Malcolm wie? Hoogstwaarschijnlijk heb je nog nooit van deze Brit gehoord, maar hij heeft aan de basis gestaan van enkele van de mooiste auto’s ter wereld.
Sayer wordt in 1916 geboren in Norfolk en gaat op zijn zeventiende auto- en vliegtuigtechniek studeren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkt hij als vliegtuigontwerper voor Bristol Aeroplane Company. Daar komt Sayer in aanmerking met de basisbeginselen van aërodynamica. Na de oorlog is er opeens een stuk minder vraag naar vliegtuigen en daardoor ook minder werk. Terwijl Bristol na de oorlog ook auto’s gaat bouwen, verhuist Malcolm Sayer met vrouw en dochter naar Irak om daar aan de Universiteit van Bagdad te gaan werken. Daar aangekomen blijkt die universiteit helemaal niet te bestaan, in plaats daarvan onderhoudt Sayer de vloot auto’s van de regering.
Na twee jaar heeft Sayer het gehad in Irak en keert hij terug naar Engeland om daar voor Jaguar te gaan werken. Daar wordt op dat moment onder andere de Jaguar XK120 in elkaar geschroefd. Een beeldschone sportwagen met vloeiende vormen, maar écht aërodynamisch is het ontwerp niet: er is geen logica of wiskundige theorie aan te pas gekomen. Oogt het snel, dan is het snel, dat idee.
Dat verandert wanneer Sayer op de raceafdeling van het merk komt te werken. Hij introduceert de rekenliniaal en wiskundige tabellen op de afdeling en ontwikkelt zelfs een eigen formule om te berekenen hoe de kromming van lijnen optimaal is. Een hoop rekenwerk dat tegenwoordig door computers wordt uitgevoerd.
Jaguar C-Type
Het eerste resultaat is de Jaguar C-Type, op basis van XK120-techniek. De racewagen lijkt amper op de wagen waarop hij gebaseerd is, maar blijkt uiterst succesvol. In 1951 wint de C-Type bij zijn eerste deelname direct de 24 uur van Le Mans, een kunststukje dat in 1953 herhaald wordt.
Jaguar D-Type
In 1954 blijkt de concurrentie Jaguar te snel af en moet Sayer gaan tekenen aan een opvolger voor de C-Type. Het resultaat is volgens velen een van de mooiste racewagens ooit gemaakt: de D-Type. Alles over de historie en successen van de D-Type en zijn voorganger check je in deze longread.
Jaguar E-Type
Het hoogtepunt uit de carrière van Sayer is ongetwijfeld de Jaguar E-Type uit 1961, met grote regelmaat de mooiste auto ooit genoemd. In 1957 begint het testen met de E1A, een auto die qua ontwerp naadloos tussen de D-Type en de latere E-Type past. De mooiste versie van de E-Type is de Series I, de Series II en vooral III doen met hun overdaad aan chroom en in het geval van de coupe rare 2+2-daklijn het originele ontwerp geen eer aan.
Jaguar XJ13
Hoewel Jaguar met de E-Type commercieel gezien de nodige successen behaalde, was het op de circuits behoorlijk stil rondom het in de jaren ’50 zo gelauwerde merk. Met de XJ13 moest daar verandering in komen. Zoals vrijwel alle racewagens uit die tijd lag de motor niet langer in het vooronder, maar was deze achter de bestuurder geplaatst. In tegenstelling tot bij de C- en D-Type moest de XJ13’s 5-liter V12 ontwikkeld worden met gebruik in straatauto’s in het achterhoofd. Tegen de tijd dat het prototype in 1966 af was, had Ford al haar 7-liter GT40 klaar en werd de XJ13 kansloos geacht. In 1971 wordt het stof van het inmiddels 5 jaar oude prototype geblazen voor een promofilm voor de introductie van de E-Type V12. Helaas crasht de wagen hard door een exploderende band. Gelukkig is het wrak jaren later alsnog gerestaureerd en is het nu te bewonderen in het Heritage Motor Centre Museum in Gaydon.
