Een Volkswagen Golf GTI W12 of een Touareg W12 is natuurlijk leuk speelgoed, maar twaalf cilinders komen natuurlijk het best tot hun recht in een echte supercar. Even een terugblik: sommige bezoekers kunnen zich de Volkswagen W12 Nardo Concept uit 2001 misschien nog wel herinneren. Een supercar die het productiestadium nooit gehaald heeft, maar die desondanks vandaag de dag ons straatbeeld niet zou vervuilen.
Het ontwerp van de W12 coupé kwam uit de koker van het Italiaanse designhuis Giugiaro. Met 600 pk en een gewicht van 1.200 kilo haalt dit concept topsnelheden van 347 km/u en duurt de acceleratie naar 100 km/u niet meer dan 3,5 seconden.
Volkswagen wilde met dit concept het wereldrecord voor langste afstand afgelegd in 24 uur op zijn naam schrijven. Dat lukt in 2001 tweemaal. De eerste geslaagde poging was in februari dat jaar op het circuit in Nardo. Toen werd 7.749,4 kilometer afgelegd in 24 uur bij een gemiddelde snelheid van 322,89 km/u. Later dat jaar in oktober werd het record aangescherpt en reed de supercar gemiddeld 27,7 km/u harder en kwam daarmee 663 kilometer verder.
Het ziet er allemaal best strak uit, totdat je deze laatste foto ziet. Je zult waarschijnlijk meteen snappen wat ik bedoel. Ik kan me niet helemaal vinden in de wijze waarop de daklijn doorloopt naar achteren. Het lijkt erop alsof iemand de auto van achteren even vastgehouden heeft, terwijl deze weg wilde rijden.
Zie onderstaand een filmpje van de vergeten Volkswagen supercar, begeleid door hele foute synthesizer muziek.
Romano zegt
Ziet er al beter uit dan het vorig concvept dat ik hiervan heb gezien
Romano zegt
Maar nog steeds niet mooi
Bobbejaan zegt
dit is de enige concept…
ik vind em wel mooi.. alleen stoor ik me aan dat VW voorop. Een Audi logo en hoppa de weg op
norge zegt
@Bobbejaan:Ze hebben er later Lamborghini opgezet.
jochem zegt
in test drive unlimetid kan je ermee rijden :P dus k ben em niet vergeten hoor
Bleh zegt
De virtual reality machine die ons toont hoe de wereld er zou uitgezien hebben zonder virtual reality
Haroddin zegt
Nja, ander logo erop en iets doen aan die daklijn, en ’t kon mss nog wel eens iets worden… ‘k Snap trouwens niet hoe het op al die foto’s best wel aardig kan lijken behalve op die laatste? Iets met de plaats vanwaar de foto genomen werd?
Appelflap zegt
Nut van artikel?
-edit: Nut van je vraag?-
P@ zegt
Dr was toch ook nog een gele (cabrio) versie van? Wel zo handig voor de volledigheid om dat erbij te zetten :)
Davidov zegt
Ik vind hem heel vet, in GT4 kun je er ook mee rijden :)
Davidov zegt
Relaxed muziekje trouwens.
Fruitcake zegt
Ik heb de voorloper hiervan uit ’97 nog in het echt gezien op de AutoRAI in 1999 dacht ik :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Nardo
In GT4 kan je met de 2001 versie rijden ;)
Dink zegt
Valt me niets tegen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit ooit te koop komt.
mashell zegt
“Het lijkt erop alsof iemand de auto van achteren even vastgehouden heeft, terwijl deze weg wilde rijden.”
Dat hebben al die hogesnelheid auto’s. Kijk maar naar LeMans veel verlengde achterkanten. De spyker bijvoorbeeld is als LeMans auto helemaal uit proportie.
Fruitcake zegt
Hier nog wat meer info over de verschillende versies, incl de recordhouder:
http://www.seriouswheels.com/cars/top-VW-W12-Coupe.htm
http://www.seriouswheels.com/cars/top-VW-W12-Roadster.htm
http://www.seriouswheels.com/cars/top-VW-W12-Nardo.htm
:)
Jandepandaman zegt
Ik moet wel lachen om sommigen hier: Andere badge voorop, iets andere daklijn… Euh- Wat dachten we dan gewoon van een andere auto…?
Mijn smaak is het niet (ik zie meer in die Vector van een paar dagen terug hier of in de Spyker), maar ik vind hem op zich wel geslaagd geloof ik.
