Een Nederland zonder files zal altijd een droom blijven. Ik verwacht dat zelfs de grootste optimisten het met deze stelling eens zullen zijn, want files zijn niet op te lossen. In de afgelopen tien jaar is het tijdverlies door files met 53 procent toegenomen. Toch mogen de de moed niet opgeven, want als we (lees: de overheid) geen maatregelen zouden hebben genomen, was het tijdsverlies de afgelopen jaren met 90 procent toegenomen.
Dit is de conclusie van het kersverse Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in zijn eerste Mobiliteitsplan. Om de files te vermijden zijn we steeds vroeger de weg op gegaan en hebben we rond de grote steden steeds vaker gebruik gemaakt van de trein, maar ondanks dit alles bleef het tijdsverlies in de file toenemen.
Om de files te bestrijden zijn draconische maatregelen nodig, waar nooit een meerderheid voor te vinden zal zijn. Ik heb mij tijdens een rondreis door Thailand door de gids laten vertellen dat je in Bangkok alleen een auto mag bezitten, wanneer je kunt aantonen dat je thuis en op je werk beschikt over een eigen parkeerplaats. Zelfs een dergelijke maatregel heeft daar geen effect, want om van de ene kant van de stad naar de andere kant te komen, kun je in de spits rustig drie uur reserveren. De toename van het fileleed vertragen is voor ons waarschijnlijk het hoogst haalbare. (via: nu.nl)
El Loco zegt
Ik heb de titel 9 keer gelezen, en begrijp hem nu al. :P
OT; waarom rammen ze alle huidige snelwegen er niet uit, rammen ze er fatsoenlijke in (kaarsrecht tussen A & B) en maken ze als knooppunten rotondes? Kláár! ;)
stefal zegt
Gewoon alles asfalteren, voor de milieu aanhangers: in Duitsland zijn méééér dan genoeg groene bossen :P
Rick dos zegt
Ik heb het al eens eerder geroepen. Alle vracht moet door de lucht.
http://www.worldskycat.com/
Maak rond de grote steden van die lospunten. En de rest kan dan op korte routes verder vervoerd worden. Moet je dan eens kijken wat voor een impact dat heeft op de files.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de files opgelost worden, maar een grote reductie is zeker wel haalbaar.
YK zegt
Tja, moet je maar motor gaan rijden, kan je lekker tussen al die files doorrijden ;D
Aston Martin Rapide zegt
@ Rick dos
Ik denk dat de knooppunten van de grote rijkswegen de voornaamste oorzaak is voor het onstaan van de files. Er moet nou eenmaal geritst worden en wanneer het erg druk is wordt het ritsen lastiger, en dus gaan we allemaal automatisch langzaam rijden. Je kunt het een beetje vergelijken met waterafvoer. Wanneer deze verstopt raakt, dan wordt het moeilijker om een doorgang te vinden.
Of er nou trucks rijden of niet, het maakt geen verschil denk ik. Tegenwoordig rijden er toch ook veel mensen met caravans.
Maarten zegt
Goed files zijn niet compleet op te lossen, maar er is veel wat gedaan kan worden wat hier in Nederland toch nooit zal gebeuren. Ik noem maar wat: Weefvlakken. Je weet wel, die stukken rijstrook waar je zowel op moet invoegen als uitvoegen. Dat zijn flinke boosdoeners hier. Oplossing is fly-overs gebruiken, maarja, dat kost weer geld. Wat denk ik ook een boel kan helpen is wat socialer rijgedrag. Hoe vaak gebeurd het niet dat als je van drie naar twee rijstroken gaat dat degene op de rechter rijstrook geen ruimte laat? Als iedereen daar een beetje socialer mee omgaat, dan zou dat een boel oplossen. Maarja, dat zie ik ook niet zo snel gebeuren in Nederland. Misschien kan de minimum snelheid van vrachtverkeer e.d. ook wel omhoog? Scheelt misschien ook weer in de doorstroming. Er valt zat te verbeteren hoor, en ik denk dat je er zeker een reductie mee kan bereiken. Maarja, oplossingen als dit blijven toch een utopie
RRPhantom zegt
Voer een oberpert snelheids limiet in en dan reduceer je de boel ook.
