Het duurt eventjes, maar uiteindelijk zul je die 250 halen! Dit zijn de 11 traagste auto’s die 250 km/u halen. Waarschijnlijk
Vorige week behandelden wij kort een Jaguar XF. Er was een meneer die er absoluut vanaf wilde, want zijn vrouw vond de auto mooi, maar te groot. Ja, een Jaguar XE klinkt dan als de beste oplossing. Maar daar gaan we het vandaag niet over hebben.
Het gaat namelijk om een comment van @retsok. Hij wees ons op de topsnelheid. In de advertentie stond namelijk vermeld dat het ging om een begrensde top van 250 km/u. Daarom pareerde de Autoblog-user dat ‘ie anders 251 km/u zou halen? Want hoeveel harder kun je überhaupt boven 250 km/u rijden.
Bij topsnelheid spelen er andere dingen mee dan alleen vermogen. Vermogen is wel degelijk nodig, maar in dit lijstje tonen we aan dat het absoluut niet noodzakelijk is om 250 km/u te halen. Deze auto’s hebben stuk voor stuk minder vermogen dan de Jaguar XE P250, maar halen wel degelijk die begrensde topsnelheid. Houd er wel rekening mee dat als je de begrenzer verwijdert, er niet heel erg veel bij komt. Sterker nog, sommige auto’s zijn niet begrensd. Die halen gewoon toevallig 250 km/u. We nemen de traagste auto’s die 250 km/u met je door. Of nou ja, traagste, er zullen vast een paar meer zijn, maar dit zijn sowieso opmerkelijke auto’s.
Jaguar XF P250 (X260)
2020
We beginnen met de auto waarom het gaat. De Jaguar XF P250 uit het artikel haalt inderdaad 250 km/u. Stiekem is het niet eens heel erg moeilijk, veel auto’s met 250 pk halen halen die snelheid. De reden is logisch, om een auto zuiniger te maken, wordt de auto zo aerodynamisch mogelijk gemaakt. Hoe lager de weerstand, hoe lager het verbruik.
Bijkomend voordeel is dat de topsnelheid ook hoger ligt. Daarbij hebben auto’s tegenwoordig vaak transmissies met acht of meer versnellingen, waardoor je eigenlijk altijd wel een goed toerenbereik kunt vinden om de topsnelheid te halen.
Audi A3 Limousine 2.0T (8V)
2016
De Audi A3 is een keurige auto. Een van de weinige C-segment-auto’s die als sedan-uitvoering misschien wel geslaagder is dan als hatchback. Meestal is de sedan de duffe versie, zo niet bij de A3. Uiteraard kun je ‘m als S3 of zelfs als RS3 krijgen als je 250 km/u wil halen. Maar de eenvoudige voorwielaangedreven 2.0T met slechts 190 pk haalt het ook!
Waarschijnlijk duurt het wel een stuk langer, maar uiteindelijk haal je het dus. Deze motoren laten zich nog redelijk goed kietelen, waardoor je ver boven die 250 zou kunnen uitkomen. En dat met een relatief gunstig verbruik. Wat dat betreft hebben we het nog nooit zo goed gehad.
Alpine GTA V6 Turbo
1985
Zowel de Alpine V6 Turbo als de nieuwe A110 halen allebei 250 km/u. In het geval van de A110 is dat niet heel erg vreemd, deze is relatief aërodynamisch en heeft meer dan 250 pk. De V6 Turbo is groter, zwaarder en heeft minder vermogen. Maar die gladde neus zal in dit geval geholpen hebben.
We zijn benieuwd hoe lang het duurt voordat je 250 km/u hebt gehaald en wat de ervaring dan is. Alpine’s konden namelijk op snelheid een beetje licht in de neus aanvoelen, waardoor je niet met vol vertrouwen lange snelwegbochten boven de 200 km/u wilde rijden. Nu nog eentje vinden in Nederland.
Fiat Coupe 20v Turbo Plus (175)
1999
Een van de coolste auto’s uit de jaren ’90 is deze Fiat. En ook deze auto hoort thuis in het rijtje van de traagste auto’s die 250 km/u halen. Getekend door niemand minder dan Chris Bangle! Juist, nog voordat Bangle bij BMW alle fans tegen zich in het harnas ging jagen, mocht hij bij Pininfarina zijn kunsten vertonen.
