Na de overname van Volvo heeft Geely ook wel zin in London Taxi’s. Englon TXN gaat hij heten en in Peking vindt binnenkort de officiële onthulling plaats.
De grote vraag is dan ook of de auto zijn weg naar Groot Brittannië gaat vinden. Voor hetzelfde geld doet de taxi straks alleen dienst in China. Voordat je Geely (Englon) bij voorbaat kansloos acht moet je je wel bedenken dat ze al banden hebben met het bedrijf dat nu de taxi’s maakt.
Ze hebben verder hard gewerkt om er wat van te maken. Voor een taxi is natuurlijk vooral de bruikbaarheid belangrijk. Kijk je voorbij het ‘opvallende’ uiterlijk, dan zie je dat alles binnenin gericht is om optimaal dienst te doen. Rolstoelpiraten kunnen naast de chauffeur plaatsnemen, achterin zit een stevige maar comfortabele bank en de bestuurder is beschermd tegen fluimen. Die bescherming werkt natuurlijk twee kanten op. Naast velen andere Geely-modellen is de Englon vanaf 23 april te bekijken op de autoshow in Peking.
peter zegt
ziet er toch wel goed uit.
misschien toch iets aan de krappe kant?
en het is uit china…
qauqi zegt
gebaseerd op mini countryman? lijkt er echt heel veel op
Carlos zegt
Geen suicide doors…dus geen echte opvolger!
W115 zegt
Beter goed gejat dan slecht bedacht
Imba zegt
@W115:
”Beter goed gejat dan slecht bedacht”
…Nee, jatten is luiheid en dus nooit orgineel.
Kevski-Style zegt
Ik vind hem mooi, laat maar komen. Mogen hier ook wel als taxi gebruikt gaan worden….
Donkervoort zegt
Haha, nu gaat iedereen weer auto’s zoeken waar hij een beetje op lijkt.
Koplampen hebben wel wat weg van de Bentley Mulsanne…
Tony Casa zegt
@Donkervoort: Bentley koplampen? Heeft Bentley die dan weer op zijn beurt gejat van de Rossi koplampen van de VW Kever (en 45° gedraaid).
Aston_Martijn zegt
Mulsanne
Rob zegt
Opzich niet slecht, maar doe mij maar zo’n oude brink. Straalt meer klasse en Engelsheid uit :P
Esprit_de_Flandre zegt
Geely maakt de TX4 (de huidige London Taxi) al een tijdje in China onder de merknaam Shanghai Englon.
Geely heeft dan ook een groot stuk van LTI opgekocht. Het is een zeer apart ding natuurlijk, zo’n Londonse Taxi, dus denk wel dat ze er in China ook genoeg kwijt kunnen.
Of de Britten het zullen aanvaarden dat hun icoon in China wordt geproduceerd, en dan nog in een modern jasje… Das vragen om problemen.
@quaqi: Crossman? Ik dacht eerder Bentley Mulsanne.
Freewarefreak zegt
@Esprit_de_Flandre: Ja… en wat gaan we dan met al die mensen doen die nu bij LTI in Coventry werken? Buiten mikken? Of inzetten in de nieuwe Spyker fabriek? Want die zit om de hoek. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Het dak lijkt me trouwens iets te laag, en de instap achteraan te krap. In het geval van een Taxi komen die punten toch duidelijk voor het design. Maar misschien dat de definitieve versie een groot verschil maakt.
C6_R zegt
Heeft ie ook kickbokser bescherming?
Pieter_Aertgeerts zegt
Als dit voor de Britse markt bedoelt is, zou ik de bestuurderszetel van kant wisselen :)
lambo4all zegt
ik vind de ouwe mooier! maak daar gewoon maar replica’s van, dan zeuren die engelsen ook niet. (en dan geld ook voor mij)
Dimglor zegt
Ziet er wel goed uit zo..
kowalsk zegt
Best een mooi ding, vooral van de achterkan gezien.
Nagel zegt
Best ding, maar een chinese taxi voor in London, ik weet het niet. Ik zou die taxi gewoon door een engelse fabrikant laten maken
lincoln zegt
een Engelse taxi voor de Britten is als een Zwitsers zakmes voor het Zwitserse leger ..
bordevol passie en emotie ..
en made in China ..
KD-Producties zegt
nee gewoon niet!
Autogek zegt
Ik vind hem wel leuk.
Tonnie zegt
Ziet er wel geinig uit :P
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Lincoln: precies! En je vergeet nog: net zo Amerikaans als een I-Pod. Ook made in China!
OT: Ziet er goed uit. Ook mooi hoe hij helemaal voor het doel gemaakt is. Dat werkt gewoon het beste…
JPM zegt
@ lincoln
Een Zwitsers zakmes voor het leger gemaakt in China? Beter je research doen jongen.
OT:
Ik zie een Fiat 500 achterkant!
Cantago zegt
Heey! Een nageaapt Chinees ding, what else is new… Maar wacht! Wat zie ik nu? Hij ziet er goed uit:O HOE IS HET MOGELIJK!!! Ik zie wet wat Lancia, Alfa en andere dingetjes, maar dit is gewoon nniet verkeerd! WOW! Zou het dan toch de goeie kant op gaan met China? Nu nog dat echte gevoel, die passie en emotie die bij een merk hoort!
Mr. Dj M. zegt
Dit is gewoon echt mooi! alleen de achterlichten en zeker het chromen deel boven het kenteken, dat is wel iets teveel Mini :P
bartinspace zegt
Heel leuk autootje, zou het hier ook best goed doen als gewone hatchback denk ik.
T-Spark zegt
Gaat em niet worden, deze heeft achterin veel minder ruimte en een plaats minder als de huidige generatie black cabs.
BMW über alles zegt
kontje is een mix van mini cooper en nissan micra
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: Volgens mij wordt er zelfs niet meer geproduceerd in Coventry. Van de LTI-website:
The current version of the London Taxi is built in China to British standards by LTI Vehicles and their joint venture company Geely
Waarschijnlijk doen ze enkel nog verkoop en onderhoud in de thuisbasis. Het is dan ook al van 2007 (denk ik) dat Geely een deel van LTI opkocht.
Citrofiel zegt
De huidige Londense taxi’s hebben een ouderwets (retro) uiterlijk, hoog, lang en lomp. Maar dat heeft een reden. Zo is er alle ruimte voor de passagier. Deze Chinese creatie benadert de Britse wel qua uiterlijk, maar dan laat hij net wat liggen op het vlak van ruimte, waar de hele Londense taxi om draait… Jammer…
Tony Casa zegt
Zonder al dat taxigedoe en in een hip kleurtje zou dit een bestseller kunnen worden.
lowlow zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nico94 zegt
Wat lelijk!
autoblogger zegt
Manganese Bronze, het Britse bedrijf dat de beroemde Londense zwarte taxi’s produceert, komt mogelijk in Chinese handen. Het bedrijf maakte gisteren bekend dat het een kapitaalsverhoging overweegt ten voordele van de Chinese groep Geely, die al een belang van 20procent heeft. Daardoor zou Geely opklimmen tot 51procent, en dus de controle verwerven over Manganese Bronze.
Via http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=LE2NLMJL
(met dank aan Luc voor de tip)