Ja ja, we zijn nu aanbeland bij het Star Wars gedeelte van versnellingsbakken: De Toekomst. Klinkt ver weg, maar het is eigenlijk dichterbij dan we denken.Mijn hoop is erop gevestigd, al is niet alles rooskleurig.
Ik zal dan ook beginnen met het slechte nieuws: Antonov. Het bedrijf is namelijk niks anders dan een Hoax! Tuurlijk, het is leuk dat het een Nederlands bedrijf is, maar daar is ook echt alles mee gezegd. Het werd gepresenteerd als de nieuwe openbaring, wat het niet is, maar daarover later meer.
Antonov is een Nederlands bedrijf van ongeveer 10 jaar oud. De R&D is van het bedrijf zit daarentegen gevestigd in Warwick, Engeland. Het is dan ook een bedrijf wat alleen op naam Nederlands is, samen met wat leidinggevenden en investeerders. Antonov specialiseert zich daarbij in versnellingsbaktechniek. Het is beursgenoteerd, dus zo’n bedrijf vaart bij goede PR. En dat zit dan ook wel snor.
Wat ze namelijk doen is aankondigen dat ze de versnellingsbakwereld op hun kop gaan zetten door met een innovatieve versnelling op de markt te komen. En in concept was het dat ook wel. Er is alleen nooit een productiemodel geweest. Tegelijkertijd is er nog een ander bedrijf geweest die dat wel deed: Borg Warner. En inmiddels kennen we het concept maar al te goed, want er zullen verschillende mensen zijn op autoblog die de versnellingsbakken in hun auto hebben zitten. Het is namelijk niet anders dan een DSG, die nu veel gebruikt wordt door VAG en in Licensie wordt gebouwd!
Inmiddels zijn we alweer zo veel verder, dat Borg warner zo’n beetje de hele markt al in handen heeft voor het concept. Antonov heeft het dan ook moeilijk, want zonder voorbeeld kom je niet ver. Het plan was dan ook om naar China toe te gaan. Overeenkomsten zijn inmiddels getekend, maar tot op heden is nog niks geproduceerd wat ook maar een beetje in de richting komt. En Borg Warner is zich daar intussen ook al aan het oriënteren. Het komt er dan ook op neer dat dit hele concept te laat is voor Antonov. Iets wat ze in februari dan ook hebben medegedeeld aan de beursgangers. Voor de mensen die aandelen van ze hebben gekocht: It sucks to be you!
Nu heb ik Antonov lang genoeg gebashed, want er zitten op zich nog wel een paar leuke dingen in de pijplijn. Of beter gezegd, ze schijnen er al te zijn als ik hun site moet geloven: Compressors en dynamo’s met 2 versnellingen. De compressor wordt op die manier weer een mooi alternatief voor een turbo. Het voordeel komt hem met name te zitten in dat je grotere superchargers kunt monteren, zonder drivability te verliezen. Het zorgt er namelijk voor dat de supercharger sneller kan draaien vanaf stationair, door een hogere versnelling in te schakelen. Er is zelfs een systeem wat je stand-alone kunt monteren op een bestaande supercharger. En laten we eerlijk wezen, ze klinken toch veel lekkerder dan een turbo? De dynamo is een ander verhaal. Hierbij zorgt de versnellingsbak maar voor 1 ding: een lager verbruik door het verminderen van de weerstand. Op zich best twee leuke toepassingen, maar of het bedrijf het hiermee overleeft? Het klinkt namelijk nu meer als spullen die geproduceerd worden door een gemiddeld tupperware/tuning bedrijf,
Dan gaan we gauw verder met wat in mijn ogen de heilige graal is onder de versnellingsbakken: Zeroshift. Pieter-Jan had het dan ook goed geraden! (en krijgt de koelkast :P) Dit bedrijf is ook gevestigd in Milton Keynes in Engeland, net buiten London. En in tegenstelling tot Antonov hebben deze wel een demonstratiemodel. En zijn er al serieuze gesprekken met verschillende fabrikanten op dit moment. Maar ook nog niet meer dan dat voor zover ik weet.
