De mensheid is zijn verstand verloren.
Ik denk dat we vanaf deze week wel kunnen stellen dat er geen beter investeringsobject bestaat dan De Auto. We zijn allemaal op de hoogte van de klassiekerbubbel en het feit dat geen hond meer een normale prijs kan betalen voor een simpele, klassieke Porsche 911, maar inmiddels is echt alle redelijkheid met de noorderzon vertrokken. Deze week heeft iemand namelijk 121.000 dollar afgerekend voor een Toyota Supra.
Kijk, dat het de perfecte Supra is, dat kunnen we niet ontkennen. Hij is van de juiste generatie (A80, de laatste), onbeschadigd, onaangepast, hij heeft de juiste velgen, een handgeschakelde zesbak, een overzichtelijke onderhoudshistorie, een bruin leren interieur en is als klap op de vuurpijl gehuld in de enige kleur waarin de Supra gezien hoort te worden: Renaissance Red. Daarbij heeft hij slechts 7.111 mijl op de teller staan. Dit laat zich vertalen in grofweg 11.500 kilometer.
Heel opmerkelijk dat de Supra in kwestie de afgelopen weken belaagd werd door een gigantische horde geïnteresseerden was het dus allesbehalve. Dat gezegd hebbende had niemand verwacht hoeveel geld er uiteindelijk voor de auto betaald zou worden. Gisteren werd de Supra op Bring A Trailer, die veelal pareltjes hebben staan, afgehamerd voor het torenhoge bedrag van 121.000 dollar.
Voor wie grof geld wil verdienen zit dus er niets anders op dan voortaan maar gewoon de gok te wagen en de portemonnee te trekken voor een relatief gewilde sportauto, hem één keer uit te laten op een fantastische reis en hem vervolgens 25 jaar lang in een verwarmde garage te laten staan. Wanneer hij een veelvoud waard is van de aanschafprijs, dan mag hij pas weer het daglicht zien. Voor even.
Meer lezen over de Toyota Supra? Klik dan HIER.
Met dank aan @e550 voor de tip.
pomoek zegt
Met je eens dat dit van de gekke is, maar zou dit ermee te maken kunnen hebben dat er opeens heel veel interesse in is? https://youtu.be/cwKAS9vQq90 bijna 1,5 miljoen keer bekeken…
ikschrijfookoverautos zegt
@pomoek: lijkt me sterk dat Doug zoveel invloed heeft.
Edge zegt
@pomoek: Nah. Die video is amper twee weken oud. Daarnaast is Doug een toffe gozer, maar niet iemand wiens video’s zo enorm veel invloed hebben dat de marktprijzen zo snel omhoog schieten.
lincoln zegt
@pomoek:
Doug ..
De enige kerel ter wereld die wel instructie boekjes leest ..
str8six zegt
@lincoln: is het er dan wel een?
frank2b zegt
@lincoln: ….. voorleest toch?
kapitein zegt
@pomoek: Ik denk eerder dat de in middels volwassen geworden en over geld bezittende Fast and furious fans de reden zijn ;) Het is door de jaren heen gewoon een iconische auto geworden, daar heeft de Supra Doug niet nodig voor gehad.
bassx zegt
@pomoek: Meeste comments bij Doug zijn nog altijd zure gebruikers die boos zijn om wat hij Jalopnik geflikt heeft. Veel views, maar weinig die hem serieus nemen.
potjak zegt
@pomoek: vreselijke gast, kan het niet handelen.
toyotavenray zegt
Alleen de uitlaat lekt een beetje op de 1 na laatste foto.
bakkertje zegt
@toyotavenray: vroeg me bij die foto voornamelijk af hoe je het voor elkaar krijgt zulke krassen op je uitlaat te krijgen.
johnhert zegt
@bakkertje: Uitlaat is gewoon vuil verzameld door de jaren, lekke uitlaat is écht zwart… Krassen zie ik ook niet ? Zwarte verf die los begint te laten zie ik wel.
toyotavenray zegt
@johnhert: die uitlaat lekt een beetje. En geen een uitlaat is standaard zwart als die origineel uit de fabriek komt. Alleen als ze achteraf gespoten zijn. Of een performance uitlaat.
