Nu is ‘ie helemaal af. En ons leven compleet.
Wat mogen we die jongens en meisjes van Tesla dankbaar zijn. Dankzij hen is elektrisch rijden dan eindelijk salonfähig geworden. Het is niet alleen cool, maar het werkt ook steeds beter. Een almaar groter wordende actieradius en een supercharger-netwerk zorgen ervoor dat elektrisch rijden een stuk praktischer is geworden. Maar sinds kort kun je de Model S écht als auto gebruiken.
Want wij Nederlanders zijn veeleisend als het gaat om auto’s. Er is bij ons een standaard-accessoire dat we werkelijk onder elke auto willen hebben: de trekhaak. De trekhaak is simpelweg het antwoord op al je problemen. Wil je je fietsen van A naar B hebben, maar geen zin om te fietsen? Zet ze op de trekhaak. Heb je 40 kg aardappelen, 20 pakken hagelslag, 10 kratten Heineken en een allergie voor hotels? Zet een caravan op de trekhaak.
Nu eindelijk zijn deze Nederlandse voorliefdes (trekhaak en goedkoop rijden) dan eindelijk te combineren! De trekhaak wordt vervaardigd door de Nederlandse firma Brink, maar wordt vooralsnog enkel en alleen via het Duitse bedrijf Rameder verkocht. De trekhaak heeft een kogeldruk van 75 kg en kost net geen 800 euro, inclusief montage. Rameder heeft nog meer opties voor de Tesla Model S: dakdragers, dakkoffers en fietsendragers. Die wil je natuurlijk allemaal hebben op je Tesla Model S om al je Nederlandse hobby’s uit te kunnen voeren: goedkoop eten, fietsen en zo min mogelijk belasting betalen.
Die items zullen de aerodynamica compleet verstoren. Hoe gaat dit lijden onder het verbruik? Want Tesla is een van de weinige fabrikanten die geen trekhaak en/of dakdragers aanbiedt voor hun auto’s. Daar lijkt een reden voor te zijn. Je kan zelfs af-fabriek dakdragers krijgen op een Porsche 911! Maar die auto is voorzien van een briljant systeem, je hoeft een 911 alleen maar 5 minuten te laden aan de benzinepaal en je kunt weer 500 km verder.
gewoonerik zegt
Hoe lang en zwaar mag de Tabbert zijn?
mopar zegt
Geen leverbare dakdragers op een model S lijkt me eerder wat de doen hebben met dat gigantische glazen dak dat erin zit.
Geloof mij maar dat het type zelfingenomen Amerikaan dat een model S bezit ook vast wel een belachelijke overpriced mountainbike heeft die hij dolgraag op zijn model S zou zetten en ermee op insta zou willen pronken.
Als er ergens een markt is voor lifestyle accessoires dan is het in de VS wel.
Wil je echt een fiets meenemen op een Model S dan kan ik je fietsenhouders van SeaSucker aanraden, gebruik ik zelf ook.
http://www.seasucker.com
stfu zegt
@mopar: Als je het schuifdak besteld kan je gewoon dakdragers monteren. Staat zelfs gewoon op hun site. Kom op, AB, doe jullie huiswerk eens goed.
“Want Tesla is een van de weinige fabrikanten die geen trekhaak en/of dakdragers aanbiedt voor hun auto’s”
Model X heeft trekhaak…. En deze van Brink is volgens mij niet officieel goedgekeurd?
stalensnuitje zegt
@stfu: het is dan ook geen officiële trekhaak, maar een fietsendrager-oplossing en die heeft geen typegoedkeuring nodig. Een Model S heeft namelijk zelf al geen typegoedkeuring voor trekken (0kg trekgewicht), dus al zou je een typegoedkeuring op je trekhaak hebben, mag er nog geen kar achter…
jippie zegt
Ik heb al maanden terug een Model X met aanhanger zien rijden. Bestaat dus al langer.
flutterby zegt
Oud nieuws. Daarnaast is een trekhaak onder een Model S net zo functioneel als onder een Prius. Alleen voor fietsen want het trekgewicht is 0 kg.
De Model X mag met 20” bijna 2500kg trekken en de Model 3 zou volgens Elon ook een trekhaak optie krijgen.
Betreffend range is het erg afhankelijk wat je er achter hangt. Gewicht lijkt niet zo belangrijk, maar het gaat allemaal om aërodynamica en frontaal oppervlakte. Bjorn Nyland zegt zelfs een lege paardentrailer (700kg) met een 100D niet verder als 150 km tot de volgende charger moet plannen.
poes zegt
@flutterby: waarom is het trekgewicht van de Model S eigenlijk 0kg? Is de constructie van de auto er niet op berekend?