De dikste motor was de 2.0 20v met turbo. Daarmee kon de auto in minder dan 7 seconden naar de 100 km/u accelereren en voluit haalde je een topsnelheid van, jawel, 250 km/u. De Alfa GTV, een soortgelijke auto met een 220 pk V6 haalde óók 250 km/u, overigens. Check hier de klassieker-special van de Coupé Fiat, zoals die officieel heet.
Alpina B3 3.0 Touring (E36)
1994
Alle BMW’s en BMW M-producten zijn standaard afgeregeld op 250 km/u. Optioneel kun je bij M-modellen ervoor kiezen om die begrenzer te verleggen. Alpina daarentegen doet niet aan begrenzen. Dan zie je ineens hoe gek die pk-wedloop is.
Een nieuwe B5 Sedan haalt gewoon 330 km/u. 330! Maar er is ook een periode geweest dat Alpina’s net aan snel genoeg waren om sneller te zijn dan M-modellen. De B3 3.0 is zo’n auto. De sedans en coupé’s haalden zelfs 255 km/u, maar de Touring beleef steken op 250 km/u. Check hier alle Alpina 3 Serie stationwagons.
Mercedes-Benz E250 CDI Coupé (C207)
2008
De Mercedes-Benz SL65 AMG heeft dezelfde topsnelheid als deze E250 CDI met Blue Efficiency-badges aan de zijkant. Sowieso hebben alle uitvoeringen van de E-Klasse coupé (aankoopadvies) een relatief hoge topsnelheid. Een E200 benzine haalt al 240 km/u.
Het was echter een van de eerste auto’s met een viercilinder dieselmotor die 250 km/u haalde. Sterker nog, de 204 pk sterke CDI haalde de 250 km/u WEL, maar de 204 pk sterke CGI benzine-versie níet (247 km/u). Dus ja, hij was ongetwijfeld begrensd, maar waarschijnlijk zou het ook precies de topsnelheid zijn van de auto. Zeker met de vermogenskromme van een diesel in het achterhoofd zal het wel een tijd duren voordat je 250 km/u haalt. Met recht een van de traagste auto’s die 250 km/u halen.
Porsche Boxster 2.7 (986)
1999
Porsche is een van de weinige merken die niet aan begrenzen doet. Sterker nog, ze geven bijna altijd te weinig op. Toch zijn de cijfers in de Boxster heel erg modaal. Vroeger was alles weliswaar beter met zes cilinders in plaats van vier cilinders en een turbo, maareh de Boxster was langzaam. De eerste Boxster was dermate traag dat ‘ie niet eens de 250 km/u haalde!
De Boxster S 3.2 haalde op zijn sloffen 260 km/u. Tegelijk met introductie van de Boxtser S 3.2 werd de gewone Boxster voorzien van een 2.7 motor, waardoor het vermogen steeg naar 220 pk. In combinatie met de handbak kon je dan precies 250 km/u halen. Check hier het Boxster 986-aankoopadvies!
BMW 325i Sedan (E90)
2007
Hier moet je even opletten. Want BMW heeft diverse zescilinders geleverd in de E90. De eerste serie 325i’s hadden de ‘N52’-motor. Die waren nog voorzien van een 2.5 liter zes-in-lijn, goed voor 218 pk. In 2007 werden deze motoren vervangen door de N53, een 3.0 zes-in-lijn met directe injectie. Deze leverde precies evenveel vermogen: 218 pk. Toch scheelde het qua topsnelheid, want in plaats van 248 km/u was de topsnelheid begrensd op 250 km/u!
Dat is net als een BMW M3 of M5! Het geldt overigens alleen voor de sedan of coupé met handbak. Kies je voor een Touring met xDrive en automaat, dan gaat het gewicht rap omhoog en de topsnelheid omlaag: 240 km/u was dan maximaal mogelijk. Maar als je de 325i sedan hebt (of coupé), met handbak en enkel achterwielaandrijving, dan is hij dus begrensd op 250 km/u. Maar je moet echt even een lang stuk Autobahn vinden om die 250 km/u te halen. Waarschijnlijk een van de traagste auto’s die 250 km/u kan halen.
Mercedes-Benz B250 (W247)
2019
Zoals vermeld, heel erg veel Duitse auto’s halen 250 km/u met relatief weinig vermogen. Veelal zijn het relatief smalle auto’s, met relatief gladde koetsen en handig uitgekozen versnellingsbakverhoudingen. Dus we hebben veel Duitse auto’s niet eens meegenomen in dit overzicht, het moet natuurlijk wel leuk blijven.
