Dinalpin? Maar dit hierboven is toch gewoon een plaatje van een Alpine A110? Ja, maar toch ook nee. Autoblog stoft de geschiedenisboeken af.
De originele Alpine A110 Berlinette is tegenwoordig ‘gearriveerd’ in de wereld van de klassiekers. Voor het vedergewicht met diens fiberglass koets en bij voorkeur de aluminium Renault 16 TS-motor in het achteronder betaal je tegenwoordig de hoofdprijs. Het is dan ook een ouderwets rally-wapen eerste klas dat in het begin van de jaren ’70 de nodige successen behaalde in de rally-sport. Nieuwerwetse autofans die nog niet bekend zijn met de A110 kennen de auto misschien toch al een beetje van dit moderne concept dat geen productieversie is.
Minder bekend is dat de A110 niet alleen door Jean Rédélé’s bedrijf in het Franse Dieppe gebouwd werd, maar dat er ook ‘hecho-en-Mexico’ A110’s ontstonden bij het Mexicaanse bedrijf met de sportief aandoende naam ‘Diesel Nacional’. Ook in Bulgarije werden er trouwens tussen 1967 en 1969 ‘Bulgaralpine’s’ gebouwd en in Brazilië was de Willys-Overland Interlagos Berlinette feitelijk een A110 met een andere naam. Deze aparte geschiedenis is deels het gevolg van verschillende importheffingen die landen toen (en nu) hanteerden op auto’s. Om deze heffingen te omzeilen, was het vaak voordelig om lokaal te produceren.
In Mexico werd als partner dus gekozen voor Diesel Nacional, een bedrijf dat nu nog bestaat en zich richt op het maken van trucks, bussen en dat soort werk. Niet bepaald lichte, flitsende Franse rally-kannonen dus. De naam die werd gekozen was een samentrekking van de twee merknamen Diesel Nacional (DINA) en Alpine, wat resulteerde in Dinalpin.
Tussen 1965 en 1974 werden er drie varianten vervaardigd in Vallejo, een industriegebeid in Mexico-Stad, te weten de Dinalpin A110 Berlinette, Dinalpin A110 GT4 en de Dinalpin A110 Cabriolet. De laatste werd alleen de eerste twee jaar gebouwd. Veel exemplaren zijn er echter sowieso nooit gebouwd, wat mede te wijten valt aan de prijs die hoger lag dan die van een Mustang. Naar schatting 500 Berlinette’s en een kleine 150 GT4’s hebben de fabriek verlaten. De motoren rangeerden van 1.1 tot 1.3 liter, overeenkomstig met de eerste Franse A110’s. De latere sterke motoren die de Franse Alpine kreeg hebben de Dinalpin dus nooit bereikt. Check hier beelden van een witte Dinalpin in iets wat lijkt op de garage van El Chapo’s vader.
Tegenwoordig is een Dinalpin, mocht je er een kunnen vinden, voor de Alpine liefhebbers mogelijk een buitenkansje om te kopen. Ze zijn namelijk doorgaans iets goedkoper dan een ‘echte’ Alpine, terwijl de kwaliteit niet bekend staat als minder goed. Een gevalletje onbekend maakt onbemind dus. Omdat de Dinalpin’s in Mexico gebouwd zijn, is het wel zeldzaam om er in deze contreien één te vinden. Het kan echter wel, zoals te zien valt op deze foto’s.
gwnbmw zegt
erg leuk stukje om te lezen, nog nooit van überhaupt dit merk gehoord eigenlijk…
Dutchdriftking zegt
Mooi, maar doe mij maar een A610.
rd1991 zegt
Jah! Hier heeft er iemand Petrolicious zitten kijken op Youtube! Ik was al net zo onbekend met Dinalpin! Mooi stukje @jaapiyo
jaapiyo zegt
@rd1991: Yep, ze maken daar bijna net zo’n mooie video’s als bij autoblog.
rd1991 zegt
@jaapiyo: jaa zo ongeveer ja! :D
stephane8200 zegt
@rd1991: ik had hem ook gezien. Zelfs al aan het zoeken geweest in Mexico.
audiisthebest zegt
De bulgaralphine kende ik al, maar deze nog niet
house zegt
Kijk dit is wat ik graag zie op Autoblog i.p.v een stuk over een talentloos dom wicht en haar auto’s en dat gaat eigenlijk op voor dr gehele familie.
shibby zegt
Geweldig stuk! De a110 is al geweldig, zo’n zeldzame variant maakt het nog leuker
pomoek zegt
Ik begrijp dat de carrosserie delen nog te krijgen zijn: http://www.mecaparts.com/Carrosserie/page.php?lang=0&sortie=html&col=A110&page=45
Tijd voor een VDLApine?
rufctr01 zegt
@pomoek: gaaf! Zo kun je de Alpine goed rijdend houden!
henkp1 zegt
Erg leuk stukje, mag van mij wel meer over Alpine worden geschreven. Wat wel nog ontbreekt in dit artikel is dat de A110 ook in Spanje werd gebouwd, bij FASA en er was zelfs een assemblagelijn(tje) in België, bij Luik.
