Hoewel we nog talloze gelimiteerde versies van de Chiron verwachten kan het speculeren over de opvolger van deze hypercar alvast beginnen.
De Chiron haalt 0-100 km/u in minder dan 2,5 tellen en heeft een topsnelheid die ver boven de 400 km/u ligt, allemaal dankzij een W16 met vier turbo’s en 1.500 pk. Hartstikke gaaf, maar het zadelt de mannen van VAG wel met een probleem op.
Zulke prestaties zijn immers lastig te overtreffen, zeker als daarbij de milieuwet- en regelgeving in het achterhoofd moet worden gehouden. Daarom is het volgens CEO Wolfgang Dürheimer noodzakelijk dat de opvolger van de Chiron wordt geëlektrificeerd.
Helemaal elektrisch zal deze Veyron 3.0 naar alle waarschijnlijkheid niet worden, geen zorgen daarover. Wel gaat de verbrandingsmotor hulp krijgen van een elektromotor om het vermogen nog verder op te krikken. Het is trouwens nog effe de vraag wanneer die opvolger er komt. Bugatti plant mogelijk nog een ander model tussendoor dat in 2024 zou verschijnen. Wellicht wordt dat een groter model dat is geïnspireerd op de Galibier. De opvolger van de Chiron zou dan pas rond 2032 worden onthuld. (via: Autocar)
LaLancia zegt
Onbegrijpelijk dat VW hier nog geld in blijft pompen. Dit geld hadden ze bijvoorbeeld beter kunnen stoppen in een R8 opvolger. Weinig mensen weten van het bestaan van Bugatti af, en als ze het al kennen zullen maar weinig de connectie met VW leggen, denk ik zo.
viezefreddyw zegt
@lalancia: Weinig mensen weten van het bestaan van Bugatti af? Volgens mij valt dat best wel mee..
Bugatti is voor VW gewoon het vlaggenschip van de hele groep. Laten zien wat er allemaal mogelijk is, wat er allemaal gebouwd kan worden. Voor de marketing is het merk Bugatti juist uitstekend.
wijsneus zegt
@viezefreddyw: Ik denk wel dat bijna iedereen Bugatti als merk kennen. Maar de niet-petrolheads zullen het niet associeren met VW of Audi. Ik vraag mij dus ook af of het onder de streep echt van meerwaarde is. Niemand maakt bij de afweging 1-serie of A3 de keuze op het laatste omdat de Chiron in hetzelfde concern gebouwd wordt?
LaLancia zegt
@viezefreddyw:
Als vlaggenschip kan VW Audi gebruiken, of Porsche, of Lamborghini, of Bentley. Daar heeft het Bugatti helemaal niet voor nodig. De marketingwaarde van een R8 voor het merk Audi lijkt mij groter dan een Bugatti voor de gehele groep.
jordydeknecht zegt
@LaLancia: Als je zo veel geld over hebt voor een auto weet je echt wel wat er te koop is en hoe de onderneming in elkaar steekt
LaLancia zegt
@jordydeknecht:
Het gaat mij niet om de kopers van een Bugatti. VW denk ik ook niet, aangezien ze Bugatti als marketingstunt gebruiken.
leaper035t zegt
@LaLancia: Een Bugatti is het toonbeeld van het hoogst haalbare dat momenteel mogelijk is in de autoindustrie. De uitstraling van een legendarisch merk als Bugatti is onbetaalbaar. Bentley, Lamborghini en Porsche zijn peanuts in vergelijking met een Bugatti. Toch heerlijk dat ze een auto bouwen die moeiteloos 420 km/u haalt. Niet 1 keer maar elke keer dat je er om vraagt (en het haalbaar zou zijn) en dat in alle luxe. Bovendien is de vraagprijs nu wel voldoende groot om uit de kosten te raken. Ik kan me niet inbeelden dat ze dat merk zouden schrappen. Zoals andere al schreven, ik ben nu al benieuwd naar wat zal komen, naar wat technologisch mogelijk zal zijn. Bugatti is een merk dat doet dromen.
