We vermoeden dat Tesla hier een wereldprimeur te pakken heeft: een OTA tuningbeurt.
Dat de Model S-variant met twee elektromotoren en vierwielaandrijving een ziekelijk acceleratievermogen heeft, dat staat buiten kijf. Tesla’s pr-team Verschillende P85D-rijders hebben dat al in diverse sprintvideo’s aangetoond.
Voor hen is er goed nieuws, want via een OTA-update (Over The Air) krijgt de auto nieuwe software aangeleverd, waardoor het acceleratievermogen nog verder stijgt. CEO Elon Musk laat op Twitter weten dat het algoritme van de omvormer is gewijzigd, waardoor de sprint naar 96 km/u (60 Mph) met 0,1 tel is verkort. Van 3,2 seconden naar 3,1 seconden. De reguliere P85 profiteert volgens Musk ook van de update, maar in mindere mate.
Toegegeven, dit is bovenal een marketingdingtje. Elon tweet wat, alle nerds in de techscene krijgen een dampig broekje, en iedereen heeft het er even over op de sociaalmedia. Maar de realiteit is dat er deze week talloze P85D-eigenaren ’s ochtends in hun Tesla stappen, een updatemelding op het 17-inch scherm zien verschijnen, en vervolgens een snellere auto hebben. En dat is gewoon te gek. PR of niet.
Mocht je je afvragen hoe doodnormale mensen de acceleratie in een Model S P85 D (700 pk) ervaren, check dan even deze video. Let op: video bevat grof taalgebruik en iPhones die aan de achterbank blijven plakken.
gop1 zegt
Wat een geweldig bedrijf is het toch ook.
maseratizzzzzzzz zegt
Nee, niet interessant.
Design_Driven zegt
@maseratizzzzzzzz: ije reactie is inderdaad niet interessant.
O.T. Wat een fantastische auto. Heb er nu een paar keer in mogen rijden (de gewone uiteraard) en op de actieradius na zie ik maar bar weinig – puntjes. Zou goed naast de Disco staan, lekker contrast.
mitch306 zegt
@sketcher: Ga jij nog naar de disco?
Design_Driven zegt
@mitch306: Elke dag 2 keer en in het weekend zo vaak als ik kan. Dan ga ik helemaal wappie in mijn Disco.
sydney zegt
Alsof het een iOS update betreft..En net als bij die update vraag ik me af wat je er nu in de praktijk van merkt, maar heel erg vet is het natuurlijk wel..
Dimglor zegt
@sydney: Ik dacht er ook aan! En dan net bij je ios-apparaat elke morgen een update op je scherm…
sydney zegt
@Dimglor: En dat er altijd te weinig ruimte op je Tesla staat om de update uit te voeren.Moet je je vrouw en kinderen thuis laten wil je sneller en verder op vakantie kunnen..
Of over de fanboy fittie’s die er straks tussen gebruikers van Tesla P85D of Porsche Pajun zullen komen maar te zwijgen. ;)
rhellema zegt
@Dimglor:
Liever iedere ochtend een update i.p.v. tijdens het rijden opnieuw opstarten :))
dennisjuh95 zegt
@sydney: Mooi verhaal voor aan de bar!
sulobb zegt
De prestaties kunnen mij niets schelen (ze zijn al geweldig), ben ook geen fan van elektrische auto’s, maar de Tesla op de foto is gewoon perfect! :o
Donstil zegt
@sulobb: Niet waar. Die had namelijk in deze trim “Tesla” rood geweest. Dan is hij pas perfect :)
jorgos zegt
Haha, gewoon omdat het kan!
jrk68 zegt
Van die tiende ga je geen ruk merken, doe mij dan maar een originele.
Als ik mijn kadaver dan toch in meer dan 2ton plastic en blik moet verplaatsen, dan liever in zo’ n mooie Tesla dan die lelijke bultrug….
eett zegt
De eerste fabrikant ook waarbij je een gratis tuningbeurt krijgt. Normaal vraagt iedere fabrikant hier vet geld voor.
Ook mooi dat je er niet iedere keer voor naar een dealer moet. Na de melding op je smartphone even de update in de auto starten en je hebt weer extra functionaliteit of in dit geval een snellere acceleratie.
Waar andere merken niet eens vertaalfouten in hun navigatie/radiodisplay willen oplossen of updates voor de kaarten willen leveren, levert Tesla aan de lopende band uitbreidingen op hun systemen.
Bedankt Tesla!
