Zo mooi dat we allemaal begaan zijn met het milieu he. Elon is jullie ook persoonlijk allemaal heel dankbaar voor weer een mooie eindspurt in kwartaal 3.
Om het laatste punt even af te hameren in een spoedcursus beursgenoteerde ondernemingen. Op een aandelenbeurs kunnen kopers en verkopers via de handelsfaciliteit die de effectenbeurs biedt hun waardepapieren aan elkaar aanbieden. Dat kan dus ook voor aandelen Tesla. Vroeger was de handel gebonden aan een fysieke locatie, tegenwoordig doen we dat heel modern allemaal elektronisch. Voor beursgenoteerde ondernemingen zijn er normaal gesproken een aantal belangrijke cijfers, de omzet en winst. Gelukkig is de wereld te klein voor Elon Musk en heeft hij niet echt last van het ontbreken van winst voor Tesla.
Wel belangrijk is om groei te laten zien, en laten we dat nu net per kwartaal (en per jaar) meten. Aangezien het vandaag op 1 oktober een nieuw kwartaal begint, hebben we het vorige derde kwartaal afgesloten. De zomer is inmiddels echt voorbij en dus moet Elon Musk laten zien wat hij heeft gepresteerd met Tesla. Belangrijk om te weten dat het favoriete boek van iedere beurshandelaar “Rupsje Nooitgenoeg” is. Waar dat lieve Rupsje het hele boek aan het eten was om (spoiler alert) tot een mooie vlinder te ontpoppen, gaat beurshandelaren alleen maar om een nog verder gevuld bankrekening. Lang verhaal kort: Tesla MOET groeien en de koers MOET stijgen. Dat gaat overigens al een tijdje niet zo heel lekker, maar dat terzijde. Het betekent wel dat einde kwartaal Tesla alles op alles zet om zoveel mogelijk auto’s uit te leveren. Oh en Elon: nee één spatbord telt niet mee.
De gebruikelijke einde kwartaal rush leidt echter nog niet tot de perfecte storm, daarvoor had Tesla ook de hulp van Den Haag nodig. Op Prinsjesdag kondigde de coalitie van zwalkers aan dat de bijtelling van elektrische auto’s omhoog gaat. En wel van 4% naar 8%. Een verdubbeling dus en om het nog erger te maken: dat geldt alleen nog maar voor de eerste 45.000 euro in plaats van de eerste 50.000 euro. Een snelle hoofdrekensom leert: DE MODEL 3 WORDT VEEL DUURDER IN 2020.
Nog een ingrediënt voor de perfecte storm of invasie aan Model 3 rijders. In 2014 (en 2015) konden zuinig diesels en hybrides nog worden geleast met 14% of 20% bijtelling: de Clio’s, V40’s, 320d’s. BlueMotions etc waren niet aan te slepen. Echter: na vijf jaar loopt de lage bijtelling af en die mensen zijn dus op zoek naar het volgende voordeeltje.
De verkoopaantallen van september (afkomstig van Aumacon):
1 Tesla 5.890
2 Opel 3.595
3 Peugeot 2.631
4 Toyota 2.585
5 Volkswagen 2.280
cazzo046 zegt
Gisteren mn M3P opgehaald en ik moet zeggen; rijdt prima.
En bovendien een stuk sneller dan mn 1M.
Die dan ook bij deze te koop is ;)
deamid zegt
@cazzo046: 1M zou ik houden, gewoon schorsen, wordt een toekomstige klassieker
hiostu zegt
Ik heb mijn Model 3 LR AWD ook dit kwartaal in ontvangst genomen, en aflevering was perfect. Geen enkele issue met de auto na controle. Rijdt fantastisch. En het belastingvoordeel is mooi meegenomen (en nee is niet bepalend geweest). Nog even weekje wachten op laadpaal op de oprit en dan is range ook geen issue meer voor mij.
grasvreter zegt
Nu heeft tesla nog erg weinig conurrentie, vooral als het op range aankomt. Benieuwd hoe het over een paar jaar is, als bijvoorbeeld VAG wel goede EV’s op de markt heeft, ipv een e tron met zwakke range, om over de golf en up maar niet te beginnen. De zuid koreanen verliezen het ook nog duidelijk op techniek, maar ik verwacht dat er de komende jaren een inhaalslag komt. En dan is het voor tesla te hopen dat ze of weer een stuk verder zijn, of gewoon goed de gelijkwaardige concurrentie aankunnen.
