Ze zijn er maar druk mee in Bologna.
Het luxe E-segment is een druk bevochten segment. De hoofdmoot word door drie Duitse merken verdeeld en een verdwaalde Zweed. Dan zijn er nog wat excentrieke maar waardige alternatieven als de Jaguar XF, Cadillac CTS en Lexus GS. Iets hoger in dit segment staat de Maserati Ghibli, de favoriete auto van Bram Moszkowicz. Deze auto is nu een kleine vier jaar onder ons. Ondanks dat het design nog altijd modern overkomt, zag Maserati mogelijkheden om de auto op diverse facetten toch fijn te slijpen. Maserati noemt het zelf ‘een belangrijke update’. Maserati geeft wel gas, want vorig jaar werd de Ghibli al iets bijgepunt en voor dit jaar is de Ghibli (rijtest) weer iets verfijnd.
Eerst even de uiterlijke wijzigingen. De Ghibli GranLusso kun je herkennen door een nieuwe voorbumper met andere chroomaccenten en een gewijzigde grille. Om te zien dat het de nieuwe Ghibli GranLusso is, zijn er diverse badges die duidelijk maken dat je in een luxe Ghibli rondtoert. Volgens Maserati zijn de uiterlijke wijzigingen niet alleen van esthetische aard, maar ook om de aerodynamica te optimaliseren. Het zou leuk zijn als de topsnelheid iets hoger komt te liggen, de Ghibli heet namelijk geen begrenzer die ingrijpt bij 250 km/u.
Verder heeft de nieuwe Ghibli GranLusso full-LED koplampen met Matric High-Beam om verblinding tegen te gaan. Ook zijn er nieuwe functies voor het ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) systeem. Hieronder valt het automatisch parkeren en de adaptieve cruise control, maar het systeem is nu dermate doorontwikkeld dat autonoom rijden binnenkort tot de mogelijkheden behoort. Misschien viel het je al op dat we de naam Ghibli GranLusso bezigden. Naar het schijnt komen er ook nog een Ghibli GranSport en nog een ‘gewone’ Ghibli. De prijzen en prestaties zijn nog niet bekend, maar zullen niet te veel afwijken.
UPDATE: Maserati heeft inmiddels ook wat plaatjes vrijgegeven van de Ghibli GranSport, die een wat sportievere look heeft. Check ‘m in de gallery!
trustmeiamanengineer zegt
Blijft toch een hele mooie kar. Alleen is de sterkste benzineversie zwakker en duurder dan een Giulia Q…. Misschien wel een maatje groter en exclusiever natuurlijk, maar het wordt tijd om de V8 er eens in te lepelen. Anders lijkt me een zescilinder diesel(!) de fijnste versie van het moment…
hugoe zegt
@trustmeiamanengineer: Dat een Quadrifoglio sterker is realiseerde ik me laatst ook, nogal vreemd en het zou er idd eens toe moeten leiden dat er een echt sterke Ghibli komt. Moet dan wel weer zeggen dat ik een Q niet echt kan waarderen om z’n soundtrack, dat doet een Ghibli S dan toch een stuk beter. Ik zou zeggen knal een gedetunede versie van het blok uit de California T in de sterkste Ghibli. Hoe kom je er trouwens bij dat een diesel je de fijnste Ghibli lijkt? Het lijkt mij namelijk verschrikkelijk om een diesel Maserati te hebben.
poes zegt
@hugoe: omdat dikke diesels gewoon verschrikkelijk fijn rijden. Ook bijvoorbeeld in een Porsche Panamera. En dus ook in deze Maserati.
trustmeiamanengineer zegt
@hugoe: Zo’n dikke V6 diesel is gewoon lekker (ook nog goed te kietelen bij Squadra Tuning). En als ik dus een benzine zou willen hebben ik de Giulia Q zou nemen.
robinv33r zegt
Blijft maserati onwaardig..
viezefreddyw zegt
Hij is er zeker weer wat mooier op geworden, absoluut. Waar ik nog het meest benieuwd naar ben zijn de aanpassingen in het interieur en dan met name de knopjes maar vooral ook het navigatiesysteem en dergelijke.
Dat is/was gewoon niet op niveau. Navigatie is onwijs lelijk qua vormgeving en grafisch gezien van een belabberd niveau. Achteruitrijcamera lijkt wel een 240P filmpje die je bekeek op YouTube, de beeldkwaliteit is erg slecht. De nodige knopjes zoals raambediening en spiegels komen direct uit een Jeep en Chrysler. Hoeft niet erg te zijn maar het is overduidelijk onder het niveau. Je betaalt namelijk wel voor deze auto en flink ook. Dan doet zijn directe concurrentie dat allemaal veel beter. Maar dan ook echt veel beter.