Oly zegt
je kan me een vertellen maar ik vind hem geslaagd.
carsofcoolhaven.nl zegt
Het lijkt op de eerste foto’s inderdaad heel wat, en die laatste verziekt het helemaal. Komische omschrijving, ik zat zelf een beetje in de pick-up hoek te denken. Maar vind het wegrijden-en-vasthouden perfect weerspiegelen wat je in de foto zien, heel goed :)
Jan C. zegt
Ik wil niet zeuren, maar was de W12 er al niet veel eerder? Ik meen zo ’97… de foto’s van toen lieten de auto in het geel zien.
Alec zegt
Wat dacht men dan van de Seat Cupra ?? zelfde idee, alleen dan van seat.
Zo meen ik dat de bugatti veyron eigenlijk een seat had moeten zijn, door de ontwikkeling van de veyron is de nardo ook nooit doorgegaan, raar maar waar…
Alwood zegt
best leuke wagen… niet echt van het ‘volk’ :P
vraag me vooral af hoevaak ‘ie wel niet heeft moeten tanken :o
en met een andere badge, andere lampen… en een andere lijn… zou ik em ook wel willen ;) zwart camoufleert iig mooier dan roranje
noobie zegt
mooie bak… jammer dat het niet in productie is gekomen…
als ie lichter was had hij miss de bugatti ook nog wel verslagen
Dreier zegt
Hoe kortzichtig ben je dan, als je ‘m met een andere merktekentje wel wil hebben????
Sjon zegt
De topsnelheid van de concept is 347km/h, en tijdens de record run was de gemiddelde snelheid 322,89 + 27,7 = 350,59km/h. Oftewel de gemiddelde snelheid was hoger dan z’n topsnelheid? Volgens mij klopt dat niet helemaal?
Toffe auto trouwens, hadden ze best in productie mogen nemen.
Blackdrive zegt
Ok…
“…topsnelheden van 347 km/u”
“…gemiddelde snelheid van 322,89 km/u”
“…gemiddeld 27,7 km/u harder”
322,89+27,7=350,59… gemiddeld!
Ligt het aan mij of klopt hier iets niet helemaal?
Dreier zegt
Overigens, de daklijn is niet optimaal, esthetisch gezien. Desalniettemin een knap staaltje werk van VW. Ook met VW badge wil ‘m wel hebben. Zelfs al had er een Lada / Dacia logo opgestaan, met zulke prestaties blijft het gewoon een superauto!
bosroamer zegt
Grappig,lijkt wel of Volvo de setup van de achterlichten heeft gejat van deze proto.
Bisazza zegt
Hoe toevallig!!! Ik dacht hier vorige week nog aan……… hmmmx
Sjorsx87 zegt
Tuurlijk herinner ik mezelf deze auto wel als autoliefhebber!
Waar je hem ook van zou kunnen kennen is PGR3…
Vond het toen de tijd wel jammer dat hij niet echt in productie is gegaan,
vooral als ze er ook een quadturbo van hadden gemaakt zoals de Veyron:P
Tribe zegt
Ligt het nou aan mij of zijn de achterlichten op het ene moment donker en bijna aan het eind van het filmpje licht?
of anders gezegd: eerst zit er een zwart ‘gat’ daarna (einde film) is het gewoon rood….
tellsell zegt
Deze wagen heb ik net gewonnen bij Gran Turismo 4!!!
Whoohoow zegt
Schone auto, mooie volkswagen !
Ik vindt hem er mooier uit zien dat de Bugatti Veyron.
audi racer zegt
ik vindt hem persoonlijk lelijk, maar de cijfers zijn indrukwekkend.
Die Bruine zegt
Deze bak en die andere W12 zijn gewoon regelrechte kopies van de Audi Avus Quattro. Alleen de koets is anders. Ik vond en vind ze daarom nog steeds erg nep. Ik had liever gezien dat de Avus in productie was genomen. Andere lampen er op en deze bak kan nog steeds mee.
Op ditplaatje zie je misschien niet goed wat er gejat is, maar zoek maar een voor- of achteraanzicht op…
Mr. V8 zegt
Hmmm, het is niks, het was niks en het word niks…. ;)
jochem zegt
@ P@
er is idd ook nog een roadster
AstonMartin zegt
:shock:
ertugrul ozturk zegt
Lijkt net een pick up van boven aanzicht
Chrizzzie zegt
Deze auto staat tegen woordig in het museum van Volkswagen World in Wolfsburg, een beetje in een hoek weg gewerkt in de buurt van een Audi 80 , een Borgward Isabella, en een Transporter
Escher zegt
Er zijn 6 verschillende W12 concepts gebouwd:
– een rode (1998) en een gele roadster (1999) (die gele heb ik jammer genoeg alleen op een oude kwartetkaart staan)
– een rode (Genève 2001), een gele (1997) en een crème-roze coupé (Tokio 1999)
– een carbongrijze recordauto (Genève 2002)
Rare jongens hoor die van VW.
