01: ja dat weet ik, maar ik bedoel VW,BMW,Mercedes etc etc iedereen doet aan downsizing ik bedoel niet aixam ofzo :p
jeanclaude zegt
@ruudw voor de goede orde, VW heeft al meer dan 10 jaar (de 1.2 16v uit de polo van 2001) een 3 cilinder in het gamma zitten met betrekking tot zuinigheid. Daarnaast was er ook al in 2000 een 1.4 tdi beschikbaar met 3 cilinders. Eerst even je feiten checken.
ruudw zegt
@jeanclaude: dat was ook in een kleine auto. Ford heeft bvb al zeker een jaar de ecoboost motor in de focus liggen. En.een jaar achterstand op dit gebied is als je het mij vraagt best lang
autobart zegt
@ruudw: Dat is op dit gebied helemaal niet lang, als je bedenkt wat de ontwikkelingstijd van een auto is.
saxoke zegt
@jeanclaude: een 3 cilinder als 16v? Hoe doen ze da? 2 cilinders met 5 kleppen en de derde met 6 kleppen?
rufctr01 zegt
Eigenlijk lopen Daihatsu en FIAT gewoon erg voor!
gearhead zegt
@ Ruudw: vag stond wel aan de wieg van al die downsizerij. Wist je dat?
ej20g zegt
@gearhead: Daihatsu stond aan de wieg van het downsizen, wist je dat?
saxoke zegt
@gearhead: hoe kom je daarbij? Ik denk eerder dat BMW met de 320d E46 die de 325tds E36 verving (van 2.5 naar 2.0) ook al vroeg bezig was.
PSA met zn 1.6hdi die de 2.0hdi verving was dr ook vroeg bij. En zo kan ik nog wel wat merken verzinnen. Maar om te roepen dat VW de eerste was denk ik dat overdreven is.
mout zegt
@saxoke: Vergeet Citroën niet! XM 2.0TCT was het downsize alternatief voor hun eigen V6.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mout: en Saab, die het in de jaren 70 al deed, duh!
super zegt
@saxoke:
325tds werd behalve 320d ook 330d, volgens mij niet echt downsizing, maar diversificatie.
danni zegt
Als ik dan lees dan zo’n Fiat 500L met 2 cilinder in de praktijk 1 op 13 verbruikt, lach ik me kapot met mijn 2 liter Mondeo. Dat haal ik ook.
Gek hè dat opeens alle folderverbruik zo prachtig mooi is en de oudere motortypes wel heel dicht tegen het voorgespiegeld verbruik zitten.
Aan de nadere kant is de basis van het belastingstelsel dan wel rot. De verbruikscyclus verleidt de fabrikanten tot allerhande vage trucs voor een laboratoriumtest.
ruudw zegt
@danni: maar ondertussen lacht die 500l jou wel uit wat belasting betreft.
danni zegt
@ruudw: Daarom ook mijn commentaar op de berekening van de autobelastingen.
Mijn voorstel is meer via de brandstofprijs je belasting te betalen. Dan is het wel de bedoeling dat de omringende landen mee doen. Anders lekken te veel tankers over de grenzen.
De persoon met een zuiniger rijstijl of die wat vaker de fiets pakt, wordt zo beloond (en je pakt niet de klassieker die allen op mooie zondagen rijdt)
ruudw zegt
@danni: goed idee, maar je krijgt nooit alle landen mee. En ik zou dan ook belasting moeten betalen over mijn crossauto en grasmaaier e.d.
danni zegt
@ruudw: Veroorzaak je uitstoot? Dan betalen, dat doe toch al gezien de accijnzen in de benzineprijs.
Ach ja, een mens mag eens dromen van een betere wereld :-)
aschja zegt
@danni: Er wordt altijd wel hard naar het verbruik gekeken van auto’s, maar ik denk dat er vooral moet worden gekeken naar hoeveel co2 de Mondeo de lucht in blaast. Ik denk dat je schrikt.
ej20g zegt
@aschja: schrikken van CO2? Doe mij maar meer CO2 in de lucht, krijg je grotere bomen van. Daarnaast staan verbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen in verhouding tot elkaar.
sjamp zegt
@aschja: ?? Het verbruik is recht evenredig aan de CO2 uitstoot. Wist je dat niet? Das wel erg zure azijn!
super zegt
@aschja:
voor elke kg benzine die je verbrandt ontstaat ca. 2.3 kg CO2, voor diesel is dat ca. 2.7kg, een liter benzine weeg overigens ca. 0.77kg dus per liter benzine stoot je ca. 0.77*2.3=1.77 kg CO2 uit.
dnadave zegt
@super: volgens mij moet je even kijken naar waar je de komma plaatst….geen kg maar grammen hebben we het over. Enne…weleens van de wet van behoud van massa gehoord? Jij tart de natuurwetten met je berekeningen
super zegt
@dnadave:
Je moet zelf eens opzoeken wat een chemische reactie precies inhoudt… Mijn berekening klopt gewoon.