Het concept is doeltreffend maar eenvoudig. Zie het als een normale handmatige versnellingsbak qua binnenwerk, maar dan zonder synchromesh ringen, maar met een toevoeging op dezelfde plek. Deze toevoeging is eigenlijk helemaal niet nieuw qua concept, maar wel als het gaat om de toepassing in een versnellingbak. Het werkt in feite met een aantal stiften met een schuine kant. Deze hebben van zichzelf genoeg kracht om aan te haken op de versnelling zelf, maar zodra de volgende versnelling dan ook ingrijpt en daarmee weerstand creëerd, dan schakelt de bak. Dat doet ie zonder daarbij aandrijving te verliezen, doordat de stiften over de schuine kant wegglijden van het tandwiel af. Bovenstaand plaatje maakt alles misschien nog wat duidelijker.
Wat er dan gebeurt is dat je dus wel schakelt, maar je verliest geen honderste van een milliseconde meer vaart. Alles wat de CVT had moeten worden, maar wat nooit echt gebeurt is. Dat alles is ook terug te zien in het filmpje, die het verschil laat zien tussen 2 Mustangs, waarvan er eentje uitgerust is met de versnellingsbak van Zeroshift. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het idee heb dat de normale Mustang wel erg langzaam schakelt voor mijn gevoel., maar dan nog zou er een duidelijk verschil moeten zijn. Een andere leuk puntje om te vermelden is dat de techniek nauwelijks meer kost dan een normale versnellingsbak, waardoor de interesse groot is bij de fabrikanten.
Maar het is niet allemaal koek en ei. Want als je een auto sneller gaat maken, zul je elke keer de veren die de stiften op hun plek houden aan moeten passen om de nieuwe krachten aan te kunnen. Voor mij is dat geen probleem, maar goedkoop is het niet. En een klap in je rug krijg overigens ook niet, want je verliest geen aandrijving. Het gevoel zal dan ook minder zijn dan bij een handmatige versnellingsbak. Verder is er op dit moment alleen nog de geautomatiseerde handmatige versnellingsbak in productie/ontwikkeling. Dat kan op 2 manieren werken: Of als automaat, of als flappie-paddle-gearbox. Een schakelpook zoals met een normale handgeschakelde bak is er dus voorlopig nog niet bij. Maar dat is volgens mij een kwestie van tijd. Dat, of de handmatige versnellingsbak verdwijnt helemaal uit beeld en gaat de geschiedenisboeken in. Want ook voor een fabrikant geldt, dat des te minder keuze er is, des te goedkoper het wordt. Of de consument dat ook gaat merken betwijfel ik.
Nog verder in de toekomst wordt het steeds waarschijnlijker dat we op elektriciteit gaan rijden. Onder andere de Nissan Leaf komt erg dichtbij. Als dat er echt van komt kan de hele versnellingsbak de geschiedenisboeken in. Dan kan ik later, als ik achter de geraniums zit, zeggen dat vroeger alles beter was…
luis zegt
kan wat worden denk ik
deeB zegt
a long long time ago….
Pieter-Jan zegt
Ik vergelijk zeroshift met zo’n metalen riem-aanspanner, ook met stiften die in de ene richting grijpen, maar door de veren en de schuine zijde in de andere richting doordraaien. In de versnellingsbak verander je niet van draairichting, maar de volgende versnelling draait vlugger dan de vorige, waardoor de stiften van de vorige versnelling niet meer vastgrijpen.
Dat er niet wordt ontkoppeld is het voordeel maar ook het probleem met zeroshift. Want je zit van het ene moment op het andere met een snelheidsverschil tussen de motor en de rest van de aandrijving. Zeroshift werkt met het motormanagement om de motor stil te leggen tijdens het schakelmoment. Een perfecte “zero” shift is het dus niet, maar wel as-good-as.
sdm zegt
In a galaxy far far away….
AutoInformatief zegt
there was a new gearbox…..
cardesigner@USA zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Rick zegt
Oud… Zon zelfde systeem zit er ook op mn trekker! Je drukt op een knopje en hij schakeld weer een versnelling op.
Entwicklung88 zegt
Dus wellicht word in de toekomst de keuze van een handgeschakelde versnellingsbak een kwestie van genoeg flappen op tafel leggen..?