viezefreddyw zegt
Naar verwachting nog 15 jaar wachten op een opvolger. Ik kan niet wachten om in al die 15 jaar berichten te lezen over de Chiron opvolger terwijl de Chiron eerst nog maar eens uitverkocht moet worden…
rob5nismo zegt
@viezefreddyw: daarom 15 jaar wachten want de voorganger was ook een succes in de verkoop
berlinetta zegt
2032.. Als ik alle overheden mag geloven, worden er dan geen auto met verbrandingsmotor verkocht.
trolle zegt
De fatbug word amerikaanser, nog meer gewicht erbij
JanJansen zegt
@trolle: dat is nog maar de vraag. Ik verwacht dat er dan geen versnellingsbak en startmotor meer in de auto hoeven zoals bij de Regera.
Edge zegt
Meer vermogen, meer koppel onderin en een kleiner turbogat, voor zover je daar nog van kunt spreken bij de Chiron, en wanneer ‘ie korte afstanden volledig elektrisch kan rijden mag je ook de milieuzones in. Dikke prima dus
duitslaagvliegen zegt
Volkswagen heeft met 17,4 miljard euro het grootste onderzoeks- en ontwikkelingsbudget ter wereld. En dan nog weten ze te melden dat er een (mild) hybride in 2024 of later op de markt komt.
Elon Musk heeft met enkele honderden miljoenen dollars een volwaardige elektrische auto op de markt gebracht.
De wet van de remmende voorsprong; VW speelt inmiddels al de 2de viool, ze hebben het zelf alleen nog niet in de gaten.
Het spijt me voor al deze petrolheads op deze site, maar batterij auto’s zijn de toekomst.
viezefreddyw zegt
@duitslaagvliegen: Elon Musk heeft ‘een gat in de markt’ gevonden. Ofzo. Wanneer alle fabrikanten zich volledig gaan richten op elektrisch rijden, zal Tesla een dreun ontvangen verwacht ik. Tenzij ze echt een hele hoop gaan doen aan materiaalverbruik en afwerking.
aarsgewei zegt
@viezefreddyw: maar wanneer komt er eens een volwaardige concurrent, heb nog geen aankondiging gezien dus dat zal nog wel een paar jaar duren. Meeste mensen geven overigens niet zoveel om de naden tussen de plaatdelen, meer om het imago, enige reden dat er nog zoveel VAG verkocht wordt.
viezefreddyw zegt
@aarsgewei: Ik geef dan weer niets om imago, wel om mooie afwerking en materiaalgebruik in een daily auto. Een waardige concurrent komt heus wel. Duurt vast niet heel erg lang meer.
aarsgewei zegt
@viezefreddyw: Het is niet dat een Tesla waardeloos is afgewerkt toch? Ook gewoon prima materialen, een mooi scherm en hoogwaardige techniek. Het is ook niet zo dat een gemiddelde VAG auto een hoogwaardige afwerking onder de kap heeft gezien alle problemen de afgelopen jaren, daarom denk ik dat het gewoon imago is en dat er op de gemiddelde autosite simpelweg een niet onderbouwde aversie jegens elektrische auto’s is, alle verandering is namelijk eng.
viezefreddyw zegt
@aarsgewei: Nee hoor, dat hoor je mij ook niet zeggen. Maar een leuke Model S heeft dezelfde vraagprijs als een leuke Mercedes E-klasse/BMW5 5-serie/Audi A6 die vol in de opties zitten. En juist die auto’s zijn de concurrenten voor een Tesla Model S. En juist die concurrentie heeft de afwerking en materiaalgebruik juist op en top in orde.
