De kleine hit van Volkswagen in vorm van de e-Up maakt, wederom, een comeback.
De meeste elektrische auto’s zijn gewoon duur. EV’s in het laagste segment zijn dan ook meer dan welkom. Volkswagen had een tijdje de e-Up, maar die verdween uit het gamma. In de tweede helft van 2021 keerde de compacte elektrische auto weer terug. Maar nu maakt de e-Up niet langer deel uit van het gamma van Volkswagen. Je kunt ze nog wel voldoende als occasion vinden. Net als zijn broertjes, de elektrische Skoda eCitigo en de Mii Electric.
Duitsland
De Volkswagen e-Up keert toch weer terug van weggeweest. Daarover bericht het Duitse Automobilwoche. Dat bericht gaat voornamelijk over de Duitse markt. Het is niet bekend of de kleine elektrische auto ook weer in Nederland verkocht gaat worden. En dan is ook weer de vraag of het een hit gaat worden. In de tweede helft van 2021 kostte de e-Up minimaal 25 mille.
Nieuwe VW e-Up voor 17 mille
Volgens bronnen hebben diverse Duitse dealers aangegeven interesse te hebben in een voorraadje e-Ups. Sowieso heb je in Duitsland een mooie deal te pakken als je naar de subsidie kijkt. De verwachte 2022 prijs bij onze buren gaat rond de 26.500 euro zijn. Met de subsidie van 9.000 euro in Duitsland heb je voor 17.000 euro een nieuwe Volkswagen e-Up. Kijk, dat zet zoden aan de dijk. De subsidie is in Nederland een stuk minder en de verwachte prijs zal ook hoger zijn. Dan is nog maar de vraag hoe interessant deze auto voor onze markt is.
Edge zegt
Hoe denkt Volkswagen die prijs in hemelsnaam te rechtvaardigen? De e-Up is een auto die qua segment in het vaarwater van de Dacia Spring zit, maar qua prijs maar 2.500 euro onder de grotere, nieuwere en meer volwassen Opel Corsa-e zit, zonder dat daar iets tegenover staat (functies, bereik, premium materialen).
flutterby zegt
@Edge: simpel, ik zou voor vrouwlief eerder de Up! overwegen/voorstellen dan een Corsa. Waarschijnlijk ben ik niet de enigste. Auto’s zijn vaak ver van een logische aanschaf.
wimof zegt
Nu nog effe kijken hoe degelijk hij in elkaar gezet is en dan komt het goed.
Alhoewel! In 2020 kon je in België voor 21450 € met een E- Up! bij de dealer buitenrijden, daarna kwamen de premies.
Blijkbaar hebben ze toch (helaas) geld geroken.
Maar hoe dan ook, een Up! is een degelijk ding (met hard plastic deurpanelen)
Nemus zegt
@Edge: ik denk dat de fleetmarkt hier in Duitsland vooral om vraagt. En dan is de korting gemakkelijk nog eens 10% bovenup de cataloguswaarde.
Maar zou zelf ook eerder kijken naar een andere wagen, zoals een Corsa of e-208.
Flutterbi zegt
Omdat niet iedereen het kopen van een auto benadert als een spreadsheet.
dalmore zegt
@edge: dat vraag ik me bij alles van de VW groep af..
xjs678qr zegt
@Edge: voor die 2500€ koop je dan nog een fiets bij…
kniesoor zegt
Als je een procent of 30 subsidie moet geven om een vervoermiddel verkocht te krijgen, is er ergens iets helemaal mis. Die subsidie komt deels uit de zakken van belastingbetalers, die dat misschien wel kunnen missen. Maar voor een ander deel ook uit zakken van belastingbetalers, voor wie de aanschaf van zo’n oto misschien altijd een utopie zal blijven. Dat is op z’n minst een beetje zuur . . .
flutterby zegt
@amghans: de subsidie is met name voor de fabrikanten, niet de consumenten.. Daarom de prijs van dit model ook zo hoog en van elke verkochte auto hoeven ze geen CO2 compensatierechten in te kopen.
mashell zegt
Ach die belastingbetalers voor de aanschaf van zo’n auto altijd een utopie zal blijven krijgen huurtoeslag, kindertoeslag, zorgtoeslag en wat al niet meer. Die toeslagen worden allemaal betaald door belastingbetalers voor wie zo’n eUp! nog wel te behappen en lekker goedkoop rijden is. We kunnen nu eenmaal niet alleen de lagere inkomens pamperen, je moet ook de hogere inkomens wat bieden, in de vorm van een lage bijtelling bij een schone auto, subsidie op zonnepanelen, hypotheekrenteaftrek, subsidies op elektrisch rijden, etc.
dawwg zegt
26K voor een klein, gammel, oersaai en schraal koekblik op accuzuur ? Hell no ! Stop dat ding maar snel terug waar de zon niet schijnt …
mashell zegt
Rijdt anders best lekker zo’n eUp!
harrie zegt
Bij een EV bepaalt het accupakket een groot deel van de kostprijs, een metertje extra metaal en kunststof kost niet zoveel.
Dus je krijgt of een auto met een onacceptabele range met een verkoopprijs die redelijk is voor zo’n klein autootje, of een acceptabele range met een verkooprijs die nauwelijks lager ligt dan een EV een segment hoger/formaat groter.
De marges op dit soor gebakjes zijn met ICE al niet ruim, met de EV omschakeling is dit segment helemaal ten dode opgeschreven.
mashell zegt
En daarom bracht VW al eerste EV de eUp! in 2013 op de markt en is die in 2022 nog steeds gevraagd. Niet dus, een kleine EV met een kleine batterij kan de perfecte stadsauto zijn.
3246cm252kw zegt
Staat het uitroepteken niet verkeerd in de titel? Het is toch Up! Hahahaha geintje
BenCarKay zegt
Zal wel mooi zijn maar dan wel met meer afstand rond 300/500 km. De e-up! Heb ik ook aangeschaft en is verder perfect.