Dutchdriftking zegt
Het blijft een plaatje. Wel Jammer dat Toyota af-fabriek in deze wagen het zelfde stuur levert als in de Toyota Hiace. Dat had beter moeten kunnen.
ttr6 zegt
Ik ga volgende week in Maastricht mijzelf weer eens flink verbazen in het MEC bi al die opgeklopte prijzen van klassiekers. In het recente verleden kwam ik er nog wel eens in mineur vandaan (net als Essen) omdat mijn droomklassieker weer harder in waarde was gestegen dan mijn virtuele spaarrekening. Ik heb het inmiddels opgegeven en wacht de onvermijdelijke harde val af die de klassiekermarkt ongetwijfeld een keer gaat meemaken.
kniesoor zegt
@ttr6: Ik ga op zondag ook even buurten in Mestreech om te zien hoe hoog de koorts inmiddels is opgelopen. Heb me vorig jaar al meermaals in m’n koffie verslikt bij de aanblik van de gevraagde prijzen. Dus dat wordt nog wat . . .
maotje zegt
@ttr6: ik denk dat t wel mee gaat vallen met de harde val. Zeker nu er plannen zijn vanaf 2030 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer mogen worden verkocht.
cloverleaf zegt
@maotje: precies! Die hele co2 mania is gewoon de Bilderberg Klassieker brigade!
E550 zegt
Nu gaan alle eigenaren ‘m terug brengen naar originele staat.
lincoln zegt
@e550:
Denk dat standaard laten een betere optie is ..
lekbak zegt
@lincoln: Bij een supra is dat zelfs voor jou begrippen hetzelfde…
lincoln zegt
Ding kan je morgen voor het dubbele verkopen ..
Zeker weten ..
turbotoll zegt
In zijn tijd was de Supra allesbehalve geweldig gewild. Sommige beschouwde hem niet eens als een “echte” sportwagen. Jarenlang gaf niemand een stuiver om Japanse sportwagens. Alleen door de hype uit Hollywood is men nu blijkbaar compleet door aan het slaan.
lincoln zegt
@turbotoll:
Er zijn zelfs mensen die denken dat je een Toyota pick up van de Himalaya af kan gooien zonder zichtbare schade omdat ze 2 afleveringen Top Gear hebben gekocht ..
dees zegt
@turbotoll: Denk dat je hiermee zit te overdrijven. Bij de massa werd het inderdaad pas een bekende auto na de films. Maar dit was ook geen auto voor de massa.
Bij de massa was hij niet in trek omdat het een dure auto was voor ”slechts” een Toyota.
Bij de liefhebbers was hij meteen al populair, omdat de motor zo absurd goed was.
dondeboer zegt
De enige goede kleur voor een Supra is oranje, met groen en zilveren stickers op de flanken, een dikke bodykit en chromen en blauwe details onder ’tha hood’. #iliveforthisshit
davelepeef zegt
@dondeboer: vergeet de neon niet!!
okdoei zegt
@dondeboer: vergeet de handgeschakelde 43-bak niet!
bogey zegt
Zou het ook ergens te maken kunnen hebben met de eerste Gran Turismo game?
Ik denk dat ik daarvan ook een kleine voorliefde voor Japanse sportwagens heb. Dat publiek heeft stilaan wat gespaard.
Die 120 000 is wel heel erg veel, je heb er natuurlijk ook te koop voor rond de 20 000.
Een jaar of 5 geleden waren de NSX’en ook de helft van wat ze nu staan.
dees zegt
@bogey: Is meer vraag en aanbod. Mensen die het als kind een vette bak vonden kunnen hem nu betalen.