110% zegt
Ik vind m leuk, vooral de roadster
Fruitcake zegt
@Escher
Carbon is zwart hoor ;)
http://www.seriouswheels.com/pics-stuv/VW-W12-Black-Front.jpg
Tinos zegt
Gek, die VW badge oogt zo misplaatst. Alsof iemand als geintje die erop gezet heeft. Is toch wel heel erg geïnspireerd op Ferrari. Had dus ook een Chinese imitatie kunnen zijn!
Feanatieke zegt
Dennis, je geeft wel een heel wijs antwoord op de vraag ‘wat is het nut van dit artikel’ met je ‘wat is het nut van je vraag’ , maar ik snap eigenlijk ook niet waarom je ’t gepost hebt.
Vaak bezoeken we Autoblog omdat we graag nieuws zien en dit is gewoon wat oude feiten opnoemen van een paar jaar geleden, zonder dat je er een speciale reden voor noemt.
Hopelijk een redelijk antwoord van je dit keer.
-edit: Ik voel er weinig voor om iedere post te moeten verdedigen. Lezen is namelijk niet verplicht. Dit klinkt misschien arroganter dan het is bedoeld, maar met tienduizenden bezoekers per dag, kun je nu eenmaal niet naar alle monden koken. Daar hebben wij ons bij neergelegd. Gezien het aantal reacties op dit bericht, is ‘ie kennelijk niet misplaatst-
SPEEDSIX zegt
concepts zijn volledig nutteloos en mislydend, als je nou zulke dikke concept kunt bouwen kun je het ook productie nemen (en nou niet zeiken over de toekomst en kosten)
Ca.dil zegt
Ze hebben blijkbaar genoeg redenen om hem niet in productie te nemen… Think!
Peugeot 407 coupe zegt
Ik vind hem net 20 centimeter te lang.
Stylez zegt
*gaap* de Passat onder de supercars.
zwaantje zegt
damn wat zeuren jullie! wtf maakt het uit wat de reden is dat ie geplaatst is? als je een echte auto liefhebber bent dan waardeer je dit, ook al is volkswagen niet je merk!
Floryn zegt
ik zou maar uitkijken met kannibalisme ten opzichte van de bugatti
SimonMc zegt
Het lijkt wel of hier bugatti zijn veyron op heeft geinspireerd, vooral de voorlichten doen me er sterk aan denken.
Markus zegt
Leuk Dennis, dat je deze hebt geplaatst! Ik vind het namelijk wel een mooie auto, ook de daklijn vind ik niet verkeerd.
Ik denk dat VW zelf al in zag dat een auto als dit met een VW logo erop geen succes zou worden, ook al is het een goede en snelle auto.
Een beetje suf wel dat er zoveel mensen zijn die het eigenlijk een Ferrari of Audi vinden… kom op zeg, alle auto’s hebben 4 wielen en een voorruit… dus alle auto’s zijn van andere gejat.
Edje11 zegt
@SPEEDSIX
Als je alleen onzin een dom gelul kan posten, stop dan in het vervolg met posten… Een auto(en zeker een conceptcar) neem je niet maar zo eventjes in productie. Daar komt wel ietjes meer bij kijken!!
FF Oftopic.. Hoop dat de VW Golf GTI W12-650 snel op de markt komt, dan ben ik de eerste die er eentje aanschaf.
(ALS hij is productie gaat tenminste)
Daniel zegt
njaa.. omdat ut een vw is mag hij er wel wezen,
maar toch.. gatver.. zou me doodschamen erin rond te rijden.
de motor is miss wel vet maar ut is meer een model uit jaren 90
Edje11 zegt
@ MARKUS
HAHA die is goed hé…
Wat een onzin om te zeggen dat auto’s van andere auto’s gejat zijn.
Antoine zegt
Sorry het zal wel aan mij liggen maar ik vind dit echt een geweldige auto!
En ik denk dat wanneer er een ander logo op de neus had gestaan dat er opeens veel meer mensen dit een waanzinnige auto hadden gevonden.
citrofiel zegt
wat een lelijk ding, die cabrio is wel mooi, uit de tijd dat volkswagen nog spannende autos maakte!!!
Guan zegt
Zelfde vraag als Appelflap; Is er nieuws bij, of is dit gewoon geschiedenis. Fijn artikel hoor , mooi verhaal, daar niet van. Maar is er een reden om dit nu omhoog te halen?