Gooi de vrachtwagens met 100km/u op de rechterbaan en bouw zo’n ding in dat ze veilig met 1 meter afstand van elkaar kunnen rijden en je linkerbaan is vrij want tussen vrachtwagens zit om de vijf wagens (100 meter) een gat waar makkelijk twee personenwagen tegelijk door kunnen zodat je toch de afslag kan nemen.
Zo dat was een lap tekst in zo’n korte tijd bedaht(zo snel als het typen met 1 hand want er zat wel wat bedenktijd tussen maarja).
Jan zegt
Nederland heeft de hoogste snelwegendichtheid van Europa, van een vrij tot zeer goede kwaliteit. Ik vind het fileleed in Nederland in vergelijking met andere landen meevallen. Het Randstadgebied is te vergelijken met Parijs of London qua verkeer en die steden doen het een stuk slechter.
Rick dos zegt
@Aston Martin Rapide
Aan bottlenecks moet idd ook wat aan gedaan worden.
Waar het mij meer om ging was dat we druk moeten verminderen. Zelfde theorie als jouw waterafvoer hoe minder druk hoe beter de doorstroom.
Ik zie het ook eerder als een en …en … gevalletje.
smoke zegt
Liever niet vergelijken met landen die het slechter doen dan wij maar in plaats daarvan streven naar vooruitgang in de eigen situatie.
Prioriteiten als volgt:
1) Meer asfalt waar dit nodig is.
2) Minder afritten. Snelwegen alleen van stad naar stad laten lopen en voor het verkeer tussen dorpen gebruikmaken van secundaire wegen.
3) Minder inspraak van de milieumafia en meer doorpakvermogen bij wegenaanleg. Dat het mileu mee wordt genomen in de aanleg is een uitstekende zaak, maar dat een weg een half jaar wordt uitgesteld omdat er een zeldzaam kikkertje wordt gevonden is waanzin. Je kan de laatste tijd in Nederland beter iemand neersteken dan een boom omkappen lijkt het wel.
4) Proberen variabele werktijden aan te nemen om de verkeersdruk meer te spreiden. Thuiswerk stimuleren waar mogelijk.
5) Als laatste redmiddel (en niet als serieuze optie): Het Openbaar Vervoer op de schop nemen.
g zegt
aan RICK DOSS,de grootste vervuiler van het vervoer is de luchtvaart en hoe wou je droppunten voor elkaar krijgen,lijkt wel een militairinvasie dan de hele dag door haha,hoe stom kan je zijn man,zijn er volgens jou uberhaupt zoveel piloten die dat aantal vliegtuigen kan bemannen en hebben we zoveel vliegtuigen laat staan wat het kost aan brandstof,aanschaf,onderhoud,vliegrechten,personeel etc etc,denk na voor je wat roept oen!!
Jan zegt
@sir smokealot: Soms klagen Nederlanders over hoe slecht Nederland is. Laat ik u en vele anderen hun ogen openen: Nederland is hoe gek het misschien ook mag klinken een van de beste landen ter wereld op het gebied van infrastructuur, zorg, onderwijs, etc.
@g: Laat toch dat “oen” enzo weg en ga inhoudelijk in op wat Rick schreef. Goed ik zie het ook niet zo, maar hij denkt tenminste buiten de “box”. (Hoe verbind je negen punten… ) Heeft u trouwens gehoord van helicopters? Geen landingsbanen nodig dan. Ook hebben we tegenwoordig VTOL machines (die wel veel meer vervuilen, maar dat ff terzijde). Meneer Dos schreef niet over mileurvervuiling maar over files.
Fastback zegt
@ g
Wel eens gehoord van tussen de regels door lezen?
Rick dos zegt
@g
Ik ben dus de oen hier? En ik moet nadenken voordat ik iets roep hier?
Uhm oké daar wil ik heus wel aan werken. Maar mag ik je iets vragen? Voordat je dit alles opschreef en met je “tegen argumenten” kwam. Heb je op enig moment dan maar ook het linkje aangeklikt die ik er bijgevoegd heb? Nee hè? Eerlijk zijn!
