







Huh? Dat was toch juist de bedoeling van de TT?
We kwamen laatst tot de conclusie dat er weinig betaalbare coupé’s op de markt zijn op dit moment. De Audi TT stond niet in het lijstje, maar binnenkort staat wel de WLTP-proof TT in de showrooms. Wie naar de verkoopcijfers kijkt, ziet dat de facelift niet vroeg genoeg kon komen. Het gaat namelijk niet zo goed met de in Hongarije gebouwde auto. Dat ligt niet aan het feit dat de TT een verkeerde auto is, integendeel. Het huidige model is beter dan ooit.
Het probleem is dat niemand ‘m wil hebben. In het eerste jaar (2015) werden er nog 143 van verkocht en in 2016 waren het nog 92 stuks. In 2017 vonden slechts 36 nieuwe TT’s een nieuwe eigenaar en dit jaar zijn er 17 TT’s op kenteken gezet. Om dat in perspectief te zetten, van de eerste generatie TT werden in het eerste volledige jaar (1999) dik 800 stuks verkocht. Het jaar daarop wederom meer dan 800 exemplaren. Die goede tijd.
Het is natuurlijk duidelijk dat de markt gewoon niet op dit type auto zit te wachten. Daarom gaat het roer om bij de volgende Audi TT. AutoBild weet te melden dat de TT namelijk een vijfdeurs auto gaat worden. Dus gewoon een TT, maar dan een vijfdeurs. Het is al eens eerder gedaan. In 2014 toonde Audi de TT Sportback concept. Een TT zoals we hem uiteindelijk zouden krijgen, maar dan met twee deuren extra. Het bleef bij een concept, maar het idee van de auto wordt binnenkort realiteit.
De nieuwe TT zal in technisch opzicht wederom verwant zijn aan de Volkswagen Golf, net als de voorgaande generaties. Het is niet een op een uit te wisselen, maar veel delen van de bodemsectie komen overeen. Qua motoren is het natuurlijk allemaal vrij voorspelbaar. De nieuwe generatie TFSI-motoren wordt leverbaar. Alle motoren zullen voorzien van een 48V mild-hybride systeem. Dit systeem ondersteunt de auto bij de eerste paar meters. Met name in het stadsverkeer zul je er voordeel mee hebben. De geschatte besparing qua verbruik is ongeveer 10%.
Wat we niet terug zullen zien is de TT TDI. De tweede en derde generatie konden ook met een zelfontbrander worden besteld. In plaats daarvan komt er een elektrische variant. Geschat wordt dat deze elektrische TT een actieradius heeft van 600 km. Daarmee heeft Audi een goede concurrent voor de Tesla Model 3 in huis.
Met dank aan @HZW voor de tip!
Waarom? Hebben ze niet genoeg snelle 4 deurs?
Word trouwens lekker instappen achterin
@dees: achterin is sws alleen maar bagageruimte… daar wil je een 8 jaar oud kind nog niet neerzetten…
@peug206: Mijn TT zit mijn 9-jarige prima hoor. Ja mijn vrouw moet iets verder naar voren. Maar het kan. We hebben er ook nog een praktische auto naast, maar ze kiest er zelf vaak voor dat ze met de TT wil.
OT: Ik snap niet zo goed waarom ze de TT niet juist wat scherper neerzetten. Het achterbankje er uit, een iets stijlere daklijn en een iets korter onderstel en je hebt een heerlijk smijt wagentje. Tuurlijk het blok ligt ver voorin maar daar kun je best ‘omheen’ rijden.
@airc: achja, ik heb 1x in een TT gezeten, maar met 3 volwassenen is dat echt wel onmogelijk ;)
@airc: Ik vermoed te duur voor de liefhebber die een smijtauto’tje willen. En niet duur genoeg voor mensen die een coupe willen om op de golfbaan/P.C. Hooft het mannetje te zijn.
@dees: Nieuwe TT = A4 sportcoupe o.i.d. (tussen A3 en A5 sportcoupe in) ?
@dawwg: Nee is A3 Limousine Sportback Coupé
@dees: Waarom? Omdat homo’s tegenwoordig ook steeds vaker gewoon een gezin met kinderen hebben. Daarom.
Is dit niet gewoon een A3 Sportback dan?
Of hebben ze die al?
@coubie74: Nee, dit wordt een vierdeurs coupé terwijl de A3 een gewone hatchback is.
@Edge: @viezefreddyw: ja, maar dan zou dit dus toch de Sportback kunnen zijn, net zoals de A5 Sportback en A7 Sportback? Want de limousine heeft dus 4 deuren en een kofferbak zoals een A4 en dit model heeft een hatchback wat Audi dus een Sportback noemt?
@coubie74: Zie je nou wel? We zien door de bomen het bos gewoon niet meer. Het overzicht is weg. Bij het door mij geliefde Mercedes-Benz ben ik het ook al kwijt.
