Felipe Massa heeft even de tijd gehad om na te denken. Na het inkoppen van de resten van de afgebroken achterwielophanging van Barrichello in Hongarije kreeg Felipe -noodgedwongen- alle tijd om na te denken over zijn rentree in de Formule 1. Massa was een zachtgekookt eitje. Knuffelbaar babyvet en grote kijkers in combinatie met zijn Braziliaanse waxbeurt tintje deden menig huisvrouw smelten als hij op de buis verscheen. Als hij in beeld kwam verscheen er automatisch een meewarig glimlachje op hun gezichten, “Ach gut, schat, kijk nou, Massa is erop! Lief hè, hoe hij in gebroken Engels die journalist te woord staat?”
Massa heeft waarschijnlijk wat videobanden terug gekeken. En op die banden zag hij hoe in de achtergrond Kimi Raikkonen er met alle chickies vandoor ging en dronken van jachten aflazerde. Hij las artikelen over brute custom bikes, Corvettes van Sharon Stone en de andere uitspattingen behorende tot de rock & roll leefstijl van zijn teamgenoot en besloot dat het roer om moest. No more mister nice guy. Felipe gaat badass. Terwijl de wereld nog bijkwam van de schokkende beelden van zijn ongeluk, was Massa al bezig met zijn eerste rel. Om te beginnen ging hij zorgen dat hij de stoerste Braziliaanse coureur werd. Aangezien Barrichello al jaren de bitch van het rijdersveld is, hoefde hij alleen nog af te rekenen met Nelsinho Piquet. Die was net ontslagen bij Renault en was wel in voor een relletje en de daarbij horende slachtofferrol. Massa speelde dat slim uit en moedigde hem aan om zijn valsspelerij in Singapore toe te geven. Crashgate was een feit, en Massa lachte in zijn knuistje.
De volgende stap was het claimen van de wereldtitel 2008. Hamilton was immers met slechts één punt verschil kampioen geworden, maar omdat Piquet in Singapore crashte raakte Massa zo in de stress dat hij met tankinstallatie en al weg reed. Duidelijk dat dat niet zijn eigen schuld was, het kan immers de beste gebeuren. Zo reed een zekere C. Albers ook al eens met de tankslang de pits uit. Aangezien Felipe vóór zijn “Albersje” op weg was naar de overwinning, en dus tien in plaats van nul punten had kunnen scoren, is hij van mening dat hij beroofd is van de titel. Er is natuurlijk iets te zeggen voor het feit dat Alonso zijn punten mag houden ondanks de onrechtmatig verkregen overwinning, maar om nu te stellen dat het de schuld van Renault is dat Massa zijn pitcrew omver joekelt, gaat dat wellicht een beetje te ver Felipe?
Natuurlijk gaat dat te ver. Maar hij gebruikt crashgate simpelweg om meervoudig wereldkampioen Alonso op zijn plek te zetten. Die wordt namelijk volgend jaar zijn teamgenoot bij de Scuderia. En het laatste wat Felipe wil is tweede viool spelen in 2010. Daarom heeft Felipe de oorlog verklaard aan Alonso en de zijnen. Hij moet daarbij alleen een beetje oppassen, want zijn werkgever is natuurlijk gebaat bij een goede sfeer in de pitbox. Verklaarde Massa eerder deze week nog dat hij zeker wist dat Alonso van de plannen van Piquet en Briatore in Singapore op de hoogte was, inmiddels staat op zijn website te lezen dat hij het vermoeden heeft dat dat zo is, maar dat hij hiervoor geen bewijs heeft en het besluit van de FIA -waarin staat dat Alonso niet op de hoogte was en dus niet gestraft hoeft te worden- respecteert. Daarnaast laat hij weten dat het gebeurde uiteraard op geen enkele manier van invloed zal zijn op zijn samenwerking met Alonso volgend jaar. Kortom: Felipe is op zijn vingers getikt door Ferrari. Wat je niet in je hebt kan je ook niet uitbuiten. Felipe heeft zijn best gedaan om zijn aandoenlijke imago af te schudden, maar heeft gefaald. Hij gaat vanaf nu gewoon verder met het worden van de tweede Rubens Barrichello: de brave, ja-knikkende tweede man die altijd de regeltjes volgt die hem opgelegd worden. En dan helpt zelfs een stoer litteken in je gezicht niet om respect af te dwingen.
Laurens zegt
Inderdaad, net voetbal. Altijd een ander de schuld geven. Kijk er steeds minder naar (F1).
OT: wat doen we met die lege stadions, als F1 er verdwenen is?
