We gaan het allemaal nog gekker maken. De traagste moderne 911 van Nederland heeft een zwemdiploma én staat te koop. Klinkt aanlokkelijk, vind je niet?
De Porsche 911 is een icoon. Of je het nou hebt over de RS 2.7 uit 1973, of over een 996 uit 2003, het zijn en blijven bijzondere auto’s met een flinke schare liefhebbers. Terecht. En het leuke van de 911 is, dat er zo vreselijk veel varianten van zijn. Voor iedereen is er wat wils.
Maar of dat ook voor het exemplaar geldt waar we het vandaag over hebben? Dat gaan we uitvogelen. Want de traagste moderne 911 mét zwemdiploma schreeuwt om wat uitleg. En die ga je krijgen.
Op Marktplaats staat deze 911 GT3 RSR te koop
Een Porsche 911 GT3 RSR is een hardcore racewagen en is derhalve alles behalve traag te noemen. Laat staan de traagste van Nederland. Toch hebben we die hier te pakken. Want deze 911 is -natuurlijk- geen echte GT3 RSR, hij is alleen zo uitgevoerd.
Op zich niet veel mis mee, zolang hij maar brult en hard gaat. Alleen doet deze dat niet. Althans, brullen wel, hard gaan niet. Deze auto heeft ooit een beetje schade gehad -waar we zo uitgebreid aan toekomen- en daarom is de motor gewisseld.
NAAR EEN 2.7 LITER UIT DE BOXSTER!!1!11!! Je leest het goed. De oorspronkelijke 3.4 liter boxer met 300 pk is verwisseld voor een 2.7 met 218 pk uit een Boxster… Ja, zo krijg je inderdaad de traagste moderne 911 van Nederland.
Alleen, waar komt dat zwemdiploma toch vandaan?
Deze 911 is ooit kopje onder gegaan
Je had het wellicht al zien aankomen, maar de traagste moderne 911 van Nederland heeft een flink gevalletje waterschade achter de kiezen. En daarmee bedoelen we niet dat het raam ooit heeft opengestaan tijdens een regenbui, nee deze auto is volledig kopje onder gegaan.
Het staat op internet, dus het is waar. En mochten jullie ons niet geloven, gelukkig hebben we de foto’s nog. Kijk maar naar het kenteken, de verdronken 911 heeft exact dezelfde 56-JNP-1 op de bumpers als deze 911 GT3 RSR…
Wat moet de traagste moderne 911 van Nederland kosten?
De vraagprijs voor deze Porsche is 21.000 euro. Maar daarvoor krijg je -naast het (sic) waanzinnige geluid door de aangepaste uitlaten- ook een mooi verhaal.
Of je het aandurft is een tweede, maar klikken op de advertentie kan voor niemand kwaad. We zijn benieuwd of jij de gok zou wagen en binnenkort de eigenaar bent van de traagste moderne 911 van Nederland. Met zwemdiploma!!
Met dank aan iedereen voor de tip!
volvo480gtt zegt
Een auto met waterschade/een waterschade verleden zou ik nooit maar dan ook echt nooit willen kopen
sportabgasanlage zegt
Zelfde geldt voor brandschade. Die lucht krijg je er nooit meer uit
Werner zegt
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/porsche-911-t-coupe-benzine-groen-d1cf5c8e-906f-4ba9-aec8-b1d9100f1b91?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Werner zegt
@fcbarcelona: deze is trager
nicolasr zegt
Maar dat is een oude en dus geen moderne 911…
Werner zegt
@nicolasr: ze hebben het er stiekem bij gezet.. vlegels
sportabgasanlage zegt
Een auto die niet loopt is inderdaad trager…
Overigens zit het interieur vol met roest en schimmel. Die heeft dus niet keurig droog gestaan. Hier moet je voor minsens €50K en honderden manuren aan spenderen om ‘m weer rijdend en netjes te krijgen, en dan heb je alsnog een Porsche 911 met een motor die niet bij het chassis hoort.
simonferrari zegt
@fcbarcelona: En toch wil ik deze heeeel graag hebben. Prachtig in die kleurstelling!