Daarnaast zijn de meeste ervan verkloot door tuners dus het aanbod van modellen in originele staat en lage kilometers is bizar laag.
bogey zegt
@dees: als je tussen de lijnen leest is dat dus wat ik zei.
bitd zegt
@bogey: zeker weten, was ruim voor de films. In de game was de Supra de koning. Toen zag je heel af en toe in Duitsland er een.
racerx zegt
@bogey: Ik ken ‘m uit de allereerste Need for Speed, blijf het een mooi ontwerp vinden.
Rudy zegt
Gekke bij deze auto is, hij is qua rijden alleen interessant met een (lichte) tune, echter als je hem aanpast en maakt zoals hij bedoeld is (zeg met een 400-500pk) daalt de waarde nogal…….
Blijft over, een auto met zo’n 330pk, een flinke vleugel achterop, een interieur uit het jaar kruik die voorbij gereden wordt door een milde sedan (330i haalt grofweg de zelfde 0 – 100 tijd). Gaaf zijn ze zeker, maar geen €125.000 gaaf…..
karaya zegt
@rudy: Het is een stukje autohistorie. En deze is juist zo waardevol omdat 9 van de 10 Supra’s verneukt is.
Rudy zegt
@karaya: Ik heb ook niets tegen de Supra, maar dit soort prijzen zorgen er wel voor dat niemand er iets aan durft te doen of er mee gaat rijden.
Als ik het geld zou hebben voor een Supra; qua uiterlijk origineel houden, velgen aanpassen naar iets moderners en een lichte tune en de auto is perfect.
tmenges zegt
@Rudy: geldt dat niet ook in zekere zin voor het eerste type M3? Nieuwe auto’s worden nu eenmaal beter en beter.
neleev zegt
@Rudy: dat vergelijken met moderne auto’s en hun prestaties is appels en leren vergelijken. Het is een cult auto en daar wordt iets voor betaald door iemand met teveel geld. 121 of 90 euro voor iets dat je echt vet vindt? Boeie. Bij deze gast is dat 121k of 90k ivm het 1000x meer geld hebben dan normale mensen.
dirkv zegt
Alleen die motor is al een plaatje!
dwersbongel zegt
Dit is wel de uitzondering op de regel imo. Het origineel is altijd beter, maar een Supra kan prima wat tuning gebruiken. Niet te gek, maar net even die verstopte pk’s ophalen en een nette velg. Kun je er niets meer aan verdienen maar heb je wel goeie herinneringen. Ook wat waard.
87sandyd zegt
Dit krijg je met fanboys. Auto krijgt een cultstatus, ongegrond eigenlijk. De motor is veel geld waard, de rest eromheen niet echt. Dat is nou het verschil met een Skyline. Die heeft buiten de geweldige motor nog veel meer gave dingen in zijn mars.
fanboy zegt
@87sandyd: Mwah, ok het is geen skyline met al z’n gizmo’s maar het is niet alleen de motor.
Zo was hij jarenlang de beste remmer :)
De kortste remafstand van de Supra vanaf 100km/u naar 0 werd pas 10 jaar later verbeterd door een veel duurdere auto, de Porsche Carrera GT.
karaya zegt
Van mij mogen ze degene die dit exemplaar durft te ‘modificeren’ ter plekke executeren.
mrbooz zegt
flink geld, maar zeker geen veelvoud van de nieuwwaarde. destijds kostte een Originele Toyota Supra in nederland ruim 170.000 gulden. (!!)
beefcake zegt
Volgens mij is een van de belangrijkste factoren voor de prijs niet genoemd: LHD. Het gros heeft het stuur rechts zitten, maar in landen waar rechts gereden wordt, was dit nooit een verkooptopper. Die schaarste helpt nu de prijs.
pablo007 zegt
Wat lelijk spleetoog auto ..gatver ..
Geef mij maar een BMW E30 veel beter en iconische ..
Bmw E30 is gewoon de Legend onder alle auto s.. daar kan deze Jappie niet tegenop..
karaya zegt
@pablo007: Jij hebt echt verstand van auto’s zeg!
