Nu afwachten of de auto daadwerkelijk in productie gaat.
Tientallen jaren terug, nog voor de tijd van Golfjes en Polo’s, waren er ook Volkswagens die niet zozeer op de massa gericht waren. Ik heb het over de Buggy. Tot en met de jaren tachtig zijn er wereldwijd ongeveer 250.000 one-offs en kleinseriemodellen op basis van Kever-chassis’ gebouwd: van de speciale varianten en cabriolets van Hebmüller en Rometsch tot bekende woestijnbuggy’s zoals de Meyers Manx. Alles over de Buggy lees je in deze special, in dit artikel gaan we het namelijk hebben over zijn opvolger.
Na meer dan 50 jaar komt Volkswagen eindelijk met een nieuwe variant van de Buggy. Het gaat nu nog om een studiemodel, maar wat niet is kan nog komen. Volkswagen hint namelijk naar een mogelijke beperkte productie. De auto staat op het nieuwe elektrische modulaire platform (MEB) van de Duitse autofabrikant. Met de nieuwe Buggy wil Volkswagen laten zien hoe divers het MEB-platform kan worden ingezet. Van conventionele auto’s tot bijzondere projecten zoals deze.
Het design van de elektrische auto is geïnspireerd op de buggies uit de jaren zestig en zeventig. Net als het oorspronkelijke model krijgt deze nieuwe Buggy geen deuren of een dak. Technische informatie over de auto is nog niet bekendgemaakt. De elektrische Buggy beleeft zijn debuut op de autoshow van Genève (begin maart).
UPDATE: dit is de I.D.BUGGY Concept.
harrie zegt
Natuurlijk gaat VW dit niet uitbrengen. Deden ze 50 jaar geleden ook niet.
ghost zegt
@harrie: Mike Meyers is er daardoor wel wereldberoemd door geworden met zijn Meyers Manx.
donvincenzo zegt
@harrie: Dan graag de Karmann Ghia opnieuw uitbrengen.
eklasse zegt
Jaaa! Maken. Nee, ik koop hem zelf niet maar ben wel voorstander van dit soort uitspattingen. En omdat ik nu al smul van de VAG haat die gaat volgen.
escort77 zegt
Ehhh, Volkswagen heeft volgens mij nooit zelf een buggy gemaakt hoor. Buggy’s waren relatief eenvoudig te maken op basis van een kever onderstel, dat is wat anders.
RubenPriest zegt
@escort77: yes, ik heb het nu wat duidelijker omschreven in het artikel.
str8six zegt
Maak je geen zorgen, die komt er toch niet.
ikschrijfookoverautos zegt
Voorkant heeft iets weg van de 124 Spider, en dat is geen pluspunt.
gebruikersnaam3 zegt
Ik heb zelf een buggy :) Maar ik geloof niet dat de charme van de buggy geëvenaard kan worden in een elektrisch gebakje. Het mooie is juist dat alle techniek zichtbaar en ja ook hoorbaar is. Overigens is mijne geen modder/ dune buggy, maar meer een cruiser.
lithiumion zegt
@gebruikersnaam3: En toch kan electrisch aangedreven wel z’n charmes hebben, totaal niet te vergelijken met de ‘plof en roggel’, van Harley Davidson, maar hun nieuwe project heeft wel een hele gave sound:
https://www.youtube.com/watch?v=skzQcCiwpFc
Ik geef toe, hoe je dat in een terreinverslindende, zandvretende buggy, geen idee, maar toch een bepaalde emotie is er wel!
isn1981 zegt
@lithiumion: Is het geluid niet van de dyno?
lithiumion zegt
@isn1981: Eigenlijk heb ik geen idee, ik weet wel dat HD er bewust voor heeft gekozen deze motor een bepaald geluid mee te geven. Misschien wel de dynamo, maar dan ook nog eens flink aangedikt
zweed71 zegt
Hebmüller en Rometsch waren carrosseriebouwers maar met buggy’s hadden ze bij mijn weten niets te maken.
zweed71 zegt
Mooi dat het artikel wordt aangepast naar aanleiding van mijn eerdere reactie maar het zou wel netjes zijn om dat ook even aan te geven. Nu lijkt mijn voorgaande reactie namelijk niet relevant.
niex zegt
Moet ik nu een buggy zien in dat plaatje??
hotze zegt
Zonde van de moeite om in dit soort studies tijd de verdoen. Misschien dat de Amerikanen hier warm voor lopen…