endless zegt
En wat zeg de RDW over 56-JNP-1
Jaar laatste registratie 2021
Oordeel Onlogisch
Toelichting
In de reeks tellerstanden is een tellerstand geregistreerd die lager is dan de stand daarvoor. Het kan zijn dat de teller is teruggedraaid of dat er een typfout is gemaakt. Wij baseren het oordeel ‘onlogisch’ alleen op metingen na 1 januari 2014. Sinds die datum zijn wij verantwoordelijk voor de registratie van tellerstanden.
peke zegt
@endless: waarschijnlijk iemand die de tellerstand van de nieuwe motor heeft gehanteerd. Als je die vervang is je hele auto namelijk nieuw ;)
frank2b zegt
Mogelijk (hopelijk) is ook alle elektronica vervangen, inclusief dashboard. En dus ook km-teller…..
jeroen_vanderlinde zegt
Ja, die informatie heeft verkoper gewoon beschikbaar. Hele ding is gestript en uit elkaar gehaald. Schoongemaakt, overgespoten, nieuwe motor erin.
Werner zegt
@jeroen_vanderlinde: gestript en uit elkaar gehaald?
r3fl3x zegt
Maar heeft ie ook luxe kentekenplaten?
p3r0x zegt
Heeft dit blik of dit chassisnummer/kenteken onder water gelegen?
yellowcab zegt
Wel goed dat je dat grapje van dat zwemdiploma een paar keer herhaalt, zodat niemand het kan ontgaan.
vaakbenjetebang zegt
Dit lijkt me toch wel ‘moeilijke handel’. Stel, je wilt met 21k in je zak je geluk beproeven in de 996-wereld. Neem je dan deze optisch getjoenificeerde ex-drenkeling met de verkeerde motor en een onlogische kilometerstand, of een saaie zilvergrijze met een hoge, maar ten minste niet onlogische kilometerstand met de originele motor met een hopelijk al aangepakt IMS-lager en een minder spannend verhaal waarbij je dan waarschijnlijk de Tiptronic voor lief zult moeten nemen? Nou ben ik niet zo bang en heb ik een bloemetjeshekel aan automaatbakken in sportwagens, maar ik denk dat dat toch een erg makkelijke keuze zou zijn.
frank2b zegt
Ligt het aan mij of heeft die Porsche in de vijver een lichte lak en de Porsche in de advertentie zwarte? Is er misschien meer mee gerommeld dan alleen een vervanging van de motor?
vaakbenjetebang zegt
Ok, ik geef het toe, ik heb op de link geklikt, ik was toch wel benieuwd en ik snap nu waarom deze auto zo bijzonder is.
De andere motor met (let wel) minder vermogen dan het origineel is namelijk keurig netjes bij de RDW op het kenteken gezet! Dat is wellicht een unicum in Nederland! De regel is (of was) altijd dat als je een verandering van cilinderaantal of brandstof had doorgevoerd, je naar de RDW moest, of als je meer dan 20% (meen ik) vermogenstoename had. Voor zo ver ik weet was er geen enkele dwingende reden om met een kleinere motor toch naar de RDW te gaan.
Waarschijnlijk had dit ding dus een WOK-status en is-ie daarvoor naar de RDW geweest. Daar heeft de eigenaar van de auto wellicht heel trots verteld ‘dat het grondig is aangepakt, zelfs de motor is nieuw’ waarna de RDW-man de motorcode moest checken met dit als resultaat. Jeetje. Aan wie ga je dit bouwsel nu verkopen? Iemand die wèl exact het vermogen van de Boxster wil, maar per se in de verpakking van een 996? Een verzamelaar die werkelijk alles al heeft en nu op het punt is aanbeland dat hij alleen nog maar onzin koopt?
rikus zegt
@vaakbenjetebang: Inderdaad, wie koopt dit? Als er 10 ruggen van de prijs af gaan is er misschien nog één of andere chaletbewoner die er stoer mee wil doen bij de lokale metaalboer. Anders zou ik niet weten wie zoiets zou willen.
dracae zegt
Dit komt heel dicht bij de laatste auto die ik ooit zou kopen…
jeroen_vanderlinde zegt
Verkoper is wellicht niet zo handig geweest om alle informatie te vermelden, maar de hele historie van dat ding is bekend. Snap het probleem niet zo. Een auto dat kopje onder is geweest, en vakkundig gecleaned / behandeld is geweest moet geen probleem vormen. Het vormt wel een probleem als dat ding met blijvende waterschade staan blijft. Dan treedt er corrosie op, niet goed voor electronica connectoren etc en dat geeft “gekke” foutmeldingen.
