Saab is dood, lang leve Saab! Het lijk is nog niet eens koud of de eerste aasgieren cirkelen alweer boven het rottende karkas van het Zweedse merk. En wie hebben er dan interesse in (delen van) Saab? Dat zijn (surprise, surprise) het Chinese Youngman en ook de Turkse overheid heeft aangegeven dat ze interesse hebben om delen van Saab te kopen.
Je bent zojuist misschien van je stoel gevallen van verbazing, maar het feit dat Youngman alsnog wil proberen om iets van Saab te pakken te krijgen kan geen grote verrassing zijn. Ze hebben de afgelopen maanden immers al tientallen miljoenen euro’s in Saab gestoken en dat geld zijn ze anders definitief kwijt. Soms zit je al zover in de stront dat het beter is om door te gaan met investeren dan je simpelweg terug te trekken.
Youngman heeft inmiddels Johan Nylén van advocatenkantoor Baker & McKenzie aangesteld als woordvoerder en hij heeft al aangegeven dat Youngman de dialoog gaat starten met General Motors en de curatoren (Hans Bergqvist en Anne-Marie Pouteaux) die zijn aangesteld bij Saab.
Het primaire doel van Youngman zou zijn om de techniek met betrekking tot het nieuwe Phoenix platform in handen te krijgen. Volgens Victor Muller is daar de afgelopen jaren al zo’n 650 miljoen euro ingestoken en als je dat vervolgens kan kopen voor een appel en een ei sluit je een goede deal.
Er zijn echter wel een aantal problemen met dat platform:
* Er zit (volgens Victor Muller) nog zo’n 10% GM technologie in. Dat moet dus worden vervangen door “eigen” technololgie. Of het moet worden afgekocht, als GM dat al zou wil.
* De ontwikkeling van het Phoenix platform is nog niet gereed. Het zal nog zo’n 1,5/2 jaar duren voordat er auto’s op gebouwd kunnen worden.
Het zal voor Youngman dus (waarschijnlijk) weinig zin hebben om bijvoorbeeld de fabriek in Zweden over te nemen, want de huidige modellen van Saab mogen ze van GM toch niet bouwen en een nieuw model kan pas over 2 jaar op de markt komen. Het zal weinig zin hebben om 2 jaar lang een lege fabriek te bezitten.
Turkse overheid
Een andere opvallende partij die interesse heeft in Saab, of liever gezegd: het Phoenix platform, is de Turkse overheid. De Turkse ambassade in Stockholm heeft al contact gehad met het Zweedse Ministerie van Industrie en mensen bij Saab om te polsen hoe het zit.
We schreven enkele maanden geleden al dat de Turkse minister van industrie (Nihat Ergun) van mening was dat Turkije een eigen automerk moest krijgen. Volgens hem moet 20% van de auto’s die wordt verkocht in Turkije van een Turks merk zijn in de toekomst. En op jaarbasis (inclusief export) zouden er zo’n 400.000 tot 500.000 auto’s gebouwd moeten worden om de investering te rechtvaardigen.
Overigens heeft Turkije alleen maar interesse in de techniek van het Phoenix platform. De productie van een model dat daarop gebaseerd zal zijn zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon in Turkijke plaatsvinden. Ook zullen ze weinig tot geen interesse hebben in de naam Saab. Er zal eerder een oud Turks automerk worden afgestoft of een nieuw merk worden opgericht.
Overigens lijkt het zeer lastig te worden om Saab te laten doorstarten in de huidige vorm. Niet alleen is de kans erg groot dat GM geen toestemming geeft om de huidige modellen te blijven bouwen, er moet ook nog eens toestemming gekregen worden van Saab AB (defensieconcern) en Scania om gebruik te mogen blijven maken van de naam Saab en het logo. Je moet wel met een heel goed plan en heel veel geld komen wil je die partijen er van te overtuigen dat hun naam & logo niet verder door het slijk gehaald zullen worden.
