Met dank aan de paardenfluisteraars uit Allgau.
We zien ze vaker voorbij komen als er een nieuwe Audi op de markt is verschenen. We hebben natuurlijk over de dames en heren van ABT Sportsline uit Allgau. Dit bedrijf houdt zich al jaar en dag bezig met modificaties voor allerlei producten van Volkswagen en vele merken uit de Volkswagen Group.
Hun laatste wapenfeit is de onlangs aangepaste Audi TT-RS. Deze is natuurlijk al wat langer op de markt, maar hebben het even zonder TT-RS moeten doen wegens de WLTP. Het oude model voldeed wél aan de NEDC-eisen, maar niet aan die van de WLTP. Dat is nu rechtgezet. ABT heeft van de gelegenheid gebruik te maken om hun producten te verfijnen.
Nu is een standaard TT-RS geen langzame auto. Een TT-RS Coupé beschikt over 400 pk en 480 Nm, waarmee je van 0-100 km/u kan sprinten in 3,7 seconden. Dat is echt bizar snel voor een auto die nog geen ton kost. Maar het kan dus sneller, volgens ABT. Hoe veel sneller zegt ABT niet, maar het vermogen stijgt aanzienlijk. Het maximum vermogen bedraagt 460 pk, terwijl het koppel naar 530 Nm getild wordt.
Deze stijging komt door enkel en alleen aanpassingen aan de motorelektronica. Om jouw net iets snellere TT-RS te onderscheiden van minder TT-RS’en kun je kiezen uit een hoop accessoires. Denk aan een sportuitlaatsysteem met vier ronde, zwartgelakte uitlaten. Uiteraard is een setje lichtmetaal ook mogelijk, er is keuze uit twee maten (19″ of 20″) en twee kleuren (grijs of zwart).
Subtieler maar zeker niet verkeerd zijn de carbon onderdelen. De diffuser, splitter en kleine vleugels bij de voorbumper. Op alle onderdelen wordt een garantie gegeven van 4 jaar of 160.000 km. Tevens blijft je fabrieksgarantie nog intact met de ABT onderdelen.
rvdw zegt
Gaaf dat er tegenwoordig tuners zijn die het vermogen op dermate goede manier laten stijgen dat er zulke lange garantie gegeven wordt en de fabrieksgarantie behouden blijft!
ghost zegt
@rvdw: ja enerzijds wel, anderzijds kost de ABT-chip voor een RS3/TTRS ruim €2600,-, en dat is ongeveer 4-5x zoveel wat je bij sommige tuners betaald voor een zelfde chiptuning. Bij die tuners kan je de fabrieksgarantie ook over laten nemen, en dan ben je vaak nog steeds goedkoper uit.
p3r0x zegt
@rvdw: De coulance vervalt wel. Deze kan bij VAG auto’s tot 5 jaar door de fabriek verleend worden en tot 10 jaar als je een beetje fijne relatie met je dealer hebt. Toch wel fijn als er met 4 jaar bijvoorbeeld iets met je versnellingsbak is.
langejohn zegt
@p3r0x: Je kan toch altijd de stock software terug flashen. Daarnaast denk ik dat er maar weinig mensen 5-10 jaar met zo’n ding rijden.
kniesoor zegt
Inhoudelijk gezien is er zelfs op een standaard TT-RS al niet veel aan te merken, dus zo’n ABT-versie hoeft niet. Maar blijf ‘t een raar klein autootje om te zien vinden.
gloudertje zegt
Heerlijk ding zo in het geel. Jammer dat je tt’s zo weinig ziet
HZW zegt
@gloudertje: Omdat ze waanzinnig duur zijn tegenover technisch vergelijken bare producten uit de VAG stal.
Afgezien van de TT RS zijn alle andere TT’s gewoon golfjes met een ander jasje.
gandini zegt
En toch… toch zou ik voor een gebruikte Cayman GT4 kiezen.
kennone zegt
@gandini: ik een Nissan Skyline R34 GTR!
HZW zegt
@gandini: ieder zijn ding, maar een een Cayman GT4 zou ik niet nemen.
JanJansen zegt
“0-100 km/u kan sprinten in 3,7 seconden. Dat is echt bizar snel voor een auto die nog geen ton kost.”
Een Caterham met een Duratec doet dit ook. En als je hem zelf bouwt, lukt je dat wel rond de €35.000
willeme zegt
@janjansen: Volgens mij redt een Caterham Seven 420 het nog niet eens. Zo’n TT-RS accelereert echt heel erg snel. En dan ook nog eens met een gemak. In zijn Caterham is het wel veel spannender en voel je je heroïscher, dat dan weer wel :-D.
Maar voor 35 mille in euro’s, nieuw, op gele platen: dat gaat niet makkelijk lukken.
bassx zegt
@willeme: TT-RS is wel een one-trick-pony en dat is een super-7 gebaseerd voertuig niet. Dan is een ton best wel duur eigenlijk.
willeme zegt
@bassx: maakt geen snars uit. De Caterham redt het niet. Wat je zegt sterkt hetgeen wat ik zei ;-). De TT-RS is een zeer getalenteerde sprinter. Voor het geld is er weinig wat er sneller naar de 100 km/u knalt.
One-trick pony of niet. Daarbij stuurt zo’n apparaat echt niet zo heel verkeerd. Het is een geweldige aanvulling op de Caterham. De Seven voor zomerse dagen, de TT voor in de winter :-D
daniel1975 zegt
@janjansen: ja, maar met deze rij je zo naar Sicilië en die andere niet… Allebei leuk, maar wel anders…
jdpetrolhead zegt
Chip op maat bij JD en je komt misschien nog wel hoger uit qua waardes;-) Garantie niet nodig, dat is voor mensen die geen risico durven te nemen. Maar ABT doet t natuurlijk wel erg netjes zo.
apenkop zegt
@jdpetrolhead: met de bijbehorende efteling pks gebeurd dat zeker!
HZW zegt
@jdpetrolhead: Garantie heeft niet zo veel nut met alleen software aanpassing, waarbij alle veiligheid marges van de fabrieken in takt gelaten worden.
Ik zou gelijk een hybrid turbo toepassen met software aanpassing.
str8six zegt
Dit is de eerste keer dat ik de 911 vorm in de lijnen zie. Leuk geprobeerd, karige uitvoering.
emping zegt
Deze stijging komt door enkel en alleen aanpassingen de motorelektronica. Beetje een rare zin.
OT: in het geel ziet ie er wel erg lekker uit.
HZW zegt
@emping: In het geel zeker lekker, maar dan toch liever de Facelift TT RS met Audi Sport Performance Parts, inplaats van dat Abt spul.
https://i0.wp.com/audiclubna.org/wp-content/uploads/Audi-TT-RS-Performance-parts-4.jpg
HZW zegt
Dat bedrijf uit Allgau is meer een tupperware leverancier met al dat plastic wat ze op hun auto’s plakken.
HZW zegt
Het betreft ook nog eens het pre-facelift model.
Dus ze hebben of verkeerde foto’s gestuurd of het het is een oud persbericht waar ze nog van af moeten.
jagftype zegt
Heerlijk sturend bommetje!
markos78 zegt
On ze saait:
ABT Sportsline zit in de plaats Kempten, wat ligt in de streek de Allgäu.
langejohn zegt
De looks van een TT zijn niet echt mijn ding, maar van zo’n 5-cilinder turbo word ik stiekem wel geil ?