Maar deze willen we je niet onthouden. De B250 Sports Tourer is namelijk een soort combinatie tussen een grote vijfdeurs hatchback en midi-MPV. Dit is niet eens een ‘sport’-uitvoering of AMG-light ofzo. Het is gewoon de krachtigste motor die leverbaar is met 224 pk. De koets is dermate slim ontworpen dat je redelijk eenvoudig de lucht kunt doorklieven, want dit apparaat is gewoon begrensd op 250 km/u. Ongelooflijk maar waar.
Peugeot 508 PureTech 225
2018
“Schat, ik heb die BMW laten gaan en een keurige Peugeot 508 1.6 gekocht.” Daar zal je vrouw (heel) erg blij mee zijn. De Peugeot 508 is lekker ruim, comfortabel en ziet er nog altijd erg fraai uit. We zijn er nog niet over uit of de SW gaver is of de Berline. Maar er valt dus wel wat te zeggen voor de vijfdeurs liftback, want die versie is toevallig heel erg aerodynamisch.
De 1.6 turbo is levert op zich wel redelijk wat power: 224 pk en 300 Nm is sowieso niet verkeerd. Maar daar kun je dus een begrensde topsnelheid van 250 km/u mee halen! Je moet ze wel gebruikt zoeken, want de 225 pk sterke 1.6 is vervangen door de plug-in hybride die ook 225 pk levert, maar geen 250 km/u haalt (maar 240 km/u).
Saab 9-3 Viggen Liftback
1999
Eigenlijk is dit de voorganger van de Peugeot 508. Want ook de Saab 9-3 is een zeer handige vijfdeurs liftback. In het geval van de Saab moest dat ook, want van deze generatie was nog geen stationwagon. Uiteraard kon je de auto met diverse fijne turbomotoren bestellen (slechts de instap 2.0i had géén turbo). Deze waren allemaal afgestemd op maximale tussenacceleratie, niet zozeer op 0-100 km/u acceleratietijden of topsnelheid. De 2.0T en de Aero haalden dus ook geen 250 km/u.
De Viggen (vernoemd naar een Saab straaljager) was wél in staat om die snelheid te halen. Ook nog maar net, want de cabriolet haalde met moeite 240 km/u. Qua tussenacceleratie is de Viggen wel ongekend snel. Je zou het niet zeggen, maar een 996 Carrera of M5 (E39) hadden hun handen vol aan de Viggen tussen de 80 en 120 km/u. Latere exemplaren kregen meer vermogen en koppel, maar ook hier was 250 km/u het maximale haalbare.
Meer lezen? Check hier de Saab 9-3 Viggen special!
911targa zegt
Doe maar de Renault –> Fiat –> Porsche.
Rest mag je houden.
Bella Macchina zegt
Eigenlijk boeit topsnelheid mij niet, ik ben meer benieuwd naar welke met het minste vermogen, het zuinigste, het goedkoopste in wegenbelasting het snelste is van 70 naar 160 km/u.
bpc zegt
Wel over de saab, de 9-5 in hot aero haalde meer als 250 met 250pk (later zelf 260pk of zelf 310pk in hirsh trollr) zelf voorbij de 260kmh
bierbuik zegt
@bpc: ik rij een 9-3 cabrio, even inhalen in de 3e of 4e versnelling gaat als een raket, en dan heb ik pas de LPT 150pk motor. Topsnelheid weet ik niet, wel met een stevige aanloop 200km/h weten aan te tikken (met open dak uiteraard)
EJS zegt
Ik heb een vijfdeurs 93 uit ’00 die met 150 pk de fabriek uit kwam en die nu bij 250 er nog aan trekt.. Bij het stoplicht is het niet heel fantastisch, maar boven de 80 gaat het heel soepel, heel hard…
bierbuik zegt
@EJS: dan neem ik aan dat je niet meer dicht bij de originele 150pk in de buurt zit, eerder 250-300pk? Boven de 200 is de koek voor mij toch echt vrijwel op, al zijn de tussenacceleraties inderdaad opvallend soepel en snel. Helaas beginnen bijvoorbeeld elektrische Hyundai’s wel vervelend te worden bij het verkeerslicht…
EJS zegt
De vorige eigenaar claimt 270 pk..
En ja, electrische auto’s zijn vaak wel snell, ook op tussensprints moet ik zeggen. Alhoewel je op de snelweg meestal wel weer een punt tegenkomt dat je sneller bent.
fmgarcia zegt
@bierbuik: Ik ken verhalen van mensen zonder pens. 307kph.
rogerzz zegt
Jeetje, het goedkoopst in de wegenbelasting.. het zuinigst.. wat doe je dan op Autoblog denk ik dan haast. Koop een Tesla is het antwoord denk ik, geen wegenbelasting, snel, kost geen bips. Efficiënt, snel, goedkoop, EV en vooral Tesla wint denk ik dan wel op de sloffen.