Lotus-Omega zegt
het verhaal krijgt weer een heel andere draai,
wat is een turks auto merk dat afgestoft kan worden?
robbie zegt
@Lotus-Omega: kies maar wat uit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Motor_vehicle_manufacturers_of_Turkey
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Ik zie er toch maar 1 Defunct…
Lotus-Omega zegt
@robbie thanks:) geen eentje waar ik eerder van gehoord heb.
label89 zegt
@Lotus-Omega: BMC is namaak BMW??
Esprit_de_Flandre zegt
@label89: Nope, British Motor Corporation, nog een overschot van het British Leyland Imperium…
jack_abarth zegt
@Lotus-Omega:
van Isuzu toch wel?
potver7 zegt
@jack_abarth: en Hyundai!
betonstaal zegt
was te verwachten, een failliet bedrijf is goedkoper
TimoBac zegt
Dat de Turkse overheid interesse heeft kon je enigszins verwachten; dat is ook een logische move. Het is een vrij groot land dat steeds moderner en rijker wordt. Elk ‘vergelijkbaar’ land in Europa heeft een eigen automerk, maar niet Turkije. Ben benieuwd wat hieruit voortvloeit.
robbie zegt
@TimoBac: je zou inderdaad gek zijn als je niet probeert om dat Phoenix platform voor een appel en een ei te kopen. Het zal ongetwijfeld niet het beste platform ter wereld zijn, maar als je voor 50-100 miljoen iets kan kopen waar veel meer geld in is gestoken dan heb je een aardig deal gesloten lijkt mij zo.
De Chinezen, Indiërs en Zuid-Amerikanen zullen ongetwijfeld in de rij moeten staan bij de curatoren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: niet het beste platform ter wereld? Waarom niet?
mercedesgl zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: waarom zou dat toch zijn…????
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ik wil Saab best wat credit geven, maar het lijkt me heel sterk dat ze zomaar even het allerbeste platform ter wereld gebouwd hebben.
Het is sowieso een beetje een vergaarbak geworden van GM delen en andere zaken die ze zelf ontwikkeld hebben of ergens hebben aangeschaft.
Daarnaast speelt nog mee dat de ontwikkeling al geruime tijd bezig is en nog lang door zal moeten gaan. De hele ontwikkeling is een compromis. En over het algemeen behaal je dan niet het allerbeste resultaat.
Als Saab nou 2 miljard euro had om een platform te ontwikkelen dat alles kon dat ze wilden dan was het wellicht het beste platform ter wereld geweest.
Het feit dat het platform “modulair” is dat is niet zo bijzonder dat doen VW en andere concerns als jaren. Ook die hybride 4WD is niet bijzonder want dat hebben Peugeot en Volvo ook al.
potver7 zegt
@TimoBac: Turkije kan dat wel willen, maar ik krijg toch altijd een rare smaak in m’n mond als overheden dit soort acties ondernemen. De huidige regering kan dit wel willen, maar voor de volgende regering kan de prioriteit wel eens heel ergens anders liggen en dan is het projekt weer ten dode opgeschreven. En Turkije is nou niet het land dat dat soort blunders toe zal geven (en vervolgens de assets weer verkoopt) dus eindigt het allemaal in een grote prut- of stofzooi.
Aan de andere kant, als ze het inderdaad willen proberen is het wel een goed idee om met een modern platform te starten, in plaats van een oud en afgedankt platform van bijvoorbeeld Fiat.
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Ik zie het eerder als subsidie. Wij als overheid kopen wel even een platform+toebehoren, en jullie (JV van meerdere Turkse auto- en productiebedrijven) krijgen dat van ons, gratis of tegen een vriendenprijsje. Eens het bedrijf er is, wat niet al te lang hoeft te duren, heeft Turkije zelf er niet veel werk meer aan…
akrapovic zegt
Jammer dat Saab failliet is, daar werden prachtige auto’s gemaakt. Ik zal de Saab Aero X nooit vergeten, een van de mooiste concepts ooit
tinnemans zegt
@akrapovic: Een concept is nog lang geen verkoopbare auto.