Zoals je al zegt, het zal technisch beter in elkaar zitten en de auto helpen bij betere prestaties/verbruik maar een echte autoliefhebber schakelt nog altijd zelf!
roadronner zegt
Beetje zo’n zelfde soort gevoel wat je krijgt als in een opstijgend vliegtuig met accelereren?
Bartes zegt
Ach, op elektro auto’s zijn tegenwoordig ook wel eens versnellingsbakken te vinden, dus het einde is nog niet in zicht. De duurdere modellen zullen bijv. wel versnellingsbak hebben, goedkope niet (omdat het dus niet strikt noodzakelijk is).
Kevski-Style zegt
@ Pieter-Jan:
Bij de huidige bakken wel ja, maar bij de nieuwe 8 bak draait het wel tegengestelde richting op volgens de berichten die ik heb gekregen in ieder geval.
Wat dat stilleggen betreft twijfel ik een beetje. Ik denk namelijk niet dat dat nodig is, omdat de stiften erin glijden door de schuine kant. Maar ik kan ook hier alleen over speculeren. het echt systeem heb ik nooit in real life mogen aanschouwen….
w0o0dy zegt
Over Antonov: niet iedereen is zo negatief…
http://economie.nieuws.nl/558198
“Voor de zestraps TX-6 van Antonov is in China belangstelling. Zonder hydraulica en koppelomvormer is deze automaat het goedkoop en makkelijk binnenlands te produceren.” http://www.amt.nl
http://www.youtube.com/watch?v=WFKLfy8ReWE&feature=player_embedded
H zegt
“Zoals je al zegt, het zal technisch beter in elkaar zitten en de auto helpen bij betere prestaties/verbruik maar een echte autoliefhebber schakelt nog altijd zelf!”
Neenee, een een liefhebber van manueel schakelen, schakelt nog altijd zelf!
Ik heb altijd met een handbak gereden en nu nog, maar de volgende wordt mogelijks een automaat. Ik heb geen probleem met een handbak, maar mijn linker heup wel…
ZwerverRoodbaard zegt
Is zo’n versnellingsbak van Zeroshift dan niet heel erg gevoelig?
Als je auto dus over meer PK’s gaat beschikken wat berekend is dan zullen die pinnen misschien gaan afbreken….
Klassiekerrally zegt
Edit: Milton Keynes
Verder erg interessant allemaal. Maar toch blijft de versnellingsbak (voorlopig) het enige van de auto dat ik nog niet ge(de)monteerd heb. Was tot nu toe ook nog niet nodig, en ‘if it ain’t broke, don’t fix it’ is een stelregel waar ik heilig in geloof ;)
Entwicklung88 zegt
@ H
Mijn excuses, dat kan ook nog natuurlijk. Persoonlijk vind ik manueel schakelen een charme hebben, wat voor mij bij het autorijden hoort. En ik denk dat veel autoliefhebbers het hiermee eens zijn.
Ieder zijn voorkeur natuurlijk. :)
Merry zegt
Dat systeem van zeroshift is wat de F1 ook heet als ik het zo bekijk.
Alleen in de F1 noemen ze het anders seamless-shiftbox.
Dit systeem komt van Williams(die heeft vaak mooie shit op zijn auto’s)
Kevski-Style zegt
@ Zwerverroodbaard:
Afbreken zal er niet nel van komen, maar denk aan slippen en misschien wat harder slijten. Dus ja, het wordt gevoeliger…..
@ Klassiekerrally:
Zo lang je stage one gaat rijden zou ik het ook alleen doen bij een mankement. Al als hij dan toch open is: Betere pick-up pipe monteren en misschien een windage tray?
@ Merry:
Het komt niet van Williams alleen. Het komt van Zeroshift en Williams tesamen. zoek voor de grap maar eens op waar Williams gevestigd is in Engeland….
Klassiekerrally zegt
@ Kevski-Style: die betere pick-up pipe ken ik, maar wat is de windage tray?
DafMaf zegt
Ben je nu klaar met versnellingsbakken? Ik heb de handbak met automatische koppeling gemist in je verhaal.
