Met ontzettend veel afkortingen aan veiligheidssystemen en de eerste mild-hybrid.
Primeur: mild-hybrid motor
De Rio wordt de eerste in het gamma van Kia die wordt uitgerust met een mild-hybrid. De motor draagt de naam Smartstream 1.0 T-GDi. De motor wordt door de EcoDynamics+ aandrijflijn gekoppeld aan het 48V MHEV-systeem. De 48V accu is een Lipo-accu. Het systeem biedt elektrische ondersteuning bij het accelereren in de ‘motor’ stand. In ‘generator’ stand kan het systeem tijdens het vertragen energie opwekken. Via een riem wordt de Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG) verbonden met de krukas waardoor deze twee functies naadloos zouden moeten overschakelen.
Met vermogen van de nieuwe motor is met 100 en 120 pk gelijk aan de vorige Kappa-motoren. De 120 pk krijgt er wel wat koppel bij en is nu goed voor 200 Nm. Voorheen werd de 1.0 motor gekoppeld aan een 5-bak, dit wordt nu een 6-bak met iMT. De digitale koppeling moet gaan zorgen voor een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot.
en Kia is er ook al rondjes mee aan het rijden getuige de onderstaande video
Infotainment met splitscreen op de vernieuwde Rio
Het nieuwe infotainment UVO Connect ‘Phrase 11’ in de nieuwe Kia Rio. Het systeem geeft live verkeersinformatie, parkeerinformatie en weersvoorspellingen door. Het touchscreen is gegroeid naar 8 inch met de mogelijkheid tot splitscreen. Het instrumentencluster wordt 4,2 inch. Spraakopdrachten geef je met Online Voice Recognition en via bluetooth zijn er twee telefoons tegelijk te verbinden. Apple Carplay en Android Auto kenden we al bij de huidige Rio. Nieuw is de UVO-app je informatie uitwisselt tussen de Rio en je telefoon zoals locatie, navigatie en voertuiginformatie.
Design en stoelen in hoogte verstelbaar
Het uiterlijk van de Kia Rio is vernieuwd, een facelift dus. De ’tiger-nose- in de grille is smaller geworden en de voorbumper is wat meer naar de grond gekomen. Ook hebben de mistlampen een nieuw design. De Rio is in twee nieuwe kleuren te verkrijgen, Perennial Grey en Sporty Blue. De nieuwe B-klasser komt op nieuw lichtmetaal in de vorm van achtspaaks 16 inch. Kies je voor de sportievere GT-lijn krijg je carbon-look afwerking en een volledig zwart interieur met witte stiksels.
De bestuurdersstoel wordt bij de nieuwe Kia Rio standaard in hoogte verstelbaar. Voorheen kon de bijrijdersstoel niet omhoog, dit is vanaf het nieuwe model wel mogelijk bij luxere uitvoeringen.
Veiligheidssystemen
De nieuwe Kia Rio is uitgerust met veel veiligheidssystemen. Zoals Forward Colission-Avoidance Assist, een systeem wat gevaren herkent en kan remmen voor voetgangers, voertuigen en fietsers. Verder beschikt de Rio over Lane Keeping Assist (lijndetectie die terug kan sturen in de rijstrook), Driver Attention Warning (vermoeidheidsherkenning) en Blind-Spot Collision Warning (dodehoekwaarschuwing). De Kia Rio is ook uitgerust met Blind-Spot Collision-Avoidance Assist met remfunctie, Intelligent Speed Limit Warning, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist en Rear Occupant Alert.
Met Smart Cruise Control en Lane Following Assist is het mogelijk om de Rio zelf te laten accelereren, remmen en sturen tot 180 km/u. Nieuw in dit segment is Leading Vehicle Departure Alert wat waarschuwt voor voorliggende auto’s die optrekken. De Rio komt standaard met 6 airbags en ISOFIX.
2020: de vernieuwde Kia Rio
De vernieuwe Kia Rio komt eind dit jaar in de showrooms te staan. Prijzen volgen later nog. Zoals we van Kia gewend zijn komt de Rio met 7 jaar garantie tot 150.000 kilometer.
joost1234 zegt
Dat schermpje tussen de klokkentellers… Ziet er echt niet meer uit anno 2020,zon verticaal displaytje zonder infotainment informatie. Infotainment scherm ziet er overigens ook ouderwets uit, als je kijkt naar die kaart
volvo480gtt zegt
@joost1234: grappig. Ik vind het juist prettig en rustgevend. Van mij hoeft het dashboard niet uit een groot tablet/scherm te bestaan.
berlinetta zegt
Ik vind het er juist prima uit zien, zeker in 2020.