@viezefreddyw: inderdaad. Het is logischerwijs niet meer te volgen….
@viezefreddyw:
Koop een Alfa 164….
@desjonnies: Goede tip inderdaad. Dus als je er nog eentje zoekt, roep het maar.
Krijg je wel andere problemen erbij hoor maar ja, dat is Alfa eigen.
@coubie74: Die noemen ze Limousine. Vraag me ook niet waarom…
@viezefreddyw:
Inderdaad, heet de limousine.
Onlangs nog hartelijk moeten lachen hierom met een vriend.
Ik rij namelijk met zo’n A3 en die had met zijn 1m85 namelijk niet echt het limousinegevoel achterin ?
@dimglor: Ja, dat kan ik mij goed voorstellen. Wel vind ik het best een mooie auto om te zien. Maar zo krap allemaal.
@viezefreddyw:
“Li·mou·si·ne
/limu…,Limousíne/
Substantiv, feminin [die]
Personenwagen mit festem Verdeck oder Schiebedach im Unterschied zum Kombi, Coupé oder Cabrio
Limousine vertalen naar het ‘Nederlands’
1. sedan”
Zoals het ook op de handleiding van de Passat B5 en Audi 80 van m’n Pa stond vroeger.
Rare jongens die Duitsers.
@torsen: Gewoon rundvlees dus…
@coubie74: als ze van de A3 nou eens een echte Avant maken is er ruimte voor een echte sportieve sportback.
achteraan wil je ook in deze 5 deurs niet zitten. Met 1m80 krijg je al nekproblemen volgens mij.
Wat is het nut hiervan?
@burninrubber: dat kan je de laatste jaren over heel veel niches/auto’s zeggen.
@burninrubber: Laatste poging om nog wat te maken van de TT als verkapte A3 Sportback.
Als TT Coupé of Roadster is het niet meer aan de man (vrouw) te brengen, misschien dat het lukt als een 5-deur Sportback.
Tevens halen ze de TT op deze manier uit het vaarwater van de P 718.
@burninrubber: Een auto met 4 deuren mag vaak wel geleaset worden. Zelfs als de achterbank er voor de decoratie zit.
En zo blijft er steeds minder over van het originele guitige design van de 1e generatie.
Waarom geven ze niet gewoon toe dat dit dus een gewone A3 wordt? Helemaal met hun huidige naamgeving, is de A3 de vreemde kikker en moeten ze die eigenlijk A2 gaan noemen, dan kan de nieuwe 5 deurs TT dus een A3 worden :P
@screamer: Ik vind de tweede generatie het beste (daarom heb ik hem ook). De eerste was iets te vrouwelijk in mijn optiek, maar wel een klassieker. De tweede kun je als man ook wat beter rijden. Zeker de 3.2 :)
De derde is vooral wat scherper getrokken maar mist die heerlijke VR6.
@airc: de i5 is imo toch wel fijner dan een 3.2 V6… Maar desalniettemin heb je een leuk autootje :)
Ik vind dit helemaal kuTT. Die gekke niches van tegenwoordig, ik begrijp er helemaal niks meer van.
@viezefreddyw: gewoon accepteren Freddy, zoek geen logica oid, gewoon accepteren
wat is het verschil dan nog met de a3 limousine en a5 sportback?
@jonathan1996: Dat hij er precies tussenin komt. lol
De A3 is een 4-deur limousine, die TT wordt een 5-deur Sportback, op MQB platvorm onder de A5 SB.
Gaaf ding wel, niet heel praktisch maar wel een keer wat anders qua vorm dan zo’n kleine kappersauto.
@20klepper: Hij gaat een stuk groter worden dan de huidige TT, waarschijnlijk wel 40 cm.
Goed idee, de markt voor sportcoupe’s is al vergeven. Aan Porsche en Jaguar. Ietsje lager aan Alpine en Mazda met de MX-5. Stuk voor stuk echte driving fun auto’s – iets dat Audi natuurlijk niet echt kan bieden.
Wel leuk om de verkoopaantallen van de concurrentie te zien:
“In het eerste jaar (2015) werden er nog 143 van verkocht en in 2016 waren het nog 92 stuks. In 2017 vonden slechts 36 nieuwe TT’s een nieuwe eigenaar en dit jaar zijn er 17 TT’s op kenteken gezet.”
In vergelijking, de Z4 deed het nog slechter: 131, 60, 33 in respectievelijk 2015, 2016 en 2017. Wel een stuk lekkerder ging de Cayman/718: 27/0, 21/55, 0/99, 0/79. Of zelfs Jaguar met de F-TYPE: 81, 66, 78, 61. Maar niets verslaat de MX-5: 157, 184, 191, 153.