Loek zegt
@poes: het zal niet precies 0kg zijn, maar het is gewoon met elke soort aanhanger een risico waar Tesla juridisch zo geen problemen mee krijgt. Auto kan het trekken? Geluk gehad. Auto kan het niet trekken? Vette pech, van Tesla kun je niks verwachten.
siebren zegt
@720s: volgens mij heeft het er vaak ook mee te maken dat die auto’s niet gecertificeerd zijn voor een trekhaak en daarom geen trekgewicht hebben. De BMW 330e en 530e hebben ook 0kg trekgewicht omdat er geen trekhaak op mag. Zou ermee te maken hebben dat de trekhaak in het high voltage deel kan komen met een aanrijding
v60germany zegt
@siebren: het zal daarnaast ook met die reden een grijs gebied zijn (vooralsnog blijven) bij verzekeringsmaatschappij.
Dat de V60 en Outlander – puur gebaseerd op bestaand model/homologatie – daarmee wel een trekhaak mogen hebben…
flutterby zegt
@siebren: een aanhanger vereist ook meer koeling. Mogelijk kan BMW dit niet voor elkaar krijgen. Dit was ook de reden waarom de Octavia met 14% niks mocht trekken. Meer koeling = meer luchtweerstand = meer CO2 uitstoot.
flutterby zegt
@poes: omdat Tesla dat zegt en is ook geen onderdeel van de RDW goedkeuring. Een aanhanger trekken met Model S geld als overbelasting, zelfs al je hem origineel via Tesla laat/liet monteren (was tijdelijk mogelijk op de S).
snel70 zegt
@flutterby: het heeft ook helemaal geen zin om iets te trekken met een elektrische auto voor diegene die elektrisch rijden omdat ze dan denken het milieu te sparen. Lijkt mij dat je dan toch erg verbruikend bezig bent.
shaguar zegt
Gisteren kwam ik een Model X met sleurhut tegen. Toen dacht ik al “dat trekken die kleine laadpaaltjes bij je campingplekje nooit, toch. Die zit, na aankomst op de camping, de eerste drie dagen noodgedwongen te wachten onder de luifel. Leuk weekendje weg…”
flutterby zegt
@shaguar: met een beetje pech sta je met 6A te laden. Ben wel benieuwd of je hem in het buitenland heb gespot.
shaguar zegt
@flutterby: Nee, was in Gaasterland, Friesland. Wel een prachtig plekkie trouwens!
flutterby zegt
@shaguar: via Zwolle of Hoorn langs de supercharger had ze veel gezeur bespaard. En dan zit er ook nog een in Drachten.
Een BEV vereist nou eenmaal
net een beetje extra plannen.
trustmeiamanengineer zegt
De Model X is toch al leverbaar met trekhaak, vanuit Tesla. Bovendien hebben ze ook fietsenrekken/dakkoffer etc.
porsche928 zegt
@trustmeiamanengineer: bij een model x heb je geen dakkoffer, dan kunnen je achterdeuren niet meer open! Die koffer is voor op de trekhaak.
trustmeiamanengineer zegt
@porsche928: Ohja… Zo’n raar achterhangend ding voor de ski’s en fietsen..
stfu zegt
@porsche928: Wel voor Model S (met schuifdak).
pivavar zegt
Dakdragers voor een Model S zijn al sinds jaar en dag af-Tesla beschikbaar. En trekgewicht is 0, omdat het niet meegenomen is in de homologstie. In de VS gebruik je nl. daarvoor je pickup truck, niet je limo.
m54b30 zegt
Tesla cool??
Mijn hemeltje, de meest saaie manier van autorijden zul je bedoelen, als deze trend doorzet ben je als autoliefhebber toch mooi gesjeesd, dag hobby.
amg65 zegt
“Want Tesla is een van de weinige fabrikanten die geen trekhaak en/of dakdragers aanbiedt voor hun auto’s.” Fake news
chita zegt
(Tesla Owner) Ik heb zelf ook wat research gedaan en heb gezien dat de Tesla S niet mag trekken. Op de website van Brink heb ik een disclaimer gevonden die dat dus nog eens onderbouwd. https://brink.eu/nl-nl/contact-en-service/downloads/
Daar wordt gezegd: RMC KIT IS UITSLUITEND TE GEBRUIKEN VOOR FIETSENDRAGERS! Het eerste wat ik dacht was: Wat is een RMC Kit in vredesnaam? Nou dat is een fietsendrager trekhaak oplossing voor hybride auto’s, maar daar passen maar een paar fietsendragers op. Zul je maar net de verkeerde fietsendrager hebben…