De eerste SUV van Volkswagen met plug-in hybrideaandrijving
Volkswagen heeft de première van de nieuwe Touareg R aangekondigd. Deze zal zijn op de -tromgeroffel- Autosalon van Gèneve 2020. Ze hebben alvast een heel groot tipje van de sluier opgelicht. De Touareg R PHEV is niet alleen de eerste plug-in hybride SUV van het merk maar ook het eerste R-model met hybrideaandrijving. En nog een primeur: het is ook de eerste AWD hybride van Volkswagen.
Prestaties
Tot nu toe was de V8 TDI met 421 pk de krachtigste motor te verkrijgen in de Touareg. Je zult het vast al verwachten, de Touareg R plug-in heeft er meer. Een gecombineerd vermogen van 462 pk en een koppel van 700 Nm zijn niet mis. De Touareg wordt na de Golf en Passat het derde model met een PHEV aandrijving. De plug-in hybride heeft een lithium-ion accu van 14,1 kWh, een elektromotor en een V6-turbomotor. De elektromotor is goed voor 136 pk en de turbomotor voor 340 pk. De 8 traps automaat moet gaan zorgen voor een vloeiend rijgedrag.
AWD
Alhoewel SUV’s tegenwoordig vaak worden gekozen vanwege de hoge instap is het voor velen een werkpaard. Met AWD (4MOTION) en de mogelijkheid tot het kiezen van Off Road en Snow rijmodi zal de Touareg het goed doen op onverhard terrein. Het vermogen kan tot 70% naar de voorwielen en tot 80% naar de achterwielen worden overgebracht.
Trekgewicht
Mocht je voor volgend jaar een campingplaats geboekt hebben kun je ook goed voor de dag komen. Als je de R uitvoert met Trailer Assist sta je binnen een minuut op de plaats. De sleurhut kan dit koppelbeest met 3.500 kg trekgewicht ook wel hebben, zelfs in E-MODE waarin de Touareg compleet elektrisch kan rijden.
Rijhulpmiddelen
Met Travel Assist (optioneel) kun je tot een snelheid van 250 km/u over de Duitse Autobahn fahren. Adaptieve Cruisecontrol zorgt voor het versnellen en vertragen en de rijbaanassistent helpt je tussen de lijntjes te sturen. Zelfs de gele lijnen van de Baustellen worden herkend, zorg er wel voor dat je de snelheid dan aanpast.
Uitrusting
Standaard staat de Touareg R PHEV op 20 inch Braga velgen. Optioneel zijn velgen tot 22 inch te verkrijgen. Het R-line interieur is uitgevoerd in Vienna leder met Crystal Grey stiksels maar te upgraden naar Puglia leder met stiksels in Sepang Blue in diamantvorm.
Standaard is de PHEV voorzien van een 12 inch cockpit en 15 inch infotainmentscherm. R-Style bumpers, meegespoten kunstof delen, zwarte accenten, spiegelkappen en grille. Ook IQ.Light LED matrix koplampen, een nieuw verwarmd stuurwiel, 4 zone climate control en aluminium accenten behoren tot de standaarduitrusting.
Introductie
Volkswagen brengt ook een unieke kleur voor de Touareg R uit, Lapiz Blue Metallic kun je optioneel toevoegen. Volkswagen toont de Touareg R plug-in voor het eerst op de Autosalon van Gèneve begin volgende maand en verwacht de auto de tweede helft van dit jaar te kunnen leveren.
gregorius zegt
Herkent zelfs de lijnen van de Baustelle…. waardoor je automatisch 75 meter achter een vrachtwagen op de rechter rijbaan gaat rijden ja. Want dat ding pas niet op de linker rijbaan. En omdat ie afstand blijft houden, zullen er 20 auto’s voor je ertussen in knijpen, omdat die bestuurders niet langs die vrachtwagen voor je durfen.
Anyway; ik vind het een prachtige SUV. Nadat ik aan het hekwerk op de voorkant ben gewend, vind ik het een prachtige auto.
Als je laadmogelijkheden hebt; dan lijkt me dit een perfecte oplossing. Genoeg kracht als je wil en relatief zuinig op de kortere dagelijkse afstanden.
tortuga zegt
@gregorius: die afstand is instelbaar, maar nog steeds ruim genoeg om telkens 3 nieuwe idioten laten invoegen
pindakoning zegt
@gregorius: dat is dus precies het probleem, iedere keer als ik een veilige en relaxe afstand wil houden propt er iemand tussen
87sandyd zegt
@pindakoning: nou en?
blackmilo zegt
@87sandyd: zeg je dat ook als je een botsing krijgt?
slickrick zegt
@pindakoning: het valt mij inderdaad op dat ik hier veel minder last van heb als ik in Duitsland rij, mensen houden meer afstand en zijn hoffelijker naar elkaar.