K verwachtte goed nieuws, dat VW hier een vervolg aan geeft ofzo, maar… ?
sjoerd zegt
idd wat een kut muziek doe je toch niet bij een auto… die nog steeds niet in productie is:S maja
Citrofiel zegt
Heeft wikipedia het weer eens fout? “In 2001, at the Tokyo Motor Show, VW released their most powerful W12 supercar version yet, in Bright Orange. The engine was rated at producing 441kW (512hp) and 621 Nm”
En het record werd niet gereden met dit ding, maar met een speciale versie daarvan. Dat staat ook niet echt duidelijk in het artikel.
@ Blackdrive en Sjon; De vermelde topsnelheid is waarschijnlijk van de ‘gewone’ versie, de snelheid van de recordpoging is gereden met een speciaal recordmodel, zonder lak en van carbon. Lichter dus, en met een waarschijnlijk iets hogere top.
Citrofiel zegt
Dit was de recordwagen, met duidelijke verschillen:
Turbopaultje zegt
Deze Nardo, imo een echt heel fraai design Giugiaro, heeft 3 problemen:
1. Het is een VW
2. Het is een idee geweest van Piech………dus peperdure engineering voor
een testlab van de W12 en 4 Motion powerunit
3. Het is daarom ook niet tot een kleinserieproductie gekomen
of eventueel een Bugatti raceauto geworden………..
Het hoort dus tot een van de vele, geldverslindende projecten van FP die commercieel gezien nix geworden zijn.
Frasker zegt
De voorkant lijkt op die van een Saleen S7 en een McLaren F1.
Bol zegt
Als die badge er niet op had gezeten was dit 1 van de moeilijkste supercars ooit geweest, zeker op het moment toen ie voor het eerst verscheen en er nog geen Murcielago’s, Enzo’s, Pagani’s en Veyrons waren was het echt een imposant apparaat
Bol zegt
Quote “The long and flat body of the Coupé, with the restrained styling of the rear spoiler which automatically extends as of 120 km/h, transports the timeless elegance of Volkswagen design into the dynamic sector of the ultimate sports car. With a length of 4.55 metres and at more than 1.92 metres wide, the design study W12 Coupé has a very impressive appearance due to its dimensions alone. This is further underlined by the height of the two-seater vehicle – just 1.1 metres.”
110 cm is best erg laag
Pier zegt
Blijf het een mooie kar vinden! En alle merkengeile mensen onder ons hebben er weinig van begrepen denk ik. Alsof dit ding beter gaat rijden met vier ringen ofzo…lekker kansloos! Ik vind dit juist wel humor voor op een verjaardag: Gast: Ik rij een passat. Nardo bezitter: Euh, ik rij ook Volkswagen! LOL
citrofiel evil twin zegt
Het is een superwagen maar niet het design van een vw.
frank01 zegt
Wees eerlijk.., de veel oudere inmiddels klassieker, Honda NSX was een stuk mooier ongeevenaard en z’n tijd ver vooruit.
Enkele elementen van de VW12 -behalve de m.i. lelijk hoge daklijn om de 12 cylinders te kunnen herbergen- leken wel door de NSX te zijn geinspireerd.
Het is geen technisch wonder om 2 V-6en te monteren, als blikvanger en imago/test auto welliswaar geschikt bevonden, maar nooit door VW als produktieauto op de weg gezet vanwege oa. garantie eisen cq dealerschap complicaties om nog te zwijgen van de exhorbitant hoge prijs!..en dus mogelijk angst voor een onverkoopbaar imagoprodukt.
De NSX integendeel was destijds een technisch wonder, geboren uit de Formule 1 stal, waar Honda met Ayrton Senna -had nooit naar Ferrari moeten overstappen- jarenlang met grote overmacht triomfen vierden.
Welliswaar was de NSX in Europa niet zo’n groot verkoopsucces -concurrentie voor de grote Europese sportmerken en dus een anti-campagne lobby?- daarintegen was het een hit in Japan en vooral USA waardoor dit mogelijk de reden was dat Honda in Amerika de best verkochte -inmiddels uiteraard Toyota/LEXUS- buitenlands merk werd.
(, en )
frank01 zegt
sorry foto’s zijn mislukt…;-)
smoke zegt
@Citrofiel
Wolfsburg? :)
rob(botje) zegt
wil er niet eens op kotsen
Rick dos zegt
Dit is ook weer zo´n voorbeeld waarbij getoond werd hoe wanhopig VW was om z´n W motoren aan de wereld te tonen.