Als beginner in de porsche wereld is dit een leuk ding.
west zegt
@jeroen_vanderlinde: maar dan had je deze instapper beter op 8 okt kunnen kopen toen was ie nog 15k (bij een andere aanbieder… waarna hij snel weer te koop stond midden okt voor 18k, en nu weer voor 21k)
jeroen_vanderlinde zegt
Ja nou dat is nu eenmaal handel. En die dingen worden vroeg of laat ook schaars.
west zegt
@jeroen_vanderlinde: goede handel dan, 6k in nog geen maand 😎
jeroen_vanderlinde zegt
Ik heb mijn RS4 B5 toendertijd voor 9k gekocht. Amper een klein jaar later waren die dingen minimaal 16k. 3 jaar later vond je ze voor niet minder dan 25k. Het kan snel gaan.
Variomatic zegt
@jeroen_vanderlinde: nou, koop dan! sorry, maar zo lang onder water is bij een auto gewoon total loss, geen idee hoe je dat ‘vakkundig’ wil cleanen/drogen, dat kan eigenlijk alleen ‘onvakkundig’ (lees: op z’n beunhaas). Allicht krijg je hem weer aan de praat en droog, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Mooi dat dit soort beunhazerij aan het licht komt doordat het internet alles ‘onthoudt’.
jeroen_vanderlinde zegt
“beunhazerij”
Stop maar. Je denkt echt dat het in een achtertuin met een waterstofzuiger is gedaan. De hele auto is uit elkaar gehaald en confirm gecleaned en toestanden. getuige het spuitwerk ook van binnen en van buiten en dan doe je niet met nog een interieur erin.
Auto’s met waterschade heb je overal. En je kunt het gewoon professioneel laten fixen > https://www.thedrive.com/article/14020/how-to-repair-a-flooded-car-right-before-you-have-it-crushed
Staan tientallen artikelen op het internet hierover. Neen; ik ben geen porsche liefhebber, net een S7 gekocht.
Variomatic zegt
@jeroen_vanderlinde: juist ja.. en hoe weet jij zo zeker dat het in 2015 zo vakkundig is gedaan, als ik vragen mag?
jeroen_vanderlinde zegt
Ik ken de handelaar persoonlijk. En de historie is gewoon bekend.
Maar niemand van deze website of andere sites, raadpleegt de verkoper erover. Neen het is makkelijker en leuker om natuurlijk een 3k stijging in verkoopsprijs te vermelden en dat het ding onder water heeft gestaan te benoemen. Gewoon sensatie om niks en om 99.9% de ander afgunst te geven.
Ieder redelijk exotische auto zal op dit punt alleen nog maar stijgen in waarde. De reden hiertoe is dat brandstof gebaseerde auto’s niet meer gemaakt zullen worden. Dit worden collectors items. Net zoals mijn Audi RS4 B5 ooit was, voor 9k voor het oprapen lag op handelswebsites, en amper 3 jaar later voor minimaal 25k te vinden waren.
Bedoel als je werkelijk interesse hebt, neem dan een specialist mee, en test het ding / controleer het. Dat recht heb je, zet hte op een brug, ga er met een camera in. Het is immers zoet water geweest; en dat is altijd minder ernstig dan zoutwater zoals de zee. Want het zout vreet namelijk wel aan de koets. Zoet niet.
Variomatic zegt
@jeroen_vanderlinde: en ps: interessante link, maar de teneur van dat artikel is nou niet bepaald positief, feitelijk luidt het devies vrij vertaald:
‘begin er NIET aan en loop met een wijde boog om dit soort auto’s heen.. ja, het kan, maar het is ontzettend veel werk, alle ECU’s en bekabeling moeten vervangen worden etc. en garanties dat het daarna een probleemvrije auto zal zijn zijn er bepaald niet’..
