De toekomst van Chrysler (en Jeep en Dodge) is bekend. Met dank aan Fiat zal er een rebadge-festijn gaan plaatsvinden. Zo komt de fabrikant met diverse nieuwe modellen, inclusief een nieuwe Viper, een kleine Jeep en een Chrysler-500 stadsauto ding.
Modellen die zullen stoppen:
* Jeep Patriot (eind 2012)
* Jeep Compass (eind 2012)
* Jeep Commander (eind 2010)
* Chrysler PT Cruiser (eind 2010)
* Dodge Dakota (mid 2011)
* Dodge Caliber (mid 2012)
* Dodge Viper (mid 2011, misschien terugkomst in 2012)
Nieuwe modellen:
* Jeep compact SUV (2013, Fiat spul, misschien Panda)
* Jeep small CUV (2013, Fiat spul, vervanger Patriot en Compass)
* Jeep Liberty (2013, Fiat spul)
* Chrysler small car (2013, Fiat spul)
* Chrysler compact sedan (2012, Fiat spul, vervangt PT Cruiser)
* Chrysler Sebring (2013, Fiat spul)
* Chrysler midsize CUV (2013, Fiat spul)
* Ram midsize unibody pickup (onduidelijk / 2011)
* Ram large and small commercial van (2012, Fiat spul)
* Dodge small car (2013, Fiat spul)
* Dodge compact sedan (2012, Fiat spul)
* Dodge Avenger (2010 update, Fiat vervanger rond 2013)
* Dodge full-size CUV (2010)
* Fiat(?) 500 (eind 2010, cabrio 2011, Abarth 2012)
Modellen die blijven, maar wel aandacht krijgen
* Jeep Wrangler Diesel (2010/2011)
* Jeep Grand Cherokee (nieuw in 2010)
* Chrysler 300C (nieuw in 2010)
* Chrysler Town & Country (grote update in 2010, next-gen 2014)
* Ram 1500/2500/3500 (grote update in 2012)
* Dodge Journey (grote update in 2010)
* Dodge Nitro (waarschijnlijk grote update in 2011)
* Dodge Challenger (update in 2011)
* Dodge Charger (nieuw in 2010)
* Dodge Grand Caravan (update in 2010, next-gen 2014)
autoblogger zegt
LOL: At Chrysler’s 5-year business plan conference, Palmer said that by 2014, Chrysler will repay the $12.5 billion in U.S. loans that have kept it going through bankruptcy and the worst U.S. sales climate in 30 years.
He said that by 2014, Chrysler expects its vehicle sales to more than double on a global scale from 1.3 million this year to 2.8 million. U.S. sales are expected to jump from 950,000 to 2 million…
jemoeder zegt
@ autoblogger
dat gaat dan dus toch lukken, behalve het terug betalen van de schuld waarvoor dank namens fiat.
Alfabruur zegt
Werk aan de winkel @ FIAT&Chrysler…
Eric zegt
Men schrijft steeds Fiat-spul, maar wordt Dodge niet gekoppeld aan Alfa en moet het Alfa-spul zijn?
Ik hoop voor de amerikaanse arbeiders(ters) en bedienden(s) dat het een succes wordt. Ook zou men mogen laten uitschijnen wat met RWD komt en wat met FWD.
Ook de Alfa Spider en GTV mogen vervangen worden en RWD krijgen!!!!!
autoblogger zegt
@Eric: Alfa is toch ook Fiat spul? ;)
Laue zegt
oef, gelukkig blijft de 300C! dat word zeker mn volgende auto :). Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen.
Merry zegt
@Laue:
Waarom dat niet de Dodge Charger?dat is de zelfde auto alleen mooier.
En dat de 300C blijft was al duidelijk wat alle nieuwe modellen worden op dat platform gebouwt.
Laue zegt
@Merry:
Haha, De Charger is mooier idd alleen niet leverbaar in NL. En de dagelijkse ride heb ik liever als diesel en dat zal in de US wel niet te verkrijgen zijn. Mocht het budget het ooit toelaten dan word de 300C de dagelijkse diesel en een dodge challenger voor “erbij” ;)
Laurens zegt
Nadeel van die wereldauto’s is, dat ze mijn smaak niet zijn. Ben dan ook geen boekhouder.