Loek zegt
@joost1234: deze auto gaat voor rond de 15 ruggen de markt in en een aangeklede versie zal rond de 20 ruggen liggen. Dan zijn er wat zaken die niet eruit zien alsof het veel gaat kosten, want dat doet het ook niet.
Vind het persoonlijk schrikbarender dat een Audi A1 zonder Virtual Cockpit hetzelfde eruit ziet vanbinnen, die is er vanaf 26.000 euro.
eklasse zegt
@720s: de tijd dat een RIO 15.000 kost ligt weer paar jaar achter ons.
krankjorem zegt
@720s: de basis versie vanaf €20.000 de gt-line vanaf €24.000
Esprit_de_Flandre zegt
@krankjorem; En Belgique, basis 16.240; GT 18.840. Wees welkom! Ons landje is nog niet vol…
wjeurs zegt
Zij aanzicht oogt verrassend goed! Neus en bips vallen me wat tege. Toch zijn Kia en Hyundai goed opgedroogd over de jaren heen
soup zegt
Instrumentarium en infotainment doet me denken aan m’n BMW uit 2012. Jammer, want is een vrij goedkope en eenvoudige manier om je weer in 2020 te voelen (voor zover je dat wil).
Voor de rest zeker een leuke auto geworden!
Tonnie zegt
Ik dacht dat de rio altijd in ’t c-segment zat. Is de auto dan ook kleiner dan z’n voorgangers?
JamesBond007 zegt
Nope, lijkt alleen maar zo. De 1e generatie die vaak als station verkocht werd is uiteraard ietsjes ruimer. Bij elk vervangende model groeide de wielbasis en het formaat!
berlinetta zegt
Daarvoor heeft Kia de Ceed.
bernoulli zegt
Smoelt lekker van buiten. Interieur van KIA doet me nooit zoveel. Op het eerste gezicht krijg je altijd heel veel dashboard voor je geld, maar als je beter gaat kijken dan krijg je altijd het idee dat de ontwerpers van de verschillende onderdelen niet echt overleg hebben gehad met elkaar. En zoals opgemerkt, het komt allemaal een beetje over als eergisteren qua techniek.
Mooi ook: een persfoto van de multimedia, waarbij de tagbestanden van de file niet gelezen kunnen worden.
Maar bij elkaar: leuke kar.
langejohn zegt
@bernoulli: Het is een KIA hè, geen S-Klasse. Ben benieuwd wat ie gaat kosten met al die opties, lijkt me wel een topper te gaan worden in zijn klasse.
vonklausenburg zegt
Ik blijf erbij: Kia is goed bezig!
remarkable zegt
Guitig voorkomen.
Beetje het vorige model polo in een fris jasje.
baklava zegt
Niet verkeerd. Vanaf de zijkant lijkt het op een Polo.
berlinetta zegt
Prima autootje voor erbij! Zeker de versie met 120 pk en 200 Nm zal vlot genoeg zijn.
banderas zegt
Het vorige model klopte zo goed. Niet te veel gekke lijnen maar toch lekker fris en fruitig. Dit.. Ja.. Niks.
JamesBond007 zegt
Mee eens, mijn ouders hebben het vorige model gehad en rijden nu de huidige Rio. De buitenkant van de oude ziet er nog steeds een stuk frisser en hipper uit. Omgekeerd is het interieur van de nieuwe wel met sprongen verbeterd. De versnellingsbak met name voelt dit keer solide aan.
pel96 zegt
Knap gedaan Kia. Zelfs een Polo ziet er spannend uit naast deze auto.
caprio zegt
Wat is Kia toch goed bezig, CO2 doelen worden fluitend gehaald en wat ziet de Rio er goed uit. Als je dat vergelijkt met een Polo, dan lijkt die toch wel hoogbejaard naast deze frisse verschijning. Kia is een topspeler geworden waar menig Europese concurrent een puntje aan kan zuigen
rob5nismo zegt
Beetje audi a3 of a1 styling aan de achterkant
krankjorem zegt
Rij zelf in een gt-line met afgeplakte emblemen en een zwart dak.
Krijg regelmatig de vraag of het een Mercedes is. ?
sudbina zegt
Dit ziet er warempel gewoon mooi uit. Alleen die hele ouderwetse automaat pook. Dat is echt een miskleun.
Maar als je moet kiezen tussen een polo of dit zou ik het wel weten.
MrSelected zegt
Erg mooi! Vooral die automaatpook, gewoon normaal. Maar is een iMT nou zo een robot halve waardeloze halfautomaat?
Dit is eigenlijk een Golf 2/Kadett. Betaalbaar, praktisch, betrouwbaar.