Want als je dat wel had gedaan, dan zou je je realiseren dat je met je “argumenten” kant noch wal raakt. Verdiep je maar eerst eens wat Skycat precies betekend. Als je dan het concept begrijpt, laat dan je fantasie er eens op los door te bedenken op hoeveel manieren dit toch best een goed idee is. En als je dat dan hebt gedaan laat me dan nog eens weten wie hier de oen is. Thx a bunch! ;)
@Jan
Thx! ;)
Rick dos zegt
En natuurlijk ook fastback!
Thx. ;)
mattie zegt
@ maarten
helemaal met je eens. Vrachtwagens rijden vaak al rond de 95, worden ze volgens mij nooit voor bekeurd. En aanhangers stuiteren meestal ook met meer dan 80 achter de auto’s aan. Waarom zitten er onder aanhangers eigenlijk geen fatsoenlijke veren en dempers?
Wegwerkzaamheden kunnen volgens mij ook wel wat minder tijd in beslag nemen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld 24 uur per dag aan de weg werken inplaats van 6 effectieve uren per dag (8 uur minus pauzes, opstarten en afsluiten. bouwketen op slot doen en bordjes omdraaien).
van mij mag de kwaliteit ook wel weer terug naar het oude niveau. nieuw asfalt moet binnen twee jaar soms al weer vervangen worden terwijl op sommige snelwegen het asfalt 30 jaar oud is.
Kachel zegt
Ik heb het al eens eerder hier neer gezet, maar wat in ieder geval zou schelen is het plaatsen van schotten tussen de snelwegen. Relatief goedkoop en je lost daarmee de kijkersfiles op. Daarnaast moeten wij Nederlanders eens leren rijden. Het lijkt wel of iedereen links wil rijden in dit land. En dat doen we dan ook. Is op zich niet zo erg, maar als je links rijdt, rij dan én door én houdt afstand! Iedereen rijdt op een meter of 5 van elkaar. Vind je het gek dat het ritsen niet lukt in dit land. Ruimte voor elkaar maken is er niet bij, want stel je voor dat er een of twee auto’s voor je komen!
de sjonnies zegt
In Nederland is de besluitvorming veel te traag en zeker op dit vlak
Door die trage besluitvorming, kun je nog steeds niet fatsoenlijk van Den Haag naar Amsterdam rijden, maar rijd je nog steeds een heel stuk over een 4-baans ‘snel’ weg van vlak na de oorlog waar het verkeer opstroopt.
Alle ideen zijn leuk maar er wordt gewoon te weinig met de oude Hollandse mentaliteit aan gedaan : niet zeuren maar hand-aan-de-ploeg! Denk aan de korenwolf!
Er wordt al 40 jaar ! geluld over de aansluiting van de Benelux tunnel Noord met de rest van de A4, de taluds liggen er al jaren, de flats staan er al jaren waar de weg tussen gaat lopen maar de weg wordt oa door de bewoners tegen gehouden. Als ik in Haarlemmermeer wil gaan wonen moet ik toch ook niet gaan oh’en over de geluidsoverlast van Schiphol?
Tobus zegt
Zijn de overheidsingrepen inzake het wegjagen van werkgevers uit de stadsdelen naar “zichtlocaties” in the middle of nowhere, zonder uitbreiding van plaatselijke snelwegen en op/afritten, zonder uitbreiding van goed OV, ook meegenomen?
Ik denk het niet, want ja het verkeer is massaal toegenomen op, de spitstijden zijn vergroot en mate is verergerd, maar toch echt door actief toedoen van de lokale, provinciale en landelijke overheden.
Oh, en die A4? Lachen/huilen op deze http://www.autosnelwegen.nl/asw/dos/frames.html?/asw/dos/dosA4.htm en deze http://www.autosnelwegen.nl/asw/dos/frames.html?/asw/dos/dosA4.htm locaties. Over wanbeleid gesproken!
Tobus zegt
@ g
De grootste vervuilende vervoerder is de scheepvaart, niet de luchtvaart. Voor de rest wat jammer om mede-forummers persoonlijk aan te vallen. Niet heel netjes!
Murrrphy zegt
Er wordt binnenkort gestart met de verbreding van de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. 2 X 4 rijstroken, in totaal dus acht. Is het mogelijk om de 3 ‘buitenbanen’ een vaste richting te laten hebben en de twee binnenbanen dynamisch te maken (dwz ‘s-morgens richting Amsterdam en ‘s-middags andersom). Tot aan Oudenrijn is het dan wel een expresse snelweg, zonder afslagen. Zou dat mogelijk zijn? Of zijn er gezonde tegen-argumenten? Ik hoor ze graag.