JanC zegt
@super: Hoe kan een kilo verbranden 2,3 kilo opleveren?
tupperware zegt
@JanC:
1 deel brandstof op 14 delen lucht? Vergeet niet dat een m2 lucht ook een kilo weegt.
In lucht zit ook Co2. of die 2,3kilo klopt zou ik na moeten rekenen maar dat je meer Co2 uitstoot dan er Co2 in de brandstof zit is zeker plausibel.
super zegt
@JanC:
Wat gaat er nog meer in je motor behalve brandstof?
mout zegt
@dnadave: Sorry Dave, maar hij heeft helemaal gelijk. 1) Of je per gram of per kilo werkt maakt helemaal niet uit, zolang je niet halverwege je som van plan verandert.
2) Sommetjes met massa-behoud doen het alleen in een gesloten reactie. Deze reactie is niet erg gesloten. Bij een verbranding bind je zuurstof uit de lucht. De massa van die zuurstof telt vrolijk mee. Het resultaat zou nog ‘zwaarder’ zijn als behalve de CO2 ook de H2O gewogen worden.
JanC zegt
@mout: Neen. Hij zegt dat 0,77 kilo benzine verbranden 1,77 kilo CO2 oplevert. Dat kan niet.
super zegt
@JanC:
2 C8H18 + 25 O2 → 16 CO2 + 18 H2O
waar denk je dat die 25O2 voor staat?
autobart zegt
@aschja: Jij hebt er verstand van ja… Tsssh, bij elke liter brandstof komt ongeveer dezelfde hoeveelheid CO2 de lucht in (verschilt per brandstofsoort maar is per brandstofsoort wel ongeveer hetzelfde)
danni zegt
en al jaren de 1.2 liter turbo diesel (overigens niet de fijnste motor) dat is ook een 3 cilinder
aschja zegt
@danni: Maar dat is een diesel..
aschja zegt
@aschja: En geen benzine..
sjamp zegt
@aschja: nee, de 3 cilinder benzine motoren waren eerst exclusief voor de Fox voorbehouden. Die auto na de lupo die totaal flopte. Niet om die 3 pitter maar omdat de prijs door de ongunstige wisselkoers minder goed uit de verf kwam. De Fox was een soort Aygo/107/C1 avant les lettre. Dus eigenlijk was VW gewoon te vroeg! ha
aschja zegt
@sjamp: Ik heb dat hok ook gereden. Blies bijna van de weg af met een beetje wind!
tmenges zegt
Rijd af en toe met de vw up! van mijn werk maar moet zeggen als je zo’n 3 pitter flink op z’n flikker trapt komt r best een lekker sportief geluidje uit
laulau zegt
Alleen interessant voor de lease-sletjes… Als particulier ga je hier toch nooit in rijden.. Ding zal wel een praktijkverbruik hebben van 1op12.. Dan doe ik het een stuk beter met mijn auto..
smartye36 zegt
Gelukkig heb ik dubbel zoveel cilinders met 3 dubbel zoveel rijplezier :)
Kvgorp zegt
Strax is er geen een auto meer die een fatsoenlijke aanhanger kan trekken.
loekie125 zegt
Door deze ontwikkelingen koopt niemand straks meer een 2e hands auto. Dit vanwege de kosten die dit met zich meebrengt. Blokjes die misschien 100.000 a 150.000 km meegaan en dan afgedankt worden. Ze draaien zichzelf de nek om door de achterlijke regels van tegenwoordig
juulbe zegt
@loekie125: kijk is even naar de gemiddelde km stand van een lupo 3L;)
mout zegt
@loekie125: Kijk anders ff wat een 3-cilinder afschrijft, en wat een 4-cilinder afschrijft. Of zoek eens uit wat voor kilometrages 3-cilinders kunnen halen.