Jaguar XJ-S
Als in 1975 eindelijk de E-Type op het punt staat om afgelost te worden door zijn opvolger, zijn de verwachtingen uiteraard hooggespannen. Het grote publiek is dan ook enigszins teleurgesteld wanneer het doek van de enigszins vreemde XJ-S getrokken wordt. Het sierlijke en vloeiende van de E-Type is er ondertussen wel af, al blijkt het model bijzonder houdbaar. Pas in 1996, 21 jaar na zijn introductie, rolt de laatste Jaguar XJS (tegen die tijd zonder streepje) van de band. Malcom Sayer heeft het allemaal niet meer mee mogen maken, hij overlijdt al in 1970, op slechts 53-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hartaanval. Het ontwerp van de XJ-S komt dan ook niet volledig op conto van Sayer, al heeft hij wel degelijk de eerste bepalende lijnen voor de XJ-S op papier gezet.
Edge zegt
Ik mag toch hopen dat deze man een koninklijke onderscheiding heeft gekregen. Zo niet, waar kan ik hem voordragen voor een postume onderscheiding?
Dutchdriftking zegt
Die XK13, wat een droomwagen!!!! Jaguar, doe daar alsjeblieft een project a la Ford GT mee!!
johanhummer9 zegt
@dutchdriftking: je bedoelt de xj13? Dat is inderdaad echt een pornoauto
jaguarjunk zegt
@dutchdriftking: hebben ze al geprobeerd met de C-X75, die ene met die turbines. Bleek helaas niet levensvatbaar.
ttcate2 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
introductiemap zegt
Zo’n C-type doet me als jonge student denken aan een Wiesmann, en das een groot compliment.
carmasterr zegt
@introductiemap:
Voor Wiesmann wel ja.
Al is die meer gebaseerd op de Austin-Healey.
http://www.rawlesmotorsport.co.uk/public/images/car-sales/DOP5C/gallery-images/austin-healey-3000-mark-iii-original-rhd-phase-2-bj8-8.jpg
http://www.rawlesmotorsport.co.uk/public/images/car-sales/DOP5C/DOP5C_Austin_Healey_for_sale_hero.jpg
ttcate2 zegt
De foto die hier gebruikt is voor de XJS is niet bijzonder flatteus, maar in alle uitvoeringen anders dan de afgebeelde vind ik het écht een schoonheid van een auto
Arnoud zegt
Een E-type mooie auto noemen… Kijk eens naar de stand van de voorruit. En dan die verschrikkelijk overgeprononceerde wielkasten. Ik blijf het een lelijk ding vinden.
hummer95 zegt
@Original_Arnoud: ik snap niet dat iemand de E-type een lelijke auto kan vinden. Als je de E-type een lelijke auto vind welke auto vind je dan wel mooi ?
Arnoud zegt
@hummer95:
Ik vind de Toyota 2000gt, vaak de Japanse de E-type genoemd, al een heel stuk mooier.
De Ferrari 365GTB/4 vind ik een prachtige auto. Evenals een Lamborghini 350 GT. De 1955 Mercedes 300SL. Er zijn er nog veel meer die ik mooi vind.
bmwm8gc zegt
@Original_Arnoud: precies, de verhoudingen bij de cockpit kloppen gewoon niet.
desjonnies zegt
@Original_Arnoud:
Dat mag.
Ik heb een iets andere mening.
Vind de Coupé een schoonheid maar ben niet zo weg van de roadsters.
Vind de drie ruitewissers wel stoer en de Coupé dat de achterdeur naar de zijkant scharniert.
Het interieur is helemaal zoals het hoort, geen ‘i-drive’ goddank !
RobUSA zegt
@Original_Arnoud: Niets over het meest lelijke uitlaat systeem uit de totale auto geschiedenis ? Die was deze ontwerper ff vergeten in te tekenen en kwam er pas achter toen de auto vd band liep volgens mij.
Brrrr beginners fout …ohhh wat lelijk.
Corvette had hem tenminste supermooi in de bumper verwerkt.
Arnoud zegt
@RobUSA:
Ik ben het niet vaak met je eens. (Heel wat jaren geleden hier wel eens discussies met je gehad, vraag me niet meer waarover) Maar over dit onderwerp kunnen we elkaar de hand schudden.
berlinetta zegt
@Original_Arnoud: Ben het met je eens. De E-type heb ik ook altijd een ontzettend lelijke auto gevonden. Hij doet me denken aan een snoek, een beetje zoals de Citroën DS dat ook doet. Dat is niet positief in mijn ogen.
Arnoud zegt
@berlinetta:
Laat ik die Citroën DS nou juist een beeldschone auto vinden. Vooral de versie met de koplampen achter glas.
