Twee bestsellers van Audi krijgen op korte termijn een belangrijk vervolg.
Audi noteert niet hun beste jaar, met een redelijk forse daling in verkopen over 2024. Je vraagt je toch een beetje af hoe dat kan, naast de door de PR-mensen geïnsinueerde ‘slechte economische omstandigheden’. Van de grote Duitse drie lijkt Audi namelijk het merk te zijn met de minst veranderende (lees: radicale/polariserende) nieuwe line-up, waar wat ze uitbrengen gewoon precies is wat je van Audi verwacht. Daarmee verleg je geen grenzen, maar jaag je ook niet 12 procent van je kopers weg.
Nieuw gamma
Dat nieuwe gamma begint nu vorm te krijgen, en je zou bijna zeggen: dat wordt tijd. Kijk maar naar de uitgaande Audi A4, die was al sinds 2015 onder ons. Maar die mocht tenminste nog een flinke facelift ondergaan. Er zijn twee modellen van Audi die al sinds 2018 vrijwel onveranderd zijn en nog steeds verkocht worden. De A6 en de Q3.
Nieuwe Audi Q3 in 2025
In 2025 gaan de opvolgers van dit tweetal van Audi het levenslicht zien. De eerste is de hagelnieuwe Q3. Zoals gezegd gaat de huidige Q3 (Typ. F3) al sinds 2018 mee en Audi heeft nooit een echte facelift doorgevoerd. Die gaat ook niet komen, want in 2025 komt een hele nieuwe generatie. Da’s wel bijzonder, want er is in de tussentijd geen hagelnieuwe A3 gekomen. De kans is dus groot dat de technische basis vrij gelijk blijft en er vooral qua exterieurstyling, interieur en techniek veranderingen op de planning staan. Verwacht qua styling een klein broertje voor de Q5, met als enige grote verschil dat de Q3 het gezicht met de gespleten koplampen en dagrijverlichting over gaat nemen van de Q6. Qua motoren mag je alles uit de A3 en/of Tiguan verwachten, alleen niks elektrisch. Daar is de Q4 voor. Wel gaat de PHEV een belangrijke motorkeuze worden.
Nieuwe Audi A6/A7 in 2025
Want je weet het hè, even nummers is elektrisch, oneven nummers is benzine. Vandaar dat we al wilden spreken van de nieuwe A6, maar het wordt dus de nieuwe Audi A7. Om die een beetje te voorspellen kun je de styling van een Audi A5 op de huidige A6 plakken. Ook voor de A6 geldt namelijk dat deze maar subtiel vernieuwd is, met één ‘facelift’ waar vrijwel niks veranderde qua styling. Voor de A7 geldt eveneens dat je geen EV-versie hoeft te verwachten en dat PHEV een grote rol gaat spelen. Hij komt als sedan en Avant, alleen of er met sedan net als bij de A5 ‘Sportback’ wordt bedoeld is nog niet bekend.
We zeiden al dat beide modellen de nadruk leggen op PHEV, want dat zegt Audi zelf ook. De benzinemodellen mogen blijven, maar wel met een stekker. Bij beide verwachten we dat je qua specs een inschatting kan maken op basis van auto’s als de Passat GTE en Tiguan eHybrid. Al zit de A7 wel een stapje boven de Passat, dus wellicht gaat Audi een hybride maken van een 2.0 in plaats van een 1.5.
2025
Beide modellen zullen dit jaar hun debuut maken en dat is niet onbelangrijk. Naast de Q5 waren de Audi Q3 en A6 verantwoordelijk voor de grootste cijfers in 2024. Hopelijk is de vernieuwing van dit tweetal een mooie impuls.
sanderkomnogeensergens zegt
-edit:nutteloze bijdrage-
Stefje zegt
We hebben nog nét voordat ISA verplicht werd een Q3 Sportback nieuw bij de dealer opgehaald.
Ik heb zo’n gevoel dat die auto snel 10 jaar bij ons blijft.
mashell zegt
Dus in plaats van te leren hoe je dat uit moet zetten of de discipline op te brengen je aan de snelheidslimiet te houden rijdt je liever in een oud model?
Mini Joe zegt
Is VAG bij Stellantis gaan winkelen voor het design?
wetdualclutch zegt
Gokje:
De Passat heeft de motor dwars, de nieuwe A7 heeft hem in lengte. Reken op 2.0/3.0L motoren, al dan niet hybride, met 0CK/0CJ/0DK/DL382 / 0F0/DL552 S-Tronic, net als bij broertje A5. ZF 8HP (nog Gen.3?) wordt enkel nog bij de topmotorisering gebruikt.
De Q3 (wel net als Passat/Tiguan dwarsgeplaatste motoren) krijgt vast ook de nieuwe 1.5L hybride met 0DD/DQ400E transmissie en daarnaast 1.5/2.0L motoren met 0GC/DQ381 transmissie. Misschien nog een verdwaalde 0CW/DQ200 / 0C9/MQ281 voor de instapper of 0DL/DQ500 voor een RS versie.
mashell zegt
Ben je een trotse magazijn medewerker bij een VW dealer? Zelfs binnen het concern gebruikt niemand die codes.
audirs3 zegt
Wanneer kunnen we een A2 of A4 verwachten? En wordt de A8 dan een EV, of zal er een A9 bij komen?
jerone zegt
Welke werd meer geleased? A4 of A6?
Ik ben juist heel benieuwd naar wat ze in het A4 segment elektrisch gaan plaatsen wat het tegen de nieuwe CLA op gaat moeten nemen. Die Q3 en A7 kunnen me gestolen worden maar goed dat is dan weer heel EVgelistisch waarschijnlijk.