In een tijd waarin met name budgetmerken (Datsun, Dacia) worden gelanceerd, doet Ford het andersom: er komt een extra chique uitrustingstrim voor onder andere de Mondeo, die Vignale gaat heten.
We moeten Vignale dus niet zozeer als een apart merk zien, zoals bijvoorbeeld Acura en Infiniti, het ‘submerk’ blijft onder de Ford-naam. Het merk mikt op dat segment van de markt dat een stukje extra ‘VIP-beleving’ wenst, zowel in afwerking van de auto, als in de service daar omheen, en bereid is hiervoor te betalen, zo liet de woordvoerder van Ford Nederland ons desgevraagd weten.
Hierbij moeten we denken aan bijvoorbeeld het levenslang ‘detailen’ (grondig wassen) van de auto, maar ook airport parking, om maar een voorbeeld te noemen. In de auto zelf kan je mooie sierstripjes, -stukjes, en ruitmotiefjes op de bekleding verwachten. Ford gaat dus volle bak Audi, als je het oneerbiedig wilt zeggen.
De naam Vignale kennen we uiteraard van de Italiaanse coachbuilder. Ford is eigenaar van deze merknaam, en wil middels dit logo een exclusief gevoel bij de klant oproepen.
Ford presenteert Vignale op de IAA in Frankfurt, en neemt ter illustratie een aantal Mondeo Vignales mee naar de beurs. Vanaf H2 2014 zal de ‘nieuwe’ Mondeo in Valencia van de band rollen, niet lang daarna volgt een Vignale-productiemodel. Ook bij types als de S-Max en de Edge zal er een Vignale-lijn komen.
Wij verwachten op zeer korte termijn meer officiële informatie over Vignale naar buiten te kunnen brengen. Tot die tijd: foto’s!
Phoenix zegt
Een soort DS-lijn dus voor Ford.
Ik was altijd fan van Ghia uitvoeringen.
6cylinder zegt
@Phoenix: Niet bepaald, DS-lijn zijn compleet anders vormgegeven autos met dezelfde techniek als de C-lijn.
Vignale is gewoon een oude naam misbruiken om hun duurste optiepakketje te marketen.
Klassiekerrally zegt
Ja, wat is er met Ghia gebeurd?
jrk68 zegt
@Klassiekerrally:
Ghia valt nu onder VAG, dus moest Ford wel een andere naam vinden.
Het huis Vignale lijkt mij wel een goede.
Klassiekerrally zegt
@jrk68: Dank u… Ik volg het allemaal niet meer, zoals je merkt :-)
audifreak zegt
@jrk68: Ben je niet toevallig in de war met Karmann?
thomcarspotter zegt
ziet er goed uit!
jasperd zegt
sorry, las toch echt drie keer vaginale
rotarypowah zegt
Haha, twee jaar geleden riep Ford dat ze geen heil meer zagen in de toevoeging ‘Ghia’.
“…Ford Europe design chief Martin Smith tells me that demand for the Ghia models has dropped sharply, to the point where it doesn’t make sense to keep them. ”
En nu komt ’t dus alweer terug, met een ander naampje.
imaginenl zegt
Ik lees toch ook echt ‘kut’. Zal wel aan Ford liggen.
6cylinder zegt
@imaginenl: Ja of aan jouw gebrek aan auto kennis.
vandenberg74 zegt
Looking good! Voor een ford….
bogey zegt
Wow, geef mij zo’n vignale tas, super hip!
Of niet …
Davion zegt
Lijkt een beetje op de ‘Individual’ lijn zetels die ze nu hebben, alleen een andere naam en prolly iets duurder en meerdere opties :)
robbie zegt
@Davion: Ford had inderdaad al jaren Individual.
fiestafeest zegt
Vignale, het luxe merk van ford zoals audi van vw…jammer!
toyotafortuner zegt
@fiestafeest: Doe eens nog eens lezen? Er staat dat het NIET een luxe merk wordt. Alleen een uitrustingsniveau. Dus zeg maar de S-line van Ford.
OT: Beetje een vage naam. Maar ziet er goed uit!
lemans96 zegt
Ziet er goed uit hoor. +
rune zegt
Ford gaat steeds meer de “premium” kant op. Denk maar aan de Evos concept op de IAA twee jaar terug. Ik hoor het @CasperH nog zeggen:
“Ford noemt dit nieuwe design “Premium Visual”, ze zeggen noujaaa, we bouwen geen premium auto’s, want daar hoort ook een premium prijskaartje bij, maar de mensen die onze auto’s kopen, krijgen dan wel een auto met een premium look…”
hanzel zegt
Budget merk van Aston Martin wouwww zet maar neer, woepie hiermee kan je best voor de dag komen.
Weet iemand toevallig nog een Poolse autoverbouwer die er een AM blokkie in wil leggen voor me??? mag de 8 pitter zijn hoor.
neal zegt
wat een grap.. ik heb de Vignales nog gezien toen de pre-series in Genk gebouwd werden…
Clou van de hele zaak is dat Ford de ‘nieuwe’ Mondeo deze keer door Amerikaanse ingenieurs heeft laten ontwerpen en uitwerken. Amerika… waar Ford nota bene een B-merk is (Lincoln is daar het luxe merk van Ford). En dan willen de heren bij Ford dat een B-auto moet gan concurreren met Europese A-merken… Laat me niet lachen… Ze zijn de weg daar in Keulen en Amerika al veel langer kwijt.