AriM6 zegt
Tja wat kan je dr van zeggen.
Hij heeft vorig seizoen zijn best gedaan, maar hij verloor het kampioenschap op 1 puntje.
Alhoewel ik liever Massa wereldkampioen had zien willen worden, moet hij zoals zo’n beetje elke Ferrari fan, zich er gewoon bij neer leggen.
Volgend seizoen moet hij dan maar laten zien dat hij een echte wereldkampioen is door de titel te pakken en de wereld te laten zien dat hij een echt goede coureur is zoals hij ons wil laten denken.
Rick dos zegt
Hij is toch al badass?
Weet ff niet meer welke GP dat was, maar toen schold hij Alonso na de race achter de coulissen helemaal verrot.
Mooi momentje.
J. zegt
@Rick dos: Het was toch Alonso die toen begon met moeilijk doen? Alonso trok iig de camera naar z’n auto om met een afkeurende blik en belerend vingertje de rubbersporen op de zijkant van z’n auto te laten zien.
Dat schoot toen bij Massa een beetje verkeerd omdat hij gewoon zo goed als hij kon z’n plek had verdedigd.
Ach wat maakt het ook uit, iedereen weet dat Massa volgend jaar de bitch van Alonso is. 2e viool spelen bij Ferrari is nou ook niet echt een ramp, je kunt in ieder geval lekker je bankrekening vol scheppen.
Polygoon zegt
Het is een kinderachtig gedoe daar in de F1 niveau van: Hij is begonnen. :o
Ik ben ook al een tijdje gestopt met F1 kijken, enkel nog de resulaten.
W115 zegt
Nou, je kan zeggen wat je wil, maar zo te zien is Alonso een niet geliefde teamgenoot. Een van de snelste coureurs die je om de oren rijdt. Alonso is een arrogante racer, en in de formule 1 is er geen ruimte voor softies.
Next year it will be Fernando
dekster zegt
@Rick dos
GP van Europa op de Nurburgring.
Toen reed spyker voor de enigste keer aan de leiding dankzij een logische bandenkeuze in de regen. En later op het einde begon het opnieuw te regenen en haalde Alonso Massa gewoon in.
dekster zegt
Met bijhorende tik aan de wagens…
w0o0dy zegt
Massa maakt teveel fouten en is te bang/voorzichtig om races naar zich toe te trekken. Dat type wordt in mijn ogen alleen kampioen als de rest meer fouten maakt of hun auto’s duidelijk minder zijn… Tegen gretige jonge gastjes als Vettel, Sutil, Hamilton en Kubica maakt de favoriete braziliaanse tamagochi het waarschijnlijk nooit echt waar…
Alonso is een sluwe vos die echt met het mes tussen de tanden KAN rijden maar het meestal niet doet omdat de auto niet goed genoeg is of omdat het niet nodig is om te winnen… hij weegt zijn kansen goed af en scoort dan ook wanneer het kan en/of moet.. die gaat in mijn ogen gehakt maken van Massa.
SSSander zegt
Als massa denkt dat hij volgend jaar wereldkampioen kan worden, dan is hij gek. Hij moet al heel veel geluk hebben om de veel beter rijdende alonso van de wereldtitel af te houden.
Wessee zegt
Nou Sutil heeft ook het inzicht van een 95 jarige demente fossiel. Als hij zo doorgaat met iedereen de schuld geven van zijn eigen domme fouten dan zullen we hem nooit als WK zijn, al zijn “talent” ten spijt.
w0o0dy zegt
@Wessee: iemand die de Force India auto vooraan in het veld kan rijden doet iets goed….. Sutil maakt idd ook wel fouten, maar doet ook wel goede dingen met die tamelijk marginale auto (ok doet soms wel goede dingen).
Wessee zegt
Ja, de motor volledig benutten. Het is niet dat die FI overal vooraan rijdt. Het zijn nou net de circuits waar je het van topsnelheid moet hebben. Maarja, ik ben geen Sutil fan en andere teams waarschijnlijk ook niet zo.
w0o0dy zegt
overigens over Sutil…. hij heeft een Techart GT 911 630pk en 4wd alleen houdt ie die ook niet altijd op de baan…. (beetje hard over de curbstones aan het eind)
http://www.bild.de/BILD/video/clip/auto/autobildtv/2009/10/02/sutil-techartporsche.html
w0o0dy zegt
Overigens…. 4e liggen in Monaco en er dan af gereden door Raikonen, het ligt niet altijd aan hem.
