Als je te lang naar de grille kijkt gaat alles voor je ogen draaien.
Een beurs als de IAA is leuk om de nieuwste automotive bleppers te bekijken, maar ook om je te vergapen aan vreemde eenden in de bijt. Je weet gewoon dat je op zo’n beurs auto’s tegenkomt die je waarschijnlijk nooit meer terug zal zien, behalve in onze rubriek ‘vergeten concept’ over een jaar of twintig.
Of dat ook geldt voor deze Thunder Power valt te bezien. Misschien weten de Taiwanezen ons te verrassen en wordt de auto wel een doorslaand succes. Ja, je leest het goed, Taiwanezen. De SUV-achtige auto is namelijk helemaal vanuit het verre, al dan niet Chinese eiland naar Duitsland gekomen om daar mensen te overtuigen van zijn klasse.
De auto heeft -uiteraard- een elektrische aandrijflijn, in dit geval met een accupakket met een capaciteit van 125 kWh. Tesla P100D eat your heart out. Volgens Thunder Power wordt de auto verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving, via twee respectievelijk drie motoren. Torque vectoring zorgt ervoor dat alle aangedreven wielen voorzien worden van de juiste hoeveelheid power. Nu we het daar toch over hebben: de Thunder Power SUV beschikt over 585 pk en dat bij een actieradius van 650 kilometer (NEDC). Mocht alles volgens plan verlopen komt het ding in 2020 op de markt.
Maar dat is nog niet alles! Het bedrijf heeft op de beurs ook nog een sedan staan met dezelfde aandrijflijn die al in 2019 productierijp zou moeten zijn. Die stond in 2015 ook al op de beurs, dus ze zijn er al even mee bezig. Ter ere van de start van het bedrijf komt er tenslotte ook nog een coupé, in een gelimiteerde oplage van 488 stuks en met maar liefst 664 pk. Daarmee rijd je dus exclusiever rond dan met je gesloten LaFerrari, die in een oplage van 500 stuks is gebouwd.
Kortom, Thunder Power heeft grootse plannen. Het wil zelfs een fabriek in Spanje openen om auto’s in elkaar te schroeven. Nou zijn wij altijd voor extra diversiteit in de autowereld, zeker als het bedrijven betreft met epische namen als Thunder Power. maar we zijn stiekem wel een beetje sceptisch of er iets van de plannen terecht komt. Merken als Faraday Future tonen aan dat wat Elon heeft gedaan zo simpel nog niet is. Enfin, de tijd zal leren of Thunder Power haar plannen waar kan maken of dat het blijft bij wat spoedig vergeten concepts.
Jochempie zegt
Ik zei het op die andere site ook al, maar het front doet me denken aan dat van de Isuzu VehiCROSS..
tenaci zegt
Eerste auto met een duckface?
bischero zegt
Naarstig zoekend naar een kotszakje .. Ah tas gevonden en gebruikt.
Techniek kán iets goedmaken, maar nooit genoeg om dit uiterlijk te offsetten.
Gulli zegt
Ja hoe is het eigenlijk met Faraday Future? Al een tijd niets meer van/over gehoord. Dat zegt vaak voldoende. Kan ook zijn dat ik de rouwadvertentie heb gemist hoor
lekkerlinksrijden zegt
Mislukte Nissan, ben jij dat?
Erik zegt
Vroeger hebben we de Jappanners ook uitgelachen om hun auto’s. Nu verkoopt Toyota de meeste voertuigen wereldwijd! Kwalitatief lopen de Japanners ver voorop. In dat opzicht stelt de Europese industrie teleur.
Vermoed dat het ook zou zal gaan met de Chinezen en Taiwanezen. Daar heerst een andere arbeidsmoraal dan in Europa…….
mashell zegt
Hypnotiserende grille met een creatief design, wormhole is toch wel wat anders dan de zwarte gaten van de andere merken. Tesla/Jaguar deurklinken. En de coolste naam in de branche: Thunder Power. Het kan niet anders, dit gaat een doorslaand succes worden.
tjorque zegt
Thunder spouwer!
philippeamg zegt
Verschrikkelijk lelijk
jeroenwz zegt
Is allemaal helemaal niks. Over 1,5 jaar kom ik met een superauto die 24 cilinders heeft, een inhoud van 24 liter, 12 turbo’s en minstens 2.500 pk heeft, een top van zeker 555 km/uur heeft om over de A12 naar Duitsland te scheuren. Hij kan ook vliegen (gewoon de sideskirts even uitklappen en de voorspoiler intrekken) en binnen 10 minuten van Londen naar Parijs vliegen. Daarnaast krijgt de auto een 250 kWh accupakket waarmee een gegarandeerde elektrische range van 1.000 km hebt (zolang je maar niet harder rijdt dan 43,2 km/u). De auto is 7 meter lang, 3,5 meter breed en is 3,5 meter hoog. Ook heeft hij 8 wielen (4 voor en 4 achter) en natuurlijk achtwielaandrijving!
Tenslotte heb ik Q bereid gevonden mij de techniek van de onderzee Esprit te verkopen zodat je er ook stealth mee onder water kan.
Vraagprijs? Slechts 12 miljoen euro!
Het geheel weegt dankzij de carbon buitenspiegels, een carbonpakket (spoilers!, strepen!, godmagwetenwat!) slechts 5.398 kg! Bestel er een carbon interieur bij en lichtere accu’s en het gewicht wordt teruggebracht naar
jeroenwz zegt
@jeroenwz: teruggebracht naar 5.995 kg!