Huh? Maar hadden we die eerder deze week niet al? Ja, maar dat was de Modellista-versie. Als onze bron ons niet misleidt dan zien we hier de standaard fabrieks-FT-86 zoals jij en ik die via de officiële Toyota-kanalen kunnen kopen.
We zien de brochure, in het Japans uiteraard, maar gelukkig was er een Japanner in de buurt om de vertaalslag naar het Engels te maken. Op de derde pagina vind je de optionele Aero kits (Type-A links, Type-B rechts), die zijn niet vertaald.
Plaatjes kijken kan zoals gewoonlijk in de gallery, uw mening (nogmaals) dumpen in de comments. Op het eerste gezicht ben ik wat teleurgesteld over met name de lichten, deze ogen te lief voor een auto die in de eerste plaats sportiviteit moet uitstralen. Het is nog even afwachten tot de pers in de auto kan rijden, eerst beleeft hij zijn debuut op de Tokyo Motor Show. Ik ben wel erg benieuwd naar zijn rijgedrag. De layout is goed, nu is het nog even te bezien hoe het boxer-blok presteert.
Wat naar voren komt uit de folder: de FT-86 heeft LED-achterlichten, daarnaast wordt er een duidelijke vergelijking met de 2000GT getrokken. Het lijkt er op dat de designers zich qua raamlijn hebben laten inspireren door het klassieke Toyota-model.
Met dank aan Rob voor de tip!
alcantara zegt
De Celica had destijds nog een beetje stijl maar dit is gewoon standaard al een ordinaire sjonniebak.
floryn zegt
@alcantara: Omdat Toyota.
Hupke zegt
@alcantara:
De celica stijl? Zelfs een getjoeende (gestylde dus) supra of een ouwe daf heeft nog meer stijl.
Ik bedoel dat ding ziet er zo standaard uit!
besaram zegt
zooo lkker in deze kleur!!
birdboy zegt
De concept was mooi, deze niet.
Jochempie zegt
De durf is eruit.
rechercheur zegt
tssss, het eindelijke productiemodel mag niet eens in de schaduw staan van eerdere concepten. Wederom slaat Toyota de plank mis. Jammer hoor ….
En dan noemen ze het in de brochure “een sexy design” … tsja, daarom is een flinke bos schaamhaar daar blijkbaar ook nog in de mode. Kansloos!
:-)
floryn zegt
@rechercheur: Hoe weet u dat?
CJ zegt
@floryn: Hij kijkt porno. Jij waarschijnlijk ook, maar dan ben je te benepen om ervoor uit te komen.
sir_smokalot zegt
Wat weet jij van Japanse kokosmatten?
towi1989 zegt
@sir_smokalot:
Dat ze schuren als n gek
tuning zegt
zooooo, ik weet niet wat ze met die achterkant hebben gedaan maar die is echt zwaar verkloot, wat een faal zeg.
Zoiets ga je toch niet kopen, lol.
Carreza zegt
Totaal niet eens met de reacties hierboven. Zeer geslaagde coupé en zeker in die rode kleur!
Uiteindelijke versie staat trouwens redelijk dicht tegen de conceptversie dus hoe kan je die nou schitterend vinden en deze een faal?
sirmustang zegt
@Carreza: ik vind hem ook mooi
maar die achterlichten verkloten de auto wel een beetje
sirmustang zegt
@Carreza: ik vind hem ook mooi
maar die achterlichten verkloten de auto wel een beetje
pizza zegt
@sirmustang: vind die lexus style achterlichten eigenlijk altijd lelijk en cheapass. Het leidt ook af van de shape van de rest. Wil hem weleens zien met donkere achterlichten.
sirmustang zegt
@pizza:
ze hadden gewoon deze lichten moeten doen
pizza zegt
@sirmustang: veel meer uitgesproken zo ja. Als je iedereen naar de zin wil maken, blijft er vaak maar een lauw product over.
Freewarefreak zegt
@sirmustang: Helemaal mee eens.
OT: Ik ben gematigd positief. Natuurlijk is het een gave bak. Coupe, Subaru boxer voorin, achterwiel aandrijving, een goede layout, goed gewicht (las 1100 kg), een lekker vermogen van 200 pk (no worries er komt ook nog een turbo) en een zeer strak rijgedrag fijngeslepen door de engineers van Subaru. Dat belooft veel.
Toch had hij nog iets bruter mogen blijven. De concept FT-86 is wonderschoon. De productieneus lijkt mij nog steeds bruut. Die is dicht bij de originele gebleven. De achterkant is echter veel minder. Ze hadden die verbindingsboog achterlichten/spoiler/kofferdeksel moeten laten zitten. Net zoals het plaatje hierboven.