Laat ik het zo zeggen. Op dít moment betaal ik liever ruim een ton aan een rijkelijk gevulde Mercedes E350 dan aan een Tesla Model S. En dat is niet omdat ik bang ben voor verandering.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: Bij Tesla zitten ze ook niet stil. Ja zo’n auto is erg duur, maar dat was de Citroën C-Zero ook! Vergeet niet dat Elon Musk dit in een paar jaar heeft bereikt. De merken die zeggen dat ze een concurrent gaan worden van Tesla hebben sowieso al een achterstand. Tesla zit niet alleen in de auto’s, hij heeft ook zonnepanelen ontwikkeld die eruit zien als dakpannen (wees nou eerlijk, dat is mooier dan die stomme platen op je dak).
Let op, de Tesla 3 gaat een leasetopper worden. Veel mensen rijden toch max 100-150km per dag, dat kan prima in een Tesla 3, zo’n ding is net zo duur als een kale A3. Dan rij ik liever een Tesla 3 als leaseslet….
jpoers zegt
@rufctr01: dakpannen zijn nu ook niet echt fraai. Beter kan je juist die platen mooier verwerken in je ontwerp. Er zijn nu ook ontwikkelingen met bijna transparante panelen die je in glas kan integreren :) sorry bouwkundige met een nevenfuncties als installateur :)
mashell zegt
@aarsgewei: zowel Audi als Porsche hebben al een Tesla concurrent aangekondigd.
gwnbmw zegt
@aarsgewei: mercedes, bmw en porche zijn de gene die de klap gaan uitdelen. bmw heeft er al eentje, die je meer ziet dan een tesla. die is ook goedkoper, en komt veel verder als een electro smart. bmw heeft ook gezegd de bmw i1 t/m 8 te willen maken. dus net als de bmw 1 serie t/m 8 serie.
mercedes heeft al veel hybrides, en is zelfs bezig met waterstof auto’s.
fanboy zegt
@viezefreddyw: Hij heeft een punt. Met zo’n gigantisch budget zijn ze Chiron’s aan het maken voor de “happy few”, maar nog steeds is er geen concurrent voor een Tesla. Nu de Model S, maar straks de Model 3. Nog steeds is er geen sprake van een concurrent, maar verbrassen ze het geld aan Chiron’s en opvolger.
Misschien hebben ze straks de allerbeste allersnelste sportwagen gemaakt, maar lopen ze dan nog steeds achter op EV gebied?
Onehp zegt
@fanboy: dan moet ie eerst een keer de elektrische plannen van VW bekijken, die zijn erg ambitieus met een heus superplatform waarmee ze heel veel modellen gaan lanceren. Van zodra de gewone modellen niet meer verkopen dan…
En Bugatti is gewoon een leerschool voor (top) ingenieurs en daarmee niet per se weggegooide moeite.
fanboy zegt
@onehp: Nu is het misschien nog geen weggegooide moeite straks wel.
En die elektrische auto’s hadden er natuurlijk allang kunnen zijn, met het budget dat ze hebben. Maar nee, ze geven het liever uit aan een showcase auto zoals een Veyron of een Chiron, terwijl ze ook gewoon een elektrische limo hadden kunnen hebben.
Vanwege de belastingvoordelen verkocht die Tesla ook beter dan de andere limo’s. Daar valt de schade echter nog wel mee, het wordt denk ik wat zichtbaarder met de Model 3 en Chevy Bolt enzo.
Uiteindelijk zullen ze het wel weer een keer inhalen.
406_v6 zegt
@duitslaagvliegen: Ook batterij auto’s zijn niet dé toekomst…
mashell zegt
“De volgende Bugatti wordt (semi-)elektrisch”
Net als alle andere auto’s dus.
pomoek zegt
Waarom niet volledig elektrisch? Bugatti’s worden nauwelijks gereden, als ze al niet jarenlang stil staan als belegginsobject. Range anxiety zal er daarom bijna niet zijn bij de eigenaren. En voor de wel rijders: Hoe vaak gaan die met de Bugatti cross country? vrijwel nooit. De snelste elektrische straatauto maken lijkt mij een geweldige uitdaging. En die laten ze nu gewoon liggen. Zitten er nu echt mensen te wachten op weer een hybride supercar?