De allergrootste Volkswagen die in Europa wordt verkocht is vernieuwd. Je moet goed zoeken.
Als ergens kostenbesparingen de norm zijn, is het wel in de wereld van bedrijfswagens. Die moeten namelijk vooral functioneel zijn en of er nou mooie lederen stoelen of drielaags metallic lak op zit: niet zo belangrijk. Dat er drie kuub materiaal achterin past: helemaal top.
Volkswagen Crafter
De Volkswagen Crafter is dan ook één van de nieuwste bussen op de markt, dankzij zijn introductie in 2017. Een nog niet zo lange levensspanne vergeleken met bijvoorbeeld de Fiat Ducato die er al is sinds 2007. De Crafter zijn leven zit er echter nog lang niet op, maar toch veroudert die een beetje. Niet eens qua uiterlijk, vooral het interieur. Er wordt duidelijk gebruik gemaakt van de basis die gevormd is door de Golf VII uit 2012. We zijn inmiddels twee hele generaties en twaalf jaar verder. Dan wordt dat toch een beetje oud.
Nieuwe Crafter
Vandaar dat hier de vernieuwde Volkswagen Crafter is! Als je dacht dat de Mercedes G-Klasse qua vernieuwingen het ingetogen houdt, dan ken je Volkswagen nog niet. We kunnen er kort over zijn: het Volkswagen-logo is nieuw. De Crafter heeft nu ook het nieuwe Volkswagen-logo. En zelfs dat is nou niet echt een ingrijpende verandering.
Maar dan komt de achterkant! En die is… eveneens identiek aan het uitgaande model. Zoals gezegd: voor een bedrijfswagen heel normaal. Maar als je kijkt naar wat Volkswagen veranderde bij de vele facelifts van de Transporter, is er toch altijd iets visueel veranderd. Bij de Crafter moet je echt goed zoeken.
Interieur
Je voelt hem al aankomen: vooral de bestuurder van een vernieuwde Volkswagen Crafter heeft baat bij de vernieuwingen. Zoals ’t heurt, natuurlijk. Je kan namelijk genieten van een interieur wat meer lijkt op die van de Golf VIII. Uit 2019. Hoezee! Het betekent wel dat Volkswagen wat modernere features kon toevoegen aan de Crafter. Zoals het nieuwe stuur en een veel groter scherm. Dat zorgt ook voor extra moderne software in de Crafter, zoals een digitale stemassistent die gebouwd is met ChatGPT.
Dat lijkt de trend te zijn voor de update van de Volkswagen Crafter: meer technologie die het minder laten voelen alsof je met een tien jaar oude bus op pad bent. USB-C-poorten, een elektrische handrem en een versnellingshendel voor de automaat die aan het stuur zit: allemaal dingen die we in modernere auto’s veel zien. Volgens Volkswagen heeft het verwijderen van de middenconsole vooral een voordeel in campers, waar de voorstoelen 180 graden kunnen draaien en je zodoende een mooi looppad hebt. Ten slotte krijg je een mooi scala aan rijhulpsystemen. Emergency Braking, Lane Keep Assist, Adaptive Cruise Control: dat soort zaken.
De uitvoeringen van de Crafter zijn hetzelfde. Je hebt in alles een paar keuzes:
- Opbouw: gesloten bestelwagen, chassis-cabine of pick-up;
- Cabine: enkel of dubbel;
- Wielbasis: kort (3.640 mm) of lang (4.490 mm);
- Lengte: kort (6.000 mm) of lang (7.400 mm);
- Hoogte: laag (2.400 mm) of hoog (2.830 mm);
- Gewichten: tot maximaal 5.500 kg;
- Aandrijving: voorwiel, achterwiel of vierwiel;
- Schakeling: automaat of handgeschakeld;
- Motor: twee TDI-viercilindermotoren met 140 en 177 pk.
kennone zegt
Volgensmij zie ik hier gewoon een facelift of hebben ze hem zo gemaakt dat hij echt op de vorige lijkt?
mcaa zegt
Je moet het zo zien, voor iemand die van een oude Crafter overgaat op de nieuwe zal het als een nieuw model aanvoelen.
potver7 zegt
Nieuw logo…. een V boven een W in een cirkel. Goh…
mcaa zegt
Ja nieuw logo inderdaad, wat fijner en strakker geworden, of verwachtte jij dat het ineens een ster zou worden?
degrotemuis zegt
Altijd fijn, nu ook sliders voor de climate control in je werkbus, want praktische knoppen zijn zo onhandig. Hopelijk hier wel meteen verlicht? Gelukkig lijkt het stuur nog wel echte knoppen te houden, niet die capacitieve zooi.
Willy500E zegt
We hebben er een besteld ivm bpm vanaf 2025. Echter, een echte vooruitgang is het niet. In een werkbus zijn knoppen vaak veel handiger. In een auto trouwens ook. We houden de “oude” in ieder geval aan
AudiRS zegt
En volledig ongespoten bumpers en grill. Echt lelijk. Ook jammer dat de motoren niet geupdate zijn. Een GTE blok was wel op zn plaatst.
harrie zegt
Even een positieve noot tussen alle bovenstaande negativiteit: hij is een stuk mooier dan de id3, 4, 5, 6 en 7.
wimof zegt
Nog altijd met de ondermaatse 2 liter diesel?(ik vrees er voor)
Of zit er nu standaard (eindelijk) een efficiënte oliekoeler op, dat zou toch het minste moeten zijn