Ze hebben uiteindelijk voor de Veyron gekozen…
frank01 zegt
Yup.. en mocht het een flop -dat zou een ramp zijn- worden, dan staat er ‘gelukkig’ geen VW-embleem op de motorkap….;-)
Heyhuub zegt
@ Frank01:
Hoe was de NSX buiten het feit dat deze bestond uit een volledig aluminium carroserie dan een technisch wonder?
De NSX was namelijk zwaarder dan de Porsche 911 van die tijd, minder krachtig dan de Ferrari 348TB, niet zo snel rond het circuit als een Nissan Skyline GT-R en de styling leek op dat van een Ferrari.
Turbopaultje zegt
Die W12 en AWD zitten nu in de Phaeton en Conti GT……………..
Turbopaultje zegt
………..Touareg en deels in de A8.
rider zegt
heb beide voertuigen in het echt gezien op beursen en ik moet zeggen, het zijn schitterende voertuigen die met heel veel liefde voor details ontwikkeld zijn. alleen erg jammer dat er VW op staat. anders kan ik me wel voorstellen om deze wagen met bijvoorbeeld een Horch of AutoUnion embleem te zien voor 21e eeuw.
volkswagen kan zich zo’n wagen onder eigen label niet veroorloven. onverkoopbaar, helaas. derhalve was het wel mooi geweest als ze er een ander embleem op hadden gedaan en de koets ipv carbon uit een meer betaalbaar materiaal hadden gemaakt om de totale kosten te drukken. dan hadden ze hem wel voor 100 tot 150000 euro kunnen verkopen. zo in carbon moet je meer rekenen op 200 tot 275000 euro.
volkswagen had dan wel een enorm statement gemaakt als hij inderdaad 600pk had en maximaal 150000 euro zou kosten. ik ken geen ander merk dat deze combinatie kan aanbieden.
maar helaas is het bij testwagens voor de techniek gebleven. jammer…..
Turbopaultje zegt
eeeeehhh, die NSX komt qua styling niet in de buurt van een Ferrari. Het is nl. een lelijk ding met ook nog eens een veels te slappe motor.
Als racer echter………..:
http://www.terra2imports.ca/images/model-specific/nsx-wallpaper.jpg
Turbopaultje zegt
Een mooie NSX……………:
http://www.terra2imports.ca/images/model-specific/nsx-wallpaper.jpg
Chrisjuh zegt
De voorkant heeft duidelijk iets weg van de Veyron… ook niet gek trouwens…
Juppe zegt
@Heyhuub,
De NSX was helemaal niet zwaarder dan de 911 uit die tijd. Gewicht was ongeveer gelijk, maar de Porsche had minder vermogen (uit een veel groter blok). Alleen de Turbo had meer vermogen, maar die was ook een stuk zwaarder. De Ferrari 348tb heeft amper meer vermogen (wel een stuk meer cc’s), en was dacht ik trager op het circuit.
De R32 GT-R had een gelijk vermogen, maar wel 4wd. En ik weet zo net nog niet welke sneller op een circuit zal zijn.
De NSX was gewoon een erg goed uitgebalanceerde auto, en had naast een volledig aluminium chassis nog wel wat andere features. Zoals bijvoorbeeld de eerste VTEC motor (met bijna 100pk/l). Unieke voorwielophanging (ook volledig alu) die volledig vrij was van bumpsteer effecten, en nog meer. Tuurlijk, er waren genoeg auto’s met meer pk’s, maar daar ging het niet om bij de NSX.
Niet voor niets heeft Gordon Murray bij het ontwikkelen van de McLaren F1 erg veel naar de NSX gekeken. Volgens hem was de NSX het beste wat je op dat moment kon krijgen. Hij wou zelfs een Honda motor in de F1 hebben, helaas heeft Honda hier niets mee gedaan (erg jammer), en daarom is Murray toen naar BMW gestapt.
Daarnaast zette Honda Ferrari, Porsche etc. voor schut door met een supersportwagen te komen die ook nog ’s erg betrouwbaar en tot in de details doorontwikkeld was, dit heeft de gevestigde merken toch wel ff flink aan het denken gezet. Dus het was wel degelijk een erg bijzondere wagen (zowel technisch, als waar ie voor stond).
Auto’s waren vroeger toch wel stukken mooier ;)
frank01 zegt
Ik voel mezelf een amateur-auto-intellektueel, mijn liefde voor automobielen dreef me tot het vergaren van naderhand zoveel mogelijk -politieke, niet zozeer in technische details- kennis van alle automerken, heb echter een zwak voor m.n. Japanse merken door de verkregen indruk dat mobielen uit het land van de Rijzende Zon in Europa vaak werden miskend en onderkend, wat niet wil zeggen dat ik geen objektiviteit nastreeft, integendeel.