Rick-dos zegt
Er gaat een dag komen dat wij allemaal overstappen op elektrisch rijden of een alternatieve aandrijflijn. Er zal een dag komen dat het feestje van ons petrolheads over is. Beetje als toen de laatste videotheek z’n deuren sloot.
Ik stel voor dat we alvast een afscheidsfeestje gaan plannen dat door AB georganiseerd wordt. Een beetje “het is mooi geweest” of “eind van een tijdperk” feestje. Doen we voor het laatst het licht uit, laten we nog één keer een traan en vragen ons dan af waarom we al die jaren onze tijd hebben verdoen op de site die Autoblog heet…
#feestje #afscheid #afscheidbestaatniet #wiebenjij?
fanboy zegt
@rick-dos: De videotheek vergelijking is wel treurig, want daar kijkt echt niemand meer naar om.
koeberg zegt
@rick-dos: “Doen we voor het laatst het licht uit, laten we nog één keer een traan en vragen ons dan af waarom we al die jaren onze tijd hebben verdoen op de site die Autoblog heet…”
Hoezo stoppen met Autoblog? Electrische auto’s zijn ook auto’s.
seicilindri zegt
@koeberg: tja , maar de 3 motie is erdan wrl af. Er is ook geen site met liefhebbers van wasmachines of koelkasten. De auto is gedegradeerd tot ge (ver)bruiksvoorwerp.
Hubert zegt
Nu maar afwachten of er straks enkel E10 stroom beschikbaar is. Waarschijnlijk dat eerste generatie E- motoren hier problemen mee krijgt, net als de huidige oudere auto’s i.c.m. E10 benzine.
Dutchdriftking zegt
Tja vroeger reedt de vrek in een Kadett sedan op gas. Dit is gewoon de opvolger.
kreukelzone zegt
@dutchdriftking: Behalve dan dat een Kadett geen €50-60k kostte. Heb het idee dat een hoop mensen jaloers zijn omdat ze zelf geen Model 3 kunnen rijden.
torsen zegt
@kreukelzone: Voor de leaserijder zelfs goedkoper dan de laagst geprijsde ‘Kadett’ anno nu.
Tesla Model 3 Long range AWD, aanschaf afgerond €59k, netto bijtelling 2019 ~€163 p/m
Astra 1.0 Selection, aanschaf afgerond €21k, netto bijteling 2019 ~€190 p/m
Ze zouden wel gek zijn om in zo’n dure kale Kadett te gaan rijden.
kreukelzone zegt
@torsen: haha dat is best bizar. Voorlopig nog elektrisch rijden met de volksrups voor mij, anders was de keuze snel gemaakt.
Dutchdriftking zegt
@kreukelzone: Ik denk dat wanneer je de inflatie doorrekent het verschil niet eens zo gek groot meer is….
fanboy zegt
Dat zijn wel megaveel afleveringen in de maand September. Nu wordt het, lijkt me, sowieso de bestverkochte auto van het hele jaar.
Volgend jaar zal zeker minder zijn, geen introductiejaar en hogere bijtelling. Maar nog steeds zal hij lekker mee doen. Volgend jaar komt er ook meer concurrentie (zonder import tax!), dat zal ook niet helpen.