Sowieso wil het publiek geen spannende auto’s. Kijk maar welke modellen en motoriseringen het beste verkocht worden.
Als mensen meer Saabs hadden gekocht was het merk nooit aan GM verkocht en hadden die er nooit een te dure Opel van gemaakt.
nitroman zegt
@tinnemans:
Zo’n concept hoeft ook niet altijd verkoopbaar te worden gemaakt. Ze dienen ook weleens als boegbeeld van een merk om te laten zien wat ze kunnen. Óf om het merk te laten associëren met bijv. sportief, zakelijk of fun.
robbie zegt
@tinnemans: het publiek wil ze wel, maar kan ze niet betalen ;)
kliko zegt
Waar blijft de nederlandsche overheid?
Beter krijgen we ook eens een leuk neerlandsch ‘premium’ automerk. En dan lekker concurreren met onze oosterburen. :)
betonstaal zegt
@kliko: de nederlands overheid maakt liever haar geld op aan de banken dan aan innovatie.
kaasboerin zegt
@betonstaal: Aan de banken? Was ’t maar waar..
euro95 zegt
@kaasboerin: Inderdaad! Jammer dat ons landje ons eigen gespaarde centjes door de kont boord, en naar een zielig land als Griekenland stuurt. Als we dat geld op een economisch verstandelijke manier gebruikt dan doen we veel beter af zijn :)
masterstig zegt
@euro95: Je weet namelijk nu al dat al dat geld dat naar die Griekse schurken (sorry hoor, maar ze belazeren iedereen) gaat, je nooit meer terug zal zien.
jack_abarth zegt
@kliko:
Hebben ze in Born ook gelijk wat te doen…
potver7 zegt
@kliko: Al zou Nederland willen, dan mag dat alleen na goedkeuring van Brussel. Anders wordt het ongeoorloofde staatssteun.
Trouwens, met alleen een platform heb je nog geen auto, laat staan een premium merk. Daar zijn nog heel wat miljarden voor nodig, en die heeft Rutte niet.
kliko zegt
@potver7: Ja hehe… Dat snap ik ook wel. Maar geef toe. Het zou best vet zijn toch?? Ik bedoel, tegenwoordig komt er geen (succesvol) automerk meer bij op de markt… vind ik best jammer!
betonstaal zegt
De meeste landen die een eigen auto willen, kochten de fiat 125 produktie mallen.
akrapovic zegt
@betonstaal:
Nee we hebben geen geld om aan banken te geven, want anders krijgt Griekenland niks..
Joel_D zegt
Dus ze hebben alleen interesse in het platform en niet in Saab. Helaasch.
Tommy2 zegt
Zeer jammer voor Saab. Er zullen vast nog wel meer grote merken omvallen de komende jaren.
dennisberkhout zegt
Op zich was 2011 een triest autojaar.
Recentelijk ging Maybach ook naar het dodenrijk. :(
robbie zegt
@dennisberkhout: Maybach leeft nog wel een aantal jaar. Pas in 2013 ofzo gaat daar definitief de stekker uit.
bobb zegt
Dat Phoenix platform was in een reddingsplan zoveel toch al verkocht of de rechten ervan als borg bij Youngman?
robbie zegt
@bobb: dat was géén exclusief recht:
http://www.swedish-automobile.nl/pdf/financial/2011.09.12%20SAAB%20Automobile%20signs%20eur%2070%20MILLION%20Technology%20License%20agreement.pdf
Overigens claimt Rachel Pang op dit moment wel dat Youngman volgens haar recht heeft op (een deel van) die technologie:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1471353-youngman-ar-fortsatt-intresserade
akrapovic zegt
@tinnemans:
Uiteraard is een concept nog lang niet rijp voor productie, maar dat staat los van het feit dat ik het een prachtige auto vind. En het volk koopt zal de spannende auto’s met dikke motoren heus niet links laten liggen, omdat het allemaal veel te spannend is..
akrapovic zegt
@dennisberkhout: Maybach was al dood toen het nog leefde
resulutionNL zegt
Dat zou wel een mooie aanwinst zijn voor Turkije… Een Phoenix platform, en een Nieuwe Turkse Automerk… Ik zeg doen vaderland!