(ik weet het, ze draaien vaak nog geen 8k per jaar. Maar dat is omdat ze veel in boodschappenautootjes zitten. Die motoren halen wel hoge km-standen, alleen moet je nog iemand zo gek krijgen om al die tijd achter het stuur te zitten ;-) )
loekie125 zegt
@mout: Geen idee wat 3 cilinders kunnen draaien. Zie ze hier in de garage voornamelijk met lage km standen. Dat komt ook doordat het van die koekblikken zijn. Maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat een 3 cilinder turbo (1.0 l) meer zijn best moet doen dan een grotere 4 cilinder om zo’n 1400 kg op gang te brengen. Koppel heeft zo’n klein torretje al nauwelijks…….dit gaat ook ten koste van de levensduur van de motor. Maar we gaan het meemaken. Ik zie er niet veel heil in in ieder geval
HZW zegt
De Fiat 875 cc TwinAir 85 pk is in de praktijk ook geen zuinigheid wonder.
Je mag blij zijn als je er 1 op 15 mee haalt in de real world.
Zo’n VW 3 cilinder turbo zal het niet veel beter doen neem ik aan.
saxoke zegt
@HZW: die fiat twin air is idd geen zuinigheidswonder. Da is een zuipschuit!
oxymoron zegt
@HZW: Logisch toch? Verbruik hangt primair samen met de te leveren prestatie, dus als een Twinair op vol vermogen moet draaien is zijn verbruik navenant.
vali1992nl zegt
Een up! GT kreeg toch een 110 pk drie cilinder met handgeschakelde 6 bak?
autobart zegt
@vali1992nl: Ik heb ook zulke geruchten vernomen, maar ik heb begrepen dat het prijsverschil met de Polo GTI niet al te groot zou worden dus dat het daarom afgeketst werd (dit is niet bevestigd, maar ik zou hier niet raar van op kijken).
sir_smokalot zegt
Er rijden al twee exemplaren rond, waaronder eentje van Ulrich Hackenberg (R&D), hoewel ik niet weet of dat nog steeds het geval is, sinds hij naar Audi is gegaan.
http://www.autoblog.nl/zijn-dit-de-specs-van-de-vw-gt-up
Voor zover bekend zit de GT-Up nog steeds in de pijplijn, maar je weet maar nooit: http://www.autoblog.nl/volkswagen-zet-de-bijl-in-de-bluesport-en-bulli
Onehp zegt
Amai de vooroordelen. Trillende stofzuiger?? Weet niet wat VAG doet, maar ze zouden toch niet te ver achter op de concurrentie mogen blijven.
Mensen die iets van autos kennen en met me meerijden denken dat het een 2l is, of zelfs een V6’je. Maar is dus een 1.0t 3-cylinder (Focus Ecoboost) en de meeste kunnen het nauwelijks geloven, zo verfijnd en soepel is dat, en met een leuk geluid bij volgas…
ericc zegt
@Onehp: Ofwel kennen de mensen die met jou meerijden niets van auto’s ofwel hebben ze nog nooit met een V6 meegereden.
Vorig jaar had ik een Peugeot als huurwagen in Spanje. Een 1.2l en die trok van geen meter. Zodra het wat steiler werd moest ik terugschakelen naar 2′ voor boven te geraken. Een ramp.
Onehp zegt
@ericc: dus u rijdt een 3-cyl van 82pk en 118Nm in een overwichtige Peugeot en concludeert dat alle 3-cylinders prut zijn? VW concurreert anders wel met de 1.0 Ecoboost van Ford, 125pk en 200Nm. Engine of the year 2012 en 2013, en rijdt heel netjes in een Focus, en nog leuker in de Fiesta. De beste man die dacht dat het een V6 was, is overigens een amerikaan die met veel V6:en heeft gereden, en hij vond niet dat het een luidruchtige 4-cylinder kon zijn… En dat was juist ;) Je zou denken dat merk je toch aan de snelheid, maar een ietwat luie amerikaanse V6 weegt ook snel 500kg meer (Focus Clipper is 1300kg getankt). Dus…
Vooroordelen. Een 3-cyl kán dus gewoon een fijne motor zijn, that’s all folks.
super zegt
@Onehp:
hoeveel verbruikt zo’n 1.0 focus in praktijk gemiddeld?
Onehp zegt
@super: Ruwweg als je de verschillende gebruikersgegevens op verbruikssites bekijkt, grofweg een liter minder dan een 1,6 benzine en een liter meer dan een 1.6 diesel.
Mijn jaargemiddelde is een ongecensureerde 6,8l/100km over 25kkm. Daarbij inbegrepen zijn de Zweedse winter (meerverbruik), snellere plezierritjes (toch wel), een dag vollebak op circuit, en 1500km knallen/cruisen over de autobahn (190km/h gps @4400toeren). Maar anders rijd ik redelijk netjes de limiet (gps wel). Vind ik meevallen voor een benzine break die bijna even ruim is als en V70 (1500l vs 1600l), maar is ook geen diesel hé.
super zegt
@Onehp:
1:14.5 ongeveer dus en 120 g CO2 per km. Niet heel slecht maar ook niet heel bijzonder weinig vind ik.
