We trappen de zondag af met een drie kwartier durende National Geographic-docu over de geschiedenis van Nissans Z-modellen. Waarom? Omdat Yutaka Katayama, het brein achter de Z, op 105-jarige leeftijd is overleden. Daarom.
Yutaka Katayama stond in de jaren zestig aan de wieg van Nissans mondiale uitrol. Als topman bij Nissan kreeg hij de opdracht om naar de Verenigde Staten te gaan en er marktonderzoek te doen. Iets waar de tegendraadse manager aanvankelijk niet op zat te wachten. Hij noemde het een verbanning, vanwege zijn clashes met de Japanse vakbonden. Toch is zijn transfer naar de VS een van de mooiste dingen die Nissan is overkomen.
Eind jaren zestig, toen Nissan nog een kleine autobouwer was, kreeg hij het management zover om een GT-achtige auto te maken. Een auto die onder het grote publiek bekend zou komen te staan als de Fairlady Z. In de VS werd het onder de naam Datsun aan de man gebracht. Nissan koos deze naam voor hun entree in de Amerikaanse markt zodat ze Nissan-naam niet besmeurd zou worden als het project zou falen, en ze het later opnieuw zouden kunnen proberen.
Uitgerust met een 2.4-liter zescilinder en 151 pk onder zijn gestroomlijnde motorkap was de Fairlady Z/Datsun 240Z de eerste Japanse sportauto die globaal een succes was. Toegegeven, Toyota gooide hoge ogen met de 2000GT, maar daar werden er slechts 350 van gemaakt. Nissan verkocht in het eerste jaar van de Fairlady alleen al 41.000 exemplaren.
Yutaka Katayama ging in 1977 officieel met pensioen, maar werd toch weer betrokken bij de wederopstanding van het Z-label in 2003. Hij liet zijn licht schijnen op Project Z33, dat zich later ontvouwde als de Nissan 350Z. Nissans leukste autoreeks hebben we dus grotendeels aan hem te danken. Hij overleed donderdag in een ziekenhuis in Tokio aan hartfalen.
Om meer te weten te komen over de geboorte van de 240Z, hebben we hieronder National Geographics docu over de Japanse GT neergezet.
jack_abarth zegt
Lange neus, kleine koets en een korte kont. Over het algemeen HET recept voor een dikke coupé. Muv de crossfire.
TimD zegt
@jack_abarth: de Crossfire.. Pfff wat een succes was dat zeg! NOT!
Robert zegt
@TimD: knap hoor, in de eerste twee reacties gaan we al off-topic. En dat nog wel onder een eerbetoonartikel. Zucht…
Katayama, dank voor deze prachtige auto’s, die hun plek in de historie zeker hebben verdiend. Rust in vrede.
bkw38 zegt
@RRRobert: maar de crossfire is echt lelijk
rob5nismo zegt
@timd: dat bedoelde hij ook
nvhuijkelom zegt
@timd: er staat ook met uitzondering van ;)
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Die Crossfire heeft juist GEEN kont, had’ie een kont gehad was het een 10 keer leukere auto geweest, nu denk je heel de tijd als je er eentje ziet “Wanneer wordt ‘ie afgemaakt? “
Dutchdriftking zegt
@jack_abarth: Ik vind de Crossfire eigenlijk best wel mooi:$
desjonnies zegt
’t is een leuk stuk proza maaaarrrrrrrr het is een DATSUN en geen NISSAN.
Nissan was de moeder en wij kenden in Nederland, wel heel Europa, de DATSUN Cherry de Datsun 120Y de Datsun 140Y en de Datsun 240Z.
Als ik me het goed herinner is het ontwerp van de hand van een Duitser en had’ie een foto van een Jaguar E-type in het hoekje van zijn tekentafel geplakt, althans, volgens mij.
Waarschijnlijk dat de wagen daarom als een BOM insloeg in de VS : een Jaguar E-type voor Datsun money, met een goede en betrouwbare zes-in-lijn van 2.4 liter.
De derde deur voor het praktische, het interieur, het ademt allemaal Jaguar E-type uit.
Alleen was de Datsun uiteraard 10 keer beter en betrouwbaarder, je kocht er een set Wolfrace wielen voor en je was klaar. – die Wolfrace wielen zitten onder die zilvergrijze zitten naast de foto van Mr Katayama- .
Het is overigens wel een wagen die nog steeds op mijn shortlist staat om ooit te bezitten,
hij is praktisch in gebruik en betaalbaar in aanschaf (zeker in de VS) en onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
Ik zal altijd voor de 240Z of de 260Z gaan, de rest mag voor de meer potente versies gaan, deze twee vind ik qua vormgeving het meest puur.
En wees eerlijk wat heb je nog aan snelheid tegenwoordig.
w0o0dy zegt
@desjonnies: ook al ben je een originaliteits-freak…. Ik denk dat je toch wel kunt genieten van deze ombouw van een 260z.
Nino Karotta’s Aardvark
Datsun 260Z Aardvark Hot Laps at the Hungaroring: http://youtu.be/d4KJe3xJFN8
lekbak zegt
@desjonnies: ik moet eerlijk zeggen dat ik de 240z vele malen mooier vind dan een E-type, daar vind ik niks aan namelijk.