Mairsil zegt
@ Eric
Ik denk dat je ‘Fiat-spul’ als ‘Fiat-group’ spul moet lezen. Er zal denk ik spul van Fiat, Alfa, Fiat commercial, en wellicht ook Lancia gebruikt worden. Voor Maserati en Ferrari materiaal zie ik in deze lijst even geen modellen terug helaas (nieuwe Viper misschien?)
Dirk zegt
De PT-cruiser gaat er uit. Er is dus toch een god…
Alfa Corse zegt
Vooral de motoren zijn erg interessant:
http://www.autoedizione.nl/2009/11/04/4-november-2009/
Laue zegt
@Alfa Corse:
zeker, de V6 Pentastar met multi-air klinkt veel belovend.
Alfa Corse zegt
@ Laue
Wat dacht je van de FPT 3.0 V6 met 400PK+.
Michael zegt
Ik heb zo mijn twijfels bij het slagen van zulke transatlantische allianties… onze autoculturen zijn gewoon té verschillend.
Fails:
DaimlerChrysler
Ford-Jaguar
Ford-Volvo
GM-Opel (binnenkort gedaan)
…
Ja, en zelfs BMW-Rover ging niet dus daar heb je al een voorbeeld hoe zo’n internationale dingen gewoon niet lukken. Duitse en Franse constructeurs werken ook niet zoveel samen (enkel nu BMW-PSA voor de Mini een beetje…).
Daarentegen doen de Europa-Japan of VS-Japan allianties het wél goed, denk maar aan Renault-Nissan, Mitsu-PSA, of Ford-Mazda… tsjah.
Laue zegt
@Michael:
Laten we hopen dat dit wel gaat lukken. Chrysler/jeep/Dodge like it or not maar het brengt wel variatie op de weg.
Peter_D zegt
@ Laue
300C diesel is zeker aanrader ;) Rij nu sinds een jaar de 300C diesel gechipt met SRT design pakket, HEERLIJKE auto !!!!
Ik ben benieuwd wat er allemaal van gaat komen, hoop dat het tij keert en het een goed lopend bedrijf gaat worden. Ik vind dat ze het verdienen !
Esprit_de_Flandre zegt
Wow, zoveel Fiat-spul in de US? Daar geloof ik niets van.
JPM zegt
@autoblogger
Waarom zo sarcastisch over de verwachtingen? Fiat heeft vriend en vijand al verrast om Chrysler dit kwartaal break even te laten draaien. En als je kijkt naar de verkoopcijfers van Chrysler jaren geleden dan zijn het absoluut geen onrealistische cijfers. Onderschat Marchionne niet.
KaCh1ng zegt
fiat zal zich moeten haasten , chrysler heeft amper modellen over en ze zijn ook oud (updates verlengt wel een beetje, maar als dat genoeg is ..)
autoblogger zegt
Meer info: Uit het vijfjarenplan komt naar voren dat Chrysler samen met de Fiat Group Automobiles S.p.A. een goede en gezonde toekomst heeft. Chrysler heeft grote ambities, die onder meer tot uiting komen in een omvangrijk productplan. De eerste stap daarbij is de complete vernieuwing van het gehele gamma van Chrysler, Jeep en Dodge tussen nu en 2012. De nieuwe modellen die in deze periode verschijnen, vallen niet allen op door hun milieuvriendelijkere motoren, maar ook door de hoogwaardige uitstraling én kwaliteitsbeleving.
Scherpe focus per merk
De samenwerking met Fiat leidt tot een scherpere focus voor de merken Chrysler, Jeep en Dodge in combinatie met een nog sterkere internationale aanwezigheid. Daarbij wordt per markt bekeken welke merken het best op hun plaats zijn. Het vijfjarenplan voorziet mede daardoor in een afzetgroei buiten Noord-Amerika tot 500.000 exemplaren in 2014. Om deze groei te kunnen realiseren, is een uitbreiding van het huidige dealernetwerk met 25% noodzakelijk.