Het zero-shift verhaal snap ik niet, maar het klinkt wel interessant.
Off topic: Er staan nogal wat tikfouten en verwisselde d´s en t´s in je stuk, dat stoort het lezen, dat is jammer.
Klassiekerrally zegt
@ DafMaf: zoals de driebak die in de Kever toegepast werd! Reed best goed…
Kevski-Style zegt
@ Klassiekerrally:
De Saxomat bedoel je? Ik vond het echt bagger rijden. Een windage tray zorgt ervoor dat je olie niet zo gaat schuimen. Ik maak ze meestal custom, maar ze zijn volgens mij tegenwoordig kant en klaar te koop.
@ DafMaf:
Sorry, ik weet het. Nu moet ik zeggen dat me dat zelf eigenlijk nooit zo boeit, en afgelopen week was een hectisch weekje, aangezien het ook weer uit is met mijn vriendin. Maar goed, dat is een slap excuus. Ik zal er de volgende keer beter op gaan letten,
Zie zeroshift maar als een dsg versnellingsbak, maar dan in een normale versnellingsbak layout (met 1 koppeling dus). Je kan daarbij 2 versnellingen tegelijk inschakelen, waardoor de versnellingen gewisseld worden door weerstand.
Over 2 weken krijgen we nog een stk over differentielen, wat mooi aansluit bij de versmellinsgbak, maar dan is het hoofdstuk over versnellingsbakken echt ten einde. De Saxomat heb ik niet genoemd omdat de systemen te weinig gebruikt zijn en geen ec echte invloed hebben gehad….
Merry zegt
@ Kevski-Style
Williams zit in Grove, naast de BrawnGP team en Pro-drive.
Reb Bull Racind zit in Milton Keynes.
Joshua zegt
Leuke lap tekst! :)
Kevski-Style zegt
@ Merry:
Klopt, maar das ook vlakbij. Inmiddels gebruiken voor zover ik weet alle F1 teams dezelfde techniek. Maar het is begonnen met Williams en Zeroshoft….
markie zegt
Hoezo heeft Antonov geen demonstratiemodel??
En die Golf die men in china heeft gebruikt dan.
Grtz. Markie
Patrick zegt
Nederlands bedrijf???…een in Nederland beursgenoteerd bedrijf is het.
DenM zegt
Intressant verhaal ;)!
novazezi zegt
idee voor de auto-world, kijk naar tractor fabrikant Fendt, kijk naar de nieuwe smalspoor fendt 200V vario.
Ik vindt trekkers op zicht al veel vooruitstrevender dan auto’s.
Een normale boeren/loonwerkers trekker heeft 130PK, deze verbuiken 12liter per uur. En maken ongeveer 5000-7500 uren in hun leven. Als dit nouw geen 12 maar 10 of zelfs 9 liter per uur zou kunnen zijn. zou dit een beste berg Diesel schelen.
Ongeveer 45 jaar geleden had Mc Cormick een systeem waarbij je een basis versnellingsbak had, met een hoge en lage gearing, apparte koppeling voor werktuigen EN een manier om 1 versnelling op of omlaag te schakelen onder belasting. 45 JAAR GELEDEN!
Tegenwoordig heeft alles wat nieuwe is een vloeistof koppeling. Auto’s? Neup.
Er is zelfs een merk dat een systeem aan het ontwikkelen is om de weerstand van vierwielaandrijving te verlagen naar 0. (weerstand van de vooras dan)
Vario:
Wat ook kan is een hydrostatische aandrijving. Ook al 15 jaar bekend in de ‘boereuh’ wereld.
Dit systeem kan door middel van olie best veel kracht leveren.
Maarjah, Boeren zijn in Nederland net cirminelen dus luisteren naar ons doet niemand.
Gegroet, Fruittelerszoon uit de Betuwe.
Frederik zegt
Boeiend artikel om tijdens het ontbijt te lezen! :-)
Leve de handbak! Ik hoop dat die nooit verdwijnt want ik wil helemaal geen automaat!
M-lover zegt
@Pieter-Jan: ooit van powershift gehoord? sequentiele bak waarbij je ook gewoon heel even tegen de ECU zegt dat ie nix moet doen, en gewoon zonder koppeling in andere versnelling rammen… het gaat dus wel, alleen slijten de krukaslagers dan veel meer omdat die telkens grotere krachten opvangen.
