Na jaren lang dapper weerstand bieden, is het einde bijna hier.
De twaalfcilinder is een magische motor. Twaalf zuigers die al fluisterend en discreet in alle zijdezachtheid zijn bestuurder voorziet van enorme kracht. Wie weleens in een auto met twaalfcilinder heeft gereden kan het bevestigen: het is iets bijzonders.
Toch wordt de motor met uitsterven bedreigd. Dankzij het grote slagvolume en het aantal cilinders is het vrij lastig de motor aan de emissie-eisen te laten voldoen. Dankzij kwistig gebruik van turbo’s is het mogelijk om minimaal hetzelfde vermogen en koppel te behalen. Qua verfijning staat de V12 nog een trede hoger, maar met elektrische assistentie kunnen fabrikanten tegenwoordig een eind komen. Tel daarbij op dat een twaalfcilinder erg prijzig is om te ontwikkelen en er weinig afzetmogelijkheden zijn en je zult begrijpen: het einde is in zicht.
Mercedes-Benz (en AMG) hebben de V12 al gedag gezegd. De motor is nog even leverbaar in de S-Klasse, maar daarna is het over en uit. De S65 AMG Final Edition was niet echt een reden voor een feestje voor cilinderfetisjisten. De concurrentie zal de motor nog wel even leveren. De W12 uit de Bentley Continental GT zal ook zijn opwachting maken in de Audi A8 (al dan niet met een Horch badge) en ook BMW heeft nog een V12 in de aanbieding. De M760li is voorzien van een 6.6 liter V12.
Helaas zal het daar ook bij blijven. De CEO van BMW M, Markus Flasch zei in een interview tegen onze Amerikaanse vrienden van Autoblog.com dat het bij de M760li zal blijven. Hij geeft aan dat de huidige 7 Serie met V12 zal nog even leverbaar zijn. Maar in de nabije toekomst hoeven we geen V12 meer te verwachten.
Maar hoe zit het dan met Rolls-Royce? Nee, die gaan niet gebruik maken van achtcilinders. Rolls-Royce gaat zijn eigen motoren maken. Dat zullen wél twaalfcilinders zijn. Het is bijna het enige merk waarbij dat logisch is, want ze hebben enkel en alleen twaalfpitters in hun assortiment. De opvolger van de Rolls-Royce Ghost is de eerste die de nieuwe twin turbo V12 onder de kap krijgt. Voor BMW is er dan geen reden meer om een eigen twaalfcilinder te ontwikkelen, aangezien de 7 Serie de enige is die er gebruik van maakt.
Rick-dos zegt
Voor de 7 serie is het ook wat onzinnig om een V12 uitvoering te blijven aanbieden. Maar wel mooi dat ze voor de RR een V12 blijven maken. Zet het merk RR toch weer wat verder af van BMW.
sleepyj zegt
@Rick-dos: RR gaat eigen 12 pitters maken. BMW kapt er helemaal mee.
jack_abarth zegt
@sleepyj:
Marketingstechnisch een hele slimme zet wat ze doen. De V12 wordt eerst exclusief voor RR. Daarna komt er een special van BMW, en iedereen zal zeggen:”het is een BMW met zelfs een RR motor erin”.
Dat kunstje wordt altijd met “features” gedaan, dus waarom ook niet met de aandrijving. Mensen hebben liever een BMW met een RR motor dan een RR met een BMW motor, want dan is het opeens bagde tuning.
Mark my words.
2wheeler zegt
@jack_abarth: jij gaat 100% gelijk krijgen. Kijk wat dit heeft gedaan voor het fabeltje “Audi heeft een Lamborghini motor”
SimonMc zegt
@2wheeler: Kende zelfs iemand die beweerde dat er een Jaguar motor in z’n Mondeo lag ( 2.0 D ) Facepalm….
appeltaartislekker zegt
@jack_abarth: haha, en iedereen trapt er zo meteen in.
pietertjep85d zegt
@sleepyj: RR heeft al eens aangegeven dat een elektrische aandrijflijn goed bij de stijl van RR past. Stil, vloeiend optrekken (traploos), trillingsvrij.. Lijkt me niet dat ze nog veel investeren in de verpuderde techniek van de brandstofmotor.
reactief zegt
@pietertjep85d: Toch was die elektrische versie van de Phantom geen succes met hun proefrondje langs klanten.