Overigens kwam ik ook achter iets bijzonders van mijn eigen auto, een BMW 330e met 252pk is begrensd(?) op 225 km/u. En dat terwijl een 320i met dezelfde 184pk benzine-motor zonder elektrische ondersteuning 235 km/u kan! Ik snap dat mijn batterijtjes niet meer gaan helpen op topsnelheid overigens. Maar ik hou al deze wagens dus niet eens bij. Meh.
knapzuur zegt
Wat is er mis met een Alfa Romeo 4C of een Lotus Elise? Lekker laag in de wegenbelasting en ongetwijfeld meer fun dan de auto waar menig autoblog reageerder nu mee rijd (no offence). Het kán wel hè! :)
vaakbenjetebang zegt
@knapzuur: Inderdaad, de Elise hier is lachwekkend goedkoop qua houderschapsbelasting. Niet dat dat nou een overweging was om er wel of geen te kopen, maar de verhouding lol/belasting is redelijk optimaal. Kan de daily 350Z niet tegenop, om maar eens in de eigen garage te vergelijken.
utregter26 zegt
@rogerzz: “Jeetje, het goedkoopst in de wegenbelasting.. het zuinigst.. wat doe je dan op Autoblog denk ik dan haast”
Je zegt dit over iemand terwijl je zelf een 330e rijdt? Niks mis met een 330e hoor, maar toch een beetje pot verwijt de ketel verhaal.
rogerzz zegt
Er staan meer auto’s op de stoep dan alleen de 330e. Goedkoop rijden is niet het geval en niet de reden dat ik hem koos, ik vind het wel een gave auto. Zuinig is die ook niet, 1:14 nadat de accu leeg is (en die is vrij snel leeg). Onderaan de streep vond ik deze wel leuk en voldoet het aan mijn wensen en 252pk is niet traag.
Als je goedkoop wil rijden neem je denk ik een Aygo/Polo/Octavia met een 1.2 turbomotor die niks weegt en niks verbruikt en boeien tussenacceleraties en topsnelheden wat minder. Een auto uitkiezen op lage kosten per km is denk ik inmiddels een EV en zijn nog relatief snel ook. Ik was gewoon verbaasd over het feit dat het snel moet zijn en zuinig, dat zijn twee zaken die niet echt aan elkaar te verbinden zijn?
Hubert zegt
Snel en zuinig tegelijk is juist een uitdaging voor de fabrikanten. En dat alles het liefst ook nog betaalbaar.
kareljansen zegt
@rogerzz: Waarom koos je hem dan wel? Met een 330i haal je ook vrij gemakkelijk 1:16
loggy zegt
@Bella Macchina: een elektrische
Ultimora zegt
@Bella Macchina: dat is dan denk ik een Opel speedster Turbo of een Lotus Exige.
Ik weet dat het niet erg autoblog-salon-fähig is maar ik haal met de Elise ook wel eens 1 op 18 als ik een lange tourtocht doe waar het tempo niet op stand 11 is.
mpgc zegt
Leuk idee! Mijn favoriet is de A310. Al kan ik me niet voorstellen dat die echt 250 km/u liep met 160 pk 😄
hanse1one zegt
@mpgc: 160pk was voor de non turbo. Turbo had 200 pk
Turbo S zegt
Ik heb een W212 E350cdi en W213 E350d gehad. Beide haalden de 250 met gemak maar bij beide heb ik nooit iets van een begrenzer gemerkt. Liepen beide tot ongeveer 260 op de teller door. Ik zet daarom ook vraagtekens erbij of de auto’s hierboven beschreven wel echt een begrenzer hadden.
karhengst zegt
Ik heb een W205 250d gehad, dus de C-klasse met het 204 PK / 500nm dieselblok. Ik kan je zeggen dat deze de 246 op de GPS volgens het boekje wel wist te halen (256 op de boordcomputer). Die laatste 4 km/h waren er bij dat model dus al afgehaald middels een begrenzer maar heuvel af had er meer in gezeten, of met een enorme aanloop. Echter zodra het ook maar enigszins heuvel op ging dan zakte de snelheid enorm in. Met een flinke aanloop trouw ik het blok de 250 wel toe maar dat is echt meer voor de vorm dus.