@novazezi: ik begrijp je standpunt, maar een auto is nu eenmaal geen trekker, een auto heeft een kleinere motor (toch meer pk), kleinere banden en zal dus sneller moeten draaien, het moet ook allemaal lichter zijn, je hebt immers niet zoveel koppel nodig als bij een trekker. bekijk het als een miniatuurviertaktmotor bouwen, als je te klein gaat houden je asjes het nooit!
Kevski-Style zegt
@ novarezi:
Vloeistofkoppelingen zijn interessant omdat je ze het best kunt regeln. Een normae koppeling is aan en uit. Daarentegen heeft een vloeistofkoppeling ook het laagste rendemnet. In auto’s zijn ze veel gebruikt bij 4wd systeemen op sportauto’s, maar het blijft verre van ideaal.
Verder snap ik de link met Tractoren niet helemaal. je vergeet namelijk even te melden wat een tractormotor weegt, hoe groot de turbo’s eigenlijk wel niet zijn, en hoe laag het specifieke vermogen dan eigenlijk wel niet is. Tuurlijk, ze verbruiken vrij weinig diesel, maar das ook niet zo gek, gezien het aantal toeren dat ze draaien….
Kevski-Style zegt
@ M-Lover:
Je was me net voor :P Maar ben het er helemaal mee eens.
Dat Powershift wat jij nooemt gaat echter pneumatisch/electrisch en maakt in de systemen die ik ervan ken gebruik van een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Niet echt een heel nieuw iets, maar meer een geautomatiseerd systeem…..
M-lover zegt
@Kevski-Style:
pneumatisch/electrisch is leuk en beter, maar kost natuurlijk een pak meer :p
Hupke zegt
@ Kevski-style
Wat ik me nu afvraag is:
Is deze versnellingsbak ongesynchroniseerd (en mijn vermoeden is ja, dus zal ik de volgende vragen ook maar ineens ertussen gooien)
Dan moet er om met een handbak (of met flapers aan het stuur) te rijden toch enige vorm van kennis over de wagen zijn. Schakkellen moet dan toch op de juiste snelheden en toerentallen gebeuren en ik kan me inbeelden dat veel mensen door desintresse, onkunde of onwetendheid dan zo’n versnellingsbak mollen. (vb: “blondje met auto van vriend”, iemand leren rijden, iemand leent eventjes je auto)
En dan vooral tijdens het terugschakkelen (en motor remmen) kan er toch veel misgaan.
En ik zie natuurlijk op die foto maar 2 versnellingen, maar kan men met dit systeem ook versnellingen overslaan. (vb rustig cruisen en dan 2 vittessen onderaf om nog snel voor die tegenligger door een busje in te halen)
En bij dit systeem is geen koppeling nodig om te schakkelen maar om te remmen of te stoppen toch wel, of gebruikt men daar zo’n soort variomatik zoals bij een brommertje)
Kevski-Style zegt
@ Hupke:
Ik kan ook alleen mijn vermoedens uitspreken, maar ik denk van niet, omdat ht te veel geluid in de auto zou produceren denk ik.
Je zal ermee moeten leren omgaan idd, maar ik denk dat je scenario wel mee zal vallen. Het zal niet erger worden als met een dsg. tenzij je zo dom bent om terug te schakelen in plaats van op te schakelen als je al max toerental rijdt. Al is dat vrij eenvoudig te beveiligen met een toerental vanaf waar je niet langer terug kunt schakelen.
Op dit moment kan je nog geen versnellingen overslaan. je moet dan gewoon 2 keer tikken. In de toekomst komt dit misschien nog wel, maar dat hangt ervan af of er nog een echte handgeschakelde versie komt.
Een koppeling wordt alleen nog gebruikt bij het wegrijden uit stilstand. Voor de rest niet meer. Maar ook dar i het nog niet helemaal duidelijk. Het kan een voetbediende koppeling wording, maar ik verwacht eigenlijk dat het een automatische koppeling wordt, of misschien wel een torque convertor….