Ik denk dat dat voorlopig nog wel even zo blijft. Elektrisch heeft minder klasse en karakter dan een verfijnde V12.
boomhauwer zegt
@pietertjep85d: ah daar is de eerst omhoog gevallen ev rijder.. Waarom moeten jullie altijd zo vanuit de hoogte je mening verkondigen..
mashell zegt
@sleepyj: als Rolls Royce 12 cilinder motoren gaat maken dan besteden ze dat uit aan BMW. Maar het lijkt me dat ze over gaan op elektrisch, nog stiller, nog trillingsvrijer, nog soepeler versnellen en met een vergelijkbare actieradius.
jvthof zegt
@sleepyj: bmw gaat ze afnemen bij RR
560pk zegt
@jvthof: RR bouwt geen motoren: alles komt rechtstreeks uit Dingolfing
jvthof zegt
@560pk: Maar hoe zit het dan met Rolls-Royce? Nee, die gaan niet gebruik maken van achtcilinders. Rolls-Royce gaat zijn eigen motoren maken.
cloverleaf zegt
@jvthof: RR is van BMW. Wellicht dat hij bij RR. In elkaar geschroeft wordt maar alle onderdelen komen zeer waarschijnlijk op een trailer uit Sud Deutschland
alfalfa zegt
@560pk: De V12 fabriek gaat naar een andere GmbH binnen het BMW imperium..
unknown32 zegt
@Rick-dos: onzinnig niet. Ik heb enkele klanten die graag 760 rijden (en worden gereden), maar die een RR dan weer veel te opvallend vinden. Voor veel mensen is een 760 “maar” een duurdere bmw. Een RR is ineens absurd etc.
Ik heb klanten die ook een A8 hebben (en in worden gereden) omdat het “maar” een audi is. Terwijl daar ook gewoon een v8 of w12 in ligt.
Als ze een V8 kunnen maken met een elektro combi om de v12 feel te creeeren, dan zou dat wel een verkoop topper worden. Maar ik vrees dat dat nooit gaat lukken ivm bereik vd batterijen. Als chauffeur heb je dagen van +500km. Dan ga ik vaak al 2x tanken (met zijn tankpas algoed). Ik vind een v12 dus zeker wel nuttig, dat ze maar wat co2 taksen op de cruiseboten gaan heffen:-)
phevtreb zegt
@unknown32: die batterijen worden dan opgeladen door de V8 als jij rustig op de snelweg 140km/h rijdt en je eigenlijk voldoende hebt aan het vermogen van een 3cyl. Zodra je dan weer vermogen nodig hebt dan is dat dus weer ruimschoots voorhanden
Dutchdriftking zegt
Alles voor de milieu gekkies….
ghost zegt
@dutchdriftking: lees: Auto-hatend volk. Je kan op 10.000 betere manieren uitstoot aanpakken.
maotje zegt
@ghost: noem dr eens een paar dan.
ghost zegt
@maotje: cruiseboten elektrisch/hybride maken/zeilen geven..
Vliegtuigen herontwerpen(is KLM al mee gestart) om economischer te vliegen, minder uitstoot, minder brandstof, etc.
Energie kolencentrales vervangen door kernenergie. Niet die ouderwetse RMBK reactors zoals Chernobyl maar gewoon die nieuwe types die 10.000 lichtjaren van stroom voorzien..
Zonnepanelen gratis geven/subsidies geven aan huishoudens, i.p.v. Subsidie op elektrische auto’s,
Etc. etc. etc.
ff40 zegt
Het mooie is dat auto uitstoot niets is !
Het milieu kan naar ze klote gaan als de automobilist maar getreiterd kan worden
olivier420 zegt
@ff40: https://www.ad.nl/auto/cruiseschepen-stoten-tien-keer-meer-schadelijke-stoffen-uit-dan-alle-auto-s-in-europa~ac9ac03b/
BaRa zegt
@olivier420: zwaveloxiden versus koolstofdioxide. Appelen en peren.
maotje zegt
@ff40: leg dan ook even uit wat t woord milieu volgens jou inhoud. Autoverkeer heeft namelijk weldegelijk een grote invloed erop
bsxc2 zegt
V8 is toch lekkerder voor een Siebener
mpgc zegt
Bmw stopt met het maken van V12’s. RR is van BMW. Dan stoppen ze toch niet?
