
De nieuwe baas van Aston Martin heeft zijn toekomstplannen voor het merk uitgelicht; veel nieuwe derivaten, maar of die V12 nog een toekomst heeft…?
Na zo’n zes jaar aan het roer te staan van Aston Martin, moest Andy Palmer eerder dit jaar als CEO vertrekken. Zijn opvolger, Tobias Moers, is sinds augustus de nieuwe kapitein van het schip. Deze ex-AMG-topman moet de slechte cijfers van Aston Martin weer zwart maken. Eerder hoorden we al wat flarden van zijn plannen, maar in een nieuw interview met de Financial Times vertelt Moers wat hij nou echt met Aston Martin wil. In een notendop: meer modellen en een grotere focus op engineering.
Om te beginnen met die modellen. Binnen de komende twee jaar moeten er tien extra derivaten van bestaande auto’s bijkomen. Dat zijn aardig wat derivaten, Aston Martin verkoopt nu met de DBX, DB11, DBS Superleggera en Vantage immers maar vier modellen. Hierbij telt hij de Valkyrie en Valhalla overigens ook niet mee. Minimaal twee van die submodellen zullen afgeleid zijn van de DBX, over de andere acht geeft Moers geen details.
Een ander nieuwtje is wat minder mooi, namelijk over de V12-motor. De liefhebber smult ervan, de Europese Unie vindt deze wat minder leuk. De EU werkt namelijk aan Euro 7, waarin de uitstootnormen voor verbrandingsmotoren worden uitgestippeld. En volgens Moers is het onduidelijk of die V12 nog wel past binnen die Euro 7-norm. Het is nog onderwerp van discussie binnen Aston Martin, Moers zegt dat hij het ‘eerlijk gezegd echt nog niet weet’ of die V12 binnen de toekomst nog wel mogelijk zijn. Tegelijkertijd merkt hij wel op dat er ‘wereldwijd’ liefhebbers zijn voor die V12. Misschien dat die liefhebbers de motor nog kunnen helpen?
Verder zegt hij de Duitse engineeringtak van Aston Martin bij de Nürburgring ‘van een impuls’ te willen voorzien. Daar zijn alle technologische samenwerkingen en toeleveranciers, dus zou het volgens Moers efficiënter zijn om daar meer ontwikkeling te doen.
Tot slot bevestigt hij zaken die we al wisten, zoals dat Aston Martin inniger met Mercedes-Benz gaat samenwerken voor de motoren. Nu levert AMG ‘gewone’ motoren aan Aston Martin. In de toekomst moeten dat op maat gemaakte motoren zijn, speciaal voor de Britse autofabrikant. Ook wordt Aston Martins eerste EV geen Lagonda, maar een Aston Martin.
Met deze plannen wil Moers ervoor zorgen dat Aston Martin per 2023 geld oplevert. Tegelijkertijd moet het merk weer een merk van luxe worden, zegt Moers. Hopelijk zorgen deze plannen voor het beoogde effect en kunnen we ook nog in de toekomst genieten van nieuwe Aston Martins.
De Vantage, DB11 en DBS zijn toch al 3 derivaten, en nauwelijks afzonderlijke modellen te noemen? Staan toch nog steeds allemaal op de basis van de DB7?
@mout: Hoe kom je daarbij? De DB7 stond nog op (gemoderniseerde) basis van de XJS. De nieuwere Astons niet meer. De DB11 en DBS is praktisch dezelfde auto inderdaad.
Je zult vast gelijk hebben – al zie ik het er niet aan af. Maar welk model is dan wel de eerste die op het nieuwe platform staat?
En ook dan: Hoeveel modellen zijn er daar inmiddels op gebaseerd? Voor mijn besef is het met AM net als met McLaren: Elke keer als er een paar pk’s gevonden zijn, of als er wat body-werk vervangen wordt, is het een nieuw model.
@mout: Alles vanaf de DB9 staat op (varianten van) het VH-platform, tot aan de huidige generatie van modellen. De huidige generatie moet je zien als alles wat nieuw gepresenteerd is vanaf de DB11 + derivaten (het rijtje dat ook in het artikel genoemd wordt).
De DB7 lijkt er wel op, maar zie daarvoor de reactie van theblazerunner.
Niets met de DB7 te maken…
AMG. Aston Martin Germany.
@leaper035t: wel aardig gevonden:p Ik hoorde altijd gekscherend Allochtoon Met Geld
Een mooie betaalbare 6- cilinder en een EV variant van de Vantage zou wellicht toekomstperspectief bieden…. zie Porsche…😉
Mercedes, AMG, Racing Point, Aston Martin, Moers, Stroll, Wolff. Het begint allemaal één familie te worden.
@mercedesbenze350cdi: geen verkeerde groep mensen bij elkaar. Als het hen niet lukt, dan is het ook gewoon echt klaar lijkt mij
@mercedesbenze350cdi: En het zaakje stinkt naar curryworst
Ik bemoei me er niet mee. Alles van Aston Martin is als zoet voor de mond.
Hij weet mooi de punten te noemen die Stroll zo belangrijk vindt. Even zn nieuwe werkgever blij maken zonder ook maar iets nieuws te zeggen. Het wordt nog wel interessant met de Brexit en de 2030 UK plannen.
Tja, kan er geen uitzondering gemaakt worden voor modellen waarvan er minder dan 1.000 geproduceerd worden? Dan is het gewoon een special edition ;)