Sportspotter13 zegt
Misschien is SAAB iets voor Etox? http://2.bp.blogspot.com/_dp6zXNCIKjk/TUks-wLDJHI/AAAAAAAAAQA/L9KA2GmkM1I/s1600/Etox_Zafer.jpg
Carreza zegt
Misleidende titel… ze willen enkel het phoenix-platform. :(
Saab laat hen verder koud dus vaarwel 9-5, 9-3, 9-4X…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Carreza: klopt, vandaar de aasgieren denk ik… doet best pijn…
robbie zegt
@Carreza: Youngman zegt dat ze wellicht ook nog meer willen, maar dat is nog niet helemaal duidelijk.
Ze hebben het erover dat ze de huidige 9-3 willen blijven bouwen en dan over 2 jaar de nieuwe 9-3 en andere afgeleide modellen zoals de 9-6, 9-7 en 9-1.
Esprit_de_Flandre zegt
@Carreza: Weet ik nog zo niet. MG leeft ook verder in China. Nu zie ik Saab AB niet akkoord gaan met zuiver Chinese Saabs, maar het is niet onmogelijk, als bvb Saab AB daarbij opnieuw een pak aandelen krijgt zonder verplichtingen, en als GM China de leiding neemt in de Chinese Saabs. In feite zou dat ook een logische stap zijn. Buick is ook alleen maar dankzij China gered…
midasracer zegt
Het is mij niet geheel duidelijk wat een Phoenix platform is en waarom het zoveel geld moet kosten. We hebben het hier toch gewoon over een bodemplaat, subframes met wielophanging en geometrievoorschriften voor bijv. de deuren? Of zitten de motoren er ook bij? Ik heb gegoogled en kom alleen te weten dat de Phoenix een doorontwikkelde en gestretchde variant is van een gedateerd Epsilon platform van GM.
kaasboerin zegt
@midasracer: Schijnbaar zit er heel wat techniek achter.. ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit viel me nog op…
Müller before en after:
kaasboerin zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Vóór en na de seks..
euro95 zegt
@kaasboerin: lol, :)
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: hij is zijn bril vergeten?
G-Ammo zegt
Ik hoop dat Saab blijft leven, want ik vind de auto’s altijd heel erg mooi. Simpele wagens, maar prachtig! Vooral de 9-5!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@G-Ammo: ‘blijft leven’ kan helaas niet meer… ‘opnieuw gaat leven’ wel. En dat hoop ik ook!
supermo zegt
Bij die foto moest ik gelijk hier aan denken.
Als Saab dood is valt er meer te halen.
mazdarx8 zegt
laat seizoen 2 maar beginnen van de saap soap.
RobTWo zegt
Nomen est omen (de naam is een voorspelling). Toen ze het platform Phoenix noemden moest het wel misgaan met Saab. De Phoenix herrees immers ook uit zijn eigen as.
JaxDryke zegt
http://en.wikipedia.org/wiki/Ozamktas_%C3%96zaltin_Makina_Otomotiv
OOMO … OMO ? écht omo :P
norge zegt
SabaTurck?
janklaassen zegt
Beter gaat het niet naar China, en geeft GM geen toestemming, hoezo kan Saab niet bij Volvo in ofzo?
ibocar zegt
Bijkbaar zien de meesten hier liever Saab in handen van de chinezen. Mensen, weet dat Turkije op economisch vlak aan een opmars bezig is en binnen een 5-tal jaren waarschijnlijk de meeste europese landen achter zich zal laten (zij staan nu al de 6-de plaats in EU-economie). Logisch toch dat zij dan ook aan een eigen auto-merk werken. Is het dan niet beter om samen te werken? Of toch liever de chinezen?
Jullie zullen het ook niet weten dat in de meeste wagens waar jullie mee rijden er waarschijnlijk wel een of meerdere onderdelen in zitten gemaakt in turkije. Verassing?