Het houdt niet op, niet vanzelf.
Met de restanten van De Tomaso wordt zoveel gesold dat het verdacht veel op necrofilie begint te lijken. De revival van het in 1959 in Modena opgestarte merk begon in 2008, vier jaar nadat het failliet ging. Voormalig Fiat-directeur Gian Mario Rossignolo nam de boel over en besloot een afgrijselijke SUV met V8 te maken: de Deauville Concept. Dat draaide op niets uit, waarna het merk in 2012 wederom in een faillissement terecht kwam. En Rossignolo kreeg justitie achter zich aan, wegens het misbruiken van overheidsgelden.
Daarna volgde gerucht op gerucht. BMW zou mogelijk geïnteresseerd zijn, evenals het Italiaanse Automobili Turismo e Sport (ATS). Gisteren gingen de rechten van het merken eindelijk onder de hamer, waardoor het Zwitserse L3 Holding zich nu de trotse eigenaar van een beroemd dood automerk mag noemen. Ze kregen het voor ruim 2 miljoen euro in handen.
Krijgen we weer Pantera’s en Mangusta’s?
Zoals het de kersverse eigenaar van een dood en afgeserveerd automerk betaamt worden er rooskleurige toekomstplannen gepresenteerd. L3 Holding, dat gelieerd is aan automotive investeerder Genii Capital, wil weer sportauto’s gaan maken. In hun bedrijfsplan staat dat ze 360 werknemers op de loonlijst willen zetten en een productiefaciliteit nabij Turijn willen inrichten. Doelstelling: 4.500 auto’s per jaar in 2021. En de line-up bevat tenminste één tweedeurs sportauto met middenmotor.
Hahahaha.
Nee, wij geloven er niet in. De Tomaso had vredig kunnen sterven, met auto’s als de Mangusta, Pantera en de luxere Deauville en Longchamp als een waardig nalatenschap aan de autowereld. Maar nee, er moet weer een partij met Victoriaanse luchtkasteelplannen opstaan die zich wel even aan het firmament van de supercarklasse gaat begeven. Kan een bruut automerk niet gewoon eens waardig ten onder gaan?
gtwillem zegt
Er is een hele simpele reden: de naam is al bekend en behelst een ‘belofte’.
Je kan ook je achternaam gebruiken (balen als dat Gumpert is, dat wel), maar dat is zeker niet altijd succesvol.
Met een bekende naam kun je teren op het verleden, designideën overnemen en je hebt over het algemeen meer aandacht van de pers, want “DeTomaso Keert Terug!!!”
Op zich kan de filosofie van DeTomaso best werken, trouwens. Schitterende koetswerken met betrouwbare Ford techniek, voor een fractie van de prijs.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Precies mijn gedachte.
donvincenzo zegt
@gtwillem: Er was ook iemand die iets wilde met schitterende koetswerken en betrouwbare Audi techniek. Was ook iets met een oud merk weer tot leven wekken… Begon met een S, geloof ik.
desjonnies zegt
@donvincenzo:
Alleen kwam daar iemand zich mee tegenaan bemoeien wiens naam met een Mü begon….
gtwillem zegt
@donvincenzo: hahaha, dat klopt. En het basisidee was erg goed, de auto’s mistten de laatste 25% aan ontwikkeling. Oh, en de C8 was 2x zo duur als een 2x snellere Modena of 996 Turbo.
Oh, en ene V.M. heeft het merk ook de afgrond in geholpen door ERG stomme dingen te doen, zoals een F1 team overnemen, een kansloos zweeds merk overnemen, in zee gaan met dubieuze Russische investeerders, elk jaar een nieuw model presenteren en die vervolgens niet bouwen ennhey allerergste: je personeel en leveranciers geregeld niet betalen. Als je die niet betaald, ben je een lul. Zeker als je prive er zeer warmpjes bijzit.
Alfarobert zegt
Wordt vervolgd? Laten we hopen op iets als de Pantera maar dan wel graag een andere naam.
presic zegt
Genii staat hier 100% achter. Zij waren al in 2013 aan het kijken naar de financiering, die hebben ze nu schijnbaar rond.
Ik wens ze het beste toe. Maar aub niet Maldonado als testrijder aanstellen…… :-)
gregorius zegt
@presic: Als ze er dus al sinds 2013 mee bezig zijn en nu de deal rond hebben, mag je verwachten dat er een echt business plan achter zin.
En Genii is niet een of andere auto-bouwer met grootse plannen of een rijke Rus die er ook geen aars van snapt (TVR); van Genii kan je iig verwachten dat het financieel gezien de moeite waard is om het project te starten. Als je dan alleen de naam voor 2 mio koopt; dan zit er misschien we wat in. Kan t alleen maar toejuichen!
Vincegail zegt
Genii zijn ook de hufters die Henri Pescarolo’s Le Mans team naar de klote hebben geholpen, dus ik heb er echt alle vertrouwen in.
jrk68 zegt
@Vincegail:
Dan moeten we ook gaan vrezen voor het Lotus F1 team, daar zitten ze ook met een stevige vinger in..
schellekens006 zegt
De Tomaso heeft die naam nog echt merkwaarde.. volgens mij kun je dan net zo goed De Hendrik beginnen. Tomaso is misschien alleen nog bekend bij wat ouwe knarren van 40+
dirkiii zegt
@schellekens006: nee hoor autoliefde kent geen leeftijd als je een auto mooi vind dan onthoud je dat. En ik ben 20 jaar en ken de auto al jaren.
Ontopic ik hoop dat het wat word als je al 2 jaar bezig bent met een plan dan heb je wel een goed plan bedacht.
jeroen13 zegt
@schellekens006: sorry hoor, maar als je als echte autoliefhebber, welke leeftijd dan ook, nog nooit van de Tomaso hebt gehoord gaat er naar mijn mening wel iets mis…
mashell zegt
@schellekens006: als het niet voor auto’s is dan is de naam nog altijd perfect voor ketchup.
mrrallycross zegt
Stop er maar gewoon mee. Hoop natuurlijk wel dat het wat wordt maar dit schiet niet op
bentley1969 zegt
@ricardo… Elk kasteel was eerst een luchtkasteel…