Met de vernieuwde Lexus LS kunnen de Japanners weer tegen de Duitse gevestige orde opboksen.
De Lexus LS is eigenlijk de beste keuze als je een dikke limousine wenst, maar niet zo’n uitgekauwde Duitser wilt. De Jaguar XJ is niet meer onder ons, de Maserati Quattoporte raakt iets op leeftijd en Cadillac mag die Blackwing-motor wel naar Nederland brengen. Niet dat het ook maar iets uitmaakt, iedereen koopt toch wel een S-Klasse in dit segment.
BladeScan
Waar BMW en Audi kiezen voor zeer conservatieve styling met enkel een opvallend grote grille, is tegenstrever van Lexus veel expressiever. Kennelijk zijn de Japanners er tevreden over, want de vernieuwde Lexus LS is namelijk nauwelijks veranderd.
De koplampen zijn nieuw, met ‘BladeScan’-technologie. Niet dat de lichtopbrengst onvoldoende was, maar deze is nu beter. Een ander verschil is de sproeier voor de sensor voor de adaptieve cruise control. Als Saab nog bestond zouden ze dat ook doen.
Gin-ei Luster
Verder is er een nieuwe kleur voor de LS, ‘Gin-ei Luster’. Een soort glanzende lak die moet aanvoelen als een matte lak. Bijzonder. De voorbumper is ook ietsjes gewijzigd: de twee grilles aan de zijkant zijn nu wat vierkanter vormgegeven. Verder zijn de wijzigingen aan het exterieur minimaal.
Er zijn iets andere achterlichten en de chromen strip aan de achterzijde is vervangen door eentje in het ‘Piano Black’. Daarnaast zijn er uiteraard wat nieuwe velg-designs leverbaar.
Juist extra knoppen
Het interieur is ook weinig aangepast. Logisch, want dat was op sommige vlakken briljant. Het is echt een bijzondere ervaring, terwijl een 7 Serie en A8 de uitstraling en sfeer bieden van een grote 5 Serie en A6. Wel is er een verbeterd 12,3 inch infotainment scherm met aanraakfunctie.
Ook zijn er juist wat extra knoppen op de middenconsole, zodat je meteen de stoel- en stuurwielverwarming kunt aanpassen. Dat mocht ook wel, want het oude systeem was niet het meest gebruiksvriendelijke in de business.
Technische wijzigingen
Dan de techniek. De Lexus LS500, iets meer trekkracht onderin en alerter reagerende transmissie. Ook de LS500h is iets aangepast. Deze is voor Nederland een stuk interessanter. Het hybride systeem heeft een directer reagerende elektromotor voor een snellere acceleratie.
Lexus zou Lexus niet zijn als er geen aandacht werd aan geluid. Zo heb je in beide gevallende de beschikking over ‘Engine Sound Enhancement’ die prettige klanken door geeft aan het interieur en ‘Active Noise Control’ die juist de vervelende geluiden erbuiten houdt.
Park Assist
Ook de functie voor het automatisch inparkeren is verbeterd. Met het ‘Park Assist’-systeem kan de Lexus automatisch sturen, gas geven, remmen én schakelen. Dit doet Lexus dankzij diverse cameras en ultrasonische sensoren rondom.
Op hogere snelheid gebruikt de vernieuwde Lexus LS deze voor de bijna geheel automatische cruise control. De techniek lijkt verder te zijn dan de wetgeving.
Beschikbaarheid
Het grote plaatje verandert verder niet heel erg veel. Mocht je het huidige model niets vinden, dan verandert de vernieuwde Lexus LS daar weinig aan.
Mocht je de auto juist heel erg gaaf vinden, dan is er nu al helemaal geen reden meer om er geen te kopen. De auto staat aan het einde van het jaar bij de Japanse Lexus-dealers. De rest van de wereld volgt pas in 2021.
406_v6 zegt
Geen LS600h?? ?
willeme zegt
@406_v6: nog niet. Wellicht wordt deze later aangekondigd. Er zijn wel voldoende geruchten, maar in dit geval hebben we nog géén bevestiging van Lexus.
elemento zegt
@406_v6: je wilt ook geen ls600 hebben elektro motor. Ik vond ls 460 veel fijner van mn broer dan wat ik destijds bad ls 600h
406_v6 zegt
@elemento: lijkt me toch een mooie opvolger voor m’n GS450h
406_v6 zegt
@elemento: bovendien is zo’n 460 niet écht zuinig ?
