Dus niet uit Zweden. Althans, dat zegt het IIHS.
Opmerkelijk nieuws uit de Verenigde Staten. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo. Gras is groen, Autoblog-borrels duren te kort en de belastingdienst weet je uiteindelijk wel te vinden. Die andere zekerheid is dat het leven eindig is. Om dit moment zover mogelijk uit te stellen kun je ervoor kiezen om in een Volvo te rijden. Ook weer zo’n zekerheidje. Jarenlang staan de Zweden in alle lijsten bovenaan als het gaat om veiligheid. Daar lijkt nu een nieuwe speler bij te zijn gekomen.
Een merk waar de meeste mensen enthousiast over zijn is Mazda. Op een of andere manier is het lastig om iets tegen het merk te hun modellen te hebben, alhoewel dat niet altijd blijkt uit de verkoopcijfers. Dat is jammer: ze zijn betrouwbaar, hebben atmosferische motoren, zien er goed uit, zijn gunstig geprijsd en rijden uitstekend. We kunnen nu stellen dat ze ook nog eens heel erg veilig zijn. De Mazda CX-5 heeft onlangs van de IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) de felbegeerde “Top Safety Pick+” onderscheiding mogen ontvangen. Naar het schijnt was de toegift van de nieuwe CX-5 enerverend.
Het opmerkelijke zit hem er overigens in dat ALLE modellen van Mazda deze onderscheiding hebben gekregen in de loop der jaren. Mazda is op dit moment de enige fabrikant die dat voor elkaar heeft weten te botsenboksen. Nu heeft Mazda een relatief klein modelgamma, maar toch. Neemt niet weg dat ze in Japan een taartje aansnijden.
gash zegt
Grote onzin over dat ze zogenaamd zo veilig zijn: Je wilt gewoon niet dood gevonden worden in een Mazda.
EFB zegt
@gash: Dan ben ik erg benieuwd in welke auto jij wel dood gevonden wilt worden.
toyotaprius zegt
@EFB: Toyota Prius
maxidyne zegt
@gash: ik wil in geen enkele auto dood gevonden worden…
live4life zegt
@maxidyne: geen specifiek model, maar wel voorwaarden. Als ik ouder dan 90 ben, met 200 km/u, achteruit in een grote vuurbal…
miata93 zegt
@gash: waarom niet, mazda staat zeker in de top 10 qua uiterlijk
Robert zegt
@gash: statistisch gezien is het vinden van de dood in een Mazda klaarblijkelijk kleiner dan elk willekeurig ander merk. Aldus het artikel.
Doe mij er maar een.
phdg zegt
@RRRobert: gezien de leeftijd van de gemiddelde Mazda rijder lijkt de kans toch wel redelijk groot…
BaRa zegt
@phdg: Het verstand komt met de jaren 8)
bitd zegt
@RRRobert: dit heeft niets met statistiek te maken. Maar de keuze test schept wel wat verwachtingen
bosje zegt
@gash: heb je ook inhoudelijke argumenten om deze loze stelling te onderbouwen?
w0o0dy zegt
@gash: en omdat ze zo goed rijden/sturen en omdat ze heel veilig zijn is de kans dan ook erg klein.
arnico zegt
@gash: wate en domme reactie, in geen enkele auto wil je dood gaan.
simonferrari zegt
@gash: Ook niet bepaald mijn favoriete merk maar ik moet eerlijk zeggen dat ze zowel met design, prijs en motoren wel zeer goeie auto’s op de markt zetten.
vondudenstein zegt
@gash: daarom laten we jou ook graag wegrotten in een Opel.
Dino2400 zegt
Link naar de bevindingen van de IIHS zou mooi geweest zijn, in plaats van deze onzinlinks.
alcantara zegt
Gemiste kas dat alleen de MX5 rwd heeft, en de rest van de modellen bijna niet boven de 200pk uitkomt op een enkel MPS na. Nu zit nog steeds iedereen vast aan een te dure BMW.
Ram-G-maN zegt
@alcantara: Nog even geduld. Als de wereld Mazda steeds vaker weet te vinden komt die Mazda RX-9 vanzelf wel in 2020.
Kleine disclaimer: Dat is wanneer Kim Jong-un de wereld nog niet heeft gen(e)uked voor 2020.
berlinetta zegt
@AutomotiveDesigner: Dan moet ie eerst een z’n raketten aan de praat krijgen.
alcantara zegt
@automotivedesigner: Geen RX, gewoon een concurrent voor de 3/4 serie.
Dus met rwd en dikke motor, en dan op z’n Japans, dashboard hoeft niet zacht aan te voelen.
Waarom maken ze alleen nog maar suffe middenklassers?
sracert zegt
Dag Volvo, dweilbakken uit China!.
WinkeB zegt
@sracert: de Volvo’s op onze wegen worden niet in China gemaakt. Maar dat het dweilbakken zijn, geen idee. De vloer bij de dealer blonk wel heel hard, dus je kan wel eens gelijk hebben.
trustmeiamanengineer zegt
Het zijn gewoon top wagens; zuinig, zien er goed uit, rijden goed en blijkbaar ook veilig. Alleen wat potentere MPS versies mogen nu wel weer eens komen.
De Alfa Romeo Stelvio was trouwens de veiligste SUV volgens de laatste NCAP tests.. Dus hoe zich dat dan weer verhoudt tot de Amerikaanse testen is de vraag.
c-greg zegt
@trustmeiamanengineer: en was de giulia dat niet bij de sedans? in ieder geval top 3. ook de giulietta wist hoge ogen te scoren.Alfa doet het niet slecht kwa safety de laatste jaren..
CL65 zegt
Zal nooit die bevriende mazda dealer vergeten: met handen in het haar vertelde hij dat er zo weinig mazda`s voor onderhoud terug komen. Die dingen gaan gewoon niet kapot, oerdegelijk.
snorrewietskie zegt
LoL en die domme Volvo hockeyers maar pochen met hun veiligheid.
jannemaneke zegt
Mazda’s zijn zalige autos, hoe langer je ermee rijdt hoe meer je ze gaat waarderen.
stfu zegt
Heel knap! Al zou je toch denken dat Tesla dat is. Model S en X hebben hoogste score ooit in hun klasses gescoord.