Misschien niet de spannendste auto op de weg, maar wél de knaller die ervoor zorgde dat Peugeot in de lift zit…
… en zelfs Opel over kon nemen van General Motors! Maar da’s een ander verhaal. Het exterieur van de “nieuwe” 308 werd lichtjes bijgepunt voor MY2018. Belangrijker zijn nieuwe motoren als de 1.5 BlueHDi 130 S&S en de 2.0 BlueHDi 180 S&S die wordt gekoppeld aan een achttraps automaat. Om toch even stil te staan bij het uiterlijk: de motorkap werd iets gewijzigd en ook de grille is prominenter aanwezig. Het front kreeg daardoor een wat stoerder uiterlijk, een beetje à la 3008 en 5008.
Verder kreeg de 308 nieuwe rijhulpsystemen als Active Safety Brake en Active Lane Departure Warning (met extra herkenningsfunctie voor protesterende boeren op de snelweg). Allerhande parkeerhulpen staan op de optielijst en het infotainmentsysteem beschikt over i-Cockpit, waarmee info van je smartphone op het touchscreen kan worden weergegeven. Dit systeem is compatible met Mirrorlink, Android Auto en Apple Carplay.
Een rijtest met de vorige 308 GTI vind je HIER. Bewegende beelden van de facelift check je DAAR.
pomoek zegt
Die ledjes rond de koplampen zijn ze vergeten te veranderen in een net streepje. Beetje 2010.
WoutH zegt
@pomoek: echt precies wat ik dacht!
w0o0dy zegt
Een 180 pk diesel met achttrapsautomaat… Klinkt als vlot en heel erg relaxt kilometers maken. Gecombineerd met de ruimte van een SW en het comfort van de 308 lijkt me dat zeker geen straf. Is dat 130pk diesel wel of niet te krijgen icm die 8 traps automaat?
Dutchdriftking zegt
@w0o0dy: lijkt me een fantastische daily.
perry_snijders zegt
Lekker scheutig met de foto’s weer.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi dat plaatje waarbij je goed kunt zien dat de plastic automaat pook een chip bedient ;)
Verder gewoon een nette kar, maar nu er geen 14% bijtelling schraapversies meer zijn zal de populariteit toch dalen lijkt me.
granlusso zegt
Wat @pomoek zegt, die lampen hadden wat strakker gekund. En ik hoopte eigenlijk op een wat strakkere achterkant, maar gezien het feit dat daar geen foto van is, betwijfel ik of die aangepast is (wellicht nieuwe achterlichtunits alleen).
En de achttrapsautomaat, is die van ZF of door PSA zelf ontwikkeld?
ds3thp zegt
@granlusso: het is mij opgevallen dat de door ZF geleverde automaten ook vaak dat typerende pookje hebben. Lijkt erop dat de 308 deze ook heeft / krijgt.
Daarnaast is Peugeot / PSA niet echt heer en meester in het maken van automaten.
Grote kans dat het de ZF is dus
bassx zegt
@ds3thp: welke fabrikant maakt nog zelf transmissies? BMW is ook allemaal Getrag.
w0o0dy zegt
@bassx: zf toch? Zf 8-speed is meen ik de standaard ook daar.
willeme zegt
@w0o0dy: Klopt. In elke BMW wordt dezelfde 8-traps automaat van ZF gelepeld. Ook VAG (Audi, Bentley), FCA (Alfa, Maserati) en JLR (Jaguar, Land Rover) maken er graag gebruik van.
mashell zegt
@bassx: die 9 traps automaat bij Daimler is toch een eigen ontwikkeling?
MDA zegt
@mashell: klopt. Mercedes is een van de laatste die zelf hun automaten maakt en ontwikkelt. Misschien nog een Aziatisch of Amerikaans merk, maar in Europa is er geen ander volume merk met eigen automaten.
nofxke zegt
@granlusso: automaat is van Aisin
granlusso zegt
@nofxke: Oké thanks
viezefreddyw zegt
Mooie bak, als hatchback altijd al een leuk ding gevonden. Het interieur heel erg simpel gemaakt door alles via het scherm te laten lopen. Dat vind ik een groot nadeel aan dit ding, net als de tellers en het stuur. Het past mij niet helemaal…
87sandyd zegt
@viezefreddyw: dat hele scherm is sws een nadeel, het is namelijk echt ontzettend traag. Dit systeem verwacht je bij een Suzuki Ignis, maar niet bij een goede middenklasser.
audirijder zegt
@87sandyd: Ik vond het scherm wel snel in de 508. Maar misschien was dat het optionele grotere/betere scherm? Ben niet zo thuis in de optielijsten van de Fransen.
granlusso zegt
@audirijder: De 508 had nog geen touchscreen toen deze uitkwam. Het touchscreen van het scherm van de 308 schijnt langzaam te werken/reageren, dus daar zit m de crux denk ik.