@ de sjonnies: ik ken mensen die in de Haarlemmermeer wonen, die hoor je nooit over de geluidsoverlast van Schiphol. Dat kan ook niet vanwege de overvliegende vliegtuigen ;-)
westy B zegt
Wederom een dubieuze studie in opdracht van de overheid.
Nooit de hand bijten die je voedt ….
Hadden julllie verwacht dat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid een oplossing zou bieden? Snijden ze in hun eigen vingers…
Files zijn een leuk instrument om openbaar vervoer te promoten en bovendien een ideaal excuus voor extra uitgaven en dus extra belastingen (rekening rijden) Dus waarom oplossen???
SugarFree zegt
@ g
Hoho, de luchtvaartsector is juist helemaal niet de grootste vervuiler. Eerst je huiswerk doen, voordat je boude uitspraken doet.
“Het aandeel van de luchtvaart in de uitstoot van CO2 is anderhalf procent. Vergelijk dit eens met het wegtransport, dat ruim 50 procent voor zijn rekening neemt.” uit Elsevier.
En totaal is de mensch verantwoordelijk voor 2% van de totale CO2 uitstoot.
Murrrphy zegt
@SugarFree. Is dat echt waar, dat de mens maar verantwoordelijk is voor 2% van de totale CO2 uitstoot? Daar kijk ik toch een beetje van op. Ik weet wel dat de flora en fauna ook de nodige uitstoot voor haar rekening neemt. Maar met al die paniek zaaierij zou je anders kunnen denken.
Mark zegt
Stond vandaag nog leuk op teletekst dat rekeningrijden niet helpt tegen files. Logisch, en reeds bekend, maar altijd fijn om het nog even bevestigd te krijgen. Het meeste verkeer in files is het zakelijke verkeer, alsof die massaal gaan uitslapen bij rekeningrijden….
Tele/thuiswerken, woon-werk afstand verkorten. Je moet niet vanuit Amersfoort elke dag naar Den Haag willen om te werken. Naja mijn pa denkt er anders over, hij lost het deels op door andere werktijden/thuiswerken.
SugarFree zegt
@ Murrrphy
1 ding: ik ben geen wetenschapper, en houd me niet bezig met milieuproblematiek, maar er zijn veel onderzoeken die ánder nieuws brengen, dan de hype die er op dit moment is.
Hier een aantal quotes over het ándere geluid:
“de mens brengt jaarlijks 7 miljard ton CO2 in de atmosfeer, terwijl er van nature jaarlijks 210 miljard ton omgaat. Met andere woorden: slechts 3,2% van de totale uitstoot is antropogeen”.
“De wereldwijde veestapel produceert in zijn eentje al meer CO2 dan alle auto’s tesamen”
En zo zijn er nog een heleboel. Een feit is (en ik weet dat ik daarmee dingen insinueer) dat de milieulobby erg machtig is. Nu de vraag: wat is waarheid?
In ieder geval is de wetenschap er nog lang niet over uit hoe de CO2-uitstoot kan worden teruggedrongen, én wie/wat verantwoordelijk is voor die uitstoot.
Murrrphy zegt
@ SugarFree, bedankt voor de info. Dat de milieulobby machtig is, is geen nieuws. Ooit een keer ergens een artikel gelezen over hoe dat gaat in die wereld. En dat wijkt in niets af van andere lobbies, die streven alleen andere doelen na.
Algemeen: kijk uit met cijfertjes, met statistiek kun je heel goed een verdraaid beeld scheppen.
On topic: wonend in West-Brabant werk ik in Venlo, da’s zo’n 250k per dag waar ik gemiddeld 2,5 uur aan kwijt ben, dat vind ik meevallen (eigenlijk valt dat helemaal niet mee, ik lijk wel….). Vorige klus was in Voorburg: minder afstand maar meer tijd. Daarvoor ging ik iedere week op en neer naar Kopenhagen, dat zijn afstanden (helemaal naar Schiphol)
Ach wat zeur ik nou. Ik heb van mijn vriendelijke werkgever een dikke leasebak die ik zelf niet/nauwelijks zou kunnen betalen en, als ik wil, kan ik ook nog met de trein gaan. Ik heb ’t niet slecht getroffen.
