Vroeger was de wereld simpel: AMG was AMG en M was M. Klanten kochten een hardcore-wagen met aandrijving op de achterwielen. Maar tijden veranderen, en verkoopcijfers moeten omhoog, ook bij AMG. Daarom gaat het de dingen wat anders aanpakken.
Vroeger had je bij AMG het Performance Pack: dit was een optie die je een kleine vermogens- en koppelboost uit dezelfde motor gaf. Maar op een gegeven moment ging AMG zijn modellen gewoon in 1 vermogensvariant uitbrengen, exit Performance Pack dus (even buiten beschouwing gelaten dat je onder een soortgelijke naam de limiter van o.a. je S65 kunt laten verwijderen).
In plaats daarvan kwamen met de introuctie van de E63 AMG facelift de ‘S’-varianten: topmodellen binnen hun range die meer vermogen combineerden met vierwielaandrijving. Dit is een package deal, je kunt (op linksgestuurde markten) niet kiezen voor een ‘S’ met achterwielaandrijving.
In de toekomst gaat Mercedes een nieuwe draai aan de term ‘S’ geven: de AMG GT, die volgende maand wordt onthuld, komt er als gewone versie en als S, met meer vermogen maar een onbekende aandrijving. Let wel: de reeds uit productie gegane SLS AMG had alleen achterwielaandrijving. Ook van de C63 AMG komt waarschijnlijk een S-variant, alleen geven bronnen aan dat het onwaarschijnlijk is dat de C63 AWD gaat krijgen. In dit geval kan je met de term S dus alle kanten op.
AMG Sport
BMW heeft M Performance, Mercedes moet daar iets tegenover stellen. Dit wordt AMG Sport, een label waarover we al in april berichtten. De geplande 372 pk sterke C450 schijnt nog maar het begin te zijn, er komt een hele reeks aan opvulmodellen aan.
Wij vuurden naar aanleiding van bovenstaande gedachtengang een reeks vragen af op het hoofdkantoor in Affalterbach, waar we ook keurig netjes antwoord op kregen. In een heel epistel van pakweg 1-2 A4’tjes wist de PR-dame alle vragen echter volledig dood te leggen. Een kunst die PR-managers doorgaans goed beheersen, en daar worden ze dan ook goed boor betaald. Naast het obligate kindly understand that we do not talk about future models was het meest concrete antwoord het onderstaande:
Almost the entire scope of the AMG Performance Package is now reflected in the new AMG S-Models, which are being offered as a separate model variant. The combination of more output and torque in conjunction with all-wheel drive helps to ensure considerably higher levels of appeal and a significantly enhanced price/value ratio.
Bovenstaande is wellicht voor puristen vloeken in de kerk, maar de verkoopcijfers van BMW M Performance en het grote aantal M135i’tjes dat je tegenkomt geeft aan dat er een markt is voor een dergelijk segment. Hoe het S-verhaal zich precies aftekent zullen we in de toekomst ondervinden. Hoe groot schatten jullie de kans op een C63 met AWD?
Ongetwijfeld zullen de marketeers een mooie opdeling gaan maken tussen AMG Sport – AMG – AMG S – AMG Black Series. Misschien nog een Black Series Ultra erboven?
henkhupelschoten zegt
Jullie vergeten de sls amg gt, maar een c63 met 4wd, nee dat zie ik nooit echt gebeuren maar wel bijvoorbeeld een atmosferische v8 met een hybride motor eraan inplaats van turbo’s etc. Maar wel lekker extra opgevoerde versie’s, puur om meer geld te verdienen eigenlijk maar wel lekker bezig amg!
thomcarspotter zegt
@henkhupelschoten: SLS AMG GT was gewoon een actiemodelletje. net zoals de C63 AMG Edition 507 etc
henkhupelschoten zegt
C63 507 was gelimiteerd, de sls gt niet @thomcarspotter:
thomcarspotter zegt
@henkhupelschoten: ohja dat was de SLS AMG GT Final Edition, my bad
jack_abarth zegt
Lekker duidelijk. Ik las de S als S van audi. Dus een minder sportieve sportvariant. Maar bij Mercedes wordt het dus een sportievere sportvariant.
carmasterr zegt
@jack_abarth:
Inderdaad.
Dus niet de S van Audi, maar de S van Porsche.
tupperware zegt
Ach, zolang Mercedes en BMW de klant de keuze laten tussen RWD en AWD zie ik het probleem niet. Puristen zoals ik gaan voor RWD, de wannabees zijn niet langer veroordeeld tot een Audi. Win win dus..
pindakoning zegt
Het wordt er niet duidelijker op. ‘Vroeger’ als iemand een BMW M had vond ik dat wat magisch hebben. Desalniettemin zijn de sportvarianten wel leuke auto’s…
berlinetta zegt
Kom maar op, hoe meer sportieve modellen, hoe beter. En de 4WD is misschien vloeken in de kerk, de modellen van Mercedes kunnen het soms wel gebruiken. 3,6 sec naar de 100 in je CLS. Doei Audi.