Topper!
rolov zegt
@pablo007: jij hebt er verstand van
maferick74 zegt
@pablo007: vertel ons meer over je mening, ik hang aan je lippen. Oh is het al bedtijd? Nou vriend dan doe je morgen nog maar een poging nadat je een schone luier om hebt gekregen.
Homer55 zegt
@maferick74: was niet grappig hoor opa.
2wheeler zegt
Met het felbegeerde kaartje in de kofferbak, volgens daddy Doug een erg gewild item…
davido89 zegt
Jullie vergeten te vermelden dat deze links gestuurd is. De enige reden waarom die zoveel waard is want links gestuurde supra’s zijn heel zeldzaam.
kilum zegt
@davido89: hier moest ik veel te ver voor scrollen. linksgestuurd inderdaad. Probeer dat maar eens te vinden online.
E34M5Touring zegt
T’is jammer dat ze zo ongelofelijk duur zijn geworden. De goeie althans. Zou er echt heel graag 1 willen. Top 5 auto voor mij. Dat geluid en de mogelijkheden, echt geweldig.
https://www.youtube.com/watch?v=uHcKfTbS3hc
Precies zo aub. Dit had mijne kunnen zijn. Prachtige spec en wel lekker veel vermogen maar geen crazy 1000+ hp.
dees zegt
Deze prijs is absoluut niet raar als je kijkt naar de kilometers en staat van de auto
cloverleaf zegt
Als een 911 belachelijk veel geld oplevert is het ook wel terecht dat een supra dat ook doet! Het is maar wat de gek er voor geeft!
vwdriver1978 zegt
Een goed half jaar geleden nog met dit type Supra gereden rechtsgestuurd.Geweldig mooie auto,rijdt gewoon super en is op de 2000GT na de mooiste Toyota. Maar ja laatst ook al een Kever voor een miljoen gezien.De prijzen zijn inderdaad wat aan het doorslaan. De gek heeft het er blijkbaar voor over.En het is een cultauto.
karaya zegt
@vwdriver1978: Een kever waar een miljoen voor gevraagd wordt…
Je kan er ook een miljard voor vragen.
frank2b zegt
De enige vraag waar ik nu mee zit is: Welke betaalbare-ondergewaardeerde-wagen-van-nu heeft over een decennium dezelfde debiele cultstatus?
Een Prius van de tweede generatie misschien?
Pallas zegt
@frank2b: s2000?
frank2b zegt
Overigens is het inderdaad zo dat iemand die zijn verstand verloren heeft, zijn verstand kwijt is.
mastemaker zegt
Toegevoegd aan de collectie van de heer Louwman?
Dizono zegt
Targa top ‘sport roof’… Ik bedank. Sowieso liever een Supra. Twee generaties eerder.
quinn zegt
Een Landcruiser Customwagon was al een extreem dure Toyota tov het verdere NL productgamma. Maar destijds (‘n jaar of 20 geleden) kostte zo’n Supra nieuw maar liefst rond de 190.000 ouderwetse guldens. Veel te duur voor de gemiddelde NL Toyota dealer destijds. Een enkele Toyota dealer durfde het aan er 1 op voorraad te nemen. Je was dan echt het mannetje of vrouwtje binnen de Toyota organisatie wanneer je er 1 verkocht!!!
sabrerator zegt
Het mag dan een legendarische wagen met een fantastische motor zijn, ik vind het een spuuglelijk ding. Te grote koplampen, non-descripte lijnen, een spoiler die door een 10-jarig kind is verzonnen en een interieur waar je spontaan van gaat janken.
In geen 121.000 jaar.
tge1 zegt
En een platgestampte kever mag dit wel opleveren, blijkbaar?
Gulli zegt
Van de week nog MCM in Japan zitten kijken, daar stond er een voor $500,-
Toegegeven, vast niet in zo’n mooie staat als deze.
RiKe zegt
Een nieuwe auto boven het koekblik segment is ook onbetaalbaar voor de meeste, dan is dat bij een tweedehands Supra (als JDM icoon zijnde) niet verwonderlijk