Verandering is nodig om de SL weer te herstellen naar zijn voormalige glorie.
De Mercedes SL (rijtest) is momenteel een lastige auto. Hij heeft nogal last van concurrentie, die niet eens van buitenaf komt. Nee, want de meeste GT-Sportwagens met stalen klapdak zijn of uitgestorven of duurder dan de SL. De concurrentie komt vanuit Mercedes zelf.
Het eerste probleem is leeftijd. De R231 ziet er nog relatief fris uit, maar is een grove doorontwikkeling van de R230, uit 2001. Daar kwam een facelift overheen, toen nog één, toen kwam de R231. Dat was opgetrokken uit aluminium en alleen het dak van de R230 werd gebruikt, vervolgens kwam daar nog een facelift overheen. En dat maakt de auto allerminst lelijk, integendeel. Al is het simpele en elegante van de originele R230 er wel vanaf.
Als je dan vervolgens zegt dat open rijden ook kan zonder een 15 jaar oude cabrio te kopen, zonder dat je naar een ander merk hoeft, ziet niemand de SL meer staan. De SL is niet zo goedkoop als de C-Klasse Cabrio, niet zo simpel en elegant als de E-Klasse Cabrio, niet zo statig als de S-Klasse Cabrio en juist té statig en niet sportief om zich te meten met de AMG GT Cabrio. Redenen om de SL wél te kopen? Twee stuks. Eén: je hecht bijzonder veel waarde aan een stalen klapdak, wat de looks ten goede komt maar het gewicht niet en twee: heritage.
De naam SL is misschien wel de oudste en bekendste naam uit de Mercedes-geschiedenis, kijkend naar de prijslijsten van nu. In 1954 was de 300 SL Gullwing (klassieker-rijtest) een bijzondere auto en heeft mettertijd een ware iconische status gekregen. Mede dankzij de simpele elegantie door de korte, ronde kont met de gigantisch lange motorkap en natuurlijk de vleugeldeuren. Mercedes heeft met de SLS geprobeerd om de 300 SL te reanimeren, maar faalde omdat dat stijlvolle wat ze probeerden met de vleugeldeuren, alleen past bij een Gran Turismo. Niet bij een sportwagen met de 6,3 liter V8-atoombom van AMG in het vooronder.
Mercedes dropt al een tijdje hints dat er een nieuwe SL aan zit te komen. Maar als het merk voortborduurt op de huidige SL, concurreert MB de auto gelijk de markt uit. Het moet een nieuw icoon worden. De designbaas achter de nieuwe SL, Gordon Wagner, vertelt op de CES dat dat precies is wat ze met de auto van plan zijn. De grootste inspiratiebron is de 300 SL. De auto was destijds zo futuristisch dat het net een UFO leek, dat is waar de nieuwe SL zijn pijlen op wil richten, zo schrijft CarAdvice.au.
Mercedes kennende zal het daarom misschien een vrij controversiële auto worden, maar verandering is goed. Helemaal voor de SL, die hoognodig met pensioen moet. Een dergelijke designrevolutie is op zijn plaats, meer dan de huidige basis pakken en er een CLS-neusje + interieur op plakken. De naam SL is bijna cultureel erfgoed, het is goed dat Mercedes hem niet in stille trom laat verdwijnen. De nieuwe SL staat op zijn vroegst op de planning voor 2020.
Meer lezen? Check hier de bekendste ‘showroom-dinosauriërs’.
lincoln zegt
Ga er gemakshalve maar vanuit dat de nieuwe super lichte MB het gewicht gaat hebben van een 69er Cadillac ..
mashell zegt
@lincoln: zou zomaar kunnen, de SL wordt vast electrisch en een concurrent voor de Tesla Roadster,
raamkozijn123 zegt
Prima autobahn cruiser lijkt mij!!
str8six zegt
Zolang die niet op die rare hypercar lijkt komt t wel goed. De naam Gordon Wagner is trouwens wel een leuke artiestennaam voor een derde rangs volkszanger.
joostdetaalnazi zegt
*derderangs
retsok zegt
Het befaamde 63AMG blok is een 6,2 liter atoombom!
theblazerunner zegt
@retsok: ja konder die eikels bij amg ‘m nou niet 0,1 liter groter maken?
Dan hadden we dat gedoe niet steeds
jeroenwz zegt
@720s: de letters SL stonden ooit voor Sport Leicht.
