Speciaal voor milieuvriendelijke Labradoodles.
Al jaren dromen sommigen van een Tesla Model S station. De eerste keer dat we erover schreven was de Hot Car Wash Kalender van 2013 nog courant. Ook daarna passeerde het idee van de Model S in pakezel-uitvoering nog enkele keren de revue. Doch in de meeste markten, waaronder Amerika, zitten ze helemaal niet te wachten op stations. Verder dan wat lijntjes op een digitaal canvas kwam het dan ook nooit.
Tot nu dan, want het Britse Qwest uit Norfolk heeft haar Tesla Model S station af. Je kan Qwest omschrijven als een typisch Engelse auto-toko die ergens in een schuur is ontstaan. Maar in dit geval heeft het bedrijf een paar serieuze techneuten en designers in de gelederen met de nodige ervaring in de autobranche.
Bij het creëren van de Tesla Model S station, of Shooting Brake zoals Qwest ‘m liever noemt, gingen ze dan ook niet over een nacht ijs. Het is bekend dat Elon Musk er niet zo van houdt als mensen het heft in eigen hand nemen en zijn producten modificeren. In dergelijke gevallen worden auto’s vaak afgesneden van de nieuwste updates. Om de Model S Shooting Brake dat lot te besparen, heeft Qwest continu contact gehouden met Tesla over het project. Het bedrijf claimt dat het de goedkeuring heeft van Elon en de zijnen voor de station.
De opbouw aan de achterkant is opgetrokken uit carbon om de extra ballast die de auto moet meetorsen laag te houden. Alle sensoren en dergelijke werken volgens de Britten nog naar behoren. Qwest kan naar eigen zeggen zo’n 25 Model S-en ombouwen per jaar. De conversie duurt tien weken. Vinden we dit wat, of hebben we liever een Lynx Eventer met een verkwistende V12 onder de kap?
UPDATE: meer beeld HIER!
phaeton zegt
Er zijn rouwwagens van, die zijn geslaagder dan deze.
justsomebody zegt
Doe mij maar die lekkere geupgrade XJ-S een mooie vette 12 cilinder een auto met karakter en dan onder het zoeven een heerlijke sigaar, gewoon omdat het kan.
piquet1986 zegt
De kaarsrechte daklijn boven het achterwiel vloekt behoorlijk met de rest van het vloeiende design. Dit kan beter.
Robert zegt
@piquet1986: precies dit.
Nu nog een tussenschot en geblindeerde zijruiten en de lokale glazenwasser kan er zo mee op pad.
trustmeiamanengineer zegt
Het eindresultaat is een beetje moeilijk te zien op twee foto’s formaatje postzegel…
Ram-G-maN zegt
Thanks, but no thanks.
Ik wacht wel op het ontwerp van Niels van Roij…
https://static.autoblog.nl/images/wp2017/tesla-model-s-shooting-brake-side.jpg
Design_Driven zegt
@automotivedesigner: Die hebben we ook nog niet in het echt gezien maar die lijkt inderdaad een stuk beter geslaagt dan dit extrusie dak.
Ram-G-maN zegt
@sketcher: Niels had op Instagram een plaatje online gezet van een tussentijdse resultaat een het ziet er heel hoopvol uit. Hij werkt immers samen met RemetzCars die de nodige coachbuilt* ervaring hebben.
Oh, ik kan het niet meer vinden op Instagram. Gelukkig staat het nog wel op zijn site. http://nielsvanroij.nl/portfolio/electric-shooting-brake/
Moet je even naar beneden scrollen.
Blijkt maar weer; “It ain’t much if it ain’t Dutch.”
Met een “t” zoals het heurt. ;-)
Design_Driven zegt
@automotivedesigner: Ja op LinkedIn ook inderdaad, ziet er zeker beter uit dan deze maar toch nog even afwachten tot eindresultaat.
Jochempie zegt
Christ wat een mislukt ding.
shadowbroker zegt
Vinden we het wat?? Nou ik zie maar 1 foto…
ablogjunk zegt
Weinig informatief en dan ook nog eens twee magere afbeeldingen…..
lincoln zegt
Sport turismo shooting brake coupe ..
Een STSBC dus ..
Dat is Duits voor stationbakkie ..
Niet dat er 1 woord Duits bij zit .. Duitsers discrimineren nml niet ..
Edge zegt
Ik vind het oprecht geen mooie auto zo. De daklijn had eigenlijk iets meer af moeten lopen. Niet zoveel dat het ding onpraktisch wordt, maar wel net genoeg dat de lijn wat vloeiender lijkt. Nu vind ik het niet echt bij de rest van de auto passen. Die shops van Theophilus Chin en X-Tomi die hier voorbij zijn gekomen op Autoblog/Groen7 vind ik toch een stuk beter te pruimen.
Turboost zegt
Ik heb het artikel gelezen. Puik werk. Edoch voor mij een exemplaar zoals in de link uit de laatste alinea. Al heeft dat apparaat -1.200pk, V12 is V12. Daar kan geen elektromeuk tegenop.
Morgen weer lekker op satanssap aansluiten in de file. Hopelijk heeft de vrouw des huize de Brabantse bammetjes al gesmeerd, want ik moet nog wat budgetknijpende koters op bed leggen.
viezefreddyw zegt
Kan me niet voorstellen dat dit niet mooier kan…
marcus zegt
En ik vindt hem wel mooi…
Helaas zal het wel iets te duur zijn, anders had ik er wel oren naar gehad.
mout zegt
De foto’s zijn wat sneu, maar als niemand hem wil, zet hem dan bij mij maar voor de deur.
O ja, ipv labrador rubberen bekleding, de achterwaarts gerichte derde zitrij a.u.b.
Voor de lovers en de haters, maar vooral om te zien hoe hij gebouwd is (die vlakke taillelijn is nog gewoon het oude plaatwerk): https://www.youtube.com/watch?v=Ydb9TW3Bmh8
sabrerator zegt
Doe mij dan maar een Lynx Eventer.
Als XJ-S-o-fiel en stationcarliefhebber is dat eigenlijk de ultieme auto.
De V12 heeft zo’n beetje het karakter van een elektromotor (onhoorbaar, geen trillingen en altijd kracht) dus dat zit ook wel goed.
En dat je net aan de 1:6 haalt, ach, maak je weer vrienden bij je tankstation.
hollandbest zegt
Een sedan is altijd mooier dan een station
bmwfreak038 zegt
@hollandbest: niet altijd er zijn wel degelijk dikke stations bij.
vondick zegt
@hollandbest: Een station is altijd mooier dan een sedan
Gulli zegt
Lijkt wel een Nissan Stagea met die rechte achterkant zo ?
bmwfreak038 zegt
@gulli: nu beledig je de stagea, foei!?
frietje87 zegt
?