Onehp zegt
@super: 120g dat 1 op 20, 1:14,5 is 160g/km, zie discussie hierboven… maar dat is zo bij de meeste musliautos…
super zegt
@Onehp:
Is toch 6.8/100 = 0.068 l/km en 1l benzine is 0.77 kg dus 0.068*0.77 = 0.052 kg/km en 1 kg brandstof verbranden geeft 2.3 kg CO2 dus 0.052*2.3=0.120 kg/km ?? Of zie ik iets over het hoofd?
Onehp zegt
@super: ah sorry, ik was niet zo hard aan het opletten op bovenstaande uitrekening. 2,3kg is verkeerd, 1kg benzine verbranden geeft ongeveer 3,1kg CO2, kijk maar eens hoe alle benzineverbruikscijfers en opgegeven CO2 zich aan elkaar verhouden…
super zegt
@Onehp:
Is idd 2.3 kg per liter verbrandde benzine, niet per kg, dacht dat het per kg was, vandaar…
Onehp zegt
@super: 1L benzine geeft dus ong. 2,3kg CO2, 1kg geeft ongeveer 3,1kg CO2 (hangt beetje af van welke compositie)
super zegt
@Onehp:
Yep, dat is het.
Onehp zegt
@super: trouwens, ik heb wel eens 4,5l/100km gedaan op een ecorun, dus het kan wel. Maar op het einde van de dag blijft de grootte van de auto (aerodynamica, rolweerstand) en de werkingsgraad van benzine ervoor zorgen dat er geen wonderen te verwachten zijn.
Orichy zegt
Laatst zelf ondervonden, een Skoda Citigo 1.0l 3-pitter gehuurd, om mee van Ede, naar Rotterdam en daarna door naar Assendelft te gaan, heen weg ging prima leuk autootje, liep prima en was goed te doen op een doorsnee dinsdagochtend-begin-van-de-middag.
Maar op de terug weg, later die zelfde middag, bedacht om ook nog even gezellig in Dordrecht te gaan kijken, maar richting Dordt ging het fout, in de file, op de A13/A16, dan is het een onding, want filerijden gaat hem niet soepel af.
Dat was dus de laatste keer, om voor zo’n rit, zo’n autootje uit te kiezen.
De Daihatsu Charade TX Turbo uit 1984 was misschien wel zo’n beetje de eerst echte moderne voorloper van dit gebeuren, het was een 3-pits blokje met 998cc en een cabrateur, die 68pk leverde en 725kg woog; http://www.autoweek.nl/auto/1094/daihatsu-charade-tx-turbo.
Svda zegt
Dit zijn alleen motoren voor de Nederlandse markt, de 1.2 komt nog geen eens voor bij de Duitse dealers.
tupperware zegt
@dahlback:
Leg mij dan maar eens uit dat de Lupo 3l en de A2 3l tdi in Duitsland veel beter verkochten dan hier in Nederland. Gisteren kwam ik in Duitsland trouwens ook gewoon 114i’s tegen. Daar laten ze zo’n schraal typeplaatje er nog gewoon op staan.
Nee, Duitsers zijn een stuk nuchterder dan Nederlanders in dat soort dingen.
Svda zegt
@tupperware: Als je bij de Duitse dealer kijkt, altans iets van een maand geleden omdat ik voor een andere wagen aan het kijken ben, zie je bij de golf dat het vanaf de 1.4 begint. De 1.2 in de golf is alleen voor de Nederlandse markt vanwege bijtelling.
Maar eerlijk gezegd klinkt een 3 cilinder voor geen meter kijk maar eens bij Ford.
Onehp zegt
@dahlback: op welke manier klinkt dat niet?
sjamp zegt
@dahlback: De 1.2 TSI staat ook in Duitsland gewoon in de prijslijst.
Der Golf
Golf Trendline BlueMotion Technology 1,2 l TSI 63 kW (85 PS) 5-Gang
17.175,00 €
Maar of die nieuwe, nog te lanceren 3 pitter ook in de Heimat verkocht zal worden, dat is de vraag. ( verkocht =/= in de prijslijst ). Ik vraag mij af ‘waarom niet’.
jeanclaude zegt
@saxoke je hebt gelijk het was geen 16v maar een 12v.