De Toyota Harrier GR is net even een tikkeltje assertiever, agressiever en sportiever. En dus smakelijker.
Soms zijn er van die auto’s dat je denkt: waarom zijn die in hemelsnaam niet in Nederland leverbaar? Nu gaan we het even niet hebben over bijzondere sportwagens, extreem dikke pick-ups of bepaalde muscle cars.
Camry
Nee, we hebben het vandaag over de Toyota Harrier GR. Niet dat ondergetekende ervoor in de markt is, maar waarom krijgen we deze niet? De Toyota Camry is de enige non-premium sedan in zijn klasse en verkoopt niet al te best. In 2019 stond de teller op 115, nu staat deze op 45 (juni verkopen nog níet meegerekend). Alle dealers en hun zwager hebben er eentje.
Crossover
Ondanks dat de Camry ooit best populair was (in 1992 verkocht Louwman & Parqui er meer dan 2.000 van!), is het nu een ‘dode’ klasse en aan de verkoopcijfers is te zien dat niemand zit te wachten op een grote sedan. Zelfs een stationwagon zou het beter doen of nog beter: een crossover. Dan mag jij nu gaan raden wat de Harrier is!
Boven de RAV4
We hebben de crossover, die boven de RAV4 gepositioneerd staat, al kort geleden behandeld, het is nu tijd voor de Toyota Harrier GR. Het gaat om het accessoire programma van Gazoo Racing, verwacht dus niet een 450 pk sterke biturbo V6 ofzo. Maar wat heeft de Toyota Harrier GR dan wel?
Gazoo Racing
Om te beginnen 20″ lichtmetalen velgen, geheel volgens de heersende mode in het zwart afgewerkt. Ze zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4 SUV banden. De voorzijde is ook anders met een nieuwe voorbumper en grille, waardoor de Toyota Harrier GR net even wat gemener de wereld in kijkt.
Diffuser
Verder heeft de crossover GR-stickers, behoorlijk heftige sideskirts, vier dikke uitlaten de inmiddels verplichte diffuser. Voor een betere wegligging zijn er dikkere anti-rollbars.
Accessoires
De rest van de modificaties zijn meer accessoire dan upgrade. Denk aan wind-reflectoren bij het raam, koolstofvezel-look kentekenplaathouder, bagagemat, rubberen GR-vloermatten. Alle accessoires zijn vanaf nu leverbaar.
Beschikbaarheid
De Toyota Harrier wordt alleen in de Japan verkocht. De identieke Toyota Venza wordt in de VS geleverd, dus verwacht over een paar jaar een paar grijze importexemplaren.
berlinetta zegt
Die foto van dat zijaanzicht… die wielen staan echt veel te dicht op elkaar. Ik denk dat @jaapiyo spontaan begint te huilen bij het zien van die frontoverhang. Ik ook trouwens.
lljw zegt
ook mijn 1e reactie
bernoulli zegt
Dit is wat je krijgt als je losgaat op AliExpress.
elemento zegt
Rav wielbasis. Range voorkant. Q8 achterzijde. Beter gejat dan slecht bedacht
Dutchdriftking zegt
He bah, wat een spookhuis.
JanJansen zegt
Het woord sportief wordt weer eens ongepast uit de kast gehaald.
Een legging kan ook sportief zijn. Maar niet bij iemand van 130+kg
focusrs1 zegt
De fabriek in Japan is nog steeds dicht dus het maakt niet uit of hij hierheen zou kunnen komen.. ik wacht ook nog steeds op mijn GR Yaris..
vopo zegt
@focusrs1: maar gezien de specs moet dat wel zo’n ontzettend leuke auto worden, dat als je er eindelijk in rijdt je de lange levertijd meteen vergeten bent.
focusrs1 zegt
Ja dat denk ik ook wel.
Wordt een leuke auto – zeker als hij getuned is.
tge2 zegt
@focusrs1: Geduld is een schone zaak. Ik heb ook maanden op onze GRMN moeten wachten.
focusrs1 zegt
Mijn oude 335i heb ik destijds zelfs een jaar op gewacht.
Mijn huidige RS slechts 3 maanden.
sanderp zegt
Brrr die overhang
nofxke zegt
wind-reflectoren bij het room ????
Gevalletje google translate?
Jan zegt
Die auto klopt niet. Vreemde vormen, met name de achterkant en die wielen… die Yaris GR vind ik leuker.
racerx zegt
Doe mij maar een Sea Harrier incl een paar vlieg lessen…