EnthousiaST220 zegt
Ik rij de auto bijna wekelijks maar zie ff het verschil niet.
MoeWat zegt
De grill gewoon weer afgekeken van Mercedes-Benz
awesome zegt
@moewat: nee joh, ze hadden nog een partij over van de DS4.
mout zegt
@moewat: ?!?? Ik zie er ongeveer evenveel Daihatsu of Tesla in als Mercedes.
sjaakjwt zegt
Ik rij de 308 1.6 Blue HDI (120PK, 300nm) als leasewagen. Prima auto, rijd lekker! Zeker voor het geld, fiscale waarde van nog geen 26K en 14% bijtelling. Alleen het infotainmentsysteem mag van mij wat sneller, maar wellicht kan ik ook niet meer verwachten voor dat geld.
Zoals hierboven al gemeld: die 180PK lijkt mij helemaal heerlijk.
rufctr01 zegt
Wederom zeer geslaagd!
mashell zegt
Ik vond het prefacelift model echt heerlijk rijden. Het navigatiesysteem is een ramp maar dat is nu vervangen. Het kleine stuur en het instrumentencluster er boven vond ik prima. Maar die stoelen, dat is echt martelwerktuig. Een lendensteun uit kunststof op de verkeerde plek, hoe verzinnen ze het.
baasbas zegt
Met de 1.6 hdi was niet veel mis. Hebben ze die aangepakt. . En de belabberde stoelen dan? Of die versnellingsbak van een tractor. …
Of kan je die 8 bak ook op de 1.5 krijgen? Met 130pk, een 8 traps automaat en fatsoenlijke stoelen een prima aanbieding. Infotainment moet je ding zijn… zelf heb ik een hekel aan het wegstoppen van functies in een scherm. Voor alles wat je wilt moet je eerst die functie selecteren… op een touchscreen dus je moet nog kijken wat je doet ook. In de buurt van een druk knooppunt en je wil de navigatie zien? Dan kan de bijrijder maar beter zijn airco niet kouder zetten. ..
freezzr zegt
Doe mij maar een Phantom Drophead coupe…
hannibal zegt
Hopelijk is deze automaat een stuk verfijnder dan de zestraps van de huidige. Die bak, en de navigatie die het leuk vindt om je alle kanten behalve de juiste op te sturen zijn toch wel de voornaamste redenen geweest om de mijne weg te doen.
Het gezeur over de stoelen herken ik echt niet. De 308 is een van de weinige kleine auto’s waar ik goed in kan zitten.
mashell zegt
@hannibal: noem het maar gezeur.Ik heb maanden rugpijn gehad van die slechte stoelen in de 308. Ik heb met een kussentje gereden om de pijn te verzachten. Hoe je stoelen beleeft is heel persoonlijk maar wat voor de een Ok is kan voor de ander ronduit pijnlijk zijn.
hannibal zegt
@mashell: Gezeur niet zo letterlijk nemen hoor. Ik heb destijds tijdens een proefrit al gemerkt dat er een enorm verschil is tussen de standaard stoelen en de sportstoelen waarbij de laatste duidelijk beter zaten.
kara zegt
ik rij wel eens in de 180pk met automaat in de 3008. & dat is echt een fijne automaat met een fijne blok.
JvT zegt
“met extra herkenningsfunctie voor protesterende boeren op de snelweg”
LOL! ?
peke zegt
Recent voor de 1e keer gereden in een 308 sw: Ondanks dat ik de auto slaapverwekkend saai vind van binnen, was ik echt positief verrast over het rijgedrag!
Maar: facelift had ik iets spannender gehoopt. Maar goed.
En ik mag hopen de bak van ZF? Gezien de pook wel, fors betere bakken dan van PSA zelf.
cloverleaf zegt
Peugeot, Das Automobile. Ze worden lekker Duits zeg. Heel slim van ze. Oprecht een mooie auto.
boksbeugel zegt
Moet toch zeggen dat alle Fransen merken een goede design weg zijn ingeslagen, chapeau
tjorque zegt
Ik heb vorige week meegereden met de gti 285, das meer mijn meug… dieselen Mèh…