Soms heb ik wel eens spijt van mijn eerste auto, een w123 200 benzine. Op mijn shortlist stonden toen ook auto’s als een porsche 944 en ook een 240z. toen kon ik geen goede betalen en waren mijn ouders erop tegen, aangezien ik thuis woonde best belangrijk. Nu staat mijn gehuurde stalling vol en moet ik nog een paar jaar wachten tot ik kan verhuizen naar het platteland zodat ik ruimte heb voor meer.
rb26dett zegt
R.i.p. Zwaar respect voor deze man, ik ben altijd al een grote Z fan geweest, vooral de jaren 70 modellen. Ik hoop dat ze in de volgende Fairlady weer een straight six plaatsen, gewoon om even terug te gaan in de geschiedenis van de Z. De huidige heeft nog maar weinig weg van de eerste en dat is jammer, maar daar zal wel een reden aan zitten.
toyotafortuner zegt
Vandaag is een beetje een zwarte dag voor de Japannerliefhebbers als ik. Een geweldige man , die een prachtige reeks Japanse sportwagens creëerde is op een meer dan mooie leeftijd heen gegaan.
Oh wat zou ik maar al te graag een van zijn Z-modellen willen hebben. Het maakt mij absoluut niet uit welke. Ik kan ze allen waarderen.
R.I.P. en natuurlijk een gepaste arigato gozaimasu (bedankt) voor het maken van een geweldige reeks wagens.
Mairsil zegt
@toyotafortuner: Eens, ik zou elke Z een fijne auto vinden om te hebben, maar de 300ZX is toch wel mijn favoriet.
w0o0dy zegt
Minder extreem verbouwd en duidelijk beter uitgebalanceerd onderstel… Deze 260z uit Japan. http://youtu.be/kA6lXoHQ9sc
w0o0dy zegt
Jay Leno met de Fairlady 240z
Nissan Fairlady aka Datsun 240Z – Jay Leno’s Garage: http://youtu.be/bV505LKqU_4
norge zegt
De eerste… De 240….De mooiste…
En het lijkt een beetje op een E Type….Dat deed potdomme elke sportwagen in die tijd dus….
w0o0dy zegt
Classic car and driver over de 240z
1970 Datsun 240z Classic Car & Driver:
http://youtu.be/HGkJPDJReMM
Ram-G-maN zegt
Katayama-san bedankt en rust in vrede.
Ik herinner mijn eerste ontmoeting met de 240Z als de dag van gisteren. Ik zat destijds nog in de brugklas van het vwo. M’n maatje vertelde mij in de klas toen dat z’n vader samen met z’n broer een auto aan het restaureren waren. We waren op dezelfde dag naar de garage gefietst omdat ze diezelfde dag weer aan zouden werken. Eenmaal daar aangekomen werd ik op slag verliefd op dat oranjekleurige auto dat de 240Z heet.
Zijn vader had haar (want Fairlady Z ;-) ) oorspronkelijk in het zwart aangeschaft. Maar kwam later bij het zandstralen achter dat ze oorspronkelijk in het oranje was geleverd. Dus had hij haar in ere hersteld.
Ik had, meen in het tweede of derde schooljaar, samen met mijn maatje een spreekbeurt gehouden over de Datsun 240Z voor het vak Engels. Afsluitend met een fragment waarbij Bassie en Adriaan werden achtervolgd op “hoge snelheid” door de slechteriken in een 280ZX. xD
De 240Z is een gerecht dat bestaat uit de beste ingrediënten. Daarom was het zo’n succes. FMR-configuratie, een relatief lichte een compacte zes-in-lijn en een F-Type achtige sexy body. Daarom reed Cruijff ook in een oranje 240Z. Nuff said.
desjonnies zegt
@AutomotiveDesigner:
De ironie van het hele Datsun verhaal is dat Nissan na de tweede wereldoorlog steun heeft gekregen van de Britten, nota bene van Austin om motoren en versnellingsbaken van Austin te mogen gebruiken.
Weet wel dat de Britten toen de tweede of derde auto producerende natie ter wereld waren !
35 jaar later, rond 1983 had ik Dirrekie, een knal oranje bejaarde Datsun 120Y die er als een sloper uitzag, maar die reed als de brandweer.
Dirrekie startte altijd, had altijd een opperbest humeur en was betrouwbaarder dan een Zwitserse bankier.
En dat met een 1200 cc motortje dat een cloon was van een Austin motor. Austin, oftewel British Leyland, het merk waarvan geen enkele auto bij een luchtvochtigheid van meer dan 30% wilde starten.
Ram-G-maN zegt
@desjonnies: De Japanners bezitten altijd al een onvermoeibare vermogen om iets te perfectioneren. Het mooiste is misschien wel dat wij werk van hun als perfect en voltooid zien, ervaren zij het nog als onvoltooid en zien ze altijd ruimte voor verbetering.
mercedesbenz63 zegt
Hij is op zijn leeftijd gegaan, vind het toch een leuk gek bakkie
burninrubber zegt
105 jaar man, die Japanners doen toch echt iets goed dat ze zo oud worden. Zal wel aan alle sushi liggen
mrrallycross zegt
Respect voor deze meneer, niet alleen geweldige auto’s bedacht maar ook een leeftijd van 105!
rufctr01 zegt
105 jaar! Een knappe leeftijd! Ik kon de Z modellen altijd wel waarderen.
defteling zegt
Knappe leeftijd. Gevochten in alle (foute) oorlogen, Datsuns en Nissans gemaakt die lekker zijn en vervolgens nog heel lang van je pensioen genieten. Gouwe goZer!
amgc63 zegt
Zou wel heel graag een Z32 willen hebben, maarja ik ben 17 dus heb al die geweldige sportwagens uit de jaren 70 nooit meegemaakt.