Conundrum zegt
Wegrijden met tank installatie was de fout van het team (lampje ging op groen). En niet de fout van Massa.
amg zegt
Iedere f1 fan weet dat glock gewoon verteld is: “Let Lewis pass for the championship”
Dus massa is de kampioen van 2008 punt uit.
MrWest zegt
Kolere wat een stemmingmakerij, ik proef zelfs iets van afgunst en/of jaloezie doorsijpelen in deze column..
pomoek zegt
Ik denk dat Massa meer last heeft van het veer weg koppen dan dat iedereen denkt. De enige reden dat hij aan het einde van het vorige seizoen kampioenskandidaat was was omdat Hamilton een overwinning in België door zijn neus geboord kreeg. Ferrari-fan of niet, Hamilton domineerde het vorige seizoen en Massa speelde 2e zo niet 3e viool. Soms rijdt hij briljant, maar te vaak is het ook helemaal niks.
pomoek zegt
En over Glock: Wat een flauwekul, Glock reed op intermediates en niet op regenbanden en kon daarom niet harder op dat moment. Hamilton heeft eerder nadeel dan voordeel gehad aan de regenbui aan het einde van de race in Brazilië.
amg zegt
@pomoek: heel goed jongen, jij bent dus een mooi voorbeeld van een gebrainwashed f1 volger. Al rij je op vierkante dozen het was overduidelijk dat hij gas terug nam om die aap door te laten.
JPM zegt
Alonso is een van de meest constante rijders die er is. Hij staat er altijd, scoort altijd als de mogelijkheid er is en zelfs als hij achteraan rijdt pusht hij tot de laatste ronde. Massa is misschien op z’n geniale momenten net zo snel als Alonso maar is veel wisselvalliger en zal denk ik volgend jaar het onderspit moeten delven.
Overigens een ontzettend slecht stuk dit, situaties volledig uit verband gerukt. Begint kenmerkend te worden voor autoblog helaas.
raphaël zegt
Tja het is nou eenmaal de waarheid. Massa kan niet meer zijn dan dat hij is, dan kan hij nog een hele poppenkast opentrekken en de media opjutten en toekomstige teamgenoten proberen op de kast te jagen; hij zal er niet beter door gaan rijden. Alsonso heeft het talent, maar vaak niet de mazzel; Massa heeft het talent niet, maar vaak wel de mazzel.De hype rondom Massa is wat mij betreft al voorbij sinds hij bij Ferrari kwam, als courreur heeft hij niet het talent van een Alonso, Vettel, Hamilton of Raikonen. Hij is niet stabiel genoeg, het moet hem allemaal meezitten om ook echt ongenaakbaar te zijn in een race (pole position, foutloze pitstops, zonnetje op zijn bolletje, zo niet dan kan hij zomaar helemaal achterin finishen in zijn Ferrari. Nee, ik denk dat de auteur (helaas voor massa) gelijk heeft en dat Massa komend seizoen voor Barichello zal spelen. In een identieke auto maakt Massa geen schijn van kans tegenover de 3e-titelhongerige-spanjaard.
Johan zegt
Massa is onverslaanbaar als alles helemaal perfect is aan de auto en hij niet onder druk staat, net als Schumacher.
Kimi en Alonso persen altijd het laatste beetje uit de auto al moeten ze op drie wielen achterstevoren rijden.
Aaardige vent die Massa, maar een beetje een Frans Bauer dwz: te lief. Oh wacht, hij lijkt er ook nog op :-P
Wessee zegt
Aap? Ben jij er weer zo eentje? Loser.
P8301 zegt
@amg
Ik denk niet dat de FIA het zomaar zou laten gebeuren als er op de boord radio wordt gezegd dat hij Hamilton voorbij zou moeten laten.
amg zegt
@P8301: De FIA? Is dat niet dat Britse vesting die na Hill er alles aan heeft gedaan om een brit te laten winnen? Vorig jaar was gewoon een kampioen op bestelling, omdat heel engeland interesse verloor in F1.
Arjan zegt
@amg
beetje onzinnige reactie tegenover pomoek. Glock reed op intermediates rond. Hij deed dat omdat hij hoopte dat de rest (door hun bandenwissel naar full wets) teveel tijd zou verliezen. Ja, hij was zich ervan bewust dat hij veel langzamer op de baan reed dan de rest. Maar was ervan overtuigd dat hij genoeg marge had om de rijders die een stop hadden gemaakt voor te blijven. Dus dat zou voor hem plaatsen winst betekenen. Dat betekent weer punten en punten betekent weer extra inkomsten!
Dus ik geloof niet zo in jou “hij liet het gas los verhaaltje”..
amg zegt
@Arjan: Je mag geloven wat je wil geloven maar feit is dat hij veel te langzaam door de laastste bocht reed intermadiates of niet. Met droogweer banden kon je nog sneller door die bocht.