Echter als je kijkt naar wat de Model 3 biedt (snelheid, range maar ook sportieve wegligging) dan zie je dat hij nog steeds veel meer biedt dan de concurrentie. Dat zou de prijs/bijtelling nog steeds kunnen rechtvaardigen.
baklava zegt
Allemaal lease bakjes
rogers zegt
@baklava: dat is niet juist….
Alfarobert zegt
En de service blijkt dus helemaal ruk te zijn. Banden slijten tot op het canvas na 35000km.Deuren die spontaan opengaan onder het rijden.Veel plzier met je leasebakkie,haha
mashell zegt
@alfarobert: wie goedkoop wil rijden moet compromisbereid zijn natuurlijk. Het is en blijft een Amerikaanse auto.
cazzo046 zegt
@alfarobert: gelul. Mijn broer rijdt een X van een jaar oud met 45 k op de teller inmiddels.
Banden zijn nog prima. Auto is ook storingsvrij, afgezien van 2 x het scherm resetten in de eerste maand.
Kennis heeft een nieuwe 3-serie; een bak ellende.
cabriohater zegt
@cazzo046: Vind de automatisch voordeuren van de X dan weer eng, kon er nooit aan wennen ?
SimonMc zegt
@cabriohater: Die gullwing-deuren? Dat zijn de achterste.
lithiumion zegt
@alfarobert: Misschien zou je de beknopte review van gebruiker @Hiostu hierboven eens moeten lezen ipv te gaan lachen op hear-say-berichten…
knapzuur zegt
@alfarobert: eh, zelf openende of niet meer openende ramen en achterkleppen zijn Alfa Romeo natuurlijk ook net onbekend, evengoed als Fiat. De gemiddelde Guilia Q rijder zal met een dynamische rijstijl ook geen 35.000 doen met zijn of haar achterbanden, alsof dat een slecht iets is?!
Hubert zegt
@knapzuur:
Bij Tesla was binnenzijde band tot op canvas en buitenzijde was nog in goede staat.
Dan is er duidelijk iets mis met de auto.
1000bochten zegt
@hubert: Dat gebeurt bij heel veel achterwiel aangedreven auto’s. Dat heeft te maken met de stand van de wielen, zogenaamd negatief camber. Daardoor hebben de banden in de bochten meer rubber op de weg en meer grip. Overigens kan het ook een andere oorzaak hebben; een keer een stoeprand geraakt waardoor het wiel niet meer netjes staat zoals het hoort. Dat kan bij elke auto gebeuren en dan slijten de banden schuin af.
1000bochten zegt
@1000bochten: ik heb zelf diverse BMW’s gereden waarbij dat het geval was. Dan leken de banden van een afstandje nog goed, maar op de brug in de werkplaats werd snel duidelijk dat alleen de buitenrand nog voldoende profiel had; de binnenste helft was dan al bijna kaal.
Hubert zegt
@1000bochten:
Ik heb een achterwiel aangedreven auto en bij mijn banden rafelt niet het canvas aan de binnenzijde, terwijl aan de buitenzijde er nog minstens 8mm profiel op zit.
Als dit bij mijn auto het geval zou zijn, dan is er iets mis met mijn wielgeometrie. En dient de boel dus opnieuw uitgelijnd te worden.
1000bochten zegt
@hubert: eens
cazzo046 zegt
@hubert: Dan heb je duidelijk geen idee waar je het over hebt.
Hubert zegt
@cazzo046:
Leg eens uit.
Want ik werkelijk geen idee waar je het over hebt.
phr34k zegt
@alfarobert: Meneer heeft ook naar een uitzending Radar gekeken hoor. Dat dat bij één model X is gebeurd betekent niet dat ze allemaal die problemen hebben he.
Hubert zegt
@phr34k:
Auto in de uitzending was waarschijnlijk eentje waar ze dan alle fouten in gestopt hebben.
Voor 2 ton (in euro’s dus en niet in kilo’s!) mag je toch wel iets meer kwaliteit verwachten.
cazzo046 zegt
@hubert: Die meneer had schuin afgesleten banden en versleten schokdempers voor.
Peanuts voor de gemiddelde Audieigenaar.
barendbotje zegt
@cazzo046: welkom nieuwe fansla!
cazzo046 zegt
@barendbotje: Dank je, BMW sucks kan ik uit ervaring zeggen.
barendbotje zegt
@cazzo046: Teslq ook kan ik je na 3 proefritten vertellen, enige waar men t voor doet is die portomonnee. Ga nu niet zeggen dat dat niet zo is want dat spreek ik je na q1 van volgend jaar pas weer
cazzo046 zegt
@barendbotje: Ook volgend jaar is het nog steeds financieel interessant.
8% over de eerste 45K is een stuk minder dan 22%.
cazzo046 zegt
@cazzo046: En inderdaad, ik heb mn M3P gekocht omdat het financieel heel interessant is, niet omdat het mijn favo auto is. Maar hij rijdt wel verrassend goed. Dit ding betekent het einde van de ICE, zo simpel is het.
Heb daarnaast nog een stuk of 5 klassiekers in de garage voor de fun.;)
Hubert zegt
@cazzo046:
Voordeel van Audi is dat ze wel de onderdelen op voorraad hebben liggen.
cazzo046 zegt
@hubert: Das maar goed ook he.
SimonMc zegt
@alfarobert: met uw gebruikersnaam moet je zeker niet over auto gerelateerde problemen beginnen haha
dutchneon zegt
@alfarobert: banden ligt aan je rijstijl en inderdaad een Model-3 kan je goed helpen om ze binnen 35k tot op het canvas te verslijten ;)
mashell zegt
Dat Tesla zoveel verkoopt is logisch maar wat maakt Opel nu opeens zo populair?
nautique206 zegt
@mashell: Opel heeft heel veel auto’s op eigen naam geregistreerd ivm typegoedkeuringen die gaan verlopen. Deze moeten nog verkocht worden. Komende maanden gaan ze nog veel auto’s registreren
cazzo046 zegt
@mashell: De Opels van nu zien er ook best goed uit moet ik zeggen. Was enkele jaren geleden wel anders
alfisstii zegt
@cazzo046: de nieuwe ampera niet gezien? Dat is gewoon een lelijke elektrische bejaarden meriva
1000bochten zegt
@mashell: is volgens mij niet zo gek. Nederland is nog steeds Opel land; ze staan de afgelopen jaren steevast in de top 3 met de autoverkopen. Over de afgelopen 35 jaar zijn ze bovendien nog met afstand het bestverkochte merk in NL met ruim 2 miljoen exemplaren…
mashell zegt
@1000bochten: tuurlijk maar op dit moment heeft Opel toch geen echte verkooptoppers? Ik ben de nieuwe Corsa bijvoorbeeld nog niet tegengekomen.
1000bochten zegt
@mashell: Eens. Net weer eens de statistieken geraadpleegd. Er is niet echt 1 verkooptopper die eruit springt. Zal dus wel zijn omdat ze meerdere modellen in de top 20 hebben staan: Karl, Astra, Corsa, Grandland X, Crossland X.
j05b zegt
Best verkochte auto 2019. In Q4 komt er nog heel veel aan. Ben benieuwd of Tesla op langere termijn nog gaat zakken naar een segment lager. Je moet nog steeds over een aardig leasebudget beschikken om er een te kunnen rijden.
advandermeer zegt
Wow, is zuurpruimpje Wouter60 van Autoweek schrijver geworden bij Autoblog? Was er dan echt niemand anders te vinden of waren de andere schrijvers te pro Tesla?
1000bochten zegt
Eens. Net weer eens de statistieken geraadpleegd. Er is niet echt 1 verkooptopper die eruit springt. Zal dus wel zijn omdat ze meerdere modellen in de top 20 hebben staan: Karl, Astra, Corsa, Grandland X, Crossland X.