De ‘niuewe’ Mondeo ziet er misschien wel leuk uit, maar het interieur en afwerking is ondermaats. Eerst nog zien of Valencia ook ECHT de auto gaat bouwen.
sir_smokalot zegt
Lincoln verkoopt nog geen 100.000 auto’s per jaar (tegenover 5+mln voor Ford), en heeft eigenlijk al decennia geen echt bestaansrecht. Denk niet echt dat je het op een lijn kunt trekken met een echt onderscheidend luxemerk…
heidekonijn zegt
@sir_smokalot: Moh, valt toch best mee: infinity bouwt er ook maar 100k en Maserati nog veel minder?
mashell zegt
@neal: misschien bent u niet helemaal objectief?
fit4fun zegt
Ziet er heel netjes uit, maar zal helaas wel flink stuiteren met die 20 inch velgen.
meneersander zegt
ik vind het er erg mooi uitzien! Alleen wat gaat dit kosten? Als het dik 5 tot 10k gaat kosten kan je net zo goed een Audi A4 kopen…
rufctr01 zegt
@meneersander: alleen ziet dit er 100 keer beter uit dan een A4!
stekel01 zegt
@rufctr01: Vind jij!
mout zegt
@meneersander: Huh? Bij Audi ben je dan bij een kale versie. Niet bepaald een met onderscheidende details of Individual leerpakket.
Het zal echt weinig moeite kosten om 10.000 aan Vignale goodies te besteden. Maar nee, een kale Audi heeft daar niets van weg.
berlinetta zegt
@meneersander: Waarom? De Ford zal waarschijnlijk ook nog beter sturen dan de A4. Ik wist het wel.
heidekonijn zegt
Na Ghia wordt nu ook Vignale door de modder gehaald. Droef.
lamborgfan zegt
En dan een hete vaginale ST en RS uitvoering…
Of is dat een beetje overdreven nu ze in wijvenautotjes aan het wrc deelnemen?
metal zegt
@lamborgfan: wijvenauto’s?
azenomei zegt
@lamborgfan: Hehehe vaginal ST. Rij je mooi voor lul, ik bedoel kut, in de UK.
2800cc zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
2800cc zegt
@2800cc: Wel geinig die houding hier op “Autoblog”, mijn bijdrage is nutteloos en dan zelf dergelijke zinnen verwerken in je stuk tekst:
“Ford gaat dus volle bak Audi, als je het oneerbiedig wilt zeggen.”
–
Damn wat treurig..
gearhead zegt
Gaap, wat een hondenhokken zijn het toch ook
oskaar7 zegt
Ben heel benieuwd naar de prijs.
p993 zegt
ziet er niet verkeerd uit
neusje is wel ff wennen…
Davion zegt
@robbie: Idd, ik heb een Ford Focus met individual interieur, t’is daarom dat ik het weet :p :)
varry zegt
Ziet er niet slecht uit! Het is een goed begin om het merk wat meer premium uitstraling te geven.
windhoekgokarting zegt
Mooi..maar bij voorbaat al mislukt. Weer zo’n geld verslindend project waar ze over een jaar de stekker al uit trekken. Ford is geen premium merk waar klanten op individualisering van hun auto zitten te wachten…ze willen gewoon een goede deal voor weinig geld en alles standaard. The way to go is juist zoals Nissan en Renault. Bouw cheap ass cars voor de lagere midden klasse, Thats business! De compleet verzadigde Europese automarkt markt hoort daar dus niet bij. Lets see..
driescuit zegt
ik vind het spijtig dat er nog geen (richt)prijzen zijn, maar als deze onder die liggen van de concurrentie (premium merken) is dit toch een goed uitgangspunt denk ik. Aangezien ons bruine anjer tegen onze zin toch uitgerokken wordt (financieel), kan het een mooi alternatief zijn voor bedrijven / mensen die hun uitgaven op dit vlak iets moeten beperken. Had ik zelf het geld voor deze auto, zou ik’m zeker overwegen.
neal zegt
Prijzen zijn nog niet bekend om dat Ford voor geen meter weet wanneer ze de wagen eindelijk op de markt kunnen brengen in Europa…
@Maschel… mogelijk ben ik minder objectief, maar ik zit/zat er wel midden in. Ik werkte in eht team dat alle problemen van de huidige Mondeo/S-MAX/Galaxy oploste en de onoplosbare problemen moest melden aan De ‘ingenieurs’ in Amerika… die het vervolgens afdeden als ‘ we engineer this car, stay out of it’
Van de ruim 2000 verbeteringspunten die werden aangegeven aan de hand van de oude Mondeo zijn er nauwelijk meegenomen in de nieuwe.
De gigantische bekerhouders in de center console is er eentje die me zomaar binnen valt. Allemaal op Amerika gericht en geen rekening gehouden met Europa.
En zo kan je een hele lijst afgaan met zichtbare en onderhuidse verbeteringen waar de Amerikanen mooi hun neus voor ophaalden.
De verbeteringen die we in Genk niet meer mochten doen aan de huidige Mondeo waren enkel en aleen gegrond op te duur voor de nog uitstaande levensloop van deze wagen.
Waarop Genk afgerekend werd door enkel dikkoppen in Amerika als een plant die geen perfecte auto’s bouwde. Enkel en alleen omdat meneer Kevin O’Neil de geldkraan had dichtgedraaid.
Dus, ja minder objectief misschien, maar wel beter geinformeerd dan wat Ford de wereld wil laten geloven.