En nee, er komt geen opvolger van de tofste Volkswagen die je op dit moment nu nog wel kan krijgen.
Uiteraard is het altijd subjectief, maar we kennen weinig mensen die ‘m niet mooi vinden: de Volkswagen Arteon. De auto is de opvolger van de CC (voorheen bekend als Passat CC a.k.a. de Passerati) en natuurlijk weten we allemaal dat het een Passat is met wat extra sjeu. Maar het is juist die sjeu die ‘m zo tof maakt.
Dikkere motoren, een sportiever ogend koetswerk en een fraaier interieur verhogen de feestvreugde aanzienlijk. Al helemaal als je ‘m als Shooting Brake bestelt. Maar het is afgelopen met de feestvreugde, want de tofste Volkswagen van het moment gaat ons namelijk verlaten. Dat meldt Volkswagen.
Winstmarge!
Die willen namelijk het gamma minder omvangrijk maken om zo de winst te kunnen vergroten. Alle modellen met een laag aandeel, mogen wieberen. Welke modellen dat allemaal zijn, is niet bekend. Maar ze noemden als overduidelijk voorbeeld de Volkswagen Arteon. Die gaat er sowieso uit.
Individualiteit gaat sowieso ten kost van winstmarges. Volkswagen wil namelijk het gamma aanzienlijk vereenvoudigen, maar ook de mate hoe je de auto naar wens kunt samenstellen. Zo is er bij de nieuwe ID7 maar liefst 99% minder mogelijk dan bij de Golf 7 het geval was. Minder verschil in aandrijflijnen, opties en varianten zorgt ervoor dat de winstmarge groter wordt. Dit doet Tesla overigens al jaren. Je kunt slechts kiezen uit een vijf kleuren, twee wielen, twee bekledingen en een paar opties.
Volkswagen is niet de enige fabrikant die deze maatregelen neemt. Veel andere merken zijn aan het snoeien in hun omvangrijke modelgamma. Zeker met de transitie naar elektrische auto’s wil de fabrikant zich focussen op de modellen die het meeste verkopen.
Opvolger tofste Volkswagen
Dus de Volkswagen Arteon gaat eruit, maar op termijn kan er wel een soortgelijk elektrisch model terugkomen. De Volkswagen ID Aero is immers al bevestigd en lijkt het gat redelijk goed te kunnen opvullen als ID7. Dan wordt dat maar de tofste VW van dat moment. De Aero is de voorbode op de nieuwe ID7 en dus de Passat in het algemeen, niet zozeer de Arteon in het bijzonder.
Maar vanwege de aerodynamica (gunstig voor de range) ziet dat model er al wat sportiever uit. Overigens kun je de Arteon de komende tijd nog gewoon bestellen van 59.190 euro. Dan krijg je wel meten de 2.0 TSI met DSG en het R-Line Business-pakket. Prima pakketje, toch?
Via: Automotive News Europe.
Check hier de rijtest met de Arteon:
En hier met de Arteon Shooting Brake:
Meer lezen? Deze 12 hatchbacks hebben de grootste kofferruimte!
racerx zegt
Gelukkig maken ze de ID5 nog, een ware verrijking van Neerlandsch wegen. Wat een onbegrijpelijk hok is dat zeg, zeker met dat lullige spoilertje erbij.
Vwb die Arteon, jammer. Zeker als estate een hele fraaie auto. Ondanks dat ik VW’s doorgaans niets bijzonders vind, kijk ik bij zo’n Arteon altijd even wat langer.
Robert zegt
Ik dacht dat men de Arteon als vierdeurs coupé in leven wilde houden, omdat men zo de Passat sedan kon schrappen ten faveure van de Passat Variant.
Ik snap sowieso niet goed waarom fabrikanten een hele nieuwe modellenlijn willen optuigen om EV’s apart van de ’traditionele’ modellen te gaan voeren. Kijk naar merken als Opel of Peugeot, daar koop je hun modellen als EV of als ICE aangedreven uitvoering. Hooguit dat er een “e’tje” aan het typenummer of modelaanduiding wordt toegevoegd.
gekketurbo zegt
Dat zorgt voor minder efficiënte modellen qua ontwerp en productie. Productie van een ICE vs. EV zijn compleet anders, dus je moet veel meer flexibiliteit in je ontwerp en productie inbouwen en dat zorgt voor aanzienlijk hogere kosten. Dan heb ik het niet eens over de minder efficiënte indeling, gewicht en verbruik waar vooral de gebruiker last van heeft…
Dutchdriftking zegt
Jammer maar wel te begrijpen. Als je de Arteon shooting brake naast de ID7 zet zie je precies wat er mis is met de laatste. Ik hoop echt dat er iets vergelijkbaars (elektrisch) in de toekomst terug komt. Voor nu, iedereen die kan, koop/lease er eentje, dan heb ik straks ruim aanbod voor de opvolger van de 159.
PunicaOase zegt
Fraaie auto die Arteon, wat mij betreft zelfs de enige VW die de moeite is om naar te kijken.
karhengst zegt
Voor een VW geen verkeerd ogend model, ondanks de te grote overhang. Het grootste nadeel was vooral toch de prijs. Als je echt ruimte wil, is de Passat station een betere no-nonsense deal. Het interieur was lange tijd sowieso identiek.
Als je Arteon geld hebt en je dus concessies kunt doen op praktikaliteit, kan je ook gewoon een BMW of Mercedes rijden. Krijg je meteen een beter weggedrag en infotainment geboden.
mashell zegt
De tofste Volkswagen is natuurlijk de Golf GTI. Dat is gewoon zo, altijd, standaard. Deze Arteon is gewoon een oude lullenbak voor managers wiens leasebudget net geen geen Audi A4 toelaat.
cocoloco zegt
Best rijdende bedoel je hopelijk. Tofste… bij de shisha lounge misschien….
rollingstoned zegt
Eens wat dat laatste betreft, maar de tofste VW is natuurlijk Herbie: The Love Bug 🤪
LaLancia zegt
Zo gaat het bij VW altijd. Er komt een nieuwe topman en die saneert alle bijzondere modellen want het levert niks op. Vervolgens wordt deze persoon opgevolgd door een nieuwe topman en die vindt dat VW zich zulke uitstapjes wel kan veroorloven en worden er modellen als de Arteon op de markt gebracht. Dit herhaalt zich om de zoveel tijd.
gtveej zegt
Staat hoog op mijn verlanglijstje. Wel met het heerlijke R blok.
VW golf R zegt
Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden mijn golf R 7.5 ingeruild op een arteon met dezelfde motor en 4 Motion. Helaas leverde deze motor maar 280pk, gelukkig bestaat er chiptuning en is de arteon nu voorzien van 350pk. Het mooie is dat niemand dat verwacht van zo’n grote auto. Maar het is een heerlijke en snelle en zeker ruime auto in vergelijking met de golf die ik daarvoor had.
fredex zegt
Ik heb een Arteon uit 2019, aanschafwaarde destijds €49K. Daar zitten behoorlijk wat opties op. Ga ik die zelfde opties nu aanvinken kom ik met gemak op €64K uit. Die prijzen zijn niet normaal gestegen.