Bijna iedereen zal deze droom herkennen: een auto die zowel rijdt als vaart. Volgens Musk zal de Cybertruck dat kunnen.
Al velen hebben het geprobeerd, maar echt succesvol is het nooit geworden: de amfibische auto. Een van de problemen bij het maken van zo’n auto, is de verbrandingsmotor. Water en vuur combineert immers niet al te best. Een oplossing is de snorkel, die gespecialiseerde offroaders vaak ook hebben.
Elektrische auto’s – zoals Tesla’s – hebben zo’n snorkel niet nodig. Er is immers geen interne verbrandingsmotor, dus hoef je je daar ook geen zorgen om te maken. Daarmee is het ‘amfibiëren’ van een Tesla ook een stuk eenvoudiger. Stap twee is het drijvend maken van je voertuig. Dit is een vrij cruciale stap in het proces, uiteraard.
Deze stap hoef je zelf echter niet uit te voeren. Op Twitter (waar anders) schrijft Elon Musk namelijk dat de Cybertruck zal kunnen drijven. Nu moeten we wel als kanttekening plaatsen dat hij ‘for a while’ schrijft. Exact hoelang deze ‘while’ is, is echter niet bekend. Ook is Tesla niet altijd even consistent met afdichtingen. Vermoedelijk schreef Musk ‘for a while’, omdat het afhankelijk is van hoeveel zin de Tesla-medewerker die dag in zijn werk had. Als hij/zij een slechte dag had, zinkt je amfibische Cybertruck in vijf seconden. Heeft hij/zij net een bonus gehad, dan kan je er een meer mee oversteken. Zoiets?
Maar goed, stel dat je Cybertruck in elkaar is getimmerd door een goedgehumeurde Tesla-medewerker. Wat doe je dan als je eenmaal aan het varen bent? Gewoon doorrijden! In een eerdere tweet schreef Musk namelijk al dat de Model S ook ‘kort’ kon drijven, waarbij de voorwaartse kracht van de ronddraaiende wielen zou kunnen komen.
Zijn Model S-tweet kwam overigens wel met de disclaimer dat hij het varen niet aan kan raden. Dit heeft hij (nog) niet over de amfibische Cybertruck gezegd. Misschien dat de pick-up zeewaardiger is dan de sedan? Alleen tijd zal het leren. De laadbak van de ’truck is natuurlijk wel een voordeel: het is een prima plek om te roeien of voor een buitenboordmotor. De Cybertruck moet over een ruim jaar verkrijgbaar zijn.
moveyourmind zegt
Door de panelgaps kan je zelfs onder water kijken!
ty5500 zegt
Het laatste wat je volgens mij wil als je een rivier oversteekt is een drijvende auto.
metalmike zegt
@ty5500: Klopt, een pont is veel praktischer
flutterby zegt
@ty5500: is het alternatief zinken niet altijd slechter?
ty5500 zegt
De grootste angst van offroaders bij het oversteken van een rivier is dat de auto begint te drijven en meegevoerd wordt met de stroming. Er is nog een mogelijkheid naast drijven en zinken en dat is gewoon rijden met de wielen op de grond (het blijft een auto, ik vermoed dat hij niet door water van 2 meter diep gaat), met een auto die voldoende waterdicht is. Nu, gezien het gewicht van de cybertruck denk ik niet dat hier heel snel het probleem zal liggen.
stationcar zegt
Water en vuur gaan niet samen, dat klopt, water en elektra gaan ook niet echt heel lekker samen dus of je nou echt iets opschiet met electrische aandrijving ten opzichte van conventioneel….
Daarnaast is zo’n ding natuurlijk nooit fatsoenlijk waterdicht te krijgen, maar dat is natuurlijk logisch.
Als ik naar het design kijk vind ik het dan wel weer net een boot, dat dan weer wel.
flutterby zegt
@stationcar: Vraag maar in Enschede wat water met vuur kan doen.
En als de batterij niet waterdicht is dan loopt die leeg. In Florida zijn er al best veel Tesla’s onder water komen te staan, maar de aandrijflijn heeft daar geen last van. Net als bij een brandstofmotor is het vooral het interieur en de elektronica die de auto totalloss maken.
hayte zegt
Tot dat laatste woord was het nog best een nette reactie. Maar goed, om even inhoudelijk op je reactie in te gaan: Volgens de Van Dale is een amfibievoertuig een voertuig dat kan rijden en varen. En volgens diezelfde Van Dale is varen ‘met een vaartuig over het water gaan’. Als de Cybertruck kan drijven, kan je er mee over het water gaan. En kan je er dus mee varen. En is het dus een amfibievoertuig.
jaso013 zegt
Die hele Cyber Truck moet toch wel een grote grap zijn. Marketingstunt van de eeuw.
dedude zegt
Even wat anders. Olieprijs inmiddels 40 dollar onder de 0.
flutterby zegt
@jaso013: als je met logica de auto bekijkt dan kan je niet anders concluderen dan dat het geniaal is.
Voetgangersveiligheid en esthetisch is wel een dingetje..
jaso013 zegt
@flutterby: daar heb je zeker een punt. Musk en zijn team zijn zeker niet dom, dat moge duidelijk zijn kijkende naar de voorgaande modellen van Tesla. Ik denk ook niet dat de CT in deze hoedanigheid goedkeuring krijgt voor de (EU) NL wegen.
flutterby zegt
@jaso013: in mijn glazenbol zie ik dat ze de instantie willen overtuigen het voorkomen van ongelukken met fietsen en voetgangers in plaats een zachte landing.
Of gewoon lekker USA dingetje, want 6 meter past toch in geen enkel parkeervak.
w0ut zegt
haha, ene Tesla arbeider die het op een maandag ochtend niet zo nauw neemt met de panel gaps, en iedereen rondom je in de vijver is dood. :-) *crispy*
frank2b zegt
Maar nu zie ik het!
Als je ‘m op de kop legt is het een boot!
Dutchdriftking zegt
Hij blijft tijdelijk drijven….. Ja, dat doet mijn Passat ook, een minuutje, dan gaat hij wel kopje onder….