Ook ben ik totaal geen fan van Lexus-style achterlichten.. gadver.. daar moeten echt wel onmiddellijk mooie smokes in.
mazdarx8 zegt
die achterkant vind ik juist nog WEL geslaagd,
maar die neus…
waar is de kots smilie?
towi1989 zegt
@mazdarx8: :oops:
towi1989 zegt
@towi1989: alleen moest ie dan groen kleuren
Rick-dos zegt
Het is niet mooi of lelijk. Vleesch noch visch. Typisch Toyota dus…
dennisr zegt
opzich wel een geslaagd model, wat smoke zegt over die koplampen ben ik het niet helemaal mee eens, het zijn niet echt lieve oogjes.. meer gemene :) en de prestaties zullen ook wel goed zitten dus al met al wel een geslaagd ding :)
BJ zegt
Vergeleken met het huidige Toyota model aanbod is dit toch wel een prettige aanwinst. Ik heb eigenlijk geen idee wat de prijs moet worden, maar als dat in de regionen van 30-40k zit juich ik een echte coupe extra daar wel toe. Er zijn maar weinig fabrikanten die dat doen/durven. Je hebt daar de Scirocco, RCZ, en wellicht de MX-5 als relatief sportieve cabrio, maar verder…? De Megane Coupe is teveel Megane. Misschien de komende Astra GTC nog. Met uitzondering van de RCZ en de MX5 zijn dat toch allemaal van hatchback afgeleide sportievelingen waarbij alleen de Scirocco een duidelijk onderscheidend uiterlijk van de Golf heeft mee gekregen.
audi18 zegt
@BJ: het is idd een uitstervend ras, de middenklasse coupe, hopen dat het met deze auto weer een boost krijgt :)
Carreza zegt
@BJ: RCZ is een 308 afgeleide…
BJ zegt
@Carreza: I know, maar wat betreft vormgeving niet bepaald
Freewarefreak zegt
@BJ: Ik hoop ook dat ie echt rond de 30K valt in Nederland. Dan wordt het een hit. Denk dat die anders toch “te duur” is. Dan blijft het weer een “niche” special. Denk aan de RX8, de BMW 1 Coupe, de Nissan 350 en 370Z, de Hyundai Genesis V6.. allemaal te duur voor “leuk voor de heb..”
Wat wel vet is.. Het is een Toyota. Dat betekent binnen no time zijn er 100.000 dingen op de markt om hem dik te maken, let maar op. En één ding weten we ook zeker.. de opvoerkits voor de Scooby BRZ passen ook op deze.. dus ik zeg komt goed. Maar goed.. laten we eerst eens wachten op de officiële Nederlandse foto’s.
bacchus zegt
@BJ: Als deze onder de 40k komt (verwacht ik niet) ga ik in een hoekje zitten janken dat ik net aan een nieuw contract zit.
unwanted zegt
Zet maar voor de deur……
audi18 zegt
ze hadden gewoon het uiterlijk hetzelfde moeten laten als de concept, jammer dit.. vooral die achterkant van de concept was geweldig mooi, nu is het beetje een slap aftreksel. voorkant vind ik daarintegen wel mooi, afwachten wat die boxer gaat presteren
Freewarefreak zegt
@audi18: Ja en Nee. Ja.. ze hadden van mij ook nog veel dichter bij de originele mogen blijven. Toch ben ik blij dat hij bruut en clean is gebleven. Had je de zwarte Concept II in Geneve gezien? Dat was pas een sjonniehok.. dus in zoverre vind ik hem nu wel veel mooier.
Nee.. ze kunnen niet anders in verband met eisen en duurzaamheid. Eisen.. denk aan voetgangers en inrichtingszaken. Duurzaamheid.. denk aan de concept FT-86, daarin gingen het dashboardkastje en de luchtroosters open met een rits. Dan ben ik wel blij dat die dingen vernormaliseren.. (zelf bedacht woord..) ;)
norge zegt
Geweldig bakkie ,en als het net zo goed rijdt als de originele van vroegah rijdt tie het snot uit alle BMW’s en ondergestuurde Audi (VAG) hokken op wat voor “ring” dan ook.
Supra1981 zegt
De achterlichten van het conceptmodel waren toch echt stukken mooier. Vind het een gemiste kans van Toyota om ze aan te passen. De rest van de auto ziet er prima uit. Nu maar eens even kijken hoe hij er in het echt uitziet!
theblackdude zegt
eindelijk weer een mooie bak van toyota, lang gewacht. en het resultaat mag er zijn.
jdmfan zegt
Ik vind het een goede opvolger van de ae86. Gewoon andere achterlichten d’r in en klaar is kees.
jdmfan zegt
Ik vind het een goede opvolger van de ae86. Gewoon andere achterlichten d’r in en klaar is kees.
GT4Ever zegt
Mooie auto. Niet zo mooi als de concept versies, maar dat geldt voor elke auto.
screamer zegt
Iedereen is het bijna eens dat de achterkant minder is geworden.
Geen zorgen, deze auto krijgt echt wel genoeg tunermateriaal, en ik denk dat er ook wel een tunert zo slim is om de concept lichten na te maken met leds B)
PyroZnype zegt
In vergelijking met de originele wagen destijds ziet dit er zowieso beter uit, de AE86 is immers niet beroemd geworden vanwege z’n looks :)
Flatfour zegt
Stoere jongens een auto kraken voor dat je hem hebt gezien, sommige leren het nooit.
Onehp zegt
@Flatfour:
+1
Zal overigens niet snel veranderen, net zomin het gebrek aan een langere testrit of de financien voor een echte aankoopbeslissing “ons” zal hinderen lange discussies te houden over de superieuriteit van die en dat over zus en zo.
elde zegt
Laat maar komen. Ben benieuwd naar de NL-specs en NL-prijzen.