Dimglor zegt
@eett: Volgens mij kregen de eigenaars van een Mclaren MP4-12C na een jaar ofzo ook een gratis upgrade..
eett zegt
@Dimglor: Gelukkig dat er dan al meer merken zijn die dit doen. Nu de rest nog…
Dimglor zegt
@eett: http://www.autoblog.nl/mclaren-mp4-12c-krijgt-gratis-upgrade-naar-625-pk
Heb even moeten zoeken ;-)
rolov zegt
@Dimglor: ze konden ook niet anders omdat het nieuwe model er zo opeens Was en veel meer pks hadden. Om gezeik te voorkomen Was het;)
Dimglor zegt
@rolov: was het niet meer voor concurrentie van Ferrari?
ihrte zegt
Hoe zit het eigenlijk met die update? Gaat dat net als op je smartphone dat je die moet accepteren, of heb je gewoon zonder dat je er voor kan kiezen een snellere auto voor de deur staan? Niet dat je niet wil hebben overigens.
eett zegt
@ihrte: Je kunt een update inderdaad weigeren, maar dat doet bijna niemand. Net als bij een smartphone zit je dan namelijk vast op je bestaande softwareniveau. Je mist dan ook alle nieuwe mogelijkheden.
stfu zegt
@ihrte: je kiest een tijd wanneer je ‘m wil updaten (s’ nachts is het handigst ;)) en na een uur of wat heb je de nieuwste software. En die updates wil je echt wel hebben. Aanpassing van de besturing (minder direct op de snelweg), nieuwe Autopilot opties en zelfs een snellere acceleratie. Te gek dit!
ihrte zegt
@stfu: @eett bedankt voor jullie antwoorden!
w0o0dy zegt
De p85d heeft ook al twee keer een e63-S AMG geklopt op de 1/4mile… Video van dragtimes staat op YouTube.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: hierbij de link naar de video P85D VS E63 S AMG
http://youtu.be/Zuh_ylt2keg
gtwillem zegt
@w0o0dy: die E63 AMG S komt wat langzamer op snelheid (wat op zich bizar is, een E63 AMG S accelereert alsneen malle), maar eenmaal op snelheid begint de E AMG meters op de Tesla te pakken. Op de Autobahn is de AMG een stuk sneller denk ik.
w0o0dy zegt
@gtwillem: ja van war ik heb gezien is de P85d één van de snelste auto’s vanaf de lijn überhaupt. Naar 60km/u zou die wel eens “Veyron snel” kunnen zijn. Daarna komen de benzine motoren pas echt in de comfortzone en pakken ze wat terug. De launch van een p85d ga je niet snel verbeteren…
w0o0dy zegt
@gtwillem: boven de 150km/u maakt de Tesla p85d niet veel klaar IvT die e63. Misschien moet Tesla toch eens denken aan een transmissie..
mrrallycross zegt
Wel een bazen auto, hoelang gaat zo een accu mee van die 700pk versie?
tjorque zegt
Waarom kan dit niet bij alle auto’s, ik zou zo graag ’s ochtends in m’n auto stappen om dan plots verrast te worden met xx pk of xx Nm extra :)
amg65 zegt
Nice! Als die in Nederland is meteen een proefrit maken, om de huidige wellicht in te ruilen. Maargoed, een rationele keuze zal het dan niet worden ..
stfu zegt
Tegen Nissan GT-R:
https://www.youtube.com/watch?v=yDqyo9z86zc
Tegen Ferrari 458 Italia (wat een verschil!)
https://www.youtube.com/watch?v=9cA1doO_9h8
bofkont zegt
@stfu: Lijkt me sterk dat die GTR stock is.
stfu zegt
@bofkont: Jij denkt dat ie slomer is? :’)
bofkont zegt
@stfu: 0-100 is de tesla p85D sneller dan de GTR volgens mij, maar ik kan het mis hebben uiteraard. Maar is deze GTR stock dan volgens jou?
200-300 is de GTR sowieso veel veel sneller ;)
stfu zegt
@bofkont: Dit ljikt op de GT-R Nismo, maar de laatst GT-R die ik reed, deed het in 2,8 seconden. Maar zoals elke dragrace al laat zien, wint Tesla omdat ie DIRECT al zijn koppel beschikbaar heeft. Het is misschien maar net een seconde voordeel, maar daardoor blijft ie wel vaak voor de andere auto rijden (tot een bepaalde snelheid uiteraard).
bofkont zegt
@stfu: allemachtig 2.8 sec onvoorstelbaar snel.
Heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Idd die electro motoren hebben gelijk vol koppel.