Dev zegt
@berlinetta: Is het nog vloeken in de kerk als de boodschap veranderd is? Vroeger lekker purisme, 911je met handbak en RWD, en maar planken. Nu zijn die auto’s zo verdomd rap geworden dat je binnen notime met je kont vooruit staat.
We zijn in een tijdperk waarin techniek wat taken uit handen neemt omdat we het zelf allemaal niet meer bijhouden. Waar voorheen de techniek gelijk stond aan verliezen, komt het nu allemaal ten goede van de prestatie.
Zoek je wel liever de grens op met een handbak en RWD, en dan hoef je helemaal niet meer zo hoog in het productgamma te kijken. Koop een GT86/BRZ, stuur em voor een steroïdenkuur naar Cosworth oid, en je hebt je handen vol met prestaties waar menig puristenauto in de afgelopen decennia verlegen van wordt.
In het kader van bruikbaarheid en benutting preekt de pater vandaag de dag 4WD.
knipperlichtje zegt
Ligt natuurlijk moeilijk hoe je een naam op minder vermogende modellen plakt zonder het imago van de naam aan te tasten (in dit geval AMG). Een AMG sport zal niet de rijervaring opleveren die de letters doen verwachten en schaadt daarmee de merknaam AMG. Dan is een badge “mercedes sport” met klein daaronder “in corporation with AMG” ‘ beter, maar dat is flink wat tekst .Moeilijk verhaal, dan heeft Audi het toch veel makkelijker met hun A/S/RS-modellen
carrlo zegt
Ik zou duizelig worden als ik het optieboekje van AMG voor me zou hebben,.
osmo zegt
Zou het niet eenvoudiger en meer naar traditie zijn dat ze alleen de sportieve topmodellen de AMG badge geven en bij de “mindere” modellen wat met type-nummers gaan goochelen onder het Mercedes label? De type-nummers hebben al lang niks meer met cilinderinhoud te maken dus daar zijn nog wel wat nummertjes vrij, een C380 (bijvoorbeeld) zonder AMG achterop lijkt mij ook niet verkeerd, maar hij wordt dan wel voorbijgeblazen door de C63 AMG.
gijsterbruggen zegt
@sir_smokalot Chris Harris heeft onlangs een ride along gehad met de AMG GT. Hij heeft het er bij de AMG GT over dat de 510pk 4.0 de S variant is en dat de gewone variant 460pk heeft (zie link). Over AWD wordt niet gerept, ook niet vreemd met een transaxle opzet.
http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=30598
sir_smokalot zegt
@gijsterbruggen: Thanks, dat AMG GT in 2 smaken komrt was idd duidelijk. Geloof dat de gewone 462 pk heeft. Verwacht zelf idd dat de GT wel RWD zal zijn, wat iets meer mag wegen krijgt ook de voorwielen erbij.
dennisjuh95 zegt
@sir_smokalot: Hij gaf zelf ook aan in een vergelijking met de 911 en de F-Type dat de AMG GT naast de F-Type staat in plaats van de 911. Dus neem aan dat het inderdaad ook een RWD zal zijn.
mellie zegt
@sir_smokalot: Maar amg kan toch alleen groeien als mensen een mercedes kopen en die door amg laten tunen of rechtstreeks bij amg de auto bestellen? volgens mij hebben ze zelf geen productie faciliteit om de autos te bouwen zeg maar het is geen auto fabrikant toch?
Of sla ik hier de plank mis?
sir_smokalot zegt
@mellie: AMG heeft in Affalterbach een complete faciliteit staan, waar o.a. motorblokken in elkaar geschroefd worden (de V8’s nog volgens het principe dat er 1 persoon aansprakelijk is). De chassis’ e.d. krijgen ze gewoon uit Sindelfingen of andere Mercedes-faciliteiten.
Het is altijd de vraag in hoeverre er zelf gebouwd wordt, of afgemonteerd in dat soort fabrieken, maar AMG knalt er per jaar tienduizenden modellen uit, die je rechtstreeks koopt. Je laat je Mercedes dus niet naderhand door AMG doen, da’s een kant-en-klaar product uit Affalterbach.
Een E63 bijvoorbeeld zal in de basis net zoals elke E-Klasse beginnen, maar krijgt een andere motor en bak, en AMG-specifieke bekleding, tellers etc. Maar in de basis zijn ze identiek.
Hoe dit met AMG Sport zal gaan is nog niet bekend. Sowieso zal je geen mooi plaatje op je motorblok krijgen met de naam van en fabrieksmedewerker, verder moet het zich nog uitkristalliseren.
mellie zegt
@sir_smokalot: Bedankt voor de uitleg dit heldert het een en ander op.
Ik dacht namelijk juist wel dat je een mercedes bestelde bij mercedes en dat mercedes em dan vervolgens door amg liet tunnen,maar dit is dus niet het geval.