Als ik dan het artikel rond de plons van deze 911 goed begrijp heeft die ook nog eens ruim een etmaal op de bodem van de gracht gelegen, dicht bij de sluizen, dus in potentie ook nog in semi-brak water. Lijkt me allemaal geen licht gevalletje waterschade..
Een moderne auto met alle sensoren, electronica, airbags, geclipte en gelijmde onderdelen etc die helemaal uit elkaar is geweest vind ik zonder aanrijdings- en waterschade al bezwaarlijk. Hoe groot is de kans dat die hele puzzle echt professioneel is gelegd? Dan altijd liever een origineel exemplaar waar alles af-fabriek zit waar het hoort..
jeroen_vanderlinde zegt
En er zijn bedrijven die auto’s die onder water hebben gestaan kunnen cleanen. Dat is een feit. Maar omdat het vaak meer kost dan de verzekerings/dagwaarde wordt zo’n ding gewoon total loss verklaard.
Ook jij maakt allerlei aannames zonder dat je de verkoper uberhaubt vraagt. Dit hele artikel is 1 lap sensatie. Kijk een auto in de plomp in 2014 , kijk hij wordt opnieuw aangeboden en er wordt 3k marge voor gevraagd. Ohhhh wat slecht. boehoehoe.
Man ik heb liever een auto die gewoon uitvoerig gedaan is en waar alles aan klopt inclusief documentatie. Maar niemand van jullie hier kan uberhaubt iets onderbouwen wat matched met de historie van de auto van de verkoper zelf. Je maakt aannames.
Ik zeg al het zou schadelijker zijn al zou het in zout water terecht gekomen zijn en niet zoet.
Variomatic zegt
@jeroen_vanderlinde: vraagprijs is in een maand tijd met 8k gestegen, niet 3. En ik wens je kennis veel succes met de verkoop van deze Frankenstein-911: het ding gaat inmiddels viraal op o.a. diverse Porsche fora en Dumpert..
jeroen_vanderlinde zegt
Ja ik weet de timing van zowel dumpert als het porsche forum. Nogmaals het artikel hier en elders is sensatie. Als de auto aantoonbaar gewoon goed gedaan is is er niks mee aan de hand.
Iedereen weet het op internet allemaal beter; hoeveel handelaren, dealers en particulieren dagelijks de kantjes er overal vanaf lopen steeds. Ik zeg al ik heb geen belang bij porsche (totaal niet),
maar als je een verhaal verteld vertel dan wel het juiste.
Variomatic zegt
@variomatic: 8=6
jeroen_vanderlinde zegt
https://youtu.be/5PIELHfyRo0
Zie zelf maar eens hoe zoiets werkt. Als het proper gedaan wordt veroorzaakt het geen gezeik. Primair gaat je electronica aan gort als je er niks aan doet. En dus ook de raarste storingen krijgt. Gezien de auto volledig overgespoten is is het aannemlijk dat dat ding van de grond af aan aangepakt is.
Maar goed; internet weet het (allemaal) beter.
Variomatic zegt
@jeroen_vanderlinde: je beticht ons van aannames en zelf noem je het ‘aannemelijk’ dat de waterschade professioneel hersteld is zes (!) jaar geleden ‘omdat de auto overgespoten is’..? ok.. :-)
vaakbenjetebang zegt
@jeroen_vanderlinde: Persoonlijk beticht ik hier niemand van beunhazerij. Sterker nog: ik verbaas me juist over het feit dat men er zo niet mee ‘gebeund’ heeft dat men mee naar de RDW is geweest en er nota bene een lichtere motor in op kenteken heeft laten zetten. Uit oprechte belangstelling: waarom is die keuze gemaakt? Want ik stel me zo voor dat de arbeid die je moet verrichten om zo’n auto weer in goede staat te brengen de hoofdmoot van de kosten is. Waarom dan de ‘verkeerde’ motor er in knopen, en zo de uiteindelijke waarde doen dalen? Dan ben je toch beter af met een originele 996-motor? Tuurlijk, die zal duurder zijn dan de Boxster-motor, maar dan nog: economisch verantwoord is deze operatie toch al amper.
jeroen_vanderlinde zegt
Ja het antwoord daarop weet ik niet. Ik zie alleen dat het ding in 1 maand tijd van 3 eigenaren gewisseld is.