Een schril contrast met de 218 pk 125d van BMW die bij de 240 het spreekwoordelijke anker uitgooide en op dezelfde “heuvels” ook dat tempo wist te behouden. Of met de nieuwe viercilinders van Daimler die met 245/265 pk wel zonder problemen naar de 250 trekken.
Uiteindelijk is het allemaal best indrukwekkend voor een 2.0 dieseltje natuurlijk.
technopatat zegt
@mercedesbenze350cdi: mijn w213 zegt nogtands bij 253 op de teller toch echt ‘stop’.
SimonMc zegt
@technopatat: nogtands?!
hanse1one zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Joost zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hoe dat rijdt met 250 km/h? Geen idee, ik heb er een gehad en daarmee wel >200 gereden: doodeng, want sturen was niet echt meer mogelijk. Zelfs met volle tank, ruitenwisservloeistof afgevuld en 25 kilo zandbakkenzand voorin
tinnemans zegt
Ik heb de 325i met 2.5 gehad en ik kan me haast niet voorstellen dat er ergens genoeg leeg asfalt is om boven de 230km/u uit te komen, de topsnelheid lijkt me echt vooral theoretisch. Met m’n huidige auto gaat die 230 nog redelijk eenvoudig maar daarna is de fut er ook wel echt uit.
Hupke zegt
Ik neem aanstoot aan dit artikel.
“De Audi A3 is een keurige auto.”, de golf is een keurige auto, als de golf een mollige saaie huisvrouw is dan is de a3 datzelfde in een te strak luipaardjurkje. Ik weet dat er veel junior consultants er niets aan kunnen doen omdat de fleet hen zo’n onding meegeeft maar je kan iemand boven 30 of iemand die vrijwillig met een a3 rijdt toch niet serieus nemen?
tinnemans zegt
@hupke; Een A3 -is- een Golf, dus als een Golf een ‘keurige auto’ is, dan is een A3 dat ook. En ik denk dat je keurig moet zien als een jaren 60 mevrouw met bloemetjesjurk tot net over de knie-en, krulspelden in, een glas sherry in de ene hand en een sigaret met mintmsaak in de andere. Keurig. Precies zoals het hoort. Een absolute doodsteek voor iedereen met smaak.
karhengst zegt
Tot de vorige generatie was de A3 een fraaie wagen. Als je hem nieuw rijdt ben je sowieso de petjesgolf (see what I did there) voor en rij je er netjes bij.
Ik vind alleen de uitspraak over de sedan feitelijk nogal incorrect omdat het en-profil gewoon een wat te gedrongen sedan op FWD basis is en het model nogal overgewaardeerd wordt, mogelijk binnen het kader van wishful thinking door mensen die graag een A4 ambiëren maar deze niet binnen bereik weten te krijgen.
Een A4 is wat dat betreft wel passender voor boven de 30, maar als dat niet haalbaar is zie ik toch vooral de overheid daar als schuldige.
kareljansen zegt
@Hupke: Wow, heeft Audi je ooit iets misdaan of mocht je er geen toen je nog junior accountmanager was?
Hupke zegt
Toen ik junior was had ik een chauffeur en een toyota fortuner in m’n thuisbasis maar ik heb vaak met een huur a3 gereden als men weer eens geen golf had op de luchthaven.
Ik blijf het ongelofelijk vinden dat je een “premium golf” kan krijgen zonder standaard adaptieve cruise-controle en zelfs zonder parkeersensoren of zelfs maar navigatie. Ik vind het echt zielig.
Dan heb je een a3 35tfsi (met een reumatische automaat) die 12l/100km zuipt en die amper 35L in z’n miniscule naftbakje krijgt. Je hebt nergens een roostertje oid waar je je gsm op kan vasthangen en geen ingebouwde wireless charging. Geen parkeresensoren, krappere zithouding, geen zetelverwarming of electrische zetels. Maarja je hebt wel prémiúm aluminium knopjes.
Ik heb nog nooit in een seat, vw, bmw, renault of opel gereden zonder cruisecontrole, navigatie of parkeersensoren maar ik heb zelfs al in een s3 gereden zonder parkeersensoren. (nu kan mercedes er ook wel wat van, die a-klasses van sixt zijn triestiger uitgerust dan de gemiddelde dacia)
marcomanta zegt
De getoonde Peugeot is, althans mijn mening, de mooiste van het stel, de rest komt wat gedateerd over. Uniek is de Alpine. Verder zijn het een grijze muizen.