SugarFree zegt
@ Murrrphy
“hoe dat gaat in die wereld. En dat wijkt in niets af van andere lobbies, die streven alleen andere doelen na.”
Cijfers (daar heb je ze weer) geven in ieder geval wél aan wat tot meer doden heeft geleid: het rechtse óf het linkse activisme. Mag jij zeggen welke van de twee. Oke, lobbyen is goed. Maar (extreem) links is gevaarlijker dan extreem rechts. Maar goed, ben het met je eens dat je met cijfers gigantisch kan goochelen.
“da’s zo’n 250k per dag”
Je bedoelt ‘km’ per dag. Anders wordt het 250.000 :) Maar het was natuurlijk een (ge-)tikt foutje ;)
Ontopic inderdaad:
250km per dag, 2,5 uur reizen per dag.
Dan doe ik het slechter: 130 km op een dag: 2,5 tot 3 uur reizen… :(
En dan heb jij ook nog een dikke leasebak… ik dus niet. Al mag ik niet klagen. De reiskostenvergoeding is meer dan riant, ergo: ik verdien erop :)
Murrrphy zegt
Ik twijfel niet aan de cijfers, ik ga er van uit dat die gewoon gemeten worden. Waar ’t mank kan gaan is de interpretatie van die gegevens. En als dat wel goed gaat, kun je de hele boel laten opzitten en pootjes geven door de representatie te manipuleren. Als je het voorbeeld van CO2 uitstoot aanhaalt: de mens is verantwoordelijk het in de atmosfeer brengen van 7 miljard ton CO2. Da’s mooi om te weten, belangrijker is het aandeel van de mens in de totale uitstoot, dat is 3,2 %. De vraag is natuurlijk of die 7 miljard ton inclusief onze ‘natuurlijke’ productie is (ademhaling etc) of niet, door dat er niet bij te zetten, manipuleer je m.i. de opinie van het publiek.
Afgezien daarvan is het de vraag of de ‘extra’ uitstoot van de mens de oorzaak is van het feit dat het milieu naar de . Dat weet ik niet, niemand weet het. Er zijn alleen heel veel mensen die het denken te weten. Wel ben ik van mening dat reductie van de uitstoot een goed idee is, het is niet zoals het bedoeld is door de natuur. En met Moeder Natuur moet je niet spotten.
On topic: je had het in een ander post over de file op de A13. Sterkte! Pik je ook de Moerdijk nog mee?
Murrrphy zegt
@ Mark. Ik ben met je eens dat het flexibiliseren van de werktijden in combinatie met telewerken lucht biedt. De structurele oplossing is natuurlijk met de fiets naar je werk gaan (ik heb dat jaren gedaan en eerlijk gezegd, mis ik het).
Ik ga zelf ook flexibel om met de werktijden en telewerken is goed mogelijk. Dit is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk:
Je moet ’t willen.
De baas moet meewerken.
Je werk moet zich er voor lenen.
Trouwens: ik moet zo vanuit West-Brabant richting Utrecht. Om deze tijd een file-arme route. Helaas, er ligt rommel op de weg…..Poep gebeurt….
SugarFree zegt
@ Murrrphy
Je argumentatie over het gevaar en interpretatie van cijfers en onderzoeken is glashelder. Helemaal mee eens. Weet je wat ik eigenlijk het grootste probleem vind? Dat we niet weten wat waar is. Wie heeft het bij het rechte eind (in dit geval?). En we weten niet wat we niet weten…… dus… ;)
Gelukkig pak ik de Moerdijk niet mee! Begrijp dat het stuk een groot drama is (wat jij kan bevestigen?!). Ik varieer elke dag; van omgeving Rotjeknor naar de Haagse regio, tot Scheveningen. Als het bij max. 1,5 enkele reis blijft, vind ik het te doen; goede muziek en goede radio brengen verlichting.