In Nederland moet elk stukje asfalt en elk gaatje benut worden lijkt het. Acc heb ik daarom vrijwel nooit aanstaan hier, bijna iedereen knalt hem ervoor
87sandyd zegt
@gregorius: Merk flink wat ergenis. Waar maak je je druk om?
n0zem zegt
Yes, ik wil hem! Niets op aan te merken!
Wel grappig dat de dikste Touareg dezelfde aandrijving heeft als de instap Cayenne.
berlinetta zegt
Volgens mij heeft de instap Cayenne 340 pk.
n0zem zegt
@berlinetta: het is maar hoe je het ziet. In Nederland is de goedkoopste Cayenne de 462 pksterke hybride.
berlinetta zegt
Ah ja als je van de prijs uitgaat wel inderdaad.
87sandyd zegt
@n0zem: Ik Nederland is een hybride variant bijna altijd de goedkoopste ivm de BPM.
fioravanti zegt
Waarom is dit nou weer een plug in hybride? Zolang je niet kunt afdwingen dat er maximaal geladen wordt schiet het model zn doel compleet voorbij. Iedere km met een lege accu is per definitie onzuiniger omdat je voor niks die accu meezeult. Leg het mij aub uit als ik het verkeerd begrijp.!
n0zem zegt
@fioravanti: ik zou hem voor woon-werk-verkeer altijd opladen en volledig electrisch (gratis) rijden, maar er ook mee op vakantie kunnen zonder in de file voor de laadpaal te hoeven staan. Daarnaast kan ik, als ik dat leuk vindt, het volledige potentieel benutten als ik eens leuk wil sturen of een zware trailer wil trekken. Ern alles-in-een pakket. Ik hou er van.
gregorius zegt
DIt is niet bepaald een auto voor iemand die echt heel graag bijtelling en belasting wil verlagen (want dit ding gaat zeker 90k kosten in NL, zonder opties), maar eerder een auto voor een ‘liefhebber’ van de techniek die de voordelen er van inziet:
Ben je geladen, bespaar je toch benzine en dat is goed voor het gevoel.
Ben je geladen, kan je ook wat meer beuken als je wil.
mwti zegt
@gregorius: 90K is tegenwoordig heel normaal hoor. Tel er nog minimaal 20K aan opties bij op.
saxoke zegt
@gregorius: als een A klasse al meer dan een tonnetje moet kosten, met 421pk, dan lijkt me 90k voor deze touareg nog meevallen
Richmond zegt
@fioravanti: hij is goedkoper door de lagere CO2 volgens wltp. Anders geen haalbare business case ivm aandeel op totale CO2 uitstoot van het merk.
2scan zegt
@fioravanti: dat is niet helemaal waar, zolang er met regeneratief remmen genoeg opgewekt worden om dat gewicht te compenseren extra energie zodat de accu oplaadt zal je per saldo zuiniger rijden. Ik rijd zelf een Golf GTE, als je de bak in B zet ipv D remt de auto vanzelf op de electro motor zodra je gas los laat. Dit werkt serieus verslavend bij het naderen van elk punt waar je moet stoppen, want het wordt een sport om je rempedaal zo min mogelijk aan te raken en precies op tijd stil te staan. Accu vol, remschijven nauwelijks gebruikt en ik zie de actieradius zo weer oplopen tot een km of 25. Waar die volledig opgeladen met warm weer tot 46km komt. Kan je allemaal weer gebruiken om electrisch zonder uitstoot de stad in te rijden of vol op te trekken bij het stoplicht als je wil sprinten. Bij thuiskomst is ie leeg en gaat ie aan de lader… Ik vind het mooi!
2scan zegt
@2scan: hoezo doet het plus teken het niet???
Dutchdriftking zegt
Hij zal best fijn rijden, maar doe mij toch de V8 TDI maar.
mwti zegt
Ik heb een vliegticket voor Genève maar ga i.v.m. Corona niet. Een autobeurs is vragen om problemen. Lekker met z’n allen hoesten in warme auto’s zonder ventilatie en lekker met je handen overal aan zitten ook.
87sandyd zegt
@mwti: Okeeee, maar nu ben ik echt wel suuuuper benieuwd wat je dan wel gaat doen ipv naar de autobeurs?
mwti zegt
Gewoon werken, wat anders? Binnenkort weer tourtochten rijden met mijn 911 Cabrio – ook leuk. Ik denk dat Genève wel eens heel rustig kan worden dit jaar. De eerste besmetting is er al en het gaat hard.
2wheeler zegt
Wat een mooie bak zeg, bijna net zo indrukwekkend (op mij) als de Mk.1 dat was tijdens zijn introductie.
jometdebanjo zegt
Meer pk. Ja en? V8 is toch echt fijner dus #fail