205GTI16 zegt
Als je zo’n wagen koopt is verbruik niet echt aan de orde, het is geen Twingo.
Toch doet mijn LS460, dus V8 zonder hybridemeuk gewoon 1op 14 op de snelweg…. Voor een dergelijke wagen toch wel zuinig te noemen….
406_v6 zegt
@205GTI16: Sure 1:14 met een LS 460, keep on dreaming, 14 liter op 100 km zal dichter bij de waarheid zitten.
205GTI16 zegt
Nu met 100 km/ uur doet die dat op de snelweg…
Hoef ik niet voor te dromen, heb een LS460 en heb het betekend aan de pomp. Retourtje Assen -Den Haag en nog een halve tank over….
En waar baseer jij je dromen op? Fictie of ervaring?
michaelcorleone zegt
Als Toyota/Lexus liefhebber kan ik niet geheel objectief zijn, maar wat is en blijft de LS een gave auto. Al sinds de eerste generatie een dijk van een auto op het gebied van techniek. Door de jaren heen is het lijnenspel van de Lexus veranderd wat ik op zich niet erg vind.
Bij de facelift hebben de “Z” achtige koplampen plaatsgemaakt voor koplampen die de vorm lijken te hebben van Nike op de foto die schuin van voren is gemaakt.
De Lexus LS blijft voor mij de topfavoriet in zijn klasse, vind deze auto mooier dan een S-Klasse, A8 of een 7-serie.
tenaci zegt
@michaelcorleone: helemaal met je eens!
pignon zegt
@michaelcorleone: ik zou het heel graag ook mooi noemen. Maar vind alleen het exterieur fraai. Interieur van Aziatische auto’s is voor mij altijd in visuele onbalans. En die kleurstelling binnen. Grrr. Rood met zwart. Het lijkt wel afkomstig van een tjoenert.
Tot zegt
Ik ben helemaal met je eens. Rij al een poosje de LS600H. Er komt niks dichterbij perfectie.
berlinetta zegt
Toch wel een hele nette limousine hoor! Waar een S-klasse of een 7-serie net wat overdreven dik kan zijn en een A8 er vanaf een afstandje uitziet als een A4, is deze precies goed. Geen standaard design, maar ook niet net op het randje.
Silverarrow zegt
Prachtige auto. Vraag me soms af wat mensen beweegt om enkel bij Mercedes/BMW/Audi binnen te lopen. Op een gegeven moment sta je toch boven gevoeligheid voor status symbolen onder het plebs? BMW/Audi/Mercedes (en Tesla/Volvo/VW/Mini in de goedkopere regionen) zijn voor mensen die status ontlenen aan hun auto. De “business developers”, “IT consultants” en “ondernemers” met hun bijtellings schrapers. Dat beeld heb ik bij Lexus veel minder.
Silverarrow zegt
@silverarrow: Zo, terloops even 90% van het Nederlandse wagenpark afgeschreven als saaie eenheidsworst.
tenaci zegt
@silverarrow: klopt, maar je hebt wat mij betreft geen ongelijk! ?
mashell zegt
Ik zal je het grote geheim maar verklappen: je kunt geen status ontlenen aan een auto (en als het zou kunnen dan natuurlijk helemaal niet als die auto niet van jou maar van de leasemaatschappij is) net zoals je geen status kunt ontlenen aan een duur horloge of een mooi kostuum. Status kun je alleen ontlenen aan je eigen prestaties of dat je het geluk/pech hebt lid te zijn van de koninklijke familie.