Plus dat autorijden leuk is (waarmee ik natuurlijk een zeer verantwoorde uitspraak doe op deze blog :) )
Murrrphy zegt
@ SugarFree
Ik heb van september vorig jaar tot eind maart dit jaar gependeld naar Voorburg. Ik moet zeggen dat de problemen in de ochtend ontstaan bij de Moerdijk en Tebregseplein en dat de A13 erg meeviel (Ik was dan wel om half acht in Voorburg). ‘s-middags terug was de A13 een drama, Rotterdam een makkie. Bij Dordt een stukje en dan later bij Moerdijk nog het e.e.a.
Al met al: heenreis ca 1,5 uur terug 2.
Sindsdien regelmatig (4 x per week) op en neer naar Venlo en af en toe werken vanuit huis. Dat laatste zou ik wel meer willen doen.
Moerdijk is idd een enorm drama. De eerste verkeersinfo die ik meepak (om 06:00) staat er toch vaak een km of acht.
En dat autorijden leuk is, is een feit. Mensen die daar een andere mening over hebben, hebben er geen verstand van :)
Mark zegt
@Murrrphy, je baas moet idd vertrouwen hebben in jou, je moet zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen ervoor, en je werk moet er idd voor geschikt zijn. Vertegenwoordigers vallen al snel af, maar veel bureaubanen (waaronder mijn bijbaan) zou prima vanuit huis (want pc+internetverbinding) kunnen gebeuren.
Enig nadeel: je moet altijd zelf je koffie halen :)
mattie zegt
volgens mij heb ik de oplossing voor het file probleem.
feit: De auto is een luxe goed.
Er moet wetgeving komen voor wie wel en niet mag rijden.
Niet:
– mensen met overgewicht (fietsen).
– mensen die acher het stuur met andere dingen bezig zijn. Krant lezen,scheren, telefoneren(ook handsfree), radio luisteren. Deze mensen kunnen beter met de trein gaan, daar kun je rustig je krantje lezen en bellen. Dit zal direct een hoop ongevallen schelen.
– leasebak rijders. Rijden gevaarlijker (bewust dan wel onbewust), omdat als ze de auto in de prak rijden er binnen een paar dagen toch weer een nieuwe auto voor de deur staat. Het zijn vaak ook de betere auto’s en de kans op zwaar letsel dus kleiner.
– mensen die auto rijden niet leuk vinden, kunnen ook maar beter op een andere manier gaan reizen.
Als dit ingevoert wordt zal dat een hoop file’s schelen.
Murrrphy zegt
@ Mark
Ik lees dat we het eens zijn. Je moet dan wel zelf je koffie halen maar die is dan wel lekker ;)
@ Mattie
Ik vrees dat je gelijk hebt wat de leaserijders betreft, men neigt er toe wat nonchalanter te zijn. Ik niet natuurlijk :) (Bij de weg: met mijn leasebak heb ik nog nooit een akkefietje gehad, i.t.t. privé auto’s).
Ik zou ’t overigens geen ramp vinden om weer met de fiets naar ’t werk te gaan (zie ook een paar reacties hierboven) maar ik wil eigenlijk die leasebak niet inleveren. De auto is idd een luxe goed.
Japie zegt
Rick dos schrijft,
12 June 2007 om 19:51
Ik heb het al eens eerder geroepen. Alle vracht moet door de lucht.
http://www.worldskycat.com/
————————————
Dat is helemaal niet zo gek zeg. Als zo’n ding grote hoeveelheden in een keer kan vervoeren,…Al zou je er bijwijze van,..maar 10 hebben vliegen,…scheelt toch weer een vrachtwagen of 100.
Veligheid lijkt me wel een issue,..er zal er wel eens een keer eentje neergaan,..om wat voor reden dan ook. Dus die dingen zouden dan bijv. boven water of natuurgebieden moeten vliegen.
Kan alleen niet vinden waarop ze vliegen,…Kerosine,..Gas ???
mattie zegt
@Japie
ze hebben waarschijnlijk de zelfde motoren als langzame straalvliegtuigen. ze vliegen dus gewoon op kerosine.
de ballon zal wel gevuld zijn met helium of waterstof.
ze zijn alleen wel erg groot die zeppelins. dus lijken mij alleen nuttig voor transport van grote goederen die moeilijk in een vliegtuig passen. overigens moet je wel veel geduld hebben want de topsnelheid ligt denk ik niet erg hoog. zullen dan ook wel gebruik maken van luchtstroming op grote hoogte, kun je toch nog snelheden halen van zo’n 300km/h.