Deze feitelijkheden zijn allen gebaseerd op internationaal vermelde publikaties.
@Heyhuub ea.
Unieke NSX wetenswaardigheden w.o.:
>Lage onderhoudskosten en een hoge betrouwbaarheid -in vergelijking met
ALLE andere supersportauto’s-.
>De 1e (High power)motor met Variabele kleppentiming en kleppenlifthoogte systeem(VTEC door Honda genoemd), icm Titanium drijfstangen.
>De revolutionaire Injectiesysteem PGM-Fi, ontwikkeld in de Formule 1.
>Krachtigste Ultra lichte all-Aluminium Monocoque chassis.
>3.0 V6 prestaties waar de toenmalige concurrentie een V8-blok van minstens 4 liter voor nodig had.
>De Supersportauto die ‘in het buitenland’ de titel ‘Car of the Year’ award verkreeg!
>Elektrische Power Steering icm. full automatic gearbox(!)(naast een 6 speed manuel).
>In 1990 werd de NSX geroemd als ‘a design ahead of its time’
>De snelste ‘low power output’ 3 liter V6 motor (in vergelijking met andere supercars).
>Bij de introduktie minder krachtig (270 vs 300 hp)als de Ferrari 348, maar ‘slightly faster in straight line acceleration’.
>In 2007 zeer succesvol bij de Super GT500 klasse, 2 records gebroken, de Titel en 5 pole positions…(spannend volgend jaar met de new Nissan GT-R…!)
>De standaard gewicht lag tussen 1230 – 1350 kg……!, hoezo zwaarder dan de 911?, in welke specificatie?
frank01 zegt
Hey Juppe;-), zelfde gedacht jij was sneller…moet het tussendoor doen, zag jou reactie pas na het versturen…
Kan nog zoveel meer zetten over de NSX, het is zo triest dat er blijkbaar nog steeds lezers zijn die deze pionier zo zwaar onderschatten.
Of? Zoals ik ergens heb gelezen over tegenstanders:
De NSX kan niet de kwalifikatie van een exotische/super sportauto status krijgen omdat die…..niet van Europese origine is…., absurd gewoon belachelijk.
Nah…daar dachten de meervoudige wereld kampioenen Formule 1 Ayrton Senna en Amerikaans mayor champion Bobby Rahal toch anders over.
Zij reden beiden NSX..!
frank01 zegt
Oh, ennu..Satoru Nakajima en ik zelf afgelopen jaar tijdens de Rai:-)..nog steeds een GEWELDIGE auto.
Juppe zegt
@Frank01,
Mooi spul he? :)
Maar het PGM-Fi werd trouwens niet voor het eerst toegepast in de NSX. De Crx 1.5 12v (100pk) en de Civic GT uit 1984 had het ook. (Als eerste voor zover ik weet, misschien had een Japans model het al eerder).
Turbopaultje zegt
Over de techniek van Honda iha en de NSX-R zal je mij niet horen klaren, daar heb ik veel respekt voor. Ene Senna heeft er wat finetuning aan uitgevoerd………..
Echter ik blijf het een lelijk ding vinden met een iets te slappe motor als sportwagen. Hier een hele fraaie video van beiden:
http://de.youtube.com/watch?v=yAwJsOECGBU&feature=related
frank01 zegt
Inderdaad @Juppe werd dit Injectiesysteem niet voor het eerst toegepast in de NSX, wellicht had ik moeten vermelden ‘doorontwikkeld’ in de Formule 1.
@Turbopaultje, tja smaken verschillen maar ik vind in ieder geval de achterkant en het daklijn mooier dan de veel nieuwere VW12.
Toyota/Lexus en wie weet..? komt met een V8? Hybride Sportcar die wellicht de zelfde prestaties biedt als een veel duudere brandstofverslindende -eigenlijk verouderde techniek- als een V(w)12.
Op korte termijn zal VW ook niet ontkomen om high power motoren te ontwikkelen die zullen moeten voldoen aan de strenger wordende internationale milieu eisen, ondanks de europese -tijdelijke- tegemoetkomingen.
Juppe zegt
@Turbopaultje,
Erg mooi filmpje dat. Check Senna’s ’traction controle’ met het gaspedaal. Ben ik ff blij dat traction controle voor 2008 gebanned is uit F1 :)
En tja, smaken verschillen gelukkig. Er zijn ook zat auto’s met meer pk’s idd, maar het merendeel ging trager rond het circuit. Dus ‘slappe motor’ is ook maar relatief.