Voor de rest een fijne auto. De diesel is een prettige auto om lange afstanden te rijden. Stoelen zitten goed, aandrijflijn is echt heel lekker. Fijne ZF-bak en prettige motor met genoeg vermogen en koppel. Klinkt ook bijzonder goed. Bijna als een V8-benzine auto.
Als Maserati met name het interieur, knoppen en systemen verbetert hebben, hebben ze een geweldige auto op de markt gebracht.
Loek zegt
@viezefreddyw: aangezien er geen foto’s van het interieur zijn denk ik dat ze er niet aan hebben gedacht…
550maranello zegt
@viezefreddyw: mee eens. Ik gebruikte gewoon mijn tomtom en dat ging prima;-) Wat mij betreft de mooiste sedan van het moment.
viezefreddyw zegt
@550maranello: Ik heb ook vaak de navigatie van mijn telefoon aanstaan als de navigatie van de Ghibli even niet wil. Voor een keertje niet vervelend. Maar ik kan me er voor de rest wel heel erg aan storen. Het hoort niet. Zeker niet in zo’n auto. Toch?
roppp zegt
@viezefreddyw: zal vast fijn rijden en klinken. Het oog wil echter ook wat en ik krijg er hoofdpijn van als ik er te lang naar kijk (gelukkig zie ik ‘m zelden ?).
viezefreddyw zegt
@roppp: Ieder zijn eigen smaak natuurlijk hè. Gelukkig maar.
LaLancia zegt
@viezefreddyw: Wel grappig om te weten; die knopjes van de ramen/spiegels die blijkbaar nogal goedkoop overkomen, komen bij… Mercedes vandaan!
povel zegt
Waarom zijn ze er druk mee in Bologna?
Ze zitten toch in Milaan?
viezefreddyw zegt
@povel: Ik ben bang dat je in de war bent met Alfa. Opgericht in Milaan. Maserati is opgericht in Bologna.
povel zegt
@viezefreddyw: Ja ik weet dat Maserati oorspronkelijk uit Bologna komt, maar ze vallen nu onder alfa en het bestuur van Maserati zit nu ook in Milaan. Ik woon/ werk momenteel in Bologna en ik weet hier geen Maserati fabriek of kantoor te vinden. Je ziet ze hier wel heel veel rijden, met name de ghibli.
povel zegt
@povel: zie net dat ze nog in Modena zitten, dacht eigenlijk dat de fabriek daar 2 jaar geleden gesloten was.
w0o0dy zegt
Erg mooie auto maar het aanbod zou wel iets spannender mogen. Verder is het met een maatje 45 achter erg lastig in- maar vooral uitstappen. Eigenlijk zouden ze de wielkasten voor het achterwiel meer recht naar beneden moeten laten lopen.. dan is er iets meer ruimte. De oude QP’s hadden dat evenals de 430. Gedoe met uitstappen is heel erg niet cool en stijlvol.
sracert zegt
Wat een schoonheid. Wel je 3 delig laten stomen en schoenen l(laten) poetsen. Geen jogging broeken, gympies, omgekeerde petten, geblondeerde Oost-Europese dames, etc, etc. Daarvoor kun je prima terecht bij onze Oosterburen.
rollingstoned zegt
Bram’s favoriete was volgens mij toch echt deze AM:
https://static.autojunk.nl/pictures/2009/0412/121044/image_10.jpg
sulobb zegt
YAAAAAAYY!!! Nu ziet ‘ie er een stuk fraaier uit! Deze zou ik zeker willen.
amersfoorter zegt
Doug de Muro heeft het in zijn vlog over hoe slecht deze auto oud wordt. Helemaal mee eens. Matig design. Maar goed, dat is een sociaal onwenselijk antwoord. Misschien een reden waarom je hem haast niet ziet rijden
viezefreddyw zegt
@amersfoorter: Ik heb echt onwijs moeten lachen om Doug de Mouro in zijn review over de Ghibli. Hij heeft ook echt volledig gelijk eigenlijk. Mijn vader rijdt zo’n ding en ik heb er tientallen duizenden kilometers mee gereden. Alle systemen zoals navigatie zijn matig.
Het ontwerp? Schitterend. Vind ik echt. Een hele mooie auto. Aandrijflijn is ook erg prettig. Voor de rest? Meehh, kan en moet veel beter. Maar het is een keer wat anders.
cpp1 zegt
Daar mag wel even een verlagingssetje onder zeg…
toyotafortuner zegt
Prima facelift