En dan natuurlijk nog een “shooting break” ook hé…
Waarom maken ze er geen SUV van, schijnt de markt nog steeds stoer te vinden.
@harrie: ha, dat was ook mijn gedachte. Een Audi zou op zich best kunnen, op basis van een Volkswagen Saveiro bijvoorbeeld, https://www.autocosmos.com.ar/catalogo/vigente/volkswagen/saveiro/16-cross/162099
@harrie: Hebben ze ook nog ergens eventueel in de planning zitten volgens geruchten, als ik het me goed kan herinneren. In ieder geval hebben ze er zelfs een concept van gemaakt, die ongeveer tegelijkertijd met de Sportback werd geïntroduceerd, dus zo moeilijk zal het wel niet zijn voor Audi om er eentje in elkaar te knutselen haha.
Deze: https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-tt-offroad-concept-is-hoog-en-geel-66624
Komt de daling misschien omdat iemand die voor deze auto gaat ook daadwerkelijk een zekere rijkwaliteit verwacht? De TT is te weinig onderscheidend geworden. Als het stuurt als een kwast in een emmer behanglijm dan snap ik prima dat de looks daar niet tegen opwegen.
Kortom, het gaat een collectors item worden.
@dutchdriftking: Alleen de eerste Generatie lijkt mijn, de 2de en 3de generatie zijn niets bijzonders.
@HZW: eigenlijk precies andersom. De eerste generatie was te veel een Golf. Reed ook zo. Pas bij de MkII en MkIII waren de rijeigenschappen veel beter. Ook veel betere motoren. Als klap op de vuurpijl zijn er van de eerste generatie veel te veel gebouwd.
@willeme: Het gaat de meesten toch om de looks, hoe het rijdt of hoeveel koppel boeit niet. Anders reed iedereen wel in een BMW.
@alcantara: Ja, want een BMW rijdt altijd superieur..
@willeme: rationeel gezien heb je gelijk. Maar het design van de eerste, icm de juiste velgen en de bruine honkbalhandschoen bekleding, maakt juist dat een klassieker in spe.
@escort77: Ben het met jullie eens. Geen enkele TT wordt een klassieker omdat ‘ie bijzonder goed rijdt. En enkel de eerste generatie wordt een klassieker vanwege zijn design.
@willeme: Een 2e generatie van na de facelift (diesels van voor de facelift waren de laatste pompverstuiver ellende blokken) met 2.0 TDI en DSG moet een fijne daily zijn. Fijne 170 sjoemeldiesel pk`s met een fijne automaat in een mooi jasje.
Nice, een soort voorwielaangedreven RX-8.
@jochempie: Maar dan wel met een veel lager olieverbruik dan de Mazda RX-8.
@moveyourmind: Dat wil nog wel eens tegenvallen bij VAG producten hoor.
@moveyourmind: Mwahhhhh :D Je bedoelt, de RX-8 hoort olie te verbruiken, de VAG niet ;)
Audi A3 Coupé?
Coupe rijders zijn een uitstervend ras.
@bmw2coupeeigenaar: gewild of gedwongen?
A3 limo coupe? Opzich vind ik het wel een gave optie zo met wat meer ruimte achterin. Kan er ook een kinderstoeltje achterin. Maar wel weer onnodig met een A3 limo in het gamma, welke ik echt zeer lekker vind smoelen
@allesmetturbo: met 2.5TFSI 5cil vind ik het best een leuke auto
Wanneer komt de TT avant en Q-TT?
Audi probeert echt elk gaatje op te vullen.
@rufctr01: wie probeert dat niet?
Dus een concurrent van de CLA.
eerst was het de betaalbare sedan (astra, megane of kleiner) die niemand meer wou, toen de 3d hatchback (in c segment, en zelfs b word t moeilijk om 1 te vinden) nu de coupe (gtc, scirocco, doei), en de ouderwetse mpv is ook al op sterven na dood, autokeuzes veranderen en dat zal ook wel blijven…..
@krissie: uit eindelijk rijden we allemaal een 5 deurs SUV want dat is het enige wat er op termijn nog aangeboden wordt.
Ik vind het een mooie auto, mis alleen een scherm in het midden van het dashboard.
Ik snap het niet. Voor wat dient de a3 berline dan
Ik heb het altijd een hele mooie concept gevonden, en ze waren ooit erg dichtbij met het uitbrengen ervan. Ik weet niet of ik er een A3 sedan voor zou laten staan (deze TT wordt natuurlijk een stuk hoger in het segment geplaatst) maar qua proporties vind ik het echt een goed geslaagde auto!
@Gulli: helemaal mee eens Gulli. Deze prefereert daarnaast boven de A3 limousine vanwege de hatchback achterklep.
Ik vind het er beter uitzien dan ik had verwacht.
Sinds wanneer is een 4-deurs coupé geen coupé?