De NSX heeft ook altijd een aparte groep liefhebbers gehad. De eigenaren weten meestal erg veel van de techniek van de NSX af, en gaan niet voor een status symbool. Niks ten nadele van de ‘grote’ merken uiteraard.
Juppe zegt
@Frank01,
Oke, maar omdat je zei dat je informatie verzameld dacht ik dit ff ter info te melden ;)
Heb je het boek van Brian Long ook? Heb het boek ‘Driving Ambition’ over McLaren F1 ook al ’s in handen gehad. Dat is echt een geweldig boek, zoveel info en gedachten van Gordon Murray zelf daarin staan! Moet dat boek nog ’s ergens op de kop zien te tikken.
Heyhuub zegt
Ik zeg ook niet dat het de NSX een slechte auto of niks op het gebied van ontwikkeling heeft gebracht, integendeel, ik vind het een bijzonder gave wagen die er ook nu nog erg goed uitziet.
Het is was alleen niet het meest vooruitstrevende en geweldige uit die periode zoals vele fans beweren.
Je hebt gelijk dat de NSX en 911 ongeveer rond hetzelfde 1350kg lagen, hierbij had de 911 ook inderdaad een groter blok, maar let wel dat dit een lucht gekoeld blok met 2 kleppen per cilinder was. Veel verschil in betrouwbaarheid zal er daarbij ook wel niet zijn geweest.
De Ferrari haalde 300pk uit een 3.4 V8, hierbij had de NSX inderdaad ook iets meer vermogen per liter met 276 uit een 3.0, maar de 348TB was hierbij wel 2 jaar ouder. Hierbij was het koppel per liter van de NSX ook niet het meest indrukwekkende.
Over het feit dat de Nissan Skyline GT-R R32 en Mazda RX-7 sneller rond een circuit waren heb ik van Best Motoring. Zoek maar eens “Type-R Legend” op Youtube. Dit was namelijk 1 van de redenen dat de Type-R geintroduceerd werd.
Buiten dit alles waren er namelijk nogmeer vooruitstrevende auto’s die waren geintroduceerd rond 1991. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Jaguar XJ-220 en de Bugatti EB-110.
Uiteraardt blijft het wel een zeer vette auto.
NLX zegt
Wel een leuke bak, kende hem errst ook niet, maar je kan hem toevallig krijgen in TDU op de Xbox 360
Juppe zegt
@Heyhuub,
Mooie filmpjes over die Type-R idd, met interressante ontwikkelingsinformatie. Als Honda liefhebber ben ik natuurlijk een beetje biased ;)
Maar feit blijft dat de NSX een ondergewaardeerde wagen is. Maar er waren zeker meer vooruitstrevende wagens in dat tijdperk. En toch blijven mensen maar beweren dat het een saai tijdperk was :)
der zegt
Ik vind dat er te veel word gepraat over de logo van Volkswagen dan hoe de auto presteert. :s
frank01 zegt
De NSX won toch nog het afgelopen jaar de Super 500GT klasse met overmacht(!), meestal domineerde de Skyline GT-R hier maar Nissan had blijkbaar alle aandacht gericht op de nieuwe Gt-R en datzelfde geldt mogelijk ook voor Toyota.
Wat mij opvalt in deze internationaal erkende supersportcar race evenement, is dat steeds Japanse merken hier domineren.
Dat geldt ook voor de ‘Indy/Nascar oval’ races, veelal met Japanse motoren, in de usa. Betrouwbaarheid speelt ook hier een zeer grote rol.
Dat de nieuwe GT-R op het circuit van Nurnberg (nog) niet het snelheids-record heeft heroverd, wil niet betekenen dat in een direkte confrontatie met andere bolides -over meerdere ronden waar betrouwbaarheid een zeer grote rol speelt- de GT-R het onderspit delft.
Dit speelde oa. Jaguar en Bugatti altijd parten, zeer snel maar niet betrouwbaar.
Tja, terug naar VW en hun prestige-project, heel sneu eigenlijk dat men daar wel degelijk motoren bouwen die de concurrentie aan kunnen, hoewel met alleen Blue-motion komen ze er niet.
Ook VW en zelfs Audi kampen met het status/logo probleem, dat is niet te ondervangen met alleen Bugatti, als het op produktie aantallen aankomt is toch Porsche de ideale status embleem voor VW.
Niet de hoge winsten van Porsche is een doorn in het oog voor de VW bestuurders, want VW heeft zovaak auto’s samen met Porsche ontwikkeld waar dit merk uiteindelijk met de winst vandoor ging -kijk maar naar de Cayenne vs Touareg..- , maar hun logo, terwijl de Porsche 911 simpel geredeneerd van origine een VW kever was.
