En die prijs van de Volkswagen Golf GTI is fors!
Volkswagen gooit onze mailbox vol met nieuws vandaag. Eerder vandaag al de nieuwe Volkswagen Transit Transporter en nu de prijs van de vernieuwde Volkswagen Golf GTI.
Die vernieuwde Golf, de 8.5, is er als ouderwetse benzine met 116 pk of 150 pk, als mild hybride en er zijn 204 en 272 pk sterke plug-in hybrides. Maar de eerste versie die je een beetje interessant begint te vinden als echte petrolhead is natuurlijk de Volkswagen Golf GTI.
Sinds 1976 is er al een GTI uitvoering van de Golf en dus ook van deze generatie mag ie niet ontbreken. We hebben hem al eerder gezien natuurlijk, maar nu kun je hem echt gaan bestellen.
Prijs Volkswagen Golf GTI
Hoeveel centjes je dan mee moet nemen naar de plaatselijke Volkswagen dealer was nog niet bekend, maar nu wel. De vernieuwde Volkswagen Golf GTI heeft namelijk een vanafprijs, vanaf 61.990 euro staat ie voor jouw deur.
Als je bedenkt dat de instapper te koop is vanaf 34.990 euro, dan is dat een klap geld, maar goed je krijgt dan ook wel meer auto voor je geld natuurlijk.
Onder de motorkap een 2.0 liter TSI met 265 pk. Dat is 20 pk meer dan voorheen. Uiteraard is de GTI voorzien van een sportonderstel en sportstoelen. Altijd voorzien van een zeventraps DSG automatische versnellingsbak. Geen handbak.
Van nul naar honderd gaat ie in 5,9 seconden en dat is voor het eerst dat de “gewone” GTI onder de zes seconden naar de honderd kilometer per uur snelt. De snelheidsmeter stopt bij (de begrensde) 250 kilometer per uur.
Wat krijg je ervoor?
Niet verrassend, altijd een hatchback. Het Volkswagen logo is verlicht, hij is afgeladen met GTI badges en standaard voorzien van 17 inch lichtmetalen wielen. Wil je meer dan kan dat ook, vink dan de 19 inch “Queenstown” sloffen aan.
De sportstoelen, bekleding uiteraard voorzien van een geruit patroon, hebben geïntegreerde hoofdsteunen en het hele infotainment is ook vernieuwd. Bedienen kan natuurlijk ook vanaf het met leder beklede sportstuur.
Concurrentie
Dan ben je van ons natuurlijk gewend om hier nog een kopje concurrentie te lezen. Maar die is er bijna niet meer. Er worden nog wel snelle c-segmenters gebouwd, maar die komen niet meer naar ons landje. Want met het belastingklimaat en de BPM verkoop je geen wiel.
De echt snelle hatchbacks zijn er nog wel een paar. Zo heeft de Golf R met 333 pk nog wat concurrentie van bijvoorbeeld de Toyota GR Yaris en de BMW M135i, maar dan hebben we het al over auto’s van meer dan 75 duizend euro (BMW) en meer dan 80 duizend euro (Toyota en Golf R). Bij Mercedes is er nog de A-klasse AMG, maar die is minimaal 90 mille. Dan is de prijs van de Volkswagen Golf GTI een koopje!
Wordt je al hebberig? De configurator is live, dus aan de slag!
reactief zegt
Is de Golf GTE in Nederland dan niet de grootste concurrent als je nieuw wilt kopen!?
Lijkt me wel… tweedehands met importeren en afschrijven op BPM zal de GTI echter vast wat meer in trek zijn.
ghost zegt
Allles wat nu nieuw wordt geregistreerd is met Blackbox dus eigenlijk wil je sowieso niks meer nieuw lijkt mij..
mashell zegt
Je bent van plan een groot ongeluk te bouwen waarbij de politie de blackbox moet uitlezen?
lekkaah zegt
Daar heb je het ‘je hebt toch niks te verbergen’ argument al. Klassiek.
mashell zegt
Dat is te gretig, want dat zeg ik helemaal niet. We hebben het uitlezen van die blackbox afgedicht met regels. En natuurlijk kun je zeggen de nationaal socialisten en nep liberalen die nu de regering vormen neigen naar repressie en dus zullen ze regels wel gaan oprekken maar tot nu toe hebben ze niks gedaan en is dat een “zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten” redenering.
Bovendien is een leven waarbij je niks te verbergen hebt, je niks te vrezen hebt van wat de blackbox in je auto van je weet, heel veel leuker. Dus houdt je aan de verkeersregels, stel je vriendje en je vrouw aan elkaar voor, vertel je collega’s over het BDSM feestje van afgelopen weekend en wees gewoon gelukkig.
petroldrinker zegt
Kwestie van tijd totdat ze op basis van je blackbox uitlezen bij bijvoorbeeld een APK of beurt verkeersboetes gaan uitdelen etc…. dat is voor mij de reden om nooit meer een auto van zeg pak em beet na 2021 te kopen, teveel shit erin voor de overheid om ons mee te kunnen belasten/pijnigen, no thx!