Ik persoonlijk zou het niet kopen. Teveel mee gerommeld als je alles bij elkaar neer legt en afweegt. Maar het feit dat een auto die te water is geraakt als volledig onbruikbaar op te geven is incorrect. Het hangt af van verschillende zaken, en een auto spuit je ook niet degelijk over zonder het hele interieur te strippen met alles vandien tot je een rauwe koets over hebt. Als je dan alle onderdelen bij elkaar gewoon proper maakt dan is er niks aan de hand met zon auto. Nogmaals; zoet water (Kanaal) geen zout water (zee).
Bij Zout zou ik me zorgen maken. Dat tast de koets namelijk aan en je hebt binnen de kortste keren gewoon roest als gevolg wat niet meer stopt. Dat is gewoon een death trap. De safety features van een auto kan zo niet meer gegaraneerd worden. De kreukelzone ben je uiteindelijk zelf.
Ik zeg al als je er werkelijk interesse in hebt je kunt de auto gewoon inspecteren hoor. En dan denk ik dat zelfs de beste expert hier op internet ook zal zeggen goh het valt eigenlijk wel mee.
Variomatic zegt
@jeroen_vanderlinde: ‘alle onderdelen proper maken’ is iets heel anders dan alle ECU’s en kabelbomen vervangen zoals dat artikel adviseert waar je eerder naar verwijst, of niet? En nogmaals: ding lag in Schiedam vlak bij de sluizen = brak water = ook zout.
jeroen_vanderlinde zegt
Complete kabelbomen vervangen? Waar haal je die info vandaan? Het enige wat aangetast kan worden door water zijn de connectoren. Daar kan corrosie optreden en leidt tot gekke electrische storingen. Verder doet het niet zoveel met draadwerk dat al geisoleerd is.
Ik ga deze discussie verder ook niet meer met je aan. Je zit te zoeken naar redenen om de zooi af te kraken. Moet je zelf weten. Maar het zegt meer over jou dan over mij. ^
Variomatic zegt
@jeroen_vanderlinde: waar ik die info vandaan haal?? Uit het artikel waar jij hierboven notabene zelf naar verwijst :-). Hier:
If your fuse box, control units or modules were submerged in water they will also need to be replaced, and prices for these components tend to spike right after major hurricanes. If you don’t replace them, these particular electronic items will be prone to failure over time, even if they operate right now. The same is true with your wiring harnesses and battery cable connections.
Zo duidelijker?
sportabgasanlage zegt
Het verhaal wordt nog bijzonderderderder: Op het porscheforum heeft iemand de verkoopgeschiedenis van de laatste maand bijgehouden.
Let op, daar komt ie:
8 oktober 2021: Te koop als “911/996 Techart” in Delfsgauw voor €15.000,-
20 oktober 2021: Te koop als “911/996 GT3 RSR Look” in Nieuwdorp voor €17.996,-
25 oktober 2921: Te koop als “911 GT3 RSR uitgevoerd” in Roermond voor €21.000,-
Da’s nog eens inflatie!
Zie: https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=50942&p=1397052#p1397052
Variomatic zegt
@sportabgasanlage: historie is ook om te huilen, sinds import in 2009 heeft ie 10 particuliere eigenaren gehad, allemaal heel kort en 8 handelaren hebben hun vingers eraan gebrand. Na de plons is ie in maart 2015 weer op de weg gekomen en sindsdien steeds kortstondig in handen van vier particulieren geweest..
sportabgasanlage zegt
Op zich hoeft kort particulier bezit geen probleem te zijn. Er zijn legio mensen die in een opwelling een sportauto kopen en er vervolgens geen meter mee rijden. Na een jaar gaat hij dan weer weg.
Maar in dit geval zou ik er met een enorme boog omheen lopen.
joris1988 zegt
Misschien heeft Rickert van Stipt nog wat mooie vochtvreters in het assortiment.