Rob zegt
@Original_Arnoud:
Er rust inderdaad een soort taboe op het lelijk vinden van de E-Type. Velen vinden dat je een E-Type mooi MOET vinden. Niet zo heel vreemd, want hij is uitgegroeid tot een waar icoon: het summum van schoonheid. Vraag een willekeurig iemand naar een mooie sportwagen uit die periode en ze komen met een E-Type.
Een Maserati Ghibli Spyder vind ik bijvoorbeeld uit esthetisch oogpunt een veel mooiere wagen. Toch heeft de E-Type meer charme vind ik.
sabrerator zegt
@Rob:
Klopt. ik ben eengroot Jaguar-fan, zelfs lid van de Jaguar Daimler Club Holland, terwijl ik er geen een heb. maar een E-Type? nee, dank je.
dan hebben ze wel mooiere auto’s gemaakt, zoals de MKII, de D-Type en ja, zelfs de XJ-S. Waar ik persoonlijk een groot liefhebber van ben. toevallig zag ik er vandaag nog een rijden. Wát een schitterende auto!
Mijn droom is ooit nog een mooie coupe te hebben. Met V12. Donkerblauw graag, met crème interieur.
Gelukkig mag ik bij gelegenheid de V12 cabriolet van mijn stiefvader lenen, in mijn favoriete kleurstelling, en dat is altijd weer een genot. De vakantie in Engeland met het ding was geweldig.
mobieler zegt
Bij de XJS ging het helemaal mis. 1 ontwerp teveel
g40freak zegt
Die xj-s was meer uit nood zo geworden.
In eerste instantie was het de bedoeling er een MR auto van te maken.
clarkson zegt
Die xj13 pfiewww wat een lekker ding zeg
philipf zegt
Jaguar E-type! Droomwagen! Wat een schoonheid!
moveyourmind zegt
stuk voor stuk pareltjes van de Britse auto-industrie. Zelf zou ik zo’n XJS nog wel eens willen hebben, liefst in British racing green of Midnight blue. Niet omdat die zo fantastisch mooi is, ook niet omdat het zo’n betrouwbare wagen is. Maar dat ding heeft gewoon wat, heeft stijl maar is ook een tikje fout. En die rare achterkant met die rechtopstaande rare achterruit, gewoon geweldig.
jaguarjunk zegt
Het mooiste automerk ter wereld. Punt uit. Altijd zo lekker zichzelf geweest, pure porno het werk van Sayer.
mrrallycross zegt
Alleen die xj13 sloeg hij een beetje mis. Verder echt geweldige auto’s. Vooral die oude …types
styns zegt
Ik vind dan die c-type vooral heel vet. E-type doet me eerlijk gezegd ook vrij weinig
Rob zegt
Vaders heeft ooit een keer meegedaan in classic rally met een E-type roadster.
In de juiste kleur groen. Gewoon perfect, in alle opzichten.
http://www.autojunk.nl/2010/09/jaguar-e-type-18
RobUSA zegt
Echt niemand die dit ook het meest lelijke uitlaat setup vind van de E type ever ? Hoe langer ik ernaar kijk hoe erger ik het vind.
En dan vooral als je ze soms ziet rijden met een nieuw setje eronder.
De afstand tussen de body en de pijpen daar kan je je reserveband in meenemen …brrrrr wat lelijk.
Rob zegt
@RobUSA:
Vind het juist wel stoer staan. De dikke bobbel in de motorkap, de drie ruitenwissers, de “loshangende” uitlaten; dat maakt de E-Type juist zo leuk.
Dizono zegt
@RobUSA: Heel veel sportwagens uit de jaren ’60 hebben de uitlaten er gewoon los onder hangen. Een Ferrari Daytona heeft ’t, net als zijn voorganger 275 GTB. De Lambo 350 GT en de Maserati Ghibli. Eigenlijk zijn het vooral de Porsche 356B en de Corvette C1 die als weinige wél een gedesignde oplossing hebben.
Hupke zegt
De enige wagens die de E-type er slecht doen uitzien.
Zo’n XJ13 is echt te mooi voor woorden, zo’n C-type overstijgt schoonheid het is kunst/porno weetikveelwatnogerovertezeggen…, en dan de D en E type zijn ook best wel beauties en de coupe van de XJS mag er ook wel zijn.