Overigens niets nieuws dat auto’s in meerdere landen werden geproduceerd. De Renault 4CV bijvoorbeeld, die de basis voor de Alpine vormde en in productie is geweest van 1948-1961, werd ook al in diverse landen, in eigen beheer of licentie, gebouwd. Basis natuurlijk Frankrijk, daarnaast o.a. Japan, Australië, Zuid-Afrika. De R4 van vanaf 1961 werd ook al in verschillende landen gebouwd, Frankrijk, Spanje, Portugal, Argentinië en Italië waar de auto door Alfa Romeo (!) in licentie werd gebouwd, net als de Dauphine trouwens.
e1000bmw zegt
@henkp1: 4CV basis voor de Alpine? Voor de A109 misschien, maar de A110 stond toch echt op het onderstel van een R8…
desjonnies zegt
Wellicht ten overvloede.
De A110 is technisch gebaseerd op de Renault R8, een vier-deurs middenklasser die als opvolger van de Dauphine op de markt kwam in 1962.
Jean Rédéle moest namelijk niets hebben van de Dauphine, de eerste Alpines waren gebaseerd op de 4CV, de Dauphine werd overgeslagen door Alpine , maar de R8, met zijn VIER schijfremmen (een primeur op een middenklasser) en zijn Clénon Fonté motor werd de basis voor de A110.
Dat verklaart eigenlijk onmiddellijk waarom de A110 in licensie is gebouwd in Spanje door Fasa-Renault, in Bulgarije door Bulgar Renault (nu bekend als Dacia) en in in Mexico als DinALpin.
In deze landen werd de Renault R8 geassembleerd dus was de A110 een relatief kleine stap.
De lokale Alpines zijn altijd mee geëvolueerd met de Renault 8, de Spaanse versies hadden een 1100 cc, maar de Fransen hadden de beschikking over de Gordini motoren uit de R8, eerst de R8 110 Gordini en vanaf 1967 de 1300 Gordini.
De Alpines liepen in alle landen dus technisch mee met de snelle R8 versies.
In Spanje en Mexico had je als snelle versie de R8S met een opgevoerde 1100 cc achterin.
Aan het einde van de A110 reeks is er een Renault R12 Gordini motor achterin de A 110 terecht gekomen, de -overigens zeer zeldzame en nog steeds ondergewaardeerde R12 Gordini- had het stokje overgenomen van de R8 Gordini en was voorzien van een R16 krachtbron door Gordini onder handen genomen.
Verder is dat hele pikorde gedoe een hoop onzin, een 1100’tje loopt al als een lier in een A110, de A110 is namelijk veel en veel kleiner dan je denkt en van binnen zelfs claustofobisch klein ! Doe mijzelf altijd maar een Renault R8 Gordini !
De Bulgaralpines zijn volgens mij het meest zeldzaam .
Overigens zijn veel A 110’s verampponneerd door er een Renault 5 Alpine of Alpine Turbo in te leggen, dat past namelijk.
De stamvader, een gewone Renault R8 :
http://www.classicandperformancecar.com/uploads/cms_article/3301_3400/1964-1972-renault-r8-3355_6835_969X727.jpg
henkp1 zegt
@desjonnies: Klopt allemaal, behalve dan dat het Cléon is ipv Clenon. Detail.
desjonnies zegt
1971, de introductie van de Renault 12 Gordini :
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01521/R8G-and-R12G_1521902c.jpg
Hupke zegt
Ik vraag me af of er iemand nog de mal heeft en produceert of ligt dat volledig stil?
Lijkt me lollig om een moderne alpine interpretatie te maken met een of ander hoogtoerig motorfietsblok erin.
desjonnies zegt
@Hupke:
Mecaparts in Frankrijk, je kunt er je hart ophalen op Alpine en Gordini gebied !
Hupke zegt
@desjonnies:
Tenzij ze een stock opgekocht hebben zullen ze de mallen wel hebben liggen.
http://www.mecaparts.com/Carrosserie/page.php?lang=0&sortie=html&col=A110&page=45#ok
Maar een volledige body verhandelen ze blijkbaar niet. Aan hun prijzen te zien zou dat nog schappelijk zijn.
Citrofiel zegt
Goed stuk @jaapiyo en goede achtergrond door @desjonnies. Bedankt heren!
eefie zegt
Leuk stuk over een gave auto
pinut187 zegt
Weer wat geleerd vandaag. Nu snel naar de Mexicaanse marktplaats!