Dat Sport is er na de Pagode SL wel vanaf (meer GT) en dat Leicht? Ach. Hoe minder daarover wordt gezegd hoe beter.
Over dat Sport: ja veel van de laatste generaties SL hadden (lomp) veel vermogen, maar dat heeft niet per se te maken met sportief…
ikrijdouderommel zegt
Volgens mij is de R230 zelfs al van 2001
vhs83 zegt
@ikrijdouderommel: klopt!
ikrijdouderommel zegt
@vhs83: inmiddels aangepast zie ik:)
E550 zegt
De SL230 prefacelift vind ik echt heel mooi (wie kan zich nog de clip herinneren van Sean Paul met die licht blauwe SL en wit interieur?). De facelift van 2008 is echt verschrikkelijk. De huidige vind ik wel weer mooi, en ik vind het raar je ‘m nooit ziet. Ik heb ‘m zelfs nog nooit in het wild gezien.
C220AMG zegt
@e550: Ja die herinner ik me wel, met die te foute velgen! Maar wat dacht je van deze, ik krijg hier nog steeds kippenvel van: https://www.youtube.com/watch?v=AN70xdyu7yA
dirkv zegt
@C220AMG: Haha, gaaf!
Gran Tourismo… wat heb ik vroeger veel nachtjes doorgehaald met vrienden, even 1 spelletje racen met een biertje er bij…
dirkv zegt
@C220AMG: Oh ja, prachtige wagen die SL!
C220AMG zegt
@fietsenmaker Klinkt als onze discussie gister bij de Niederlassung :P
406_v6 zegt
Na de Pagode en de R107 hield het op met de mooie SL. De R107 staat als 380/420 SL in Petrol Blau hoog op de verlanglijst.
kniesoor zegt
@406_v6: doe ‘t niet, de 8 cilinders zijn niet de meest betrouwbare blokken, beter een 280 doen. Voor de Nürburgring zijn R107s sowieso niet geschikt, dus het vermogen mis je niet.
406_v6 zegt
@amghans: die 420’s zijn heerlijke cruisers voor de zomer, met een R107 wil je niet eens hard rijden.
Een 500 is ook mooi maar die zijn vaak vernachelt.
Ben met je eens dat de 280 schiet onverwoestbaar is, maar die 8-pitters zijn wel erg lekker.
Breinstein zegt
Mercedes is begonnen met de fout om de SLS een letter te veel te geven. De AMG GT had dan ook als SL door het leven kunnen gaan en dan had je nu dit probleem niet.
kniesoor zegt
Ik vond (en vind) de R230 facelift wél mooi, er daarom eentje gehad, een SL280. Met een AMG pakket wat naast het iets andere uiterlijk ook betere remmen inhield. Vanwege het al bij 2500 rpm beschikbare maximum koppel een uiterst smeuïg apparaat en absoluut vlot genoeg voor een gentleman’s cruiser.
intimrasiert zegt
Wat is die R230 mooi zeg, gewoon tikkeltje doorevoluëren zoals de 911 ‘und gut ist’
oliviermerc zegt
Grappig dat er zoveel kritiek gegeven wordt. Heeft iemand wel met een SL gereden? Misschien wil niet iedereen een onkomfortabele hardcore sportwagen als de bloedmooie AMG GT. De SL is uiterst komfortabel, geruisloos (in Comfort mode) en praktisch (voor 2) en toch snel (zelf heel snel in Sport). Als ze er weer een hardcore wagen van maken weet ik niet waarmee ik de R231 mee kan vervangen. De enige andere met een klapdak is de Portofino, heel mooi maar niet echt komfortabel (denk ik)
phaeton zegt
Kun je nagaan, ik wist niet eens dat de huidige SL facelift deze neus heeft. Doe mij ook maar een zescilinder van de facelift uit 2006 bijvoorbeeld.
arias zegt
Ook veelste duur. Mercedes-Benz zal van de volgende generatie ook een SL280 moeten lanceren( die dan dus een goedkopere instapprijs heeft). Anders zal de SL weer een verkoopflop worden. Het segment is al niet zo groot meer zoals het eerst was. In Duitsland verkocht Mercedes wel 8.000-9.000 stuks van de SL per jaar. In VS 10.000-15.000 per jaar, In UK wel zeker 2.000+ en in Italië 1.000+. Die cijfers worden bij lange na niet meer gehaald.In 2018 verkocht Mercedes slechts 378 SL’s in Duitsland.