Turbopaultje zegt
Het logo van Porsche staat voor een paar waarden, die bij VW totaal ontbreken : emotie, historie, performance en design.
Het resultaat van meer dan een halve eeuw consequente, harde arbeid.
van Strien zegt
mooie bak, zo in productie nemen
D. zegt
Ik vind dat deze VW ergens wat weg heeft van een Lambo. Het is en blijft een mooie bak, zeker als je bedenkt dat het een vrij oud ontwerp is. Maar zoals dennis al aangeeft is hij een beetje.. tjah.. uitgerekt oid. :D
roy zegt
ik vind juist nie van de lambo maar van de ferrari F40 zeker de voorkant
Baloni zegt
Best wel grappige wagen alleen ik vind dat VW logo zo ontzettend dom.
VW is geen sportmerk … maak dan ook geen sprotsitoso
pejo zegt
het is volgens mij de voorloper geweest, van de bugatti.
ook een ontwerp van volkswagen is.
Chief_S5 zegt
Een van de mooiste supercars ooit. En bij mij zeker niet vergeten. Een prachtige wagen. Moet je em eens van bovenaf bekijken, super. Sorry van deze nogal nutteloze comment, maar dit ding maakt mij persoonlijk sprakeloos. :)
Jax Dryke zegt
Nou, vergeten ??
In 2006 kwam er een spel uit, genaamd Test Drive Unlimited.
Begin 2007 kwam ie uit op de PC, en daar was ie dan, de W12 Concept Coupe én Convertible ;) … zo vergeten wazzie duz nie ;)
frank01 zegt
Ok…nog 1 keer dan over de VW12…
Ik wil niet flauw overkomen maar wat bezielde VW eigenlijk om uberhaupt nog een 12-cylindermotor te bouwen?, en dan met een duur concept auto op de proppen te komen die nooit de productie fase heeft gehaald, terwijl de ‘concurrentie’ in toenemende mate -gedwongen door internationale wetgevingen en autoriteiten uit de autosport wereld- compactere en zuiniger 8 of 10 cylindermotoren ontwikkelden(zie alle restricties indertijd bij de Formule 1 die voor vele renstallen vaak tot penibele situaties leidden).
Helaas voor VW kwam deze motor/auto configuratie dus te laat om nog serieus geaccepteerd te worden, mogelijk heeft dit ook Toyota -die tijdens de pre-voorbereidingen met de Formule 1 ook met 12-cylinders experimenteerden- parten gespeelt.
Waarbij de vraag rijst of VW ook met de (verregaande) gedachten gespeelt heeft om motoren te leveren oa. aan de Formule 1 deelnemers.
Blijkbaar waren ze echter reeds dermate gefrustreerd om de wereld alsnog te laten zien dat ook zij een compatibel race motor/auto konden produceren… en voila…de VW12 Nardo kwam alsnog uit de koker.
Zou VW de Golf , de Touareg etc. met W12 motor dienen te lanceren om de hoge ontwikkelingskosten enigzins terug te verdienen…?, want zeg nu eerlijk..hebben deze ‘middenklassers’ nou zo’n motor nodig?
De trend in Duitsland is nog steeds om hoge vermogens motoren te blijven bouwen in ‘normale’ productiemodellen., mogelijk om die reden heeft Toyota/Lexus een zgn. 3-sporen beleid gevoerd.
Kom hier tzt. nog op terug…
Ineens denk ik…Honda..met hun V6..een constructie met 2 van die V-zessen…op de nieuwe NSX…ach, kletspraat is al jaren achterhaald…
…..misschien een V10-LPG-hybride?
Robin zegt
2 puntjes vind ik niet zo… De uitlaten zitten te ver uit elkaar… Het dak lijkt inderdaad alsof iemand het vastgehouden heeft wanneer het wou rijden… En ik vind die lichten aan de achterkant niet staan bij de lijnen… Dat is alles voor de rest hoor je mij niet klagen.
Robin zegt
EEEEH IK BEDOEL 3 PUNTJES… ;)
vj zegt
het is en blijft een lelijkerd! typisch vw
Michael(corradozbh)Lips zegt
Ik vind em tering vet alleen dat gestretchte dak is wel heel lelijk ja, maar zal flink blazen dat ding! :)
autoblogger zegt
Foto’s uit Wolfsburg: http://www.autojunk.nl/pix/view/158421
robin zegt
ik zou wel willen dat ie op de weg rijdt :) prachtig
henkie zegt
Misschien al eens gedacht aan het feit dat dit een rijdend lab was voor bijvoorbeeld de Veyron? en om de meningen te peilen?