12Esc zegt
@stfu: die tegen de GTR is het 2-wheel drive model. de P85D is veel sneller.
redbeams zegt
@12Esc: Ligt eraan…de laatste stock gt-r is toch sneller
SimonMc zegt
@stfu: Is dus niet de P85D, maar de “gewone” P85, zonder 4-wiel aandrijving en een stuk minder vermogen.
Tonnie zegt
Echt ongelooflijk hoe snel zo’n ding van z’n plek gaat zeg. En ook zonder geluid, enerzijds jammer, aan de andere kant is t zo onverwachts voor de passagiers hahaha.
aikon1694 zegt
Zag laatst nog een endurance race van een Tesla tegen een Polo Bluemotion…
(kan het filmpje helaas niet meer vinden)
b00st zegt
Spijtig dat hij, in België althans, door de zwakke dollarkoers 4% duurder is geworden. We zien ze hier nog niet zoveel als in Nederland, maar toch al dagelijks.
lekkaah zegt
@b00st: U maakt een grap? De euro is zwakker geworden, dus ja, in NL ook (want euro)
stfu zegt
@lekkaah: euro zwakker en dollar meer waard inderdaad. Dollar is volgens mij met 7% omhoog gegaan, dus die 4% is nog netjes..
ferrari94tr zegt
Hoe kan een auto nu sneller worden van een software update? Launchcontrol verbeterd ofzo?
rolov zegt
@ferrari94tr: hoe kan een computer sneller worden van een update?
mashell zegt
@ferrari94tr: staat in het artikel. Er is een “inverter algoritme” aangepast. Blijkbaar is er gewoon een fout opgelost die nu marketingtechnisch wordt uitgemolken.
jrk68 zegt
Dat wordt al zo’n 30 jaar gedaan hoor, ooit gehoord van het begrip chiptuning…?
Dat kan dus ook bij EV’s al werkt het in de praktijk iets anders….
ricardo zegt
@jrk68: Klopt. Maar autofabrikanten die een auto ‘chippen’ middels een OTA update, dat is volgens mij redelijk nieuw.
tupperware zegt
@ricardo:
Was een @ferrari94tr, kennelijk pakte hij die niet.
Het was zeker niet tegen jullie gericht, het staat allemaal duidelijk in het artikel dat ik dus wel gelezen had.
Mijn excuses voor de verwarring….
w0ut zegt
*not impressed* een hype om 0.1 seconde. Een (in)correcte banden keuze heeft meer impact. Puur PR, waarschijnlijk al maanden gepland.
stfu zegt
@w0ut: Tesla probeert altijd de auto te verbeteren. Vervelend he, dat ze dat doen ipv wachten op een facelift zoals een ander merk doet…?
w0o0dy zegt
@w0ut: 0-60mph in 3,1 sec. Probeer het eens en zeg dan nog eens dat je “not impressed ” bent.
w0ut zegt
@w0o0dy: Mij heb je niet horen zeggen dat de acceleratie niet nice is. Maar dat ik twijfels heb over hun 0.1 sec claim omdat dit moeilijk tot niet exact te meten is met een menselijke factor. Ik vermoed dat de auto het waarschijnlijk al kon en dat ze nu een beetje aan het uitspelen zijn. Heb trouwens met de ‘gewone’ tesla al gereden en was impressed maar niet van de build quality. It stays an american.
macready zegt
@w0ut:
Je hebt niet echt eenmenselijke factor bij een Tesla (tenzij je het stuur niet recht kunt houden…), schakelen en koppelen is immers geen issue.
Reactiesnelheid bij de start wordt nooit meegerekend bij dit soort exercities.
Jantje_555 zegt
0.1 seconde…en daardoor staat de wereld op zen kop…ze zouden beter iets doen aan de warmteproductie zodat deze niet in noodloop komt als je er de nurburgring mee opgaat of op de autobahn een modern dieseltje wil volgen…
norge zegt
algoritme van de omvormer…..Beetje te hoog nerd gehalte voor mij…..Kan dit ook met mijn Volvo 240?
w0o0dy zegt
@norge: ja hoor, alleen dikke kans dat je interieur zich vult met rook van de electronica maar verder geen probleem
norge zegt
@w0o0dy: Welke electronica?
w0o0dy zegt
@norge: je cassettespeler
kees66 zegt
Toch lijkt dat me een eng idee… dat op afstand iemand dus aan de software van mijn auto zou kunnen knoeien. Als je PC of telefoon gehacked wordt dan is dat vervelend en mogelijk schadelijk… als je auto zo gehacked kan worden, dan kan dat wel een dodelijk zijn…