Een opmerkelijke debutant, dat Haas F1.
Opmerkelijk? Er is toch niet zoveel aandacht besteed aan het Amerikaanse team? Klopt! Juist daarom vinden we het bijzonder wat de Yanks in een jaar tijd hebben gepresteerd. Ze waren niet het lachertje van de pitstraat, in tegenstelling tot wat we voor de start van dit raceseizoen misschien verwachtten.
Nieuwe teams in de Formule 1 zetten zichzelf meer dan eens voor paal. Vaak ging het om speeltjes van puissant rijke figuren die het wel even gingen maken in de racerij, soms waren het fabrieksteams die hun grote woorden niet waar konden maken. Hallo Toyota en BMW. Haas pakte netjes punten als andere teams die lieten liggen, helemaal niet verkeerd dus!
Bovendien liet Haas afgelopen jaar maar liefst drie teams achter zich, te weten Sauber, Renault en Manor. Deze prestatie is des te specialer omdat alleen Romain Grosjean punten verzamelde voor het nieuwe team. Esteban Gutiérrez is volgens velen gewogen en te licht bevonden voor de Formule 1. De Mexicaan zal voor volgend jaar dan ook op zoek moeten naar een ander stoeltje. Misschien iets voor Mercedes…
Mairsil zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
edftw zegt
Lekker nietszeggend artikeltje dit, hóe komt het dat Haas het dit jaar goed heeft gedaan? Wie is meneer Haas van wie dit team is? Beetje achtergrond info? Kom op dit is wel heel summier
carmasterr zegt
@edftw:
Haas is niet bepaald nieuw in Formule 1. In 1985 en 1986 reden ze al onder de naam Lola (daar was Carl Haas importeur van) met een eigen chassis. Eerst met de uit de Formule 2 afkomstige Hart 1.5L viercilinder turbo, en later de twin turbo Ford-Cosworth GBA V6. Ondanks het talent van Patrick Tambay en voormalig wereldkampioen Alan Jones was het niet bepaald een succes. Ze haalden maar zelden de finish.
Tonnie zegt
@edftw: helemaal mee eens! Zij verdienen meer aandacht. Ik wil ook de achtergrondinformatie over het team lezen, uitgebreide zaken over afgelopen seizoen etc. Dit is bijzonder karig.
ahs1979 zegt
@edftw: Volledig mee eens. Wat meer diepgang op dit onderwerp is geen overbodige luxe. Haas heeft voornamelijk een seizoensstart gehad die niet past bij een nieuw team,, namelijk direct punten scoren in je eerste race komt niet of zelden voor. Maar daar waar andere teams gedurende het jaar beter gingen presteren lijkt het wel of bij Haas al het geld was uitgegeven aan alle mogelijke Ferrari onderdelen en dat men weinig of niets aan “in season” ontwikkeling heeft gedaan.
Meerdere races hadden zowel GUT als GRO issues met de remmen en richting het einde van dit seizoen is men zelfs van leverancier van de schijven gewisseld als ik me niet vergis.
Haas is dus goed gestart en daarna was het eigenlijk alleen maar downhill. GUT tot 5 maal als elfde geëindigd, veelvuldig door meerdere coureurs aangesproken op zijn gedrag bij blauwe vlaggen. Wellicht heeft hij het virus waar GRO in het begin van zijn carrière last van had wel overgenomen….
Ik zou wel willen weten wat de tactiek van Haas voor volgend jaar is. Is men daarom weinig druk geweest met updates voor de 2016 campagne en was alle aandacht gericht op 2017? Gaat men voor volgend jaar weer net zoveel inkopen bij Ferrari als dit seizoen of heeft men een afbouwscenario voor ogen?
dappers zegt
@edftw: inderdaad.
Een van de redenen dat ze het zo goed hebben gedaan is natuurlijk het feit dat ze in principe een customer-team van Ferrari zijn. Dat wil zeggen; veel hulp van de mannen uit maranello.
Daarnaast, en wellicht interessanter, hebben ze al een regelwijziging veroorzaakt voordat ze uberhaupt een wiel op de baan hadden staan. Doordat ze officieel nog niet aan de start stonden hadden ze namelijk geen begrenzing op het windtunnel testen en konden er dus redelijk op los zonder tijdsremming.
De combinatie van die twee punten heeft waarschijnlijk een zware vinger in de pap wat betreft het vroege succes. Wat echter ook blijkt hieruit is het gebrek aan development. Het is een nieuw team dat in feite aan het seizoen begon met een uitontwikkeld chassis. Dan is het lastig punten pakken verderop in de race en zak je dus terug.
@iedereen in deze comment sectie: lekker gewerkt pik! ik zeg autoblog copy-paste de berichten even en hoppa, we voorzien onszelf van een waardig artikel.