560pk zegt
@mpgc: jij hebt ‘m helemaal door.
dwfc zegt
In 2020 mag de gemiddelde CO2 uitstoot van de autocontructeurs hun volledig wagenpark niet meer dan meer dan 95 bedragen. Dit zal meetellen in de beslissing. Bijkomend is de fiscale afstraffing niet leuk. Uiteindelijk heeft een plug-in met 6 of 8 cilinder een even groot systeemvermogen/koppel en … een CO uitstoot > 50 gram.
dirkv zegt
@dwfc: Dat is best weinig 95 g/km. Hoe zal een merk als Ferarri daar aan voldoen?
jpoers zegt
@dirkv: die hebben recent een PHEV geïntroduceerd. Die drukt de grammetjes wel lekker naar beneden. En gaat het over merk of de totale groep? Want fiat heeft toch ook van die 2 cilindertjes en elektrische zoef zoef mobielen.
basman147 zegt
@jpoers: Ferrari is onafhankelijk van fiat-chrysler, dus die 2 cilinders tellen niet mee. Voor kleinere fabrikanten gelden echter andere regels, ze hoeven niet aan de 95 gram te voldoen, maar ze moeten wel vooruitgang laten zien. Voor Aston Martin geldt hetzelfde.
560pk zegt
@dwfc: er is een kopersgroep die er geen enkel probleem mee heeft de CO2 boete te betalen in ruil voor prestige. Rationeel is er geen rechtvaardiging voor het kopen van een RR, een Bugatti of een Lambo. Toch verkopen ze als zoete broodjes. Een RR heeft een V12. Punt. Regardless of cost. Als je als fabrikant je verstand gebruikt, blijf je deze dus aanbieden.
bmwzcsi zegt
Gewoon die RR V12 in een 7 hangen. Ik zie het probleem niet zo…
vaakbenjetebang zegt
Mwoah. Er verandert in de praktijk dus niet veel. De BMW-groep blijft twaalfcilinders maken voor wat toch al de grootste afnemer van die motor in het concern was. En passant creëert men zo meer afstand tussen BMW en Rolls-Royce, en bovendien spaar je aardig wat engineering- en homologatiewerk uit voor de V12-variant van de 7-serie. Niks aan de hand, gewoon doorlopen.
bernoulli zegt
Als de Chinezen een V12 willen, dan komt er gewoon weer een V12.
lexis zegt
Bmz kan toch gewoon wat v12 gebrul via de speakers in het interieur pompen . En nog eens goed voor het milieu ook .
mashell zegt
@lexis: 12 cilinders brullen niet, die koop je omdat ze juist zo stil en gebalanceerd lopen.
ozzytrk zegt
Mensen worden rijker, waarom krimpen de motoren… Milieu kan de pot op we gaan toch allemaal 1 of andere manier dood.
maotje zegt
@ozzytrk: ik wil daar toch nog wel even mee wachten. En gun mn kinderen en eventuele kleinkinderen ook een leefbare wereld.
vondick zegt
@ozzytrk: Gelukkig zijn er steeds minder van jouw soort.
ozzytrk zegt
@vondick: Welk van mijn soort ? praat is open
vondick zegt
@ozzytrk: Het soort mensen dat op geen enkele manier om het milieu geeft. Op dot moment sterven er meer en sneller dieren uit dan toen de dinosaurussen werden uitgeroeid. Gaat mij niet om de details maar om het grotere plaatje en de instelling van mensen. Alleen die V12 weg van 1 persoon gaat inderdaad niks uitmaken.
ozzytrk zegt
@vondick: Mjaa naja mee eens, auto’s worden wel milieuvriendelijker dan voorheen ookal hebben ze dikkere motoren.
Shaw zegt
Capitulatie. Ja, dán is het begin wel gezet idd