De reden dat mensen bij de andere merken binnenlopen is omdat die net iets meer aandacht aan hun auto’s besteden. Een voorbeeld, een collega van mij had zo’n kleine Lexus CT200h. Reed best wel ok, zoop op de snelweg als een tempelier maar goed, hybride benzine, dat is gemaakt voor lage snelheden. Maar dat interieur, niet alleen zaten er in het instrumentenpaneel, de klimaat regeling en het digitale klokje drie LCD displays die allemaal een andere kleur belichting hadden, dat klokje was ook nog heel Japans met AM en PM en gaf dus de helft van de dag bij ons op de verkeerde tijd aan. Zoiets knulligs zou een echt premium merk zoals Mercedes, BMW, Audi, Volvo of Jaguar maar ook een gewoon brood en boter merk als Opel niet overkomen.
Tot zegt
De ct200 is het instapmodel en kan je niet vergelijken met een LS.
Ga maar eens een proefrit maken dan zul je het zelf ervaren. Ik wil nooit meer anders.
mashell zegt
De afstand die een CT200 heeft tot een A3 of 1 serie heeft zo’n LS natuurlijk ook tov een S-klasse of 7 serie. Goed handig bedienbaar infotainment is iets wat Lexus nog niet heeft. Maar hoewel je de LS natuurlijk verre van slecht zit, zit je wel in de ontkenning, er is gewoon nog beter te koop.
Silverarrow zegt
@mashell: Ik denk eerder dat je met een 7-serie/A8/S-klasse in de ontkenning zit. Ontkenning dat Lexus op hetzelfde niveau zit.
Tot zegt
Helemaal mee eens. Kijk maar eens naar de klanttevredenheid toz van Lexus. Numbers don’t lie. Je moet het gewoon aandurven.
toyotafortuner zegt
Nog altijd een zeer knappe limousine, dat nog altijd mijn voorkeur geniet in t segment
tenaci zegt
Heel fraai, toch de standaard in z’n klasse!
Ram-G-maN zegt
Behalve Evert Louwman himself zal niemand anders in Nederland in deze nieuwe LS rijden. Gelukkig hoeft Lexus het niet alleen van de Nederlands markt te hebben.
Ekrachess zegt
Vorig jaar als werknemer bij de importeur een paar dagen rond mogen zeilen in de LS500. Ik dacht dat ik een hybride kreeg, totdat ik een mooie V6 hoorde starten en een turbodruk meter in beeld kreeg. Aangename verrassing was dat. Het is een ernstig ondergewaardeerde auto die zeker in “president-line” uitvoering bizar luxe is. Achterin 3 schermen waarvan 1 touchscreen, die ervoor zorgt dat je tegelijkertijd een hotstone massage krijgt en je stoeventilatie vol aan hebt staan. Dat terwijl je geniet van muziek uit 23 (volgens mij) fantastische speakers, met je benen gestrekt op de heerlijke zetels achterin. Zwaar indrukwekkende auto.
mashell zegt
Als je de A8 te veel beeldschermen vind hebben, de nieren van de 7 serie te groot vind en je om de een of andere reden een hekel hebt aan alles wat uit Stuttgart komt dan zou je deze wagen kunnen overwegen.
berlinetta zegt
Jij wil even subtiel benadrukken dat je fan bent van de S-klasse? ;)
mashell zegt
Dat is natuurlijk de beste auto in deze klasse, gewoon omdat de Mercedes S-klasse überhaupt de beste auto is. Maar de Panamera komt ook uit Stuttgart en die heb je natuurlijk ook liever dan deze Lexus.
Dutchcarwizard zegt
Klasse, pure klasse.
205GTI16 zegt
Toch nog even duimen drukken dat de V8 gaat komen EN naar Nerderland komt.
Tot zegt
Dat zou top zijn, maar dan waarschijnlijk wel in hybride uitvoering zoals de LS600
205GTI16 zegt
Of ze pakken de V8 uit de LC, motor hebben ze al en kunnen gelijk 2 motoriseringen toevoegen….
ozzytrk zegt
Prachtige wagens man. Zou ze graag willen maar erg duur
frank2b zegt
Briljante wagen.
Een opvolger van mijn GS450h? Nou nee, hij past niet voor mn huis …… ;)
cdlop01 zegt
Zeer eigenwijze Japanse perfectie, beste wat er te koop is.
Michiel zegt
Pracht ding! japanse mercedes maar dan betere motoren
Dutchdriftking zegt
Ja hij is wijs! Lexus maakt sowieso schitterende wagens de laatste tijd.