Jeep
Jeep behoudt uiteraard zijn unieke avontuurlijke karakter. Het portfolio van het merk ondergaat een belangrijke uitbreiding. Zo komt Jeep met een compact model voor het populaire B-segment en worden de Patriot en Compass vervangen door één modern model. Bovendien staat de vervanging van de Cherokee op stapel. Ook dit model valt op door zijn hoge mate van efficiency. De iconische Wrangler en de binnenkort te introduceren nieuwe Grand Cherokee blijven belangrijke pijlers binnen het gamma.
Verregaande integratie Chrysler en Lancia
Chrysler en Lancia hebben sterke overeenkomsten: beide zijn eigenzinnig, stijlvol en staan voor comfort. Het logische gevolg is dan ook dat de twee merken een intensieve samenwerking aangaan. Belangrijke pijlers hierbij zijn de 300C en de Grand Voyager. Maar ook de combinatie Chrysler-Lancia krijgt een aanzienlijke uitbreiding van het portfolio. Zo zijn er tussen nu en 2014 nieuwe modellen te verwachten in het B-, C- en D-segment en staat er een middelgrote SUV op de planning. Per markt wordt bekeken welke modellen als Chrysler en welke als Lancia worden aangeboden.
Dodge en Ram
Meer dan voor de andere merken van de Chrysler Group geldt dat Dodge een sterke regionale focus krijgt. De bedrijfswagens worden voortaan aangeboden onder de merknaam Ram – deze typeaanduiding heeft zich in de loop der jaren tot een sterk merk ontwikkeld. Ook bij Dodge komt de nadruk op zuinige en efficiënte modellen te liggen, maar dan wel in combinatie met een nadrukkelijk sportieve signatuur. Het Dodge-gamma start met een B-segment-model. Dodge en de legendarische sportwagen-tak van Fiat overwegen daarnaast om een opvolger van de legendarische Viper te ontwikkelen. Deze auto zou in 2014 op de markt kunnen komen.
Gericht gebruik maken van technologie
Chrysler Group LLC en Fiat Group Automobiles S.p.A. kiezen bewust voor een geografische focus voor bepaalde merken en producten. Op deze manier ontstaat er een situatie waarbij de verschillende merken elkaar aanvullen. Er zal dus geen overlap in de segmenten zijn.
De samenwerking tussen Chrysler en de Fiat Group zal ook tot uiting komen in het delen van wederzijdse technologieën. Zo krijgt de viercilinder World Engine-krachtbron van Chrysler de beschikking over de MultiAir-techniek van Fiat. Daarmee wint deze motor nogmaals aan kracht én efficiency. De Fiat Group krijgt de beschikking over de nieuwe Pentastar V6-krachtrbon van Chrysler. Deze motor wordt ingezet voor grotere en sportieve modellen. Ook het dynamische, achterwielaangedreven platform van Chrysler komt beschikbaar voor Fiat.
Kwaliteit en kosten
De samenwerking tussen Chrysler en Fiat komt ook tot uiting in het productieproces. Onder de noemer World Class Manufacturing gaat Chrysler bijvoorbeeld gebruik maken van processen van Fiat die hun waarde inmiddels ruimschoots hebben bewezen. Deze efficiënte productieprocessen leiden onder meer tot een verdergaande kwaliteitsverbetering van de auto’s. Dit komt in eerste instantie tot uiting in een sterk verbeterde ‘look en feel’ van de interieurs.
De samenwerking biedt ook grote kansen op financieel gebied. Door de koppeling van inkoopkracht bijvoorbeeld, is Chrysler alleen al in 2010 in staat om een kostenbesparing van 500 miljoen dollar te realiseren. In de periode 2010-2014 loopt dit bedrag op tot 3 miljard dollar.
Kortom: Chrysler wint op alle fronten aan efficiency, maar het belangrijkste is dat ‘lean and mean’ vooral tot uiting komt in een gezonde financiële basis. Samen met moderne en aantrekkelijke auto’s is dat een perfecte uitgangspositie voor een gezonde toekomst van onderneming.
lincoln zegt
zo zo .. da,s een aardig bekkie werk voor de boeg ..
ook al hebben ze Chrysler voor een bout-prijs ..
mag natuurlijk geen geld blijven kosten ..
dikke + voor het positivisme ..