JPM zegt
@ amg
Nee, eigenlijk is die instelling frans.
amg zegt
Ja en wie is de baas? Of nog liever; wie zijn de bazen?
Wessee zegt
Die kun je hier vinden: http://www.fia.com/en-GB/the-fia/governance/Documents/FIA%20Committee.pdf
Weinig Brits aan dus.
amg zegt
Ohja guido is vice president, anwb baas. Maar toch de eerste naam zegt alles.
w0o0dy zegt
@amg: Leuke complottheorie de feiten (de data van de dataloggers) tonen aan dat de rondetijd van Glock in lijn was met voorgaande ronden en nog dodelijker voor die complottheorie was dat Trulli vrijwel dezelfde tijden reed als Glock de laatste paar ronden. Het zou zelfs voor meesterstrategen nogal een opgave zijn geweest om uit te rekenen èn te regelen dat beide rijders een vergelijkbare rondetijd zouden gaan rijden en daarbij wie zou zo slim zijn geweest om te bedenken dat Trulli ook langzamer moest gaan rijden omdat er naar de data van beide Toyotarijders gekeken zou gaan worden omdat er vuil spel werd vermoed… te ver gezocht en praktisch ook bijna niet te doen..
Citrofiel zegt
Eigenlijk zou dit niet moeten kunnen. Al die politieke spelletjes… Het draait uiteindelijk om één ding: Racen. Maar met die machtsspelletjes die iedereen speelt wordt dat bijna uit het oog verloren… :roll:
amg zegt
Dan blijft er maar één theorie over; ik ben massa/ferrari fan en gun het lewis niet.
sebastianchubasco zegt
@amg
dat is een theorie die ik ook aanhang ;)
bramwillemse zegt
Totdat Barichello wereldkampioen wordt :)
oniwo zegt
Fantastisch artikel, hier kan ik mij volledig in vinden. De kans is zo goed als zeker dat Massa volgend jaar om zijn oren gereden gaat worden. Kan Ferrari een goede bolide bouwen dan haalt Alonso nog wel een of meerdere titels binnen. Misschien als Massa faalt volgend jaar dat ze hem kunnen vervangen door Schumacher, dan heb je een onverslaanbaar rijdersduo.
JPM zegt
@ amg
Je lult en je weet het.
Bert zegt
Leuk verzonnen en gegist, Massa heeft mijn respect al langere tijd door 110% van zijn vermogen te geven en te pieken op de moeilijke momenten.
Door alles te downplayen op oppervlakkige elementen als uiterlijk en een vermakelijk stukje te schrijven waar je mening al direct vast staat zonder enige echt besef van wat er werkelijk gebeurt vind ik persoonlijk van een niveau wat bij Story of Privé niet zou misstaan.
Je zou eens wat vaker naar de races moeten gaan en de coureurs zelf zien te spreken, dan zou je verhaal iets geloofwaardiger overkomen ipv alle “feiten” (lees: wat je zelf te lezen krijgt op internet) zelf een draai geven.
CasperH zegt
@Bert: deels verzonnen, niets gegist. Als je het geheel als feitelijk gebracht wil lezen moet je dat zelf weten, maar ik denk dat de meeste mensen goede verstaanders zijn en zien dat ik een aantal dingen extreem uitvergroot om mijn punt te maken. Namelijk dat Massa niet genoeg karakter en ruggegraat weet te tonen. Net als RB.
Vond ik ook jammer trouwens, na de race gister, dat Rubens zo blij zijn teamgenoot gaat staan knuffelen. Hij zou zijn helm kapot moeten gooien omdat hij vanaf pole zijn laatste kans op de titel net vergooid had, maar in plaats daarvan meteen de vrolijke, politiek correcte glimlach op het gezicht.
Nee, dan Vettel: vrijwel kansloos vanaf p16 was hij, al voor de race, maar toch balen als een stekker dat hij zijn laatste minikansje op de titel verloren heeft. Dát is sport.
MrWest zegt
Hulde voor Bert, eindelijk iemand die inziet dat dit stuk minder journalistieke waarde heeft dan het A4’tje met de maandelijkse aanbiedingen van Wim de kruidenier.
RenesisHP zegt
Raikkonen is een racer van de oude garde..
Dat leeft en doet gewoon zoals de meeste jonge mensen met vergelijkbare bankrekening. Racen is werk.
En dan ook gewoon goed kunnen racen als hij zin heeft en nuchter genoeg is.
Grappig figuur.