dawwg zegt
Je koopt geen GTI om niet af & toe een zwaar rechtervoetje te hebben. Wacht maar tot je straks met terugwerkende kracht CO2 uitstoot tax moet gaan betalen. Of als je verzekeringspremie van je gemiddelde 0-100 km/u tijd af gaat hangen. Het ‘niets te verbergen’ argument houdt gewoon nooit stand. Lees de geschiedenisboekjes er maar op na; dit gaat uiteindelijk alleen maar ten koste van de portomonnee van de gemiddelde – brave -burger…
RiKe zegt
Absoluut belachelijke prijs. Dat is die auto zeer zeker niet waard
mashell zegt
Hmm, voor 1000 minder heb je ook een ID,4 GTX met iets betere prestaties en krijg je meer auto voor je geld.
spollie zegt
Ik weet nog dat ik 15 jaar geleden een Golf 6 GTI met handbak kon leasen, die was toen rond de 35k. Uiteindelijk gekozen voor een Mini Cooper S vanwege de 20% bijtelling. Waar zijn de tijden gebleven dat je als startende IT’er een dergelijke auto van de zaak kon krijgen en veroorloven, 62k is toch werkelijk een bizar bedrag voor die auto.
slodder zegt
Roerend eens!!
Otua zegt
Een van mijn beste vrienden is een startende IT’er. 2 jaar geleden mocht ie een leasebak kiezen. Dikke i10 hoor!
roelster zegt
Het probleem is niet dure auto’s, maar beperkte loonstijgingen.
De manier van inflatie berekenen klopt niks meer van
pier zegt
Die standaard velgen kunnen echt niet, de Peugeot 306 wil z’n velgen terug (en die waren veel fraaier). Verder natuurlijk veel te duur maar dat is niet de schuld van Volkswagen.
revstars-net zegt
Belachelijke prijs natuurlijk, maaar wat denk je van de Golf R met alle opties:
https://configurator.volkswagen.nl/golf/r/pt/samenvatting?code=VW61QOU
€100.000 voor een Golf…
lekkaah zegt
100k voor een ruftende hatchback, te grappig!
MarcoM zegt
Helaas teveel eenheidsworst. Een GTi moet opvallen, dit lijkt er niet op.
kennone zegt
Ondanks de prijzen helemaal nergens meer op slaan zie je ze toch veel rijden van de laatste generatie. Is er dan echt niks anders leuks tekoop voor dag geld?
mashell zegt
Eigenlijk heb ik het idee dat iedereen die een GTI wil tegenwoordig een A-klasse AMG koopt.
Dutchdriftking zegt
De Golf 5 GTI kocht je voor 32k… nu is dat 20 jaar geleden maar is geld echt zo weinig waard geworden of worden we echt heel hard genept door Den Haag? Benieuwd naar de Duitse prijs…
lekkaah zegt
Golf GTI in NL = vanaf 62k
Golf GTI in DE = vanaf 44k
Golf R in NL = vanaf 82k
Golf R in DE = vanaf 54k
Ja, je wordt flink genaait in NL. Bovendien, wat moet je dan? Elektrisch laden is ook onaantrekkelijker door duurdere KwH en het duurder maken van terugleveren (de netcongestie daargelaten).
Als je kijkt naar de nieuwe M5, die is hier 144k en in DE ook exact vanaf 144k. Komt dat nou door dat accutje die erin zit?
Bas zegt
GTI in NL heeft wel bijna €4.400,- aan opties in basis prijs t.o.v. DE . Matrix koplampen, winter pakket, Discover media, getint glas achter.
In mijn huidige 8 GTI zijn carbon afwerkingen interieur inclusief. Zal nu ook wel zo zijn. In DE optie van €950,-. Mistlampen lijken nu in NL ook standaard. In DE €365,-. Dus prijs in NL is fors maar wel erg compleet. Enige optie die ik nu zou kiezen is kingred en 19″. Dan is die wel ca. €10.000,- meer dan huidige 8.
Robert zegt
Een bedrag van 32.000,00 euro uit 2004 is nu € 48.936,17 op het prijskaartje (bron: https://www.inflatiecalculator.nl/).
Nou heb je een beetje een beeld, qua verhoudingen. Maar vergeet niet, zowel de btw als de bpm waren destijds ook lager, zowel procentueel als kwantitatief, en de Golf V was aanzienlijk kariger uitgerust, dus ik denk dat je daar al vrij snel die extra 13 mille in zult terugvinden.
kareljansen zegt
20 jaar geleden kocht ik een zeer ruime middenwoning voor 220k die recent voor 530k van eigenaar verwisseld is. Tijden veranderen.
kniesoor zegt
En voor welk bedrag is daar in de tussentijd aan verbouwd/vervangen ?
kareljansen zegt
Zo te zien heeft degene na mij er geen euro aan uitgegeven..
petroldrinker zegt
@dutchdriftking dat je die vraag nog moet stellen, je weet dat zodra het een brandstof motor heeft, je sws kneiterhard genaaid word, zonder lube en zonder dat je wilt (eigenlijk een vorm van verkrachting dus, dacht dat dat strafbaar was in NL? :P )
civicfk3 zegt
Ik haal over een jaar of 4-5 wel een 8.5 Clubsport uit Duitslands. De laatste Golf met verbrandingsmotor.