Ik vond dat ze net de lijstjes van de laatste maanden al een beetje die kant op gingen, maar dit is dus de next step :)
Edge zegt
-edit: gefixt-
OT: Wat ik overigens ook mooi vind, is dat Günther Steiner vandaag bekendmaakte dat Haas gewoon binnen budget is gebleven. Als je kijkt hoe snel HRT, Lotus/Caterham en Marussia/Manor telkens in de problemen komen en van eigenaar wisselden, is dat gewoon heel knap.
nofxke zegt
Kregen ook remmen, opganging, en dergelijke van Ferrari…
Scheelt ook veel als je dit niet zelf moet ontwikkelen
nofxke zegt
@nofxke: ophanging dus
gwnbmw zegt
@nofxke: remmen niet van ferrari hoop ik voor ze. vooral esteban heeft meerdere races moeten beëindigen met remstof wolken waar een tornado jaloers op is.
87sandyd zegt
@nofxke: het is gewoon een halve ferrari. Dus echt heel veel respect heb ik nog niet voor dit team.
viezefreddyw zegt
Haas begon echt heel erg sterk in Australië door zesde te eindigen terwijl hij op P19 begon geloof ik. In Bahrein eindigde hij als vijfde wat ook zeer knap is. Maar daarna werd het toch al gauw wat minder. Wel jammer, vond het een sympathiek team. Ik ben benieuwd wat het volgend jaar mag gaan worden.
mpc007 zegt
Wat nou iets voor Mercedes? Als die Gutierrez bij een low-budget team als Haas F1 al geen punten pakt, ga je hem toch niet in een Mercedes neerzetten? Dat is net zo dom als verwachten dat een slechte speler in de Eredivisie ineens bij Man Utd in de basis gaat spelen. Zelfde geldt trouwens voor Sainz; er zijn duidelijke redenen dat RB voor Max koos als vervanging van Kvyat. Dan is het raar als Sainz nu ineens in een betere auto terechtkomt. Het wordt óf Bottas, óf Wehrlein.
volvokaj zegt
@maarten_zoutendijk: Geloof dat het redelijk sarcastisch werd bedoeld…
johan_schipper zegt
@maarten_zoutendijk: Maar dat Max boven Sainz werd verkozen om naar Red Bull te gaan wil niet zeggen dat Sainz niet goed genoeg is voor een top team. Sainz is net als Max een talent van wereldformaat, 1 van de grootste talenten van de afgelopen 10 jaar. Alleen is Max gewoon nog ff een paar maatjes groter. Red Bull heeft Sainz niet voor niets in Baku ook een contract verlenging gegeven van 3 jaar!!
basjaski zegt
Auto was grotendeels gebaseerd op Ferrari’s SF15, ophanging etc ook allemaal geleent en aerodynamica, maar dan met de 2016 motor. Dat ze in het begin snel waren is dan ook niet zo heel gek maar nadat de auto niet echt door werd gedeveloped werden ze langzamer en langzamer vs de rest van het veld, dus heel gek is het niet…
bassx zegt
Het Sucess van Haas kwam ook omdat Haas F1 gebruik maakte van de listed parts die door het team zelf gemaakt moeten worden. Dit zijn 8 onderdelen aan een F1 auto die niet door een ander team gemaakt mag worden:
• Monocoque
• Survival cell
• Front-impact structures
• Roll-over structures
• Bodywork – except airboxes, exhausts, and prescribed bodywork geometries
• Wings
• Floor
• Diffuser
Deze onderdelen werden ontwikkeld door Dallara in Italie. De rest werd zoveel mogelijk gekocht van Ferrari, waaronder wielophanging. Deze manier van auto bouwen is natuurlijk niet onopgemerkt gebleven en is de vraag of MRT dit bijvoorbeeld in de toekomst ook gaat doen.
pinut187 zegt
De haas die eens wel de schilpad verslaat. Knap seizoen.
niels_hupje zegt
Hoezo Bmw woorden niet waar gekomen.
Voor zover ik weet hebben ze meer punten gepakt met de bmw motoren dan Haas..
Zelfs p1’s als ik me kan herinderen met Williams.
johan_schipper zegt
@niels_hupje: maar niet in hun eerste seizoen…
bemmie zegt
het is inderdaad apart dat ik op autoblog de helft van mijn tijd kwijt ben met achtergrond info halen uit de comment-sectie ipv het artikel zelf. Heel karig artikel dit weer. beetje haast tijdens het schrijven mauritsH?
quin zegt
Ik moet altijd aan Hans Teeuwen denken als ik de naam Günther Steiner hoor
esprit84 zegt
@all
dit is een gratis blog