Elektrisch rijden ontsaaien, dat is Tesla al gelukt. Nu nog een model waar je geen 100.000 euro op hoeft stuk te slaan.
Die Tesla wordt de spil in het drieluik van Elon Musk. Zijn filosofie is altijd geweest om eerst een dure sportauto voor de rijken te maken (Roadster), opgevolgd door een sedan in het luxesegment (Model S), waarna de elektrische auto voor de massa moet volgen. Met een prijskaartje van zo’n $35.000/€30.000. De ‘people’s EV’ die Tesla kan maken of breken. En waar ze er op jaarbasis 500.000 van willen gaan maken.
We weten al enige tijd dat dit model de naam Model III krijgt. (Het plan was om hem Model E te noemen, maar dat werd gedwarsboomd door Ford.) Inmiddels weten we ook wanneer we hem te zien krijgen: maart 2016. En die belofte werd gedaan door Elon Musk himself, dus hou er rekening mee dat deze datum nog een aantal keer wordt uitgesteld. Net als bij de Model X, die aanvankelijk in 2013 van de band zou rollen, maar waar nog steeds geen productiedatum van bekend is.
Ondertussen weten we over het design van de Model III nog maar weinig. Er is ooit geroepen dat ‘ie 20 procent kleiner wordt dan de Model S, en het chassis uit staal wordt opgetrokken om kosten te besparen. Theophilus Chin heeft zichzelf ondertussen de vrijheid verschaft om een eerste design te maken. Een ontwerp dat sterk leunt op de door Franz von Holzhausen getekende Model S. We hopen dat de Model III iets spannender wordt, maar als het in de buurt van dit ik-zit-niemand-in-de-weg-ontwerp komt is dat ook geen ramp. Niet voor een EV die Jan Modaal straks moet overtuigen om elektrisch te gaan rijden.
niels.vandewiele.9 zegt
Zal ie zich nog mogen haasten om dat ding in maart 2015 te tonen.
draadloos zegt
Maart 2015 is toch al geweest?
bmwjarne zegt
@draadloos: dan heb je goed op de kalender gekeken knul!
mcaa zegt
@draadloos: ja zegt ie..
bigfun zegt
Auto voor het klootjesvolk
Goed business model III
9000cse zegt
Laat maar komen zo! Succes verzekerd!
bottestudent zegt
@9000cse: Want? Srs, waarom zou je er een kopen?
*Belasting voordeel verdwijnt.
*Geen oplaadpalen beschikbaar door het grote aantal elektrische voertuigen (dus actieradius wordt stuk kleiner)
*Stroom prijzen gaan omhoog.
stfu zegt
@bottestudent: Waarom zou je nog een brandstofauto willen kopen? Kost veel meer in gebruik, is vies en rijdt ook lang niet zo fijn. Zo ken ik er ook nog wel een paar. Wat de boer niet kent…
bottestudent zegt
@stfu:
* Kost veel meer in gebruik.
Op dit moment wel ja(vooral in de lease lekker cheap). Maar de verschillen tussen een I3 en een benzine auto uit diezelfde klasse ontlopen elkaar niet veel en dan wordt het elc rijden nog eens duurder ook de komende jaren.
*Is vies.
Alleen omdat je nu plaatselijk niks uitstoot is het schoon?
*Rijd lang niet zo fijn.
Is persoonlijke voorkeur. Persoonlijk heb ik liefst een auto met benzine motor met elc ondersteuning. Zodat ik mijn remenergie kan terug winnen en deze kan gebruiken bij de acceleratie.
Stel dat er nu 4 snel laders bij een tank station staan. 3 kwartier laden en door. Of toch niet? Er zijn 8 wachtenden voor je. Fijn:) Plaatsen we toch meer laders? Kan helaas niet omdat de elc infrastructuur daar niet voor gemaakt is. Ik tank wel lekker benzine;)
mightymike zegt
@bottestudent: Als je zo klein denkt dan kom je nergens. Kijk wat er 5 jaar geleden stond aan laadpalen. Voordat dit model klaar voor de consument is is het 2020, beetje geluk 2019. Zal er tegen die tijd niet meer laadpalen zijn? Nieuwbouw huizen welk standaard een aansluiting krijgen? Betere batterijen? Snellere te laden? Misschien door de verbetering van batterijen/accu’s word de te rijden afstand vergroot? Toekomst kijken is lastig maar er op inspelen of er klaar zijn voor is een 2de.
bottestudent zegt
@mightymike: Zucht, wie denkt er klein? Zoals in mijn laatste zin als staat. De infrastructuur van elektriciteit kan de afname niet aan. Zie het als je eigen stopcontacten in huis. Wat gebeurd er als je te veel stroom uit 1 groep trekt? Stop eruit. Je huis zit weer achter een grotere stop samen met alle andere huizen in 1 “sector”. Trek je met ze alleen te veel stroom, dan blaas je het transformatorhuisje op.
Nu denk je: Plaatsen we toch meer huisjes?
Helaas zit er een limiet op wat het elc net kan leveren. Dus dat gaat niet. Er zal een compleet nieuwe infrastructuur gebouwd moeten worden.
Doen we dat toch?
Helaas is dat de verantwoordelijkheid van elc bedrijven. Deze bedrijven doen echter lange termijn investeringen (zoals windmolens). Nu heeft de overheid (onder druk ? Who knows) elektrische auto’s een flinke push gegeven. Hierdoor moeten de elc maatschappijen ineens investeren in iets wat miljarden kost, maar ze geen geld voor hebben.
Als je meer weer weten, vraag gerust. Ineressant onderwerp: )
mightymike zegt
@bottestudent: interessant onderwerp is het zeker. Maar zoals tesla nu bezig is is het voor de een toekomst muziek voor de ander een kans. Tesla heeft nu toch ook een soort batterij/accu kast voor thuis zodat je je zelf gegenereerde stroom kan opslaan en kan gebruiken als er geen stroom/zon is. Ik krijg een nieuw huis en ik zou zo’n systeem zeker wel aanschaffen. Paar panelen op het dak, 1 of meerdere accu kastjes in of buitenshuis en klaar. Ik ben voorstander van een brokje onafhankelijk zijn. Ook al betaal ik maar €0,12 voor kWh. Liever betaal je natuurljk helemaal niet, en hoe mooi als je dat kan doen met iets war van je (zelf) is;-)
Tesla heeft in mijn optiek een goed toekomst beeld. Ik ben alleen bang dat de Nederlandse politiek overal een goudmijn van wil maken en mensen niks echt gunt die een stapje extra willen zetten.
stfu zegt
@bottestudent: Weet je waarom er zoveel tankstations zijn? Omdat je niet thuis kunt tanken. Dus als de meeste mensen straks gewoon thuis laden heb je ook niet al die laadstations nodig. Met zonnepanelen en thuisbatterij ben je ook nog eens zelfvoorzienend. En bij een EV heb je in ieder geval nog keuze hoeveel je aan ‘brandstof’ betaald. Bij normaal brandstof betaal je gewoon wat de pomp er voor wil hebben.
tombe zegt
@bottestudent: de i3 slaat ook niet echt aan. Ik persoonlijk vind hem wel leuk en die heeft aan ongeveer die prijs wel carbon ipv staal. Die tesla zal uitzonderlijk goed moeten zijn in range en looks.
autofreaker zegt
Hallo nieuwe golf ben benieuwd hoe vaak we deze tegen komen in 1 straat
henkhupelschoten zegt
Nu de productieruimte en accufabriek nog….
w0o0dy zegt
@henkhupelschoten: die accufabriek daar zijn ze mee bezig en ze hebben net een productielocatie gekocht… (Voor onderdelen, geen hele voertuigen)
moondustfocus zegt
Ben toch benieuwd hoe ze het probleem met de accu’s gaan oplossen. Die moeten een keer vervangen worden. Als dat proces vereenvoudigd kan worden en dus goedkoper is, wordt het kopen van een minder dure ev eerder toegankelijk voor de massa.
stfu zegt
@moondustfocus: Ach. Een levensduur van 15 jaar lijkt me best realistisch. Als je nagaat hoeveel kosten je hebt aan een normale auto… (olie, bougies, koppeling, riemen, koppakkingen, remmen en hoeveel onderdelen vervangen kunnen worden)… dan valt het t.z.t. nog wel mee. Vooral als accu’s goedkoper worden.
HzR zegt
@stfu: 15 jaar? Hoe lang heeft de accu het in je laatste telefoon of laptop uitgehouden?
stfu zegt
@HzR: Haha ga je dat serieus vergelijken met 7000 batterijen in een Tesla?! Klanten in NL en Belgie houden hun capaciteit bij en iemand met 100.000 km op de teller heeft nog 95% van zijn capaciteit over.
bottestudent zegt
@stfu: Waarom zouden accu’s goedkoper worden? De vraag stijgt –> prijs gaat omhoog. De componenten in huidige accu’s zijn schaars –> prijs gaat omhoog.
stfu zegt
@bottestudent: Omdat Tesla de Model 3 wil bouwen en dat kan alleen als batterijen goedkoper worden. Massaproductie, jwz…
bottestudent zegt
@stfu: Niet alles wordt goedkoper met massa productie..
thimochand zegt
@stfu: een elc auto heeft nog steeds remmen dus je komt echt duurder uit en het is niet beter voor de natuur dus opdonderen met die neppe elc autos en ga een keer echt leren rijden in een auto met handbak
jpoers zegt
@moondustfocus: de model s is al zo ontworpen dat het accupakket vrij ‘eenvoudig’ te verwisselen is. Omwisselen zou zo’n 4uur duren. Ik zie dat niet zomaar gebeuren met mijn huidige benzinestoker om even de motor te vervangen.
mashell zegt
@jpoers: 4 uur? Ik heb al filmpjes gezien dat het volautomatisch in 1 minuut kan.
SimonMc zegt
@mashell: Die 1 minuut zijn er 3 geworden. Komt omdat er ondertussen een extra beschermende bodemplaat is bijgeplaatst, die er uiteraard ook eerst af moet.
jpoers zegt
@SimonMc: oké, nog sneller dus:) waarmee gezegd dat het heel vlot kan.
Dev zegt
Slechte fotosoep is slecht.
stfu zegt
@Dev: Dat AB deze rommel durft te plaatsen verbaast mij nogal.
cayenneturbo zegt
@stfu: Waarom is dit rommel? AB gaat over auto’s, en of jij dat nu leuk vindt of niet, EV zijn ook auto’s. ;-)
stfu zegt
@cayenneturbo: ik bedoel de photoshop natuurlijk. Dit is geen nieuws. En 35.000 dollar is niet 30.000 euro hier. AB heeft nog van invoerkosten e.d. gehoord? Model S kost hier 80.000 euri, in de US 75.000 dollar bv.
mightymike zegt
@stfu: zeike om het zeike is ook knap. 35.000 dollar is niet het zelfde als €30.000 maar 80.000 dollar is het zelfde als €75.000? Snap ik het nou niet of kan jij niet rekenen? Hoe dan ook, het verschil tussen de dollar/euro veranderd constant en het verschil zal niet zo groot worden als een dodge challenger hellcat die 60.000 dollar kost en hier €150.000
Dutchdriftking zegt
Opzich vind ik het wel een goed idee. Betaalbaar elektrisch rijden met een acceptabele actieradius. Nu die stroom nog milieu vriendelijk opwekken, anders heeft het alsnog weinig nut.
stfu zegt
@dutchdriftking: alsnog 30% minder CO2 in totale levenscycles van normale auto. Maar als we allemaal zonnepanelen kunnen bouwen en een Tesla batterij voor huis zijn we op de goede weg :)
Dutchdriftking zegt
@stfu: precies, maar je moet ergens beginnen. Als het voor schonere lucht in steden zorgt is dat altijd mee genomen. Maar voor echt schonere lucht in steden moet je wat aan al die stinkbrommers doen. Lezen jullie mee Utrecht?
schuimbekje3 zegt
Timing, alles is timing.
Toen HP een tablet maakte wilde niemand, toen nokia de smartphone …
Als je nu kijkt, niemand wil een 30.000 euro ev, dan verkocht nissan namelijk de leafcals zoete broodjes ipv zoute baklava.
sleurs zegt
@schuimbekje3: Niemand wil een oerlelijke Nissan, waar hij ook op loopt…
garp zegt
@schuimbekje3: maar die Leaf heeft een theoretische range van 160km. Dat is gewoon niks. En dat ontwerp, was het maar nietszeggend, dan verkochten ze er nog wat. Het is gewoon een gedrocht.
gregorius zegt
@schuimbekje3: was het niet zo dat je bij die Nissan Leaf ook nog aan een abo vast zit (met aardige kosten) voor het leasen van de accu’s?
ThomasBol zegt
@gregorius: nee dat doet Renault met hun Eddy
phaeton zegt
Dit is groter dan een Jetta en tegelijkertijd goedkoper? Don’t think so.
w0o0dy zegt
@phaeton: geen BPM, co2 tax of andere ellende en bovendien de US prijs…
dillon zegt
Dat worden lange rijen bij de superchargers.
amg65 zegt
@dillon: Ja :(. Nog even van ‘genieten’ dan maar ..
super zegt
700km, en dat niet in eco schraapmodus, maar gewoon in de bergen doorrijden met ac of stoelverwarming aan, als ze dat halen en dan ook nog een station bouwen wil ik er 1. Meer dan 700km wil ik toch niet rijden op 1 dag.
garp zegt
@super: rijd je die 700 km aan een stuk, of ga je nog drie kwartier lunchen tussendoor?
japseflaps zegt
@super: inderdaad, en met een station ook meer plek voor de accu’s, praktischer en de hond kan ook mee. En een Trekhaak?? Of kan dan niet op zo’n duracel auto?
stfu zegt
@japseflaps: ja laten we nog meer accu’s toevoegen! Wordt ie gelukkig ook niet NOG zwaarder door of duurder. Man, verdiep je eens in de techniek voordat je onzin roept :)
stfu zegt
@super: Ja en een M5 moet 1.000 km ver kunnen en 1 op 12 rijden!11 Pff, je moet een EV vergelijken als je mobiel: wat heb je aan een gsm die 3 dgn mee gaat als je ‘m toch elke nacht aan de lader zet?
lekbak zegt
@stfu: een M5 kan je op gelijke manier gebruiken als elke andere auto met verbrandingsmotor, het kost je alleen iets meer.
Een ev kan niet meer dan een km of 500 rijden als je doorrijdt (en dan ga ik nog van het zwaarste pakket uit). Voor mij zal dat nooit voldoende zijn. Ik rij bijna elke maand wel een keer 500 tot 800 km aan een stuk, slechts ff 5 minuten stoppen om te tanken en te pissen en weer gaan. Bij een M5 kan dat dus nog.
styns zegt
Weg ermee.
Carreza zegt
Hmm, Theophilus zit precies in een mindere periode…
Donstil zegt
Dat ding gaat hier echt geen €30.000 kosten.
$30,000 in de VS zonder tax. Dat schurkt al snel tegen de €50.000 in Europa aan. Als dat al lukt.
fit4fun zegt
Die uitschuifbare deurhandles zullen te duur zijn voor die prijsklasse denk ik
spiderman zegt
De standbemanning van Tesla op de AutoRAI had het over de X in 2016 en Model III in 2017. We wachten in spanning, hopelijk is de vormgeving wat spannender dan deze fotosoep.
shicomm zegt
De X heeft al mega vertraging dus zo gek is het niet dat we nog geen 3 hebben gezien.
Zelfs als de concept getoont word kan het nog wel 4 a 5 jaar duren voor hij te koop is , als het al gebeurt…
Bij de X heb ik al het idee dat er of iets heel erg mis is of dat de markt voor een auto als dat steeds kleiner word.
Echt haast lijkt Musk ook niet te hebben , niet zo heel raar aangezien de S nog altijd een wachtlijst heeft…
mashell zegt
@shicomm: De SUV markt groeit nog altijd. Wat dat betreft zit het met de de kansen voor de X wel goed. Maar ik heb grote angst dat die vleugeldeuren achter een enorme vergissing blijken te zijn.
stfu zegt
@shicomm: De focus en productie lag ook vooral op de vierwielaangedreven Model S. Wat weer de basis is voor de X. En gelukkig heeft hij geen haast. Als je eens ziet hoeveel terugroepacties andere merken hebben! :o
mrrallycross zegt
Als ze ook enigzins de luxe er in weten te proppen dan hebben ze denk ik goud in handen in Nederland.
prod zegt
linkje werkt niet zo goed:
http://www.theophiluschin.com/?p=6664
harrie zegt
Station SVP!
ronaldddvos zegt
Lijkt op een maserati…
dragonforce zegt
Waarom zou je nog een benzine auto moeten rijden? Nou daar heb ik wel een goed reden voor.
Mijn droom wagen is de Jaguar XK Convertible (2006 – 2014). En ik ben hard bezig met sparen om mijn droom auto te kunnen veroorloven.
Het gaat mij niet om dat er een 4.2 V8 in zit. Ik vind de styling erg geslaagd, en dat is voor mij reden genoeg om ervoor te gaan.