De Duitsers hebben wat plannetjes voor de toekomst bekend gemaakt. De toverwoorden daarin zijn -hoe kon het ook anders- elektrisch & hybride.
Audi
In Genève zal Audi onder meer E-tron concept nummer 3 onthullen (hier 1 en 2): een elektrische variant van het Audi’s nieuwe stadsautootje dat op accu’s alleen 50 km ver komt. Raakt de batterij leeg dan zorgt een enkele WANKELMOTOR (!!!) ervoor dat deze weer opgeladen wordt. Audi gaat dus de ooit verguisde Wankelmotor (want onzuinig) gebruiken in haar strijd voor betere verkoopcijfers een beter milieu.
De Q5 Hybrid komt eraan en zal eind 2010/begin 2011 op de milieumarkt verschijnen. Ook de Audi A8 Hybrid laat van zich horen. Deze week staat hij in al zijn glorie op De Beurs met een 2.0 TFSI ondr de kap. Goed voor 180 kW (245 pk) en 480 Nm aan koppel.
Volkswagen
Het belangrijkste nieuws eerst: in 2018 willen ze marktleider worden in het elektrosegment. De eerste hybride uit de VW-stal is de Touareg. Geen massaproduct dat voor bemmende verkoopcijfers zal zorgen. De hybridevariant van de Golf (dus niet de plug-in) moet dat wel gaan worden. In 2012 zullen we al opgeschrikt worden door een Jetta-hybride en daarna zal ook de Golf en de Passat een elektro-tor onder de kap krijgen. Dit alles gekoppeld aan een 1.4 TSI.
De elektrisch aangedreven Golf komt ook steeds dichterbij en daarom gaan er in 2011 500 E-Golfjes rondrijden om diverse technieken alvast te langeduurtesten en info te verzamelen. Ook de Jetta is op termijn als E-Jetta te bestellen. Zoef zoef, tot zover de groene spam van VW&Audi.
Cardesigner zegt
Klinkt goed, ik vond VW altijd al wat meer tegen het premium aangrenzen dan bijv. Renault of Opel, en deze plannen vol technologie zullen dat beeld zeker versterken.
TSI-tje zegt
Beetje jammer…. ook VAG nu aan ‘de groene leugen’…
Wankel motor…ghe… hebben ze vroeger uitgeleend aan Mazda, en nu leent Mazda hem op z’n beurt weer terug aan Audi (NSU) :P Klinkt wel logisch, Kleine cilinder inhoud, groot vermogen (zie Mazda RX-7 / RX-8)Dus een lekker laag gewicht van het motorblok zelf om het gewicht van de Electrozooi en batterijen te compenseren. Nu maar hopen dat ze de ervaring van Mazda kunnen (of mogen) delen.
BananaFlip zegt
Ah, een wankelmotor? Dat is krom. Het vermogen per liter in idd wel erg groot, maar Audi zal nog wel behoorlijk aan de gang moeten met het verbruik en de uitstoot.
jan zegt
Wauw, dat is inderdaad wel groot nieuws……Audi die Wankelmotor gaat gebruiken.
Ben benieuwd of ze op techniek van Mazda gaan hopen, of zelf (net als NSU vroeger)
knalselder zegt
Een wankelmotor heeft gewoon een beter rendement bij het constant opladen van een batterij.
Gewoon een “driehoek” aan een constante snelheid rondjes laten draaien.
Dit in tegenstelling tot een klasieke motor waar men zuigers en stangen weg en weer moet slingeren om een as aan te drijven.
RenesisHP zegt
Humor. Hopen voor Audi dat ze Mazda knowhow mogen gebruiken. Anders kunnen ze nog wel wat probleempjes verwachten.
Ramshoek zegt
Nog niet zo lang geleden vond VW het nodig de fabriekanten van hybride wagens af te plassen. VW achtte hybride technologie niet nodig en zei dat ze de wereld wel even zouden verbeteren met hun bestaande technologie…
Die betweters van VAG hadden ook gewoon hun mond kunnen houden en stilletjes verder werken aan hun hybride technologie, in plaats van de wijsneus uit te hangen.
Maar goed, VW is dus aardig gevorderd met hun Hybride technologie en dat is opzich niet zo verkeerd…
Osca zegt
@de plaatje bij deze topic..
ik vind de tekening mooier dan het resultaat :(
BananaFlip zegt
@Osca: Dat is meestal zo bij conceptcars.
killioq zegt
grafiti is mooier dan deze. jammer
B /\/\ \/\/ zegt
Idd, dit is net (vanuit deze hoek) een Citroën C3 Pluriël, (wie kent hem nog?)
Wat betreft dat electro gedoe, VAG loopt weer eens achteraan bij het invoeren van nieuwe technieken, van de commonrail-afgang bij de dieselmotoren hebben ze kennelijk niet veel geleerd, nu zijn ze alweer laat met het inspringen op een nieuwe ontwikkeling in motorland, en dan nog beweren dat ze de nummer 1 willen worden, hahaha
mashell zegt
@B // //: VAG is anders wel de eerste met kleine zuinige benzine motoren (1.4 TSI). Ze zijn vaak laat, soms tikkie te eigenzinnig (pompverstuivers) maar soms ook de trekker van de hele markt (TDI, TSI)!
Bart zegt
@B // //:
Scheelt dat er van de golf 2 en de golf 3 al hybride en elektrische varianten waren, hoezo achteraan lopen?
mashell zegt
Als Audi dan ook weer opnieuw terugkeert naar het Ro80 design dan komen er mooie tijden aan.
laulau zegt
alweer die stomme k*t kerstboom lichtjes. als je er recht voor staat zie je niet welke audi het is!
Rijzerlo zegt
Ik snap gewoon niet dat iedereen in elektriciteit trapt…
Ga nou verdorie over op waterstof, is een veel betere oplossing! Zitten we straks met al die smerige accu’s. Ik vind electro echt maar een half-oplossing
Rijzerlo zegt
Daarop aangevuld: waterstof is ook deels elektro, het gaat hem hier om de accu’s
Dimglor zegt
Zucht weeral hybrid….
Vincenzo zegt
ik denk dat die mashell even een boekje mag nalezen met je trekker en je kleine zuinige motoren.
Vergeet je 1.4 met 75 pk niet af te sluiten, misschien stelen ze je fag golf wel.
F.Flierman zegt
de jappaners blijven altijd wereld kampioen electronica
Esprit_de_Flandre zegt
@TSItje & RenesisHP: Mogen delen? Als je geld genoeg op tafel legt, wordt alles met je gedeeld.
En desnoods kopen ze Mazda op. VAG ging toch voor werelddominantie? (Suzuki en zo…)
TSI-Tje zegt
@Esprit…ghehehe… ja da’s ook weer zo…
Cantago zegt
Een wankelmotor voor Audi? Nou ben ik toch wel HEEEL nieuwsgierig hoe dat dan rijdt